Yngre straffes hårdere (2. eksempel)
Fra : C. Overgaard

Dato : 29-03-08 09:35

http://www.frederiksvaerkugeblad.dk/article/20080305/FREDERIKSVAERK01/703050073&SearchID=73313059326127

Citat:
---
Alle tre piger på anklagebænken blev fundet skyldige i grov vold. Der
blev ikke skelnet mellem, hvem der konkret havde udført hvilke
voldshandlinger. Hvis man er med, uden at foretage sig noget aktivt
for at hindre volden, så er man medskyldig i det hele.

Således blev også Cecilie dømt for grov vold, selvom hun "kun" havde
filmet volden i skoven.

De to 15-årige (Anne og Cecilie) blev begge idømt to års
ungdomssanktion, mens 17-årige Birte blev idømt 6 måneders fængsel. De
3 måneder blev dog gjort betinget, så hvis hun ikke begår ny
kriminalitet de næste to år, slipper hun for de 3 måneder
---

Hvad er årsagen til denne forskelsbehandling?

Hvordan er det med tiden i varetægtsfængsel? Bliver denne trukket fra
i den endelige straf, som det sker for voksne over 18 år?

De to på 15 kan jo komme til at sidde omend lang tid bag tremmer på
den sikrede institution. Frederiksværks kommune slipper jo for
regningen, sålænge at de ikke gør noget.

http://www.sl.dk/Socialp%C3%A6dagogen/Arkiv/2004/2004-04/Ungdomssanktion%20-%20Kommuner%20svigter%20unge%20kriminelle.aspx

Med venlig hilsen
C.Overgaard

Fra : C. Overgaard

Dato : 05-04-08 10:36

On Mar 29, 5:35 pm, "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> wrote:
> [...]
> den sikrede institution. Frederiksværks kommune slipper jo for
> regningen, sålænge at de ikke gør noget.

Jeg er ikke den eneste som rejser dette spørgsmål.

http://www.vildelaereprocesser.dk/drift/kronik/kroniktekst.php?id=187

Mvh
C. Overgaard