Tilladt at udleje et domæne?
Fra : Morten

Dato : 30-03-08 23:04

Hej

Normalt når man opretter et webhotel, kan man jo vælge at købe et domæne og
få tilknyttet (du ejer domænet, og lejer hotellet)

Men er det tilladt at lave en service hvor folk kan vælge det domæne de vil
have, men JEG som udbyder køber domænet, og derefter udlejer domæne og
webhotel til brugeren?

Fordelen for mig som udbyder skulle naturligvis være at jeg tog en højere
pris og dermed tjente penge på det, og fordelen for brugeren er at de ikke
behøver tænke over noget, men blot betaler et beløb til mig som det eneste.

Nogen vil måske påpege problemet i at jeg jo så ejer den anden persons
firmanavn eller lignende og han har krav på at få det tilbage, men der ville
jeg løse det ved - hvis eks. "Frisør Hansen v/Søren Hansen" ville bruge
servicen, ville jeg lave et dokument hvor han skriver under på at han har
givet tilladelse til at jeg (mit firma) godt må registrere og bruge domænet
"frisoerhansen.dk" - nogen problemer i dette også?

/Morten

Fra : Rea721

Dato : 31-03-08 00:30

OT svar
XFUT sat til dk.edb.internet.udbydere.webhotel
******

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:47f00e3d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> fordelen for brugeren er at de ikke behøver tænke over
> noget, men blot betaler et beløb til mig som det eneste.

Jeg er blot nysgerig.
Hvorfor pokker skulle nogen overhovedet være interresseret i at "købe" et
sådant produkt hos dig??
Det du tilbyder er jo det alle webhotel udbyder tilbyder, du vil blot tjene
ekstra oveni i hatten og kunden ejer end ikke domænet??
Måske forstår jeg ikke dig tankegang men så må du forklare

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-03-08 06:57

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> han har givet tilladelse til at jeg (mit firma) godt må registrere og
> bruge domænet "frisoerhansen.dk" - nogen problemer i dette også?

På det tidspunkt hvor Frisør Hansen endnu ikke har underskrevet dit
dokument, er domænet enten ledigt og så kan han købe det eller også ejer du
det og så kan han tvinge dig til at sælge. Forudsat selvfølgelig at
domænenavnet er tilstrækkeligt specielt til, at det bør tilhøre Frisør
Hansen.

Men bortset fra det, så kan ingen vel forhindre dig i at lave sådan en
konstruktion, hvis du kan finde en lejer og I kan blive enige om prisen. Kig
evt. i DK Hostmasters regler.

Fra : Morten

Dato : 31-03-08 12:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> det og så kan han tvinge dig til at sælge. Forudsat selvfølgelig at
> domænenavnet er tilstrækkeligt specielt til, at det bør tilhøre Frisør

Ja, men ideen er jo selvføljelig at han giver mig tilladelsen - og SÅ køber
jeg domænet.. det er ikke gjort for at jeg kan nå at købe det inden ham
eller lignende - han giver tilladelsen fordi han hellere vil have at jeg
køber det og står for administationen af det, og jeg får tilladelsen for at
han ikke efterfølgende kan fortryde og kræve domænet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-08 13:03

Morten skrev:

> eller lignende - han giver tilladelsen fordi han hellere vil have at jeg
> køber det og står for administationen af det

DK-hostmaster står for administrationen (som er så godt som
ikke-eksisterende). Der er ingen grund til at betale en
mellemmand for det.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-08 15:19

> DK-hostmaster står for administrationen (som er så godt som
> ikke-eksisterende). Der er ingen grund til at betale en
> mellemmand for det.

Jo, hvis man vil være anonym når folk søger i DK Whois databasen.
Mon ikke det er det Mortens ide går ud på

Fra : Morten

Dato : 31-03-08 16:43

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jo, hvis man vil være anonym når folk søger i DK Whois databasen.
> Mon ikke det er det Mortens ide går ud på

Det er det ikke nej - jeg kan ikke forklare det mere tydeligt end jeg har
gjort, men skal da gerne prøve alligevel...

Ideen er, at "Fru hansen" på 73 år, som har en antikvitetsbutik på sin
gård - eller Finn på 61 år som er møbelpolstre - ikke skal til at sætte sig
ind i Redelegering og hvornår de skal forny deres domæne, og hvordan de
laver DNS henvisning osv... så vil jeg lave en pakke specielt rettet mod
disse, hvor ALT hvad der har med deres hjemmeside at gøre - bliver
faktureret og fornyet af mig, så der kun kommer een regning! Det er hele
filosofien... Jeg er opmærksom på at jeg godt kunne varetage DNS osv. for
dem selvom de ejer domænet, men det er ikke det jeg ønsker.

Fra : Bjarne

Dato : 31-03-08 17:55

Morten skrev:
> [...]
> filosofien... Jeg er opmærksom på at jeg godt kunne varetage DNS osv. for
> dem selvom de ejer domænet, men det er ikke det jeg ønsker.

Jamen alt det kan du godt lave for dem uden at registrere domænerne i
dit navn.
Det er faktisk hvad jeg gør.
Ideen om at samle og gøre det overskueligt er fin.
Men ligner det ikke lidt noget bondefangeri, at du registrerer kundernes
domæner i dit eget navn, sådan at du har hold på dem og de ikke kan
forlade dig?
Desuden er det som sagt ikke tilladt for dk-domæner.

