eksternt drev - zip vs parallel
Fra : Erling Hansen

Dato : 29-03-08 21:10

Barnebarnet ønsker sig et eksternt drev til konfirmationen, men jeg har
altså ikke meget begreb om det. Hvad er forskellen på et zip-drev og et
parallel-drev? Han har en arkitektlampe, en quicksilver og en clamshell.
mvh
Erling

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-03-08 21:30

Erling Hansen skrev:
> Barnebarnet ønsker sig et eksternt drev til konfirmationen, men jeg har
> altså ikke meget begreb om det. Hvad er forskellen på et zip-drev og et
> parallel-drev? Han har en arkitektlampe, en quicksilver og en clamshell.

Mon ikke du skal ud og kigge på en ekstern harddisk?

Fra : Erling Hansen

Dato : 29-03-08 21:48

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Mon ikke du skal ud og kigge på en ekstern harddisk?

jo,da - det er det han ønsker sig. Dårlig brug af forkerte ord fra
bedstefar.
mvh
erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-08 23:40

Erling Hansen wrote:

> jo,da - det er det han ønsker sig. Dårlig brug af forkerte ord fra
> bedstefar.

Så gå efter et drev med Firewire tilslutning - evt. USB+Firewire, så kan
det bruges på alt

Fx. et sådant kabinet:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=209151
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=156901
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238130
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=135227 *)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=119726
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238184
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308745

Alle har både USB 2.0 og Firewire400 til priser fra 291kr. til 459kr..
Alle understøtter såvidt jeg kan se op til 750gb harddiske, så bliver en
disk evt. for lille, kan den let udskiftes af ham selv. Det klart bedste
og mest robuste kabinet er Weiland kabinettet [*)], da det er lavet til
prof brug.

Hertil så en alm. ATA-100/ATA-133 harddisk på fx. 250gb-500gb

Seagate Barracuda 7200.9/16mb cache, 250gb
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=198886
Seagate Barracuda 7200.10/16mb cache, 250gb
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202646
Seagate Barracuda 200.10/16mb cache, 500gb
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202621
WesterDigital Caviar SE WD2500AAJB, 250gb/8mb cache
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384954
WesternDigital Caviar SE WD3200AAJB, 320gb/8mb cache
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384955
WesternDigital Caviar SE WD4000AAJB, 400gb/8mb cache
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386969
WesternDigital Caviar SE WD5000AAJB, 500gb/8mb cache
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382697

Jeg har selv flere af disse diskmodeller lige fra 160gb til 500gb i
eksterne kabinetter, og det er alle gode og gennemprøvede modeller med
lav fejlprocent. Desuden er de meget støjsvage og afgiver næsten ingen
varme.

mvh. Erik Richard

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-03-08 08:03

> [...]
> eksterne kabinetter, og det er alle gode og gennemprøvede modeller med
> lav fejlprocent. Desuden er de meget støjsvage og afgiver næsten ingen

Så fik jeg da noget at vælge imellem. Tak for det.
Så skal jeg altså vælge et kabinet, og bagefter en harddisk, f.eks.
Western Digital Caviar -- og så lade ham selv finde ud af at putte
disken i kabinettet ? ? ? ?
mvh
erling

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-08 08:13

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> [...]
> Så skal jeg altså vælge et kabinet, og bagefter en harddisk, f.eks.
> Western Digital Caviar -- og så lade ham selv finde ud af at putte

Der er jo også sådan en lille sag:

<http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLI
D?mco=85A10F4B&fnode=home&nplm=TP946LL/A>

Til små 800,- kr.

M., der har dobbeltkonfirmation sidst i april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-08 13:30

Morten Lind wrote:

> Der er jo også sådan en lille sag:
>
> <http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLI
> D?mco=85A10F4B&fnode=home&nplm=TP946LL/A>
>
> Til små 800,- kr.

Det var bevidst, jeg ikke nævnte Iomegas drev, da de drev, vi får her i
europa for det meste er samlet i Irland eller Østeuropa, så man derfor
ikke véd, hvilken harddisk, der sidder i drevet. - De 4 stks., jeg har
set, har alle været samlet i Irland og har haft Hitachi diske, mens jeg
kender et par stykker i USA, der også har dem, og her er diskene WD i
den ene og Hitachi i den anden. - Og der er altså stadig en højere
fejlprocent på Hitachis diske end på de andre...

