Kamera fundet
Fra : Ukendt

Dato : 29-03-08 16:13

Jeg har fundet et Uv-hus med kamera her til formiddag i Karlstrup Kalkgrav.
Det ser ikke ud til at have ligget der længe og der er stadig strøm på
batteri.
Udleveres ved beskrivelse af mærke, model, samt beskrivelse af de personer
der er taget fotos af med kameraet.

Mvh.

Ken Bordig
Erstat SnabelA med @ i mail adr.

Fra : Frank Andersen

Dato : 02-04-08 20:35

ALLE fund skal afleveres til Politiet omgående - læs tidligere tråde omkring
emnet....

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-04-08 10:15

> ALLE fund skal afleveres til Politiet omgående - læs tidligere tråde
> omkring emnet....

Ja, men selv politiet vil helst have at man leverer til ejeren hvis det er
muligt så de slipper for at bruge tid på at fremlyse og registrer det.
Iøvrigt er det fundet i en sø så derfor er det rigtige at afleverer det til
søens ejer som så søger for den videre ekspedition, i dette tilfælde
skovfogeden som også ved hvem der har dykket i søen og derfor kan finde den
rigtige ejer.

Man kan jo kigge på det sidste billedet der er taget og se hvilken dato det
er taget.

Det er rigtigt godt at fremlyse dit fund også her.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, email: m@nley.dk

Fra : Steffen Munch

Dato : 03-04-08 14:39

Der er jo så også dem som tror at hvis ikke lige ejeren melder sig straks,
kan det beholdes.
Kan jo også være han vil være sikker på en god "findeløn" siden det ikke er
afleveret.

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-04-08 14:42

> [...]
> kan det beholdes.
> Kan jo også være han vil være sikker på en god "findeløn" siden det ikke

Tyv tror......

Jeg vælger nu at tro at han gør et oprigtigt forsøg på at finde ejeren.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Kirsten

Dato : 03-04-08 19:40

Der er godt nok mange måder at pille hjælpsomheden
af folk på, hva'???

Min helt private teori er, at den søde mand bare gerne
har villet gøre et andet menneske glad...........

Det virker jo næsten som om det er en forbrydelse i
sig selv.....

Bare han ikke fristes til at smide det tilbage i søen igen -
den tanke kunne da godt strejfe mig, hvis jeg fik den
behandling i et forholdsvis offentlig forum!

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-04-08 20:20

Kirsten wrote:
> Der er godt nok mange måder at pille hjælpsomheden
> af folk på, hva'???

?

Hvis du er hjælpsom afleverer du netop genstanden til politiet. Ejeren
kan derefter kontakte sit lokale hittegodskontor og de hjælper ham/hende så.

> Min helt private teori er, at den søde mand bare gerne
> har villet gøre et andet menneske glad...........

Hvilket også ville være tilfældet igennem politiet.

> Det virker jo næsten som om det er en forbrydelse i
> sig selv.....

Tyv tror hver mand (kvinde i dit tilfælde) stjæler.

> Bare han ikke fristes til at smide det tilbage i søen igen -
> den tanke kunne da godt strejfe mig, hvis jeg fik den
> behandling i et forholdsvis offentlig forum!

Jeg troede du mente han skule være hjælpsom og glæde taberen.

/Søren

Fra : Thomas

Dato : 04-04-08 18:37

ok Søren hvis jeg ser dig tabe noget en dag, eller finder noget der er dit,
lover jeg at aflevere det til politiet.
uanset om jeg så ved, eller får at vide at det er dit.
Bare husk de 10% findeløn

Hvad er der galt i at forsøge at hjælpe den stakkel der har tabt Kameraet

Mvh thomas

?

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-04-08 23:29

Thomas wrote:
> ok Søren hvis jeg ser dig tabe noget en dag, eller finder noget der er dit,
> lover jeg at aflevere det til politiet.

Det er jeg sørme glad for for du vil gøre, eftersom det er din pligt !

> uanset om jeg så ved, eller får at vide at det er dit.
> Bare husk de 10% findeløn

Hvilket er en gammel skrøne, mig bekendt er det IKKE et krav. Men skulle
du finde noget jeg har tabt vil jeg selvfølgelig gerne af
frivillighedens vej give dig en 'gave' som tak for din hjælp. Det kaldes
almindelig høflighed, men der er IKKE noget du har krav på.

> Hvad er der galt i at forsøge at hjælpe den stakkel der har tabt Kameraet

Absolut ingen ting, jeg synes bare du skulle tag og følge loven, hvis du
skulle finde noget der ikke er dit.

/Søren

Fra : Seerup

Dato : 05-04-08 07:44

...... [klippe] .....

Jeg ville også selv forsøge at fremlyse et fund, et sted som her, og hvor jeg
ellers ved dykkere og "hangarounds" kommer.
Hvis det så ikke "giver pote" efter et stykke tid, SÅ ville jeg aflevere hos
politiet, men oplysning om at jeg har forsøgt at finde ejer, og hvordan jeg har
forsøgt det.

