Re: Re: Undervandsfotografering - Nu med r~
Fra : copy@cat.dk

Dato : 01-04-08 06:11

Tak for svaret Anja. Hvis jeg forstår dig ret kan man godt bruge 10D man må bare bruge flere penge for at få de "rigtige" objektiver?
Nu har jeg jo kameraet samt et ikelite-hus, så jeg vælger nok at købe lidt dyre objektiver.(selv om jeg faktisk overvejer at købe et 4D også) hvilke objektiver vil du anbefale til macro?
Kan man bruge MP-E 65mm?

Mvh René

Jeg vil foreslå at du ikke anvender lige netop Canon 10D, men istedet bytter
det til et 20D, 30D, 40D, 300D, 350D, 400D eller 450D. Lige netop 10D'eren
kan desværre ikke anvende "short back focus" objektiver.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_lens_mount). Derfor bliver
vidvinkel objektiverne dyrere og tungere da du "kun" kan "nøjes" med EF
objektiv serien (og ikke EF-s). Der er dog eksempler på at visse fotografer
har kunne ændre på gevindet i deres 10D så EF-s objektiver kan bruges, men
dette vil jeg ikke anbefale.

Til undervandsfoto gælder det oftest præcis om at have så meget vidvinkel
som muligt. Crop faktoren (dvs. den reducerede størrelse på 10D's sensor
chip), kombineret med manglende mulighed for "short back focus" objektiver
gør lige netop 10D'eren særligt uegnet til uv-foto.

Du kan sagtens købe vidvinkel objektiver til 10D, men de er meget dyre og
tunge, og lige præcis det særligt interessante EF-s 10-22mm zoom objektiv
som er velegnet til UV foto pga. ekstra vidvinkel kan du altså desværre ikke
bruge da dette er af EF-s typen.

Men måske kunne EF-17-40L eller EF 16-35L objektivet være interessant
alligevel. Som sagt kan du godt få vidvinkel til 10D du kommer bare til at
betale ekstra for det. Der findes også et 14mm prime objektiv og et 15mm
fish eye der passer til 10D.

Mvh.
Anja

Fra : Ole N.

Dato : 01-04-08 19:13

Hej

Kan man bruge MP-E 65mm?

Nej

Ole

Se også www.123hjemmeside.dk/oletine

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-04-08 23:19

copy@cat.dk wrote:

> Til undervandsfoto gælder det oftest præcis om at have så meget vidvinkel
> som muligt. Crop faktoren (dvs. den reducerede størrelse på 10D's sensor

Det er en sandhed med modifikationer.

Det afhænger HELT af hvad man vil fotografere.

/Søren