40% statsafgift ved hushandler efter 2009?
Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 09:07

Nogen har bildt min svigerfar ind, at efter 2009 tager staten 40% af
provenuet ved hushandler.

Det må da være en fejl, eller ... ?

Erik Nielsen - Odense

Fra : Ole C

Dato : 30-03-08 09:42

Erik M. Nielsen skrev blandt andet:

> Nogen har bildt min svigerfar ind, at efter 2009 tager staten 40% af
> provenuet ved hushandler.

Det er nok "nogen", der har taget forskud på hvad en skattereform måske
kunne tænkes at indeholde,
hvis politikerne ellers kan argumentere sig bort fra løfterne til de
ukrænkelige boligejere

Sverige har i øvrigt en sådan afgift - så vidt jeg husker på 25 procent.

--
vh
Ole C

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-03-08 11:55

Ole C skrev den 30-03-2008 10:42:

> Sverige har i øvrigt en sådan afgift - så vidt jeg husker på 25 procent.

såvidt jeg kender den: kun når du ikke køber fast ejendom for de penge
du tjener på salget.

Hvis du bruger den gevinst på ejendomshandlen til dit næste hus, så skal
du ikke betale de 25%.
Først når du "forlader" ejerboligmarkedet bliver du bonet for gevinsten.

/Carsten

Fra : Ole C

Dato : 30-03-08 12:16

Carsten Riis skrev blandt andet:

> [...]
> skal du ikke betale de 25%.
> Først når du "forlader" ejerboligmarkedet bliver du bonet for

Så blev jeg det klogere. Tak

--
vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 13:01

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev

> Hvis du bruger den gevinst på ejendomshandlen til dit næste hus, så skal
> du ikke betale de 25%.
> Først når du "forlader" ejerboligmarkedet bliver du bonet for gevinsten.

Jeg skal ikke kunne sige hvem der har ret, men du er ikke enig med.

http://svenskhus.wordpress.com/husk-nu/

a.. I Sverige er indkomst fra hussalg skattepligtig, uanset hvor det solgte
hus står. Derfor er det en meget god idé at sælge sit danske hus INDEN man
registrerer sit bopæl i det svenske folkeregister - ellers bliver også
gevinsten på det solgte danske hus beskattet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-03-08 13:36

alexbo skrev den 30-03-2008 14:00:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev

> Jeg skal ikke kunne sige hvem der har ret, men du er ikke enig med.

quotefucker!
Husk lige:
såvidt jeg kender den

Og det er den interne svenske regel jeg taler om.

det handler ikke om jeg er enig eller uenig, men at det er en anden
regel end den du omtaler:

Du beskriver den situation, hvor en dansker tænker på at flytte til
Sverige, men først skal sælge sin danske bolig.
Danskeren forlader også det danske ejerboligmarked.

/Carsten

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 14:15

"Carsten Riis" skrev

Og det er den interne svenske regel jeg taler om.

> det handler ikke om jeg er enig eller uenig, men at det er en anden regel
> end den du omtaler:

Nej, der står at i Sverige er hussalg skattepligtig.
Dernæst at for en dansker vil det være klogt at sælge sit danske hus inden
flytningen, ellers bliver fortjenesten skattepligtig i Sverige.

Også i nedenstående side påstås at hussalg er skattepligtigt, jeg har ikke
fundet nogen steder med din udlægning at skattepligtig ikke gælder ved et
husskifte.
Skal det nye være købt inden det gamle sælges, eller hvor lang en husløs
periode er tilladt.

http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Allenummeropslag/325303Reference

Som sagt jeg skriver bare at du er uenig med disse sider, ikke hvem der har
ret.
Men jeg kan nu forstå at du også mener at der gælder særlige skatteregler
for tilflyttede danskeres hussalg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-03-08 16:03

alexbo skrev den 30-03-2008 15:14:
> [...]
> Dernæst at for en dansker vil det være klogt at sælge sit danske hus inden
> flytningen, ellers bliver fortjenesten skattepligtig i Sverige.

ja og?

hvad har det med de interne svenske skatteregler at gøre?

> Også i nedenstående side påstås at hussalg er skattepligtigt, jeg har ikke
> fundet nogen steder med din udlægning at skattepligtig ikke gælder ved et
> husskifte.

Hvor påstår jeg, at hussalg ikke er skattepligtig?

> Skal det nye være købt inden det gamle sælges, eller hvor lang en husløs
> periode er tilladt.
>
> http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Allenummeropslag/325303Reference

Istedet for at henvise til gamle kilder og kilder som kun fortæller
halvdelen, så skulle du måske tage og læse Skatteverkets brochure SKV 379.
http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800028200/37914.pdf

fra side 6 og frem fortælles der, at man kan udsætte skattebetalingen,
når man køber en anden fast ejendom i Sverige!

> [...]
> ret.
> Men jeg kan nu forstå at du også mener at der gælder særlige skatteregler

du vælger at misforstå! eller bedre sagt: Ikke sætte dig ind i hvad
andre kilder fabler om!

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 16:53

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev

> du vælger at misforstå!

Nej jeg vælger at fortælle dig at det jeg kunne finde ikke underbyggede dit
udsagn.
Jeg beklager hvis du tager det som et personligt angreb.

Jeg har flere gange set problemet med skatten på fortjeneste af hussalg
nævnt i forbindelse med flytning, og intet om at skattebetalingen kunne
udsættes, men det skal der da kigges nærmere på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-03-08 17:07

alexbo skrev den 30-03-2008 17:53:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev

> Nej jeg vælger at fortælle dig at det jeg kunne finde ikke underbyggede dit
> udsagn.
> Jeg beklager hvis du tager det som et personligt angreb.

Overhovedet ikke personligt angreb.

snarere en irritation om, at du bygger din argumentation op fra gamle
kilder og kilder som ikke går ind i kernen af hvad der er af muligheder.

At den ene kilde (udvandrene.dk) ovenikøbet er stærkt farvet af, at mene
at Danmark er et lorteland....det mindsker ikke ligefrem irritationen
over, at du bygger din del af debatten op omkring den.

> Jeg har flere gange set problemet med skatten på fortjeneste af hussalg
> nævnt i forbindelse med flytning, og intet om at skattebetalingen kunne
> udsættes, men det skal der da kigges nærmere på.

Hvad så om at du så finder mere troværdige kilder end dem du har vist
hidtil? fx de relevante landes myndigheders hjemmesider!

Det tog mig ca. 10 minutter at finde den omtalte brochure.

/Carsten

Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-03-08 09:44

On Sun, 30 Mar 2008 10:06:50 +0200, "Erik M. Nielsen" <admin på
hobby-forum.dk> wrote:

>Nogen har bildt min svigerfar ind, at efter 2009 tager staten 40% af
>provenuet ved hushandler.
>
>Det må da være en fejl, eller ... ?

Det lyder som scenariet hvis SF får regeringsmagten sammen med
Enfoldighedslisten.
Men som det ser ud nu, så tror jeg, at det er en lidt for tidlig
aprilsnar.

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-08 13:09

Hr. Jensen <pomanden@hotmail.com> wrote in

> Det lyder som scenariet hvis SF får regeringsmagten sammen med
> Enfoldighedslisten.

Tror du de ville nøjes med 40% ?;)

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-03-08 09:58

Erik M. Nielsen skrev den 30-03-2008 10:06:
> Nogen har bildt min svigerfar ind, at efter 2009 tager staten 40% af
> provenuet ved hushandler.
>
> Det må da være en fejl, eller ... ?

En for tidlig aprilsnar?

/Carsten

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-03-08 11:28

"Erik M. Nielsen" <admin på hobby-forum.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen har bildt min svigerfar ind, at efter 2009 tager staten 40% af
> provenuet ved hushandler.
>
> Det må da være en fejl, eller ... ?

Hvis man sælger med tab dækker de vel 40% af tabet ?

Spøg til side, hvis det bliver tilfældet bliver huse solgt med stort set
intet overskud og så xxx.xxx kroner under bordet.
Det eneste der kommer ud af sådan en regel er at boligmarkedet bliver
totalt uigennemskueligt....
--
Venlig Hilsen
Brian Sørup

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-03-08 12:28

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev:

> Hvis man sælger med tab dækker de vel 40% af tabet ?

Køb og salg af fast ejendom har i de seneste år været drevet af
spekulation i (misforståelsen om at) prisen på boliger altid stiger.
Det er derfor fuldt ud fornuftigt, at der kommer til at gælde de samme
regler for køb og salg af fast ejendom som ved alle andre
investeringsobjekter.

Men pt. gælder der ikke en sådan regel.

> Spøg til side, hvis det bliver tilfældet bliver huse solgt med
> stort set intet overskud og så xxx.xxx kroner under bordet.

Det er noget sludder, eftersom det forudsætter at køber er interesseret
i et sådant arrangement, og det er næppe sandsynligt specielt ikke på
et boligmarked, hvor det er køber der har fat i den lange ende.

> Det eneste der kommer ud af sådan en regel er at boligmarkedet
> bliver totalt uigennemskueligt....

Næh. Og de fleste økonomer er mig bekendt enige i, at beskatning af
fast ejendom er en langt mere farbar vej end øget beskatning på
arbejde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Poul Christensen

Dato : 30-03-08 16:33

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Næh. Og de fleste økonomer er mig bekendt enige i, at beskatning af
> fast ejendom er en langt mere farbar vej end øget beskatning på
> arbejde.

Selvom de fleste økonomer er enige om øget boligbeskatning, er det nu
løbende beskatning de gerne vil have og ikke gevinstbeskatning ved salg.

Dels giver gevinstbeskatning uheldige indlåsningseffekter på boligmarkedet
og dels er det svært at definere et rimeligt skatttegrundlag

mvh poul christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-03-08 17:09

> Dels giver gevinstbeskatning uheldige indlåsningseffekter på boligmarkedet
> og dels er det svært at definere et rimeligt skatttegrundlag

Vi har da allerede regler for beskatning af gevinster ved salg af ejendomme
her i landet. Der er bare en lille undtagelse i den, hvor ejendomme på under
1.400 kvm fritages for beskatning - der er vist et par undtagelser mere,
men det er undtagelser, ikke reglen.

Mvh Maria