Helt ærligt, det pisser mig sgu af, at se folk beskylde finder for at ville
stjæle det fundne. Manden har fundet en ting som han prøver at finde ejeren af.
Hvis det var mit kamera vill ejeg sgu blive glad for at han gør som han gør.

Til jer, der sidder og fremhæver politiet/hittegodskontoret: Har I nu husket
fuld navn og adresse på hver eneste lille stump? Eller kan I se det smarte i en
privat fremlysning?

Fuld backup til Ken herfra, i håbet om at andre også fremlyser fundne effekter.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-08 09:10

> Fuld backup til Ken herfra, i håbet om at andre også fremlyser fundne
> effekter.

Hørt
Jeg ville selv blive pokkers glad hvis en venlig sjæl, her fremlyste noget
jeg havde tabt - også inden det blev afleveret på hittegods.
Pokkers pænt af Ken at skrive her, at han har fundet noget og dejligt
ærligt - han kunne jo have holdt sin mund og haft et kamera - ikke alle er
så ærlige og ordentlige mennesker, at de gør som Ken.
Så nyd at der er en god og ordentlig fyr, der gerne vil prøve at gøre en
trist ejer glad igen.
På næste dykkertur vil jeg slutte dagen af med at skåle for Ken
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Thomas

Dato : 06-04-08 09:19

"Det kaldes
almindelig høflighed, men der er IKKE noget du har krav på."

Næe men jeg har lært det engang, har du ??

Det her har jeg forøvrigt fundet på nettet, og afleverer det hermed direkte
til dig.

"Hvornår har man krav på findeløn?

Er der stadig noget der hedder findeløn, og hvordan fungerer systemet?
Finder man for eksempel en stjålet bil og overgiver den til politiet, er man
så berettiget til findeløn og i så fald fra politiet eller
forsikringsselskabet ?

Advokat (H) Jette Jessen, Ret&Råd Hinnerup svarer:

§ 15. Ejeren må inden udleveringen betale en findeløn, der fastsættes af
politiet efter nedenstående retningslinier, medmindre finderen har givet
afkald på findeløn.
Findeløn fastsættes i reglen til 10 pct af det fundnes værdi, idet der dog
ved fastsættelsen bør tages hensyn til findestedet og de nærmere
omstændigheder ved fundet, herunder om finderen har udvist særlig
påskønnelsesværdigt forhold, eller om afleveringen har påført ham særlig
ulejlighed.
Drejer det sig om større kontantbeløb eller genstande af betydelig værdi,
vil det ofte være rimeligt at fastsætte findelønnen lavere end til 10 pct af
værdien. Selv om det fundne ikke har omsætningsværdi, kan der fastsættes en
efter ejerens interesse i at få genstanden tilbage afpasset findeløn.
I følgende tilfælde bør der i almindelighed ikke fastsættes findeløn:
Når det fundne alene har økonomisk værdi, der ikke overstiger 2 kr.
Når det drejer sig om motorkøretøjer, cykler eller trækvogne, der er
indbragt fra offentlig gade, vej eller plads.
Når det indleverede hittegods er fundet i boliger, på trappegange, i kældre,
på gårdspladser, i forretninger, offentlige kontorer,
forlystelsesetablissementer, beværtninger, offentlige befordringsmidler
eller lignende steder.
Når hittegods først er indleveret til politiet urimelig lang tid efter, at
finderen har taget det i sin besiddelse.
Når finderen selv har foretaget fremlysning af de fundne genstande, jf § 3.
Når hittegods er fundet af personer, der er ansat i politiets tjeneste.
Ønsker ejeren at yde et beløb i findeløn, uanset at han ikke er forpligtet
dertil, bør politiet modtage beløbet og udbetale det til finderen.
Såfremt finderen af hittegods har afleveret det direkte til ejeren, og der
derefter opstår uenighed mellem dem om betalingen af findeløn eller dennes
størrelse, bør politiet, såfremt en af parterne begærer det, udtale sig om,
hvorvidt det ville have fastsat findeløn og da hvor meget, men bør iøvrigt
ikke yde parterne bistand."

Håber du selv finder dit gode humør, så er det sku lige før at jeg giver
findeløn

Thomas wrote:
> [...]

> Tyv tror hver mand (kvinde i dit tilfælde) stjæler.

> Jeg troede du mente han skule være hjælpsom og glæde taberen.

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-04-08 10:00

Thomas wrote:

> Håber du selv finder dit gode humør, så er det sku lige før at jeg giver
> findeløn

Mit humør fejler skal ikke det mindste, gør dit ?

Men eftersom mit gode humør slet ikke har været væk, så kan man ikke
sige jeg har fudnet det, eftersom det aldrig har været væk. Men fordi
det er solskin og weekend, må du da gerne købe en øl til dig selv i
findeløn.

p.s. Tak for citatet fra advokaten, rart lige at få det sat på plads.

/Søren

Fra : Kirsten

Dato : 06-04-08 11:07

Der er ingen som synes at dit humør er dårligt.....

