pilet jesus
Fra : Niels poulsen

Dato : 22-03-08 13:24

Hvad hed den person som pilet jesus af korset
--
YouTube - Gomorgen P3 nye sang <http://www.youtube.com/watch?v=Xx27RyOnruU>

YouTube - isam bachiri-I Danmark Er Jeg Født
<http://www.youtube.com/watch?v=jy1fAzSr9-Y>

YouTube - Natasja "Gi' mig Danmark tilbage"
<http://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI&feature=related>

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-03-08 13:54

Niels poulsen wrote:
> Hvad hed den person som pilet jesus af korset

Google siger han blev hentet af Josef fra Arimatæa og Nikodemus og at
det var Cassius Longinus som stod vagt ved korset der sikrede sig at
Jesus var død ved at jage et spyd i siden på ham da de kom efter liget.
Hvem der trak ham af naglerne kan jeg ikke lige finde.

Fra : Niels poulsen

Dato : 22-03-08 15:34

Martin Andersen skrev:

> [...]
> Jesus var død ved at jage et spyd i siden på ham da de kom efter liget.
> Hvem der trak ham af naglerne kan jeg ikke lige finde.
jeg siger tak for svaret.

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-03-08 16:16

Niels poulsen wrote:

> jeg siger tak for svaret.

Det var så lidt :)

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-03-08 22:06

Martin Andersen wrote:

> [...]
> Jesus var død ved at jage et spyd i siden på ham da de kom efter
> liget. Hvem der trak ham af naglerne kan jeg ikke lige finde.

Den helt rørende historie ifølge evangelierne er såmænd også at selvsamme
Josef af Aramitæa således - ganske sympatisk - lod den på daværende
tidspunkt aldeles døde Jesus begrave på ordentlig jødisk vis (med salve og
ligklædning) i dèn grav, han egentlig havde ladet bygge til sig selv.

Om Josef af Aramitæa har gjort dette ud fra en decideret "kristen"
overbevisning eller "bare" var en nogenlunde hæderlig, medborgelig, from
jøde (idet den oprindelige jødiske Påskehøjtid lige netop var ret
"solidarisk", lidt ligesom vi moderne kristne har det med at tænke ekstra
"socialt" ved Julehøjtiden) kan man så altid spekulere i, men ikke desto
mindre synes manden altså at gøre denne nogenlunde objektivt-jødisk set
"grove Moselovsforbryder", som den korsfæstede Jesus i dèn situation sagtens
kan have været betragtet som, en helt utrolig næstekærlig gerning derved...

Anders Peter Johnsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 01:48

"Martin Andersen" skrev i en meddelelse:

> det var Cassius Longinus som stod vagt ved korset der sikrede sig at Jesus
> var død ved at jage et spyd i siden på ham da de kom efter liget.

Jeg hælder selv mest til denne hypotese, der er fremsat af
en gruppe retsmedicinere med forstand på korsfæstelse:
- at Jesus slet ikke var død, blot svært skadet.

For teorien taler (ud over at manden jo faktisk dukkede
op igen en måned senere) følgende:
- Døden indtræffer først efter mellem 2 og 12 timer ved
denne henrettelsesmetode, afhængigt af personens
alder og fysiske kondition.
- Jesus var i sin bedste alder og må have være toptrænet
efter sine vandringer til fods rundt i Palæstina.
- Chefen for den romerske besættelsesmagt Pilatus gjorde
sit yderste for at redde Jesus. Og det var Pilatus, der
havde kommandoen over de soldater, der hængte Jesus
op og pillede ham ned igen. Man kan jo bede folk om
at gøre jobbet mere eller mindre grundigt...
- Jesus havde mange tilhængere. Så romerne behøvede
ikke selv at deltage i hans "genopstandelse", - de kunne
blot vælge at kigge den anden vej. Analogien med redning
af de danske jøder i 1943, mens Best havde bedt sine
soldater om at kigge væk, er nærliggende.
- I en isoