Erfaringer med PS3 (Playstation3) og Mac?
Fra : Lyrik

Dato : 29-03-08 16:06

Da jeg havde Kiss-player kunne den serve via et program således at mapper
på maskinen blev servet til Kiss-playeren og videre til TV.

Nu har jeg udskiftet den med en Playstation3. Denne kan i sin menu lede
efter mediaservere, men er der et mediaserveprogram til "LEOPARD" som kan
serve til den? Og i bekræftende fald, hvordan gør man?

Jeg vil gerne høre om andres erfaringer med denne maskine og Mac.
Eftersom den er spritny har jeg kun ganske få erfaringer. Ganske kort:
PS3 har WiFi. Den konnekter trådløst til min Airport Express på
forbløffende vis. Fra 1. sal gennem et betondæk cirka 6 meter i
fugleflugtslinie siger den 75% styrke.

I USB indgangen på PS3 kan man tilslutte en udvendig harddisk. Men! Den
kræver FAT32 formatteret disk for at læse filer! Lige nu er jeg ved at
omformattere de eksterne.
Jeg kan foreløbig konstatere at af de få filer jeg har prøvet fra Mac
harddisk FAT32, spiller den .mp4 og .m4v, men ikke .mov, endvidere spiller
den Divx og VIDEO_TS mapper. Firmwareversion 2.2 40 Gigabyte med
"snapudskiftelig" harddisk 2.1/2".

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-08 16:20

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> efter mediaservere, men er der et mediaserveprogram til "LEOPARD" som kan
> serve til den? Og i bekræftende fald, hvordan gør man?

<http://www.nullriver.com/products/medialink>

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 29-03-08 16:51

Den 29.03.2008 kl. 16:20 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> <http://www.nullriver.com/products/medialink>
>
> /thomas
Tak for det.
Uheldigvis får jeg en fejl når jeg prøver at bruge den:
http://www.luen.dk/mediaserver.tif

Det er det rene volapyk for mig. Hvor ser man og ændrer disse tal?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Lyrik

Dato : 29-03-08 19:11

Den 29.03.2008 kl. 16:51 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:

Undskyld! der var en fejl i linket. Fejlen ser således ud:

http://www.luen.dk/medialink.tif

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-08 00:03

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Den 29.03.2008 kl. 16:51 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:
>
> Undskyld! der var en fejl i linket. Fejlen ser således ud:
>

> http://www.luen.dk/medialink.tif

no idea ... lugter af du har en anden upnp server kørende måske ? på
min(e) maskine(r) kører du "out of the box"

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-08 00:15

> no idea ... lugter af du har en anden upnp server kørende måske ? på
> min(e) maskine(r) kører du "out of the box"

Har du EyeTV installeret ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 30-03-08 00:45

Den 30.03.2008 kl. 00:15 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> Har du EyeTV installeret ?
>
> /thomas
Ja!? Hvorfor?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-08 00:58

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Ja!? Hvorfor?

fordi den installerer en UpNP server ... en light udgave af EyeConnect
som den bruger til WiFi access

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-03-08 18:34

Lyrik skrev:
> Den 29.03.2008 kl. 16:51 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:
>
> Undskyld! der var en fejl i linket. Fejlen ser således ud:
>

> http://www.luen.dk/medialink.tif

Tror du måske har fået startet den to gange?

Bortset fra det, en JPG af din TIF fil fylder kun 250 kb istedet for 3.2
Mb :)

Fra : Lyrik

Dato : 30-03-08 20:48

Den 30.03.2008 kl. 19:34 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com>:

> Tror du måske har fået startet den to gange?
>
> Bortset fra det, en JPG af din TIF fil fylder kun 250 kb istedet for 3.2
> Mb :)
Jeg regnede da med at jeg skulle starte den efter install. Jeg har lukket
og genstartet og derefter startet den. Uden held. jeg har afinstalleret
EyeTV uden held. jeg har afinstalleret Skype, uden held. SÃ¥ hvem er det
der optager de adresser???

Jeg kan huske at jeg engang har startet "Apache webserver" hvordan slukker
jeg den og i det hele taget hvor tjekker man hvad den har gang i?

Skal jeg prøve at afinstallere den og geninstallere? eller hvad skal jeg
gribe og gøre i?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-08 20:52

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> jeg den og i det hele taget hvor tjekker man hvad den har gang i?
>
> Skal jeg prøve at afinstallere den og geninstallere? eller hvad skal jeg

EyeTV har nok nogen processor kørende .. prøv at chekke i
aktivitetsoversigt.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 30-03-08 21:11

Den 30.03.2008 kl. 21:52 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> EyeTV har nok nogen processor kørende .. prøv at chekke i
> aktivitetsoversigt.
>
> /thomas
EyeTV er afinstalleret af "Appdelete" derefter er der lukket og
genstartet. Jeg kender ikke "Aktivitetsoversigt" hvor er den? jeg kender
kun at trykke på "alt" "Æble" og "Esc" hvilket ikke bringer noget for
dagens lys i vinduet "Afbryd Programmer".

I Windows kan man ud over at se hvilke programmer som kører også se aktive
processer. Hvor kan man se aktive processer i leopard?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-08 21:21

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> I Windows kan man ud over at se hvilke programmer som kører også se aktive
> processer. Hvor kan man se aktive processer i leopard?

Programmer -> Hjælpeprogrammer -> Aktivitetsoversigt

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 30-03-08 22:27

Den 30.03.2008 kl. 22:21 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> Programmer -> Hjælpeprogrammer -> Aktivitetsoversigt
>

> /thomas
Tak Thomas.,-) Jeg kunne se at ganske rigtigt var der stadigvæk 2
processer som forløb fra EyeTV. Ligesom du mistænkte. Dem afsluttede jeg.
Kommer de igen? Da jeg afsluttede en serverproces så snappede den ned i
log-in-mode ligesom et strømsvigt! Da den kom på igen kørte
mediaserveren. Den kører nu!)

Med hensyn til PS3(playstation), så har jeg opdaget at den skal køre fra
en USB-harddisk med kun én partition i FAT32. 2 partitioner? Så viser den
kun den første.
Filerne skal have mp4, men jeg skal igang med en større undersøgelse, for
der er noget den ikke spiller.
Nu står maskinen i High Def position 1080i.
Den spillede glat en 1280 x... High Def film fra harddisk. Den spillede en
anden High Def fra mit high Def kamera, men noget spillede den af en eller
anden grund ikke så jeg skal foretage en støærre undersøgelse. og nu
glæder jeg mig til at se om mediaserveren virker..-) tak for hjælpen alle
sammen.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-08 00:41

Den 30.03.2008 kl. 23:26 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:

> [...]
> eller anden grund ikke så jeg skal foretage en støærre undersøgelse. og
> nu glæder jeg mig til at se om mediaserveren virker..-) tak for hjælpen
PS3 (Playstation fra Sony) er et godt alternativ for en Macbruger, til
Apples overpriced Apple-TV. Det er monsterkvalitet. Bedre end Macs egen
kvalitet i feel og brug(B&O-kvalitet). Ca. 3007,-(Amazon.co.uk)
For merpengene får man en Blu-Ray High Def afspiller. Ser vi på filmene
den kan spille, så spiller den ALLE film lavet i iTunes som .m4v. Den
spiller også film fra VisualHub i mp4.
Endvidere er den Divx CERTIFICERET! High Definition DivX som vises i
fuld High Def på fladskærm op til 1080 i og p.. Den spiller også XVID.

Derimod spiller den ikke mp4 film EKSPORTERET i Quicktime som mp4!-Idet
den bruger libavcodec, hvilket den ikke spiller.(på min Mac)
Den spiller ikke:
..mkv
Tilsyneladende ikke x264 gratisversionen af mp4, derimod Apples egen.

Heller ikke generic mp4.
Heller ikke mp4/version 2
Ej heller .3ivx

Apple TV spiller kun mp4 og ikke Divx
PS3 spiller også fra en USB harddisk, eller fra en brændt skive og kan
følge med i High Definitionfilm. Med et tryk på en knap kan man kopiere
filmen fra den eksterne harddisk til PS3's egen harddisk på 40 G. Denne
kan ved et skuffeudtag skiftes til større diske, hvilket er beregnet som
almindelig brug og nævnt i brugsvejledningen.

Og så er der spillemaskine i High Def. Racerkørsel medfølger.Meget,meget
flot.
Jeg har ikke fået den trådløse mediaserver(ekstraudstyr 20$) til at
fungere endnu. Det gør AppleTV ud af posen.

PS3 konnekter på et sekund til en trådløs billigmands Airport Express.
Opdaterer fuldautomatisk firmware, trådløst og går på PS3 netsider.

Købt i UK på Amazon. Strømkabel=PC-Tower-strømkabel, medfølger ikke til
dansk brug(UK-model) TV-forbindelse medfølger til scart og Komposit. HDMI
skal købes seperat. Der findes også et HDMI-til-komponent som Sony sælger
for 200,-

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-03-08 21:08

Lyrik skrev:

> Skal jeg prøve at afinstallere den og geninstallere? eller hvad skal jeg
> gribe og gøre i?

Ã…ben Terminal.app, skriv "netstat" og klippeklistre resultatet herind.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-08 19:34

On 2008-03-30 22:07:30 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> said:

> Åben Terminal.app, skriv "netstat" og klippeklistre resultatet herind.

jeg kan ikke få min ps3 ( 60gb, 1.gen) til at fungere ( finde
mac/wireless airport..)
Er det kun de nye der kan ?

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-08 20:09

Den 31.03.2008 kl. 20:34 skrev <ecozyz>:

> jeg kan ikke få min ps3 ( 60gb, 1.gen) til at fungere ( finde
> mac/wireless airport..)
> Er det kun de nye der kan ?

Ved nærmere undersøgelse står på nettet at alle PS3 har WiFi, undtagen en
udgået 20 G model.

Den skal forbinde op til et accesspoint, altså et trådløst opkoblingspunkt
i form af en trådløs router, eller en trådløs opkobling stukket i
routeren. Den forbinder ikke til din Macs indbyggede trådløse netkort.

Altså hvis din Mac er trådløst på nettet, så skulle PS3 også kunne koble
sig på den samme forbindelse som computeren bruger. Hvis der ikke er alt
for langt til den trådløse opkobling. En Airport Express skulle kunne
udvide rækkevidden, har jeg læst.

Altså har du trådløs router som er 20 meter fra din PS3, så kan du placere
en Airport Express (eller dyrere model) midtvejs mellem router og PS3. SÃ¥
skulle den kunne nå. Der er sikkert andre som har erfaring i det som kan
give råd.

Under netværksindstillinger i PS3 skal du skifte om til trådløst NET WiFi.
Så leder den og finder. Der er også plads til krypteringskoder, hvilket
jeg holder mig fri for for ikke at forsure det hele. Den var på
omgående.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-08 20:14

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Der er også plads til krypteringskoder, hvilket
> jeg holder mig fri for for ikke at forsure det hele. Den var på
> omgående.

modig mand ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-08 20:24

Thomas von Hassel skrev:

> modig mand ...

Har tanken slet ikke slået dig at WPA mv er lavet for at FORHINDRE at
folk deler deres trådløse internet med andre?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-08 20:36

> Har tanken slet ikke slået dig at WPA mv er lavet for at FORHINDRE at
> folk deler deres trådløse internet med andre?

måske ... men jeg har det nu bedre når naboerne ikke kan komme på mit
netværk :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-08 21:50

> modig mand ...
>
> /thomas

Hvem ville dog gide fistre land og rige rundt for at finde en måske
ustabil forbindelse, de kan nasse på?

Med det sindssyge cashflow, dette land har gang i, tror jeg, hver kvinde
betaler sin egen forbindelse, men jeg har nok som sædvanlig uret

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-08 22:01

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hvem ville dog gide fistre land og rige rundt for at finde en måske
> ustabil forbindelse, de kan nasse på?

Hvis jeg var ude i ufint ærinde på nettet så er et ubeskyttet trådløst
netværks noget af det bedste man kan bruge ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-08 22:37

> Hvis jeg var ude i ufint ærinde på nettet så er et ubeskyttet trådløst
> netværks noget af det bedste man kan bruge ...
>
> /thomas

Ja, men det er du jo heller ikke, vel?

M., der også har beskyttet sin trådløse forbindelse.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-08 22:46

> Ja, men det er du jo heller ikke, vel?

nej, slet ikke ... men jeg tror altid det værste om andre mennesker ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-08 20:22

ecozyz skrev:

> jeg kan ikke få min ps3 ( 60gb, 1.gen) til at fungere ( finde
> mac/wireless airport..)
> Er det kun de nye der kan ?

Er det en iMac eller en MacBook den ikke kan finde?

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-08 13:59

On 2008-03-31 21:22:25 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> said:

> Er det en iMac eller en MacBook den ikke kan finde?

Det er en bærbar g4, som PS3 godt kan finde ( finder computernavn, men
kan ikke logge på etc.. på trods af at alt "sharing" er sat til..
Har i samme omgang det samme problem, med at dele net via auirport..
Har min PS3 lidt mistænkt for ikke at fungere trådløst, selv om at jeg
heller ikke kan få den til at "forbinde" med rj45
Prøver dog ikke så tit, da jeg kun har et 3g net, til den bærbare.
Ville dog gerne gå online, bla. fordi det er muligt at hente en del
ting på PS3 "home" ( på nettet ) her under en demo, jeg ikke kan få fat
i på andre måder ( det er dog for sent nu..)
Ville ellers kunne være fint at streame musik fra den bærbare til PS3eren..

Fra : Lyrik

Dato : 30-03-08 20:57

<nospam0000@gmail.com>:

> Tror du måske har fået startet den to gange?
>
> Bortset fra det, en JPG af din TIF fil fylder kun 250 kb istedet for 3.2
> Mb :)
Ã…h ja jeg glemte din sidste kommentar. Men det er for ikke at afspore
debatten. Når der skal vises tekst-bogstaver som er små, på nettet så er
det bedst at lægge en ukomprimeret fil op. jeg regner med at de fleste
nedtager 3,1 megabyte på et splitsekund i dag.
Jeg har eksperimenteret med jpg og resultatet er at det første
komprimeringen ødelægger er bogstaver og tekst. Det bliver faktisk ret
grundigt ødelagt. Hidtil har der kun været ét alternativ, nemlig gif. Med
256 farver og god tekstkomprimering er den god. Men der er kommet et nyere
alternativ som bevarer tekst, nemlig png. Png er det nye web-format.
Men alting kræver tid at gøre og mac er ikke den nemmeste at komprimere
billeder efter skræddersyet behov.IMHO. Jeg savner IrfanView.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-03-08 21:11

Lyrik skrev:

> [...]
> nyere alternativ som bevarer tekst, nemlig png. Png er det nye web-format.

Jeg ved det - kan huske balladen da der kom licensafgift på GIF der
udløste PNG.

Men næh, ikke et splitsekund. Desuden kan du jo roligt nøjes med at
tage et deludsnit af skærmen der hvor det du mener der er interessante
ting, er.

Især dem med store skærme kan have store problemer med at huske at der
er andre der har bitte små skærme på kun 1600x1000 :)

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-08 07:07

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Men alting kræver tid at gøre og mac er ikke den nemmeste at komprimere
> billeder efter skræddersyet behov.IMHO. Jeg savner IrfanView.

GraphicConverter vil du kunne lide.

<http://www.lemkesoft.de>
<http://www.mothsoft.dk>

M.