Sikkerked ved realkreditobligationer
Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-03-08 16:00

Hej;

Vi har en sum penge der skal investeres i 1-2 år, og i lyset af de
økonomiske problemer i store dele af verden tænker vi lidt mere over
risikoen end ellers.

Realkreditobligationer (RKO) er jo sikret i op til 80% af den
estimerede markedsværdi af ejendommene, den gennemsnitlige % er jo nok
noget lavere.

Hvis man forestillede sig en stor økonomisk krise hvor huspriser blev
f.eks. halveret, hvad så? Ville man (indirekte) stå som ejer af nogle
ejendomme? Eller ville man bare nøjes med at få nogle af sine penge
igen?

Lidt OT, men er der nogen der ved hvad der skete i mellemkrigsårene?

mvh

Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-03-08 02:16

Martin Sørensen wrote:

> Lidt OT, men er der nogen der ved hvad der skete i mellemkrigsårene?

Sikkert rigtigt mange ting rundt omkring, men investorerne i
realkreditobligationerne mistede ingen penge.

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 29-03-08 19:08

On 29 Mar., 22:59, Martin Sørensen <santana.soren...@get2net.dk>
wrote:
> [...]
>
> Realkreditobligationer (RKO) er jo sikret i op til 80% af den
> estimerede markedsværdi af ejendommene, den gennemsnitlige % er jo nok

Omkring 60%.

> [...]
> f.eks. halveret, hvad så? Ville man (indirekte) stå som ejer af nogle
> ejendomme? Eller ville man bare nøjes med at få nogle af sine penge

Kort sagt:

I 1. omgang ville der intet ske, det er jo realkreditinstituttet du
låner penge, ikke den enkelte husejer. Hvis folk på et tidspunkt i
stor stil ikke mere kan betale afdrag på deres huslån, kombineret med
et stort fald i huspriserne, eller en atombome over Jylland, er der en
teoretisk risiko for at realkreditinstitutterne går konkurs. Det
kaldes kreditrisikoen. Det er denne risiko der bliver vurderet når
f.eks. RealkreditDanmarks nye obligationsserier bliver "ratet" AAA af
Moody's og Standard & Poor.

Derudover er der riskoen for at renten ændrer sig og påvirker kursen
på obligationerne negativt. Det er kursrisikoen. Den kender du
forhåbentligt til, når du har tænkt dig at investere.

Til slut er der risikoen for at husejerne konverterer deres lån,
hvilket medfører at obligationerne risikerer at blive udtrukket til
kurs 100, selvom markedskursen på obligationerne er højere. Det
kaldes konverteringsrisikoen og gælder kun for konverterbare
obligationer.

Prøv at google begreberne.

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-03-08 13:46

Codexx wrote:

> Omkring 60%.

Hvad er kilden til det tal?

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 30-03-08 13:57

On 30 Mar., 14:45, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Hvad er kilden til det tal?

Jeg husker at have læst det i en lærebog... men ved nærmere check er
det for RealkreditDanmark på 53% i 2007. Det stemmer godt overens med
de stigende huspriser de sidste par år, som har givet solide
friværdier.

/Bacher

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-04-08 04:36

On Mar 30, 3:08 am, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kurs 100, selvom markedskursen på obligationerne er højere. Det
> kaldes  konverteringsrisikoen og gælder kun for konverterbare

Lidt forsinket, men tak. Som jeg forventede, det er noget af det
sikreste man kan finde.

mvh

Martin