Min første kernel-panic.
Fra : Tonny

Dato : 30-03-08 15:32

Hej OSX-eksperter. Er der mon en af jer OSX-entusiaster, der kan knække
denne nød:

Midt under et download med Azureus (en P2P-klient, som kan downloade en
masse fede gratis videoer) fik jeg min første kernel-panic på min 12²
PowerBook G4 867 MHz med en fuldt opdateret Tiger. På det tidspunkt
havde jeg en Microsoft Intellipoint mus installeret, som MÅSKE har
været medvirkende årsag; en af knapperne kan konfigureres til at zoome
ind og ud med, og efter kernel-panic¹en zoomede skærmbilledet op til
maksimum ved hver login, hvorefter jeg skulle trykke to gange på
zoom-knappen for at zoome skærmen ned til normal størrelse igen.

Først prøvede jeg at slå knappen fra i Preferences Pane, hvilket ikke
hjalp. Så måtte jeg en tur over Target Disk Mode for at fjerne alt det
jeg kunne finde, som havde med driveren at gøre, hvilket heller ikke
hjalp; der blev stadig zoomet op til maksimum ved hver login. Så
prøvede jeg at reparere disken med installations-DVD¹en samt at
reparere disktilladelser, også uden resultat, selvom der blev fundet
småfejl, som alle blev rettet. Det har heller ikke hjulpet at resette
PowerManager. Så var der ikke andet at gøre end at formatere disken
(inkl. en enkelt overskrivning med nuller) og installere og opdatere
Tigeren påny, hvilket faktisk gik gnidningsløst.

Nu er problemet så, at jeg stadig ryger ind i en kernel-panic i den
udgave, hvor man på 4-5 sprog får at vide, at man skal genstarte sin
maskine. Ikke noget med en masse "programmør-tekst", bare det der grå
billede med beskeden om at genstarte. Der er (som regel) ikke nogen
problemer, hvis jeg bare skal genstarte maskinen efter nogen tids brug,
men kun (og ikke altid) når jeg starter den op, efter den har været
slukket et stykke tid (som regel med strømstikket trukket ud).

Ud over den kernel-panic kører den faktisk ret stabilt, og det er mig
derfor ret ubegribeligt, at den laver den kernel-panic efter en hel
frisk formatering og ny-installeret system. De eneste tredieparts Prefs
Panes jeg har installeret er nyeste versioner af CapsWarn og Flip4Mac,
som først blev installeret efter alle systemopdateringerne.
Microsoft-musen har allerede forladtt bygningen og får ikke lov til at
komme i nærheden af min PowerBook igen

P.S. Jeg ved ikke om det betyder noget, og jeg er ikke sikker på, om
det først er dukket op fornylig, men under opstart, lige før
splash-screen¹en med ³Starting Mac OSX² dukker op, er der i et kort
øjeblik en nuanceforskel på den blå baggrund på den nederste trediedel
af skærmen. Når den laver login-vinduet forsvinder denne nuanceforskel,
og herefter er der absolut ingen problemer med skærmen.

Med venlig hilsen

Tonny

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-08 19:00

Tonny skrev:
> Hej OSX-eksperter. Er der mon en af jer OSX-entusiaster, der kan knække
> denne nød:

Brug Hjælpeværktøjer -> Konsol til at finde en logfil fra tidspunktet og
vis indholdet her. Er den for lang så smid den i dk.binaer.

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-08 20:18

> Brug Hjælpeværktøjer -> Konsol til at finde en logfil fra tidspunktet og
> vis indholdet her. Er den for lang så smid den i dk.binaer.

Du er dog en utrolig tolerant og tålmodig mand - tak på menneskehedens
vegne - jeg tør i hvert fald ikke skrive, hvad jeg tænkte

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-08 20:40

Morten Lind skrev:

> Du er dog en utrolig tolerant og tålmodig mand - tak på menneskehedens
> vegne - jeg tør i hvert fald ikke skrive, hvad jeg tænkte

Det er da naturligvis fordi jeg har skrevet så meget med dig.

Især mht trådløst netværks fortrinligheder!

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-08 21:19

> Det er da naturligvis fordi jeg har skrevet så meget med dig.

Ih, du milde, har /jeg/ en andel i din elskelige personlighed? Husk at
nævne det for dit afkom

> Især mht trådløst netværks fortrinligheder!

He, he.....jaeh......det er faktisk ikke så dumt, som jeg "troede" - den
dér eMac, jeg ville netværksinstallere, kom jo med lufthavn, og det
spiller perfekt.

Du ville iøvrigt gerne ha´ en tilbagemelding på FWinstallationen, ikke
sandt?

Det kan man godt, men der er stadig noget galt - efter opdatering
(Apples software update, alt incl.) og genstart, kommer den ikke længere
end til det grå opstartsbillede.

Jeg overvejer HD eller ødelagte installationsmedier?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-03-08 21:33

Morten Lind wrote:

> [...]
> end til det grå opstartsbillede.
>
> Jeg overvejer HD eller ødelagte installationsmedier?

Lyder (også) som dårlige RAM. Man kan vist nok holde 'v' nede under
opstart og få vist en historie om, hvad OS X har gang i.

Larmer sån' en eMac forresten ikke som en jetjager?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-08 21:44

> Lyder (også) som dårlige RAM. Man kan vist nok holde 'v' nede under
> opstart og få vist en historie om, hvad OS X har gang i.

Tjaeh - Thorbjørn har også været inde på det med dårlig RAM, men det er
de originale klodser, der sidder i. Tak for "v´et", kendte jeg ikke -
det prøver jeg. Er det "v" for "vis" (undskyld).

> Larmer sån' en eMac forresten ikke som en jetjager?

