Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop cs2 og RAM
Fra : Hagar

Dato : 01-04-08 18:43

Hej i gruppen

Jeg har fået mig en ny puter, og i den er der 4Gb RAM, 2*2Gb, men CS2 ser
kun 2.4Gb. Jeg kører godt nok med XP pro og jeg ved at XP serien ikke kan
udnytte de 4 Gb, men burde CS2 ikke kunne bruge mere end 2.4Gb ?

Hagar

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-08 10:12

Hagar skrev:

> [...]
> men CS2 ser kun 2.4Gb. Jeg kører godt nok med XP pro og jeg ved
> at XP serien ikke kan udnytte de 4 Gb, men burde CS2 ikke kunne

Du kan formentlig få den til at se lidt mere ved at indsætte 3GB-
switchen i Boot.ini.

Se evt.: <http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb124810.aspx>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hagar

Dato : 03-04-08 10:42

> Du kan formentlig få den til at se lidt mere ved at indsætte 3GB-
> [...]

Tak for ideen, den er nu prøvet, men CS2 ser nu ikke mere af den grund,
underligt

Hagar

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-08 11:55

Hagar skrev:

> Tak for ideen, den er nu prøvet, men CS2 ser nu ikke mere af den
> grund, underligt

I min WinXP, som også kører på en maskine med 4 GB, ser Photoshop
1699 MB uden 3 GB-switchen og 2638 med.

I Vista 64-bit ser den 3255 MB.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hagar

Dato : 03-04-08 14:19

> I min WinXP, som også kører på en maskine med 4 GB, ser Photoshop
> [...]

Så har jeg noget at gå efter, og finde ud af hvorfor jeg ikke får samme tal.

Hagar

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-04-08 17:50

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> I min WinXP, som også kører på en maskine med 4 GB, ser Photoshop
> 1699 MB uden 3 GB-switchen og 2638 med.
>
> I Vista 64-bit ser den 3255 MB.

I min XP viser den 1701, også med 4 GB ram. Mærkeligt at den ikke viser det
samme som din.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-04-08 18:11

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote in message

> I min XP viser den 1701, også med 4 GB ram. Mærkeligt at den ikke viser
> det samme som din.

Nu har jeg prøvet med 3 GB-switchen, så viser Photoshop 2639. Jeg troede
faktisk at Windows XP understøttede 4 GB ram.

Fra : Hagar

Dato : 15-04-08 18:50

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu har jeg prøvet med 3 GB-switchen, så viser Photoshop 2639. Jeg troede
> faktisk at Windows XP understøttede 4 GB ram.

Så viser vores ens nu, men XP kan kun udnytte 3 Gb, men det er nu rart at
vide man har nok

Hagar

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-04-08 16:24

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> wrote in message

> Så viser vores ens nu, men XP kan kun udnytte 3 Gb, men det er nu rart at
> vide man har nok

Ja, det er meget rart med lidt ekstra ram. Især når man bruger Photoshop, og
nogle programmer til videoredigering.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-04-08 12:28

Jørgen Nielsen skrev:

> Jeg troede faktisk at Windows XP understøttede 4 GB ram.

Hver proces kan kun tildeles maksimalt 2 GB på et 32-bit styresystem,
men man kan så med 3 GB-switchen rykke lidt mere ud af de programmer,
som understøtter switchen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-04-08 16:26

> Hver proces kan kun tildeles maksimalt 2 GB på et 32-bit styresystem,
> men man kan så med 3 GB-switchen rykke lidt mere ud af de programmer,
> som understøtter switchen.

Men hvordan er det så det kommer til at passe med, at Windows "ser" 3 GB?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-04-08 12:28

Jørgen Nielsen skrev:

> I min XP viser den 1701, også med 4 GB ram. Mærkeligt at den
> ikke viser det samme som din.

Så vidt jeg ved, så svinger det lidt fra bundkort til bundkort,
afhængig af, hvor meget RAM der er tildelt PCI-bussen.

Det er også noget med, at man på visse bundkort kan slå noget fra i
BIOS, så der bliver mere RAM tilgængelig til styresystemet, men hvad
den indstilling hedder i BIOS, svinger vist også fra bundkort til
bundkort. Som regel hedder det vist noget i retning af 'Memory Hole
remapping by:", hvor valget står imellem 'Software' og 'Hardware'.

Hvis den indstilling findes i din BIOS, og den står til 'Hardware',
så prøv evt. at stille den til 'Software', men det giver næppe ret
meget, så længe det er et 32-bit styresystem, som skal trække læsset.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-04-08 16:28

> Så vidt jeg ved, så svinger det lidt fra bundkort til bundkort,
> afhængig af, hvor meget RAM der er tildelt PCI-bussen.

Ok.

> [...]
> så prøv evt. at stille den til 'Software', men det giver næppe ret
> meget, så længe det er et 32-bit styresystem, som skal trække læsset.

Det vil jeg prøve hvis den findes. Findes der et x64 styresystem til Windows
XP? Eller skal man op i Vista før det findes?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-04-08 10:11

Jørgen Nielsen skrev:

> Men hvordan er det så det kommer til at passe med, at Windows
> "ser" 3 GB?

Det ved jeg ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-04-08 19:31

> Det ved jeg ikke.

Ok

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-04-08 10:11

Jørgen Nielsen skrev:

> Findes der et x64 styresystem til Windows XP?

<http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/default.mspx>, men den
findes kun i en engelsk udgave.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-04-08 19:32

> <http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/default.mspx>, men den
> findes kun i en engelsk udgave.

Tak for svar Thomas. Måske jeg snart skulle prøve den x64 version jeg købte
for nogle måneder siden, kan nu bare bedst li' XP.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-04-08 11:33

Jørgen Nielsen skrev:

> Tak for svar Thomas. Måske jeg snart skulle prøve den x64
> version jeg købte for nogle måneder siden, kan nu bare bedst li'
> XP.

Vista x64 har jeg opgivet, men jeg var meget glad for WinXP Pro x64,
da jeg brugte den på min forrige computer. Der var godt nok nogle
problemer med at få fat i drivere til noget af mit hardware(*),
men ingen tvivl om, at WinXP Pro x64 var mærkbart hurtigere end
x86-versionen af WinXP Pro, som jeg havde installeret på den samme
computer.

(*) x64 _skal_ have drivere skrevet til x64-platformen. Den kan ikke
bruge x86-drivere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Asboe

Dato : 10-05-08 21:00

Hagar skrev i <47f27482$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

Lidt i tråd med emnet, vil jeg tilføje at via følgende link har jeg
fundet en ganske god beskrivelse og vejledning i at 'switche' Vista!

Grunden hertil, er at jeg havde svært ved at finde disse oplysninger,
og på min vej havde jeg bl.a. læst denne tråd.

http://www.prophotowiki.com/w/index.php/IncreaseUserVa

Selv har jeg sat IncreaseUserVa til 2667 til en begyndelse ... og det
kunne Photoshop CS3 sagtens se!

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!