Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysende pixel
Fra : Fusentast

Dato : 29-03-08 18:01

Hej alle

Jeg har lige opdaget, at der er en lysende (blå) pixel, som går igen det
samme sted på flere af mine billeder. Rigtig træls!

Jeg opdagede det, mens jeg kiggede på billederne i programmet
PictureProject, som fulgte med mit Nikon-kamera. Jeg blev lidt glad, da
jeg åbnede den samme raw-fil i Photoshop CS3, for der kan jeg slet ikke
få øje på den lysende/defekte pixel. Jeg zoomer helt ind på billedet i
"Camera Raw"-vinduet, og "Preview" er slået fra, så der er ikke nogen
støjfjernelsesfiltre eller -effekter på.

Hvad sker der? Ødelægger PictureProject billedet? Eller er det
Photoshop, der løser problemet?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-03-08 22:49

>Jeg har lige opdaget, at der er en lysende (blå) pixel, som går igen det
>samme sted på flere af mine billeder. Rigtig træls!

Ganske normalt. Hot pixel.

Gætter på den primært optræder ved lange lukketider og/eller høj ISO?

> [...]
>støjfjernelsesfiltre eller -effekter på.
>
>Hvad sker der? Ødelægger PictureProject billedet? Eller er det

Det er ACR der fjerner dine varme pixels.

Prøv at søge på Google efter "hot pixel".