Undervandsfotografering - Nu med rettelse ~
Fra : copy@cat.dk

Dato : 29-03-08 20:26

Er der nogen der har erfaring med undervandsfotografering? Jeg har købt et Ikelite hus til mit Canon D10 men er nu i tvivl om hvilke objektiver og hvilke strobes jeg skal bruge.
Har set på Ikelites DS-200 substrobe men synes den er ret stor, men er i tvivl om DS-125 giver lys nok.

Nogen der har et par råd til en rookie?

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-03-08 21:55

> [...]
> hvilke strobes jeg skal bruge.
> Har set på Ikelites DS-200 substrobe men synes den er ret stor, men er i

DS-125 er rigeligt herhjemme, vandet er sjælent klart nok til du kan bruge
den på længere afstand end 1-2 meter, skal tage billeder med kraftigt
vidvinkle vil du nok være bedre tjent med 2 stk DS-51 i stedet for en DS-125
eller DS-200. Både ang. obejktiver og blitaz kommer det jo and på hvad du
vil tage af billeder.

En god kraftig vidvikle og en god makro er at foretrække, hvad har du af
dooms til dit hus.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-03-08 09:59

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad du vil tage af billeder.
>
> En god kraftig vidvikle og en god makro er at foretrække, hvad har du af

Jeg er helt enig med Henrik.
Der er rigeligt med lys i en DS-125. Faktisk vil der i mange tilfælde være
for meget og du bliver nød til at skrue den ned alt hvad du kan.
God undervands foto handler om at balancere den naturlige mængde lys, med
blitzlyset jævnt fordelt.

Brug størstedelen af pengene på optik og kamera. Der får du mest for
pengene. Blitz skal være håndterbart og justerbart. De eneste tilfælde hvor
du kommer til at fyre dem af med fuld blast, vil være på lavt vand i
Rødehavet hvor der er store mængder af naturlig lys.

mvh
Johnny

www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning