Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Findes der kurser for begyndere?
Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 29-03-08 09:33

Jeg har lige smidt penge efter et Olympus E 510. Men det er spækket med
muligheder og indstillinger så det halve kunne være nok til mig.

Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale viden om
fotografering og indstillinger på kameraet.
Selvfølgelig helst i Nordjylland.

Mvh
Thomas

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-03-08 10:46

"Thomas B. Andersen" <andersen@thomasbuus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale viden
> om fotografering og indstillinger på kameraet.

Hej

Find en fotoklub i nærheden af hvor du bor, de kan vejlede dig, og anbefale
noget litteratur!

Det er normalt at man kommer et par aftner for at snuse, inden man mælder
sig ind!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-03-08 11:11

Thomas B. Andersen skrev:
> [...]
>
> Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale viden om
> fotografering og indstillinger på kameraet.

Det meste findes i manualen

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-03-08 11:30

"Thomas B. Andersen" skrev i en meddelelse
> Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale
> viden om fotografering og indstillinger på kameraet.
> Selvfølgelig helst i Nordjylland.

Dit lokale bibliotek eller boghandler er et godt sted at starte.

Der er mange gode begynder-bøger, der gennemgår alt det grundlæggende om
fotografering - og der gør det ingen forskel om den handler om analog
eller digital foto.

Når det grundlæggende så er på plads, så kan resten hentes fra manualen
til kameraet, der fortæller hvordan det gøres specifikt på dit kamera.

Derefter er næste skridt "bare" at prøve sig frem - i starten kan næsten
alle forsøg bare slettes igen - men efterhånden bliver der flere og
flere billeder, der er værd at gemme.

Jan

Fra : Jesper

Dato : 29-03-08 16:03

> [...]
>
> Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale viden
> om fotografering og indstillinger på kameraet.

Jeg vil blot ønske dig tillykke med dit valg af kamera! Jeg har bl.a. også
et E 510 og i forhold til prisen, så er det er glimerende kamera, som også
har fået gode anmeldelser - det gælder faktisk også kit objektiverne, hvis
du har købt et kit sæt.

God fornøjelse - foto som hobby er meget mere omfattende end man lige tror.
Jeg er selv relativ ny og bliver mere og mere fascineret af denne hobby.

Mvh

Jesper

Fra : Ole Christiansen

Dato : 30-03-08 09:48

> [...]
>
> Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale viden
> om fotografering og indstillinger på kameraet.

Gå på biblioteket og lån nogle bøger.
Dem kan du bestille over nettet.

Mvh Ole

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 30-03-08 14:20

On 2008-03-29 09:33:03 +0100, "Thomas B. Andersen"
<andersen@thomasbuus.dk> said:

> [...]
>
> Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale viden om
> fotografering og indstillinger på kameraet.

Tillyke det er et godt kamera.

Der skulle gerne være en DVD med dit nye kamera, der er nogle glimrende
introduktioner til funktionerne.

Hilsen Henrik

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 30-03-08 20:53

"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse

> Tillyke det er et godt kamera.

Ja, og nu ser jeg det til 4999kr incl 2 objektiver hos Japan foto i Århus -
det er billigt :)

> Der skulle gerne være en DVD med dit nye kamera, der er nogle glimrende
> introduktioner til funktionerne.

Tak for det, jeg har allerede set det meste af den. Men den går jo meget
hurtigt igennem det.
Derfor er jeg lidt på jagt efter dansk materiale, så alle udtrykkene kommer
helt på plads.
Det er jo ikke sådan bare liigeeeee....

Men allerede nu kan jeg da se, at mit Ixus ikke har været særlig godt:)

> Hilsen Henrik

Thomas

Fra : Henrik

Dato : 30-03-08 13:58

On 29 Mar., 10:33, "Thomas B. Andersen" <ander...@thomasbuus.dk>
wrote:
> [...]
>
> Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale viden om
> fotografering og indstillinger på kameraet.

Jeg har været på fotokursus på vrå højskole, og kan klart anbefale
det, der er ikkeså meget fokus på selve teknikken, men der er afgjort
rigeligt med teknisk kompetance. Jeg har også været på kursus hos Kent
Bovin, som holder en dags kurser rundt omkring i hele landet. Det kan
jeg også klart anbefale.
links er
http://www.vraahojskole.dk/
http://www.kentbovin.com/

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 31-03-08 10:22

Thomas B. Andersen wrote:
> [...]
>
> Findes der kurser, hvor man kan møde op og få bare den mest basale viden om
> fotografering og indstillinger på kameraet.

Hej.

Jeg er selv nybegynder, så nedenstående kommentarer er nok kun af
filosofisk art - men velment, for det er det jeg selv vil gøre.

Læs-læs-læs og se alt hvad du kan komme i nærheden af
F.eks.
- Din manual
- Guider på www.fotostart.dk
- Guider på http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE.aspx
- Videokurser på www.canoneos.dk (kræver vist (gratis) brugernavn)
- og hvad du ellers kan finde på nettet.

.... og læs det så igen og igen, samtidig med at du kommer ud og skyder
en masse billeder. Det skal være aktivt, dvs. sæt dig et mål når du
tager på fototur, og vurder så resultatet.
Det handler om erfaring, så du bliver nødt at gøre et stykke arbejde for
at opbygge en viden om hvad du KAN.
Når først VIL og KAN hænger sammen, begynder håndteringen af kameraet at
sidde på rygraden, og så er det glæden ved at fotografere bliver
frigjort så koncentrationen om motivet bliver maksimal.
(Det lød da meget godt, ik'?)

Med ovenstående kommer du godt i gang, men kurser og foto-ture med
ligesindede er bestemt også givende.
Selv vil jeg vente med kurser indtil jeg er fortrolig med mit kamera,
ellers er jeg bange for at jeg ikke får nok ud af kurset.

Mvh. Finn