> M., der har dobbeltkonfirmation sidst i april

Så er det op med et par MB'ere..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-08 19:17

> Så er det op med et par MB'ere..-))
>
> mvh. Erik Richard

Mjaeh - det ender nok med en Macbook og et Olympus E-420.....

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-08 09:10

> [...]
> Så skal jeg altså vælge et kabinet, og bagefter en harddisk, f.eks.
> Western Digital Caviar -- og så lade ham selv finde ud af at putte

køb en færdig western digital MyBook med usb og firewire. Prisen på dem
er latterlig lav og kabinettet køler fornuftigt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-08 13:37

Erling Hansen wrote:
> [...]
> Så skal jeg altså vælge et kabinet, og bagefter en harddisk, f.eks.
> Western Digital Caviar -- og så lade ham selv finde ud af at putte

Ja, det var da tanken... Det sku8lle han jo nok kunne finde ud af, - det
er jo ikke så svært.

En anden grund til, at købe det hver for sig, er fx, hvis der skulle ske
noget med en af delene i garantiperioden, så afmonterer man bare og
indleverer den defekte del - kabinet eller HD. - Hvis nu fx. FW bridgen
i kabinettet futter af, så har man stadig sine data på harddisken, når
man har taget den ud. Køber man derimod, - som Morten L. anbefaler, - et
færdigt drev fra Iomega, WesternDigital eller LaCie, så skal man
indlevere det hele, hvis noget går galt, og man mister dermed alt, der
måtte ligge på disken, da det er yderst sjælden, disken bliver flyttet
over i et nyt kabinet. - De ombytter ganske enkelt til nyt tilsv. produkt.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-03-08 13:47

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> måtte ligge på disken, da det er yderst sjælden, disken bliver flyttet
> over i et nyt kabinet. - De ombytter ganske enkelt til nyt tilsv. produkt.

WDC sender ganske simpelt en erstatning for den defekte del til en og
når man har byttet rundt, så sender man det defekte tilbage.

Fra : Jon

Dato : 29-03-08 22:44

> [...]

> altså ikke meget begreb om det. Hvad er forskellen på et zip-drev og et
> parallel-drev? Han har en arkitektlampe, en quicksilver og en clamshell.

Til disse maskiner skal du velge en ekstern hard disk med både FireWire-
og USB 2.0-tilkoblinger. De er noe dyrere enn de som kun har USB 2.0,
men siden de eldre maskiner følger den tidlige USB-standard USB 1.1, vil
overføring til og fra disse gå utålelig sakte via USB. FireWire vil
derimot kunne gi full hastighet, og dessuten også gi den unge mann
mulighet til å starte sin maskin fra den eksterne disk. USB 2.0 er
derimot helt OK for nyere maskiner. Med begge er han således dekket.

PS: Zip-drive er en for lengst forlatt teknologi som han og du under
ingen omstendigheter bør vurdere. Parallell-drev er likedan en forlatt
teknologi som uansett aldri har vært i bruk på Mac.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 15:03

> [...]

> altså ikke meget begreb om det. Hvad er forskellen på et zip-drev og et
> parallel-drev? Han har en arkitektlampe, en quicksilver og en clamshell.

Har han en QuickSilver må det være en desktop Macintosh han har, noget i
retning af min gamle G4/867 QuickSilver:

<http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_867
_qs.html>

Så vil det bedste nok være at forære ham en firewire-baseret ekstern
harddisk på nu 500 GB. Maskinen har kun en gammel og langsom usb-port,
så det er klart firewire 400, FW400, du skal satse på.

Det kan dog blive lidt halvdyrt, hvis man ikke selv kan samle kabinet og
[intern] harddisk, men her en prisliste, hvor du kan gå videre og vælge
produkt, forhandler - og bestille og betale med dit dankort:

<http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Parent=2&Sort=&Gall
ery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=32212254
7200&Equal6914=44803&Submit.x=21&Submit.y=9&Direction27=2&Sorted27=&Dire
ction28=2&Sorted28=&Direction25=0&Sorted25=&Direction578=0&Sorted578=&Di
rection2353=2&Sorted2353=&Equal193=&True25700=&Trueval25700=97214&True25
701=&Trueval25701=97215&True25702=&Trueval25702=97216&Truelist12440-9382
7=&Truelist12440-97374=&True25704=&Trueval25704=97219&Check6288=42492>

Ellers gå selv ind på edbpriser.dk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk