Bygningsreglement. Gælder det bagud?
Fra : Mikael

Dato : 29-03-08 15:30

Et brev fra kommunen gør opmærksom på at en udestue er ulovlig fordi
den ikke opfylder kravene til flugtveje for resten af huset, der
bliver henvist til bygningsreglementet fra 1998, men udestuen er fra
1984 og opført med tilladelse fra boligforeningen, men ikke kommunen.

Mit spørgsmål er. Skal en bygning/tilbygning ikke bare opfylde de krav
der blev stillet i byggeåret? Man laver vel ikke reglerne så de gælder
bagud i tiden?

Det kommunen er utilfreds med er at udestuen går hen foran et vindue
til et værelse og derfor har værelset ikke to flugtveje hvor den en
går ud i det fri.

Mikael

Fra : Codexx

Dato : 29-03-08 19:21

On 29 Mar., 23:29, Mikael <MikLar...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er. Skal en bygning/tilbygning ikke bare opfylde de krav
> der blev stillet i byggeåret? Man laver vel ikke reglerne så de gælder

Udgangspunktet er som du er inde på, at bare boligen er lovlig når den
bliver opført, forbliver den med at være lovlig.

Jeg ville skrive til kommunen at du i medfør af forvaltningslovens § 7
skal bede om vejledning om det retlige grundlag for at benytte
bygningsreglementet fra 1998. Så kan du jo se hvad de svarer.

/Bacher

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 10:28

"Mikael" skrev

<Mit spørgsmål er. Skal en bygning/tilbygning ikke bare opfylde de krav
>der blev stillet i byggeåret? Man laver vel ikke reglerne så de gælder
>bagud i tiden?

Næh, men set fra kommunens side er udestuen ny, du har jo ikke tidligere
anmeldt at du har bygget den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael

Dato : 30-03-08 08:46

On 30 Mar., 03:21, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> skal bede om vejledning om det retlige grundlag for at benytte
> bygningsreglementet fra 1998. Så kan du jo se hvad de svarer.

Tak for svaret.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 30-03-08 08:48

On 30 Mar., 11:28, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Mikael" skrev
>
> <Mit spørgsmål er. Skal en bygning/tilbygning ikke bare opfylde de krav

> Næh, men set fra kommunens side er udestuen ny, du har jo ikke tidligere
> anmeldt at du har bygget den.

Det kan der måske være noget om. Men det er en boligforening og jeg
tror ikke man dengang tænkte på at der skulle hentes tilladelse. Man
kan vel også sige at det er lidt sent at komme i tanke om at det er
ulovligt her 24 år efter opførelsen.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 16:46

"Mikael" skrev

> [...]
>tror ikke man dengang tænkte på at der skulle hentes tilladelse. Man
>kan vel også sige at det er lidt sent at komme i tanke om at det er

Ja, men hvem er det der skal komme i tanke om at holde loven?
Kommunen der intet har fået at vide.
Boligselskabet der som husejer har givet lov til lejeren.
Eller lejeren der måske lige skulle have undersøgt reglerne for udestuer.
Rent faktisk kunne lejeren jo lige så godt have spurgt sin mor, hun havde
sikkert heller ikke haft noget imod at han byggede en udestue.

Husene er formentlig lavet med terrasse til at starte med, så er den blevet
overdækket, til sidst er der sat vægge op.
Boligselskabet er stort set ligeglade, de har måske blot anført at man
risikerede at fjerne den ved fraflytning.

Nu kan kommunen heldigvis ikke idømme dagbøder fra ulovligheden startede,
det kunne ellers blive til en pæn sum.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael

Dato : 31-03-08 03:46

On 30 Mar., 17:46, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Boligselskabet er stort set ligeglade, de har måske blot anført at man
> risikerede at fjerne den ved fraflytning.

Ja og nej. Alle huse har en terrasse og folk begyndte så at sætte alle
mulige alternative overdækninger op, overdækninger som blev gjort fast
til huset og på den måde ødelagde betonen.
Alle disse ikke godkendte tilbygninger er beboerne blevet bedt af
boligselskabet om at fjerne, men denne som er godkendt af
boligselskabet beder kommunen som om at fjerne
Derfor indførte boligselskabet nogle helt klare regler for hvordan
eventuelle udestuer skulle opføres før de kunne kunne godkendes og der
skulle søges tilladelse hos boligselskabet inden opførselen.
Dette er gjort og den er opført 100% efter boligselskabetes
anvisninger, derfor er der nok ikke nogen dengang i 1984 der har tænkt
på at der også skal søges hos kommunen, men mit spørgsmål gik jo også
på om en det ikke var i orden hvis en bygning som opføres er lovlig
efter de på opførselstidspunktet gældene regler.
Man kan jo så spørge om, hvis man skal indhente tilladelse fra
kommunen om at bygge til om det så ikke er noget som boligselskabet
skal/bør gøre opmærksom på når man udstikker retningslinierne for en
evt. tilbygning.

Mikael

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-03-08 10:59

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på om en det ikke var i orden hvis en bygning som opføres er lovlig
> efter de på opførselstidspunktet gældene regler.

En tilbygning der kræver byggetilladelse er ikke lovlig, hvis der ikke
foreligger en byggetilladelse.
Du kan derfor ikke henvise til regler, der var gældende på tidspunktet for
den ulovlige opførelse.
Bygninger skal godkendes efter de regler der er gældende på tidspunktet for
indgivelse af ansøgning om byggetilladelse. (Sådan var det ihvertfald i
forbindelse med de seneste ændringer i Bygningsreglementet).

> [...]
> kommunen om at bygge til om det så ikke er noget som boligselskabet
> skal/bør gøre opmærksom på når man udstikker retningslinierne for en

Jeg kan vanskeligt se, at du kan have et juridisk mellemværende med
boligselskabet, fordi de ikke har gjort opmærksom på kravet om
byggetilladelse. Det skulle kun være hvis de direkte har skrevet til dig, at
det ikke er nødvendigt med byggetilladelse.
Man kan måske sige, at der ville have været en god ide (også for
boligselskabet selv) hvis de havde gjort opmærksom på det, men de har næppe
en juridisk pligt til det.

/Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-03-08 11:31

On Mon, 31 Mar 2008 02:46:26 -0700 (PDT), Mikael <MikLarsen@gmail.com>
wrote:

>Alle disse ikke godkendte tilbygninger er beboerne blevet bedt af
>boligselskabet om at fjerne, men denne som er godkendt af
>boligselskabet beder kommunen som om at fjerne
Tilbygningen skal være godkendt af alle de instanser der har noget at
sige, dvs. boligselskab og måske også kommune i dette tilfælde.
Og i/du mangler altså tilsyneladende kommunens tilladelse ?

Men start med at undersøge det bygningsregle der var gældende da
tilbygningen blev opført.

>Derfor indførte boligselskabet nogle helt klare regler for hvordan
>eventuelle udestuer skulle opføres før de kunne kunne godkendes og der
>skulle søges tilladelse hos boligselskabet inden opførselen.
Og godkendelse ved kommunen hvis det fordres (og det er bygherres
problem at undersøge dette)

>Dette er gjort og den er opført 100% efter boligselskabetes
>anvisninger,
Men måske ikke efter bygningsregler der var gældende på
opførelselstidspunktet.

>derfor er der nok ikke nogen dengang i 1984 der har tænkt
>på at der også skal søges hos kommunen,
Dumt at man ikke tænkte på det.

> men mit spørgsmål gik jo også
>på om en det ikke var i orden hvis en bygning som opføres er lovlig
>efter de på opførselstidspunktet gældene regler.
Reglerne kan havde været "at der skulle havde været søgt om
tilladelse".

> [...]
>kommunen om at bygge til om det så ikke er noget som boligselskabet
>skal/bør gøre opmærksom på når man udstikker retningslinierne for en
Det burde de havde gjort opmærksom på, men det ændre ikke på at det er
og bliver bygherres problem hvis der ikke er ansøgt alle de steder
hvor der skal ansøges.

/Hans