Siger intet - vil du høre jetjager, skal du høre min bedagede 733DA -
/den/ har netop navnet jetjager, he, he.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-08 22:07

Morten Lind skrev:

> Tjaeh - Thorbjørn har også været inde på det med dårlig RAM, men det er
> de originale klodser, der sidder i. Tak for "v´et", kendte jeg ikke -
> det prøver jeg. Er det "v" for "vis" (undskyld).

"verbose"... Dvs snakkesagelig. Det havner vist også i en af
logfilerne når den er i luften.

> Siger intet - vil du høre jetjager, skal du høre min bedagede 733DA -
> /den/ har netop navnet jetjager, he, he.....

Var det ikke den der netop var MEGET stille for tiden? Fik du købt ny
spids til den så den kan komme i luften igen?

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-08 05:06

> Var det ikke den der netop var MEGET stille for tiden? Fik du købt ny
> spids til den så den kan komme i luften igen?

Nåeh - det har jeg ikke fået nævnt - jeg købte en velkørende model mage
til af Jesper H. Gylling. I stedet for at skifte strømforsyningen, satte
jeg mit bedre grafikkort og mine RAMklodser i. Jeg mangler dog at bytte
drevet (hvis jeg gider).

Så nu står den gamle jetjager i hangaren og leger stumpeleverandør.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-03-08 22:10

Morten Lind wrote:

> Tjaeh - Thorbjørn har også været inde på det med dårlig RAM, men det er
> de originale klodser, der sidder i. Tak for "v´et", kendte jeg ikke -
> det prøver jeg. Er det "v" for "vis" (undskyld).

Verbose vil jeg tro ;)

> Siger intet - vil du høre jetjager, skal du høre min bedagede 733DA -
> /den/ har netop navnet jetjager, he, he.....

Hmm, det har jeg ellers læst på nettet (hæ hæ), at de gør. Ved du om
nogle versioner larmer mere end andre?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-08 05:10

> Hmm, det har jeg ellers læst på nettet (hæ hæ), at de gør. Ved du om
> nogle versioner larmer mere end andre?

Det har jeg desværre ingen anelse om, og det er første gang nogensinde,
jeg har fingre i en eMac.

Larm er vel egentlig også relativt - men jeg synes, at den ikke larmer.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-08 22:02

Morten Lind skrev:

> Ih, du milde, har /jeg/ en andel i din elskelige personlighed? Husk at
> nævne det for dit afkom

Det skal jeg gøre når den tid kommer. Indtil da, vil jeg minde dig om
at vi tidligere er blevet sammenlignet med de gamle gnavne mænd i Muppet
Show af Kermit Münster. Så jeg er ikke så sikker på den holder med
elskelighed.

> He, he.....jaeh......det er faktisk ikke så dumt, som jeg "troede" - den
> dér eMac, jeg ville netværksinstallere, kom jo med lufthavn, og det
> spiller perfekt.

Ja, jeg synes Apple har lavet en god brugerflade til det også. Det gør
ikke noget.

> Du ville iøvrigt gerne ha´ en tilbagemelding på FWinstallationen, ikke
> sandt?

Jovist, altid høre hvordan skæve it-eksistenser klarer sig.

> Det kan man godt, men der er stadig noget galt - efter opdatering
> (Apples software update, alt incl.) og genstart, kommer den ikke længere
> end til det grå opstartsbillede.

Med Apple logo? Snurrer hjulet? Eller er den bare grå?

Prøv at holde Æwle-V (eller Alt-v eller bare v) nede når du starter, så
spyr den beskeder ud. Efter opdateringer kan den godt bruge LAAAAANG
tid på at fedte med filer der skal være i _ORDEN_, så det skal man vente
på. Mener også Erik har klaget sin nød over visse sløve ting.

> Jeg overvejer HD eller ødelagte installationsmedier?

Fortæl først hvad der sker når du har bedt den om at være snakkesagelig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-08 22:56

> [...]
> at vi tidligere er blevet sammenlignet med de gamle gnavne mænd i Muppet
> Show af Kermit Münster. Så jeg er ikke så sikker på den holder med

Årh, de er såmænd også ganske elskelige. Man skal bare lære dem at kende
først
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-08 05:24

> [...]
> at vi tidligere er blevet sammenlignet med de gamle gnavne mænd i Muppet
> Show af Kermit Münster. Så jeg er ikke så sikker på den holder med

He, ja, det havde jeg glemt

> Ja, jeg synes Apple har lavet en god brugerflade til det også. Det gør
> ikke noget.

Ja, det er lige til at gå til. iPhone Touch vil dog ikke på 5GHz-båndet,
så vi bliver i de lavere luftlag.

> Jovist, altid høre hvordan skæve it-eksistenser klarer sig.

> Med Apple logo? Snurrer hjulet? Eller er den bare grå?

Ja, ja & nej.

> [...]
> tid på at fedte med filer der skal være i _ORDEN_, så det skal man vente
> på. Mener også Erik har klaget sin nød over visse sløve ting.

Det skal jeg huske.

Grunden til, at jeg inkluderer installationsmediet er, at jeg igår fik
den til at genkende Mac OS X, 10.4 DVD´en fra sit /eget/ drev, så jeg
formaterede og installerede igen, men så meldte den softwarefejl, så
lige nu er jeg lige vidt.

> Fortæl først hvad der sker når du har bedt den om at være snakkesagelig.

Gerne, når jeg igen har fået et system på den

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-08 05:38

Morten Lind skrev:

> Ja, ja & nej.

Lad den stå natten over.

> Gerne, når jeg igen har fået et system på den

Ellers kan jeg anbefale en Ubuntu-CD. Så kan du i hvertfald få en anden
"læges" mening.