Bjarne

Fra : Morten

Dato : 31-03-08 19:36

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forlade dig?
> Desuden er det som sagt ikke tilladt for dk-domæner.

Slet ikke, de kan naturligvis altid opsige aftalen - det er kun lavet for at
jeg ikke skaffer domænenavnet en masse trafik, og de så efterfølgende får
det overdraget uden beregning (med i aftalen er nemlig at jeg skaffer
besøgende osv...)

Men igen - det er ikke det forretningsmæssige jeg ønsker at debatere her, da
dette er en jura gruppe - jeg siger tak for hjælpen til dem der har svaret
tilbage.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-08 19:48

Morten skrev:

> [...]
> disse, hvor ALT hvad der har med deres hjemmeside at gøre - bliver
> faktureret og fornyet af mig, så der kun kommer een regning!

Alt det du nævner, er noget som ethvert webhotelfirma i forvejen
tager sig af. Den eneste ekstra service som du reelt tilbyder, er
at kunden får én og ikke to regninger.

Oven i hatten får de så spekulationer den dag det går op for dem
at de rent faktisk ikke ejer deres 'eget' domæne og begynder at
fundere over om du er ærlig. Hermed vil jeg ikke antyde at du
ikke er det, men det kan kunden jo ikke vide. Og hvis han spørger
andre til råds om det smarte i at lade tredjemand bestyre ens
domæne, så vil det vælte frem med rædselshistorier om hobevis af
fuskere.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 31-03-08 14:27

Morten skrev:
> [...]
> jeg domænet.. det er ikke gjort for at jeg kan nå at købe det inden ham
Hænger ikke sammen med:

> ...og jeg får tilladelsen for at
> han ikke efterfølgende kan fortryde og kræve domænet.

Hvis det ikke var vigtigt for dig at købe det inden ham, kunne du jo
blot registrere det for ham og sende ham en faktura.

Bjarne

Fra : Morten

Dato : 31-03-08 14:42

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det ikke var vigtigt for dig at købe det inden ham, kunne du jo
> blot registrere det for ham og sende ham en faktura.

Vi tager den lige igen:

Hvis jeg køber frisoerhansen.dk uden videre - så kan Frisør Hansen,
efterfølgende lave en sag ud af det, og kræve at han får overdraget domænet,
da han har haft det firmanavn i f.eks. 10 år.

Jeg ønsker at Frisør Hansen underskriver et dokument forinden, hvor han
giver mig tilladelse til at rigistrere domænet, sådan at han efterfølgende
IKKE kan lave en sag ud af det, hvis han ombestemmer sig.

Det jeg så er i tvivl om er, om et sådant dokument vil have nogen effekt,
altså om jeg kan bruge det hvis han vælger at lave en sag.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-03-08 15:05

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det jeg så er i tvivl om er, om et sådant dokument vil have nogen effekt,
> altså om jeg kan bruge det hvis han vælger at lave en sag.

Det er der sikkert ingen der ved om det vil have, for der har mig bekendt
ikke været nogen sager, der ligner.
Men jeg tror ikke dokumentet vil kunne sikre dig nogen ret, - reglerne er
netop lavet for at beskytte varemærkeindehavere (og andre med særlig
tilknytning til et domænenavn) mod udnyttelse på deres varemærke.
Dokumentet vil nok blive anset for at være en smart omgåelse af denne
beskyttelse og dermed blive tilsidesat.

Den registreringspraksis du beskriver var brugt af nogle (personligt vil jeg
kalde dem lettere suspekte) registratorer for nogen år siden, men er stort
set ophørt nu. Sikkert primært af to grunde:
1) Loven sætter grænser for modellens udstrækning
2) Den generelle viden om internettet og domænenavne er øget betydeligt, og
der er næppe ret mange, der vil hoppe på den. Det er nu bedst selv at være
registreret som indehaver af sit eget domænenavn.

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-03-08 11:39

Morten skrev:

> Men er det tilladt at lave en service hvor folk kan vælge det domæne de vil
> have, men JEG som udbyder køber domænet, og derefter udlejer domæne og
> webhotel til brugeren?

Prøv at kigge på forskellen mellem "Registrant", "Fuldmægtig" og
"Betaler" inden du roder dig ud i et større juridisk spinderi...

http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=20

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Bjarne

Dato : 31-03-08 12:15

Morten skrev:
> [...]
> givet tilladelse til at jeg (mit firma) godt må registrere og bruge domænet
> "frisoerhansen.dk" - nogen problemer i dette også?

Du kunne måske overveje at lade være med at udleje selve domænet, men
indgå en aftale om DNS, sådan at du f.eks. i et nærmere defineret
tidsrum lader DNS pege på kundens webserver.

Det er ikke tilladt at have et DK-domæne alene med henblik på udlejning.

vh
Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-08 12:45

Morten skrev:

> Men er det tilladt at lave en service hvor folk kan vælge det domæne de vil
> have, men JEG som udbyder køber domænet, og derefter udlejer domæne og
> webhotel til brugeren?

Forudsat at der ikke kan gøres et krav gældende på domænenavnet,
og forudsat at aftalen er klart oplyst for køber/lejer før den
indgås, er der ikke noget til hinder for det.

Det eneste problem i den forbindelse er at få nogen til at hoppe
på limpinden.

--
Bertel