Dyrekølle næste lørdag
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-03-08 18:53

Naboerne kommer med en dyrekølle, som vi skal tilberede og lave resten af
middagen. Der kan jo sikkert findes en del opskrifter på nettet, men jeg
vil da gerne inspireres, hvis nogen her har en der er ekstra lækker.

Med i overvejelserne skal indgå det faktum, at de ikke spiser ris og pasta,
ligesom de hverken drikker øl eller vin. Kartofler er jo udmærket, men hvad
kan man ellers bruge som tilbehør?

Hvilke krydderurter og krydderier er gode til dyrekølle?
Hvad skal kernetemperaturen være (har et stegetermometer)?
Kan stegetermometer bruges, hvis man anvender en stegepose?
Er stegepose overhovedet en god ide?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-08 19:14

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Med i overvejelserne skal indgå det faktum, at de ikke spiser ris og
> pasta, ligesom de hverken drikker øl eller vin.

Udskift naboerne. Noget er ravruskende galt.

> Kartofler er jo
> udmærket, men hvad kan man ellers bruge som tilbehør?

Waldorf-salat?

> Hvad skal kernetemperaturen være (har et stegetermometer)?

Max 60 grader.

> Kan stegetermometer bruges, hvis man anvender en stegepose?

Stegepose? Hvad pokker er det?

> Er stegepose overhovedet en god ide?

Næppe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-03-08 19:59

On Sat, 29 Mar 2008 19:14:08 +0100, Jens Bruun wrote:

> Udskift naboerne. Noget er ravruskende galt.

De særheder må vi leve med. Yderst interessante mennesker

> Stegepose? Hvad pokker er det?

Aner det ikke, men jeg stødte på det på nettet ved browsing efter
kølleopskrifter.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ralph

Dato : 29-03-08 21:26

> [...]
> pasta,
> ligesom de hverken drikker øl eller vin. Kartofler er jo udmærket, men

Whisky, Vodka, Gin, mange muligheder?

Bliver helt inspireret, lam med whisky og brød, mmmmmm

--
Ralph

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-03-08 22:22

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote in

> Med i overvejelserne skal indgå det faktum, at de ikke spiser ris og
> pasta, ligesom de hverken drikker øl eller vin. Kartofler er jo
> udmærket, men hvad kan man ellers bruge som tilbehør?

Langtidsbagte tomater, ratatouille, saltbagte kartofler, gratinerede
peberfrugter, ristede svampe, løgkompot.

Er det non alkohol gæster, så byd på en blid danskvand... f.eks. Tuborgs
Blå Special eller Perrier.

Og ellers kan en god vodka sagtens drikkes til mad.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 30-03-08 10:08

> [...]
> Hvad skal kernetemperaturen være (har et stegetermometer)?
> Kan stegetermometer bruges, hvis man anvender en stegepose?

Når jeg hører dyrekølle tænker jeg altid på en stegegryde.
Det er jo ikke rødt kød for f....

Mvh Ole

Fra : Per, Herringe

Dato : 30-03-08 10:16

I meddelelse: pgkw89onql0g$.s3mlytots1cy.dlg@40tude.net
skrev Kurt Hansen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> Hvad skal kernetemperaturen være (har et stegetermometer)?
> Kan stegetermometer bruges, hvis man anvender en stegepose?

Jeg har prøvet mange varianter, men vender altid tilbage til den helt
enkle - salt og peber og lidt bacon eller røget kalkunfilet over køllen. Ind
i en stegepose, ikke for voldsom varme - kernetemperatur ca. 65-68 grader.
Sovs af posens indhold og så evt. ovnbagte rodfrugter og et eller andet a´la
Waldorf og lidt ribsgele eller tyttebær. Syltede rønnebær (Den grønne
Syltebog) er også fortrinligt til.
Det med at marinere osv. synes jeg bare slører den gode smag af vildt.
De groveste hinder skal fjernes, men jeg mener ikke der er grund til at
barbere for tæt.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-03-08 10:45

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> writes:

> [...]
> Waldorf og lidt ribsgele eller tyttebær. Syltede rønnebær (Den grønne

Sådan foretrækker jeg også en dyrekølle. Bortset fra at stegeposen er
erstattet med en stegegryde.

Mvh Trine

Fra : Inger D.

Dato : 01-04-08 19:29

> [...]
> pasta,
> ligesom de hverken drikker øl eller vin. Kartofler er jo udmærket, men

Knoldselleri i stave koges til de er næsten møre. Vendes med salt, peber,
timian og olivenolie og grilles i ovnen til de tager farve.
Kan også laves med kogte kartofler i stave.

Inger D.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-04-08 10:16

On Sat, 29 Mar 2008 18:52:36 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> Hvad skal kernetemperaturen være (har et stegetermometer)?
> Kan stegetermometer bruges, hvis man anvender en stegepose?

Jeg har været (ånds)fraværende nogle dage, men vil lige takke for diverse
input om dyrekølle og supplere med et par spørgsmål.

Jeg har p.t. ingen stegegryde og er derfor til fals for tanken om at bruge
stegepose.

Udmeldingerne om kernetemperatur går fra 60 til 68 grader. De 60 synes jeg
lyder lidt rødt? Hvor lang stegetid i pose skal jeg cirka regne med, for at
nå op på 65-68 grader og hvilken temperatur skal ovnen stilles på?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen