Hvorfor laver Time Machine et sparseimage ~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-04-08 09:22

Hej,

Jeg har lige købt en AirPort Extreme, som virker rigtig fint. Trådløs
disk og print er godt nok en luksus...

Disken bruges udelukkende til TimeMachines backup, så det undrer mig
lidt, at TM laver et sparseimage på den. Sådan et er vel ikke bootable
og kan jeg overhovedet gendanne min Mac fra det? Jeg vil antage, at jeg
SKAL bruge installationsmediet, men kan jeg mounte AirDisk'en derfra
eller kan jeg evt. tilslutte USB-disken direkte til Mac'en (for at få
lidt mere hastighed)?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-08 10:23

> [...]
> SKAL bruge installationsmediet, men kan jeg mounte AirDisk'en derfra
> eller kan jeg evt. tilslutte USB-disken direkte til Mac'en (for at få

Man kan ikke boote fra en Time Machine backup. Man skal installere Mac
OS X først. Når man når til slutningen af installationen, kan man vælge
at indlæse en backup fra en Time Machine disk. På den måde blive ens
data, indstillinger og programmer overført. Man kan også vælge at
overføre data fra en anden Mac (eller ekstern bootable harddisk) eller
slet ikke overføre data. Jeg kan ikke se, hvad der skulle være i vejen
for at tilslutte den eksterne disk med USB. Mac OS X leder jo bare efter
en Time Machine disk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-04-08 10:37

Henrik Münster wrote:

> [...]
> slet ikke overføre data. Jeg kan ikke se, hvad der skulle være i vejen
> for at tilslutte den eksterne disk med USB. Mac OS X leder jo bare efter

Nånej, jeg havde lige glemt at tricket med at have en bootable TM backup
kræver et hack.

Selvfølgelig kan jeg tilslutte den eksterne disk med USB, og jeg vil
antage at Apple har tænkt så langt, at installeren også kan læse
sparseimage'et, men det undrer mig, at filerne ikke bare bliver skrevet
'lige' på disken. Der er jo trods alt nogen overhead forbundet med at
læse og skrive til et sparseimage.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-08 11:14

> [...]
> sparseimage'et, men det undrer mig, at filerne ikke bare bliver skrevet
> 'lige' på disken. Der er jo trods alt nogen overhead forbundet med at

En dag når jeg får tid, vil jeg slå op, hvad et sparseimage er
Det er ikke en aprilsnar, vel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-04-08 11:23

http://en.wikipedia.org/wiki/Sparse_disk_image

> Det er ikke en aprilsnar, vel?

Nej, men tak for påmindelsen - det havde jeg FULDSTÆNDIG glemt

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 16:58

> Man kan ikke boote fra en Time Machine backup. Man skal installere Mac
> OS X først.

Det er faktisk ikke rigtigt. Man kan i stedet boote fra Leopard-DVDen,
og så vælge at reinstallere fra en Time Machine backup.

Det gøres på samme måde som når man vil gøre brug af andre
Utilities-faciliteter, som Diskværktøj.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-04-08 17:10

Per Rønne wrote:

> Det er faktisk ikke rigtigt. Man kan i stedet boote fra Leopard-DVDen,
> og så vælge at reinstallere fra en Time Machine backup.

Kan du bekræfte, at man kan logge på en AirDisk (altså få wlan i luften
så tidligt i processen) og geninstallere derfra. Og ligeledes, kan du
bekræfte, at man kan geninstallere fra sparseimage'et, hvis man flytter
USB disken fra AE'en til Mac'en?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 18:02

> [...]
> så tidligt i processen) og geninstallere derfra. Og ligeledes, kan du
> bekræfte, at man kan geninstallere fra sparseimage'et, hvis man flytter

Booter du fra Leopard-DVDen, og vælger Hjælpeværktøjer og Reinstallere
fra Time Machine backup [eller hvad beskeden ellers hedder], får man i
hvert fald også vist backups på en Leopard Server. Hvorfor skulle det
være anderledes med den af dig angivne mulighed?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-04-08 18:26

Per Rønne wrote:

> [...]
> hvert fald også vist backups på en Leopard Server. Hvorfor skulle det
> være anderledes med den af dig angivne mulighed?

Fordi den ene mulighed forudsætter at WLAN er oppe at køre. Det ved ikke
om det er, når man booter fra installationsmediet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 19:49

> Fordi den ene mulighed forudsætter at WLAN er oppe at køre. Det ved ikke
> om det er, når man booter fra installationsmediet.

OK, her kører jeg så med fastnet [såvel MacBook som MacMini kører
gigabit fastnet + AirPort], så her er der jo ingen problemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk