Hvem må vie?
Fra : rune.riis@gmail.com

Dato : 30-03-08 05:03

Hej alle

jeg regnede med at det var her der var størst mulighed for at få det
mest saglige svar.

Kort og godt:
Hvem må vie folk? Under normale forhold.

Håber på gode hurtige svar.

Mvh.

Rune

Fra : Holst

Dato : 30-03-08 12:13

rune.riis@gmail.com wrote:

> jeg regnede med at det var her der var størst mulighed for at få det
> mest saglige svar.
>
> Kort og godt:
> Hvem må vie folk? Under normale forhold.

Prøv at kig i 'ægteskabsloven':

Fra : Rune

Dato : 30-03-08 05:19

On 30 Mar., 13:12, Holst <newsfe...@shelter.dk> wrote:

> Prøv at kig i 'ægteskabsloven':
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31944

Mange tak... Selvfølgelig.

Fra : Per

Dato : 30-03-08 12:29

Rune wrote:

> Mange tak... Selvfølgelig.

Hmmm.

Er er ikke noget med at fx. en kaptajn på et skib eller fly-kaptajn kan vie
i særlige tilfælde - eller er det en gamme skrøne ?

mvh. Per

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 14:25

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i

> Er er ikke noget med at fx. en kaptajn på et skib eller fly-kaptajn kan
> vie i særlige tilfælde - eller er det en gamme skrøne ?

Næppe en flykaptajn.
I årbog for Københavns stift kan læses følgende.

"Jeg følte mig - og jeg be'r til at det ikke virker for selvoptaget -
nærmest som en skibskaptajn der i en nødsituation til havs må improvisere
som stedfortræder og døbe, vie eller begrave mennesker, bare med en bibel i
hånden."

Det virker også logisk.
Begrave kommer næsten af sig selv, ud over rælingen.
Døbe, en nyfødt der ikke forventes at overleve, døber man med det samme.
Vielse, næsten samme situation, døden nærmer sig og et par ønsker at blive
gift inden da.

Men det er så ikke under normale forhold.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 12:34

<rune.riis@gmail.com> skrev

>Kort og godt:
>Hvem må vie folk? Under normale forhold.

Præster, borgmestre, imamer og lignende.

§ 13. Prøvelse af ægteskabsbetingelserne foretages af kommunalbestyrelsens
formand. I kommuner med magistratsstyre eller en styreform med delt
administrativ ledelse, jf. §§ 64 og 64 a i lov om kommunernes styrelse, kan
kommunalbestyrelsen i kommunens styrelsesvedtægt bestemme, at prøvelsen skal
foretages af et magistratsmedlem henholdsvis en udvalgsformand.
§ 15. Ægteskab indgås ved kirkelig eller borgerlig vielse.

Stk. 2. Ægtefæller kan få et ægteskab, som er indgået ved borgerlig vielse,
kirkeligt velsignet af en præst i folkekirken. Regler herom fastsættes af
kirkeministeren.

§ 16. Kirkelig vielse kan finde sted:

1) inden for folkekirken, når en af parterne hører til denne,

2) inden for de anerkendte trossamfund, når en af parterne hører til
vedkommende trossamfund,

3) inden for andre trossamfund, når en af parterne hører til vedkommende
trossamfund, og trossamfundet har præster, som af kirkeministeren er
bemyndiget til at foretage vielser.

Stk. 2. Kirkeministeren kan bestemme, at medlemmer af udenlandske
evangelisk-lutherske trossamfund skal være ligestillede med folkekirkens
medlemmer med hensyn til adgangen til kirkelig vielse.

§ 18. Adgang til at blive borgerlig viet står åben for alle. Vielsen
foretages af de myndigheder, der er nævnt i § 13, stk. 1.

Stk. 2. Den myndighed, der foretager prøvelsen af ægteskabsbetingelserne,
kan bemyndige en eller flere personer til på sit ansvar at foretage vielse.

mvh
Alex Christensen