Vi forsøger bare at sige, at hvis du surmuler ret meget mere, så vender du
vrangen ud

Regler og love er helt fine, men de overgås ofte i funktionalitet af sund
fornuft. Det er jeg
ret sikker på at selv politiet vil bakke op om.

/Kirsten

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-04-08 11:42

Kirsten wrote:
> Der er ingen som synes at dit humør er dårligt.....
>
> Vi forsøger bare at sige, at hvis du surmuler ret meget mere, så vender du
> vrangen ud

Lol :)

> Regler og love er helt fine, men de overgås ofte i funktionalitet af sund
> fornuft. Det er jeg
> ret sikker på at selv politiet vil bakke op om.

Husk nu at der findes mange typer mennesker og vi gør tingene på vores
egen måde, og så længe det er indenfor lovens rammer er det helt okay.

Personligt havde jeg omgående afleveret det til politiet, og derefter
skrev i nyhedsgruppen om dette.

Hvis i hellere vil være hittegods kontor selv, er det jo helt fint, så
længe i overholde den der til indrettede lov.

/Søren

Fra : JL

Dato : 02-04-08 16:52

On 2 Apr., 21:35, "Frank Andersen" <faREM...@privat.dk> wrote:
> ALLE fund skal afleveres til Politiet omgående - læs tidligere tråde omkring
> emnet....

Ja det er måske rigtigt men hvis man nu ikke fokusere så meget på
reglerne men at kameraet finder sin ejermand igen så er det nok mere
effektivt at benytte nyhedsgruppen end politiet tror du ikke?

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-04-08 07:25

JL wrote:

> Ja det er måske rigtigt men hvis man nu ikke fokusere så meget på
> reglerne men at kameraet finder sin ejermand igen så er det nok mere
> effektivt at benytte nyhedsgruppen end politiet tror du ikke?

Jo og derfor afleverer man det til politiet, OG skriver i newsgroup, for
så kan man derefter fortælle den uheldige person HVILKEN politi station
det er indleveret hos.

Som en lovlydig borger afleverer du det selvfølgelig, eller skyldes det
at du vil beholde det selv, hvis ingen reagerer ?

Husk kun en meget lille del af dykkerne i danmark læser newsgroups.

/Søren

Fra : N/A

Dato : 03-04-08 19:39

Fra : N/A

Dato : 03-04-08 07:25

Fra : JL

Dato : 03-04-08 06:04

On 3 Apr., 08:24, Søren Reinke <so...@REMOVE.reinke.dk> wrote:
> Som en lovlydig borger afleverer du det selvfølgelig, eller skyldes det
> at du vil beholde det selv, hvis ingen reagerer ?

Hvis han ville beholde det selv så var det jo nok en dårlig idé at
skrive, at han har fundet, her på nyhedsgruppen?

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-04-08 19:39

JL wrote:

> Hvis han ville beholde det selv så var det jo nok en dårlig idé at
> skrive, at han har fundet, her på nyhedsgruppen?

Du vil måske besøge ham om 14 dage for at se om han har afleveret det
til ejeren eller politiet ?

/Søren

Fra : KiM

Dato : 03-04-08 19:22

On 3 Apr., 03:35, "Frank Andersen" <faREM...@privat.dk> wrote:
> ALLE fund skal afleveres til Politiet omgående - læs tidligere tråde omkring
> emnet....
>
> "Ken Bordig" <kenSNABELAbordig.dk> wrote in message

Nu tror jeg ikke jeg ville overveje ret mange spiltsekunder at lede
hos det lokale hittekontor hvis jeg havde tabt et kamera under
vandet. Det ville være væk...!! Surt show..!!

Og alt respekt for politiet, så tror jeg at man som enkelt person kan
dedikere mere tid til et finde frem til ejeren, end politiet har
muligheder for. Jeg har ihvertfald endnu ikke set et ENESTE indlæg fra
politiet i denne newsgroup. De ville sætte kameraet på en hylde og
vente.

Det er en rigtig god idé at checke timestamp fra sidste billede (her
går jeg ud fra at det er digitalt for at få et indblik I hvornår
det er tabt. Nu ved jeg ikke hvilket type kamera/hus det er. Men er
der ikke et serie nummer i kameraet ? Jeg har ihvertfald registreret
mine kamera online hos producenten, måske ejeren af dette kamera har
gjort det samme.

Det kan godt være loven siger at det skal afleveres hos politiet, men
jeg ville heller ikke have afleveret det i de første par uger. Og ikke
fordi jeg ville beholde det, men nærmere fordi mine egne oplevelser
med myndigheder i Danmark har givet mig en sikker overbevisning om at
visse ting klares bedre folk imellem. Og når man ser hvad der sælges
på politi aktioner så er det heller ikke fordi man bliver imponeret
over detektivarbejdet.

Sandheden er nok at politiet har meget meget travlt for tiden (der
skal jo skydes kamphunde og findes 62 millioner et sted)..!

Og til dem der beskylder dig for at ville beholde kameraet selv. Slå
lige hjernen til ik' Hvis man selv ville beholde kameraet ville denne
her tråd slet ikke have eksisteret.

--

Held og lykke med at finde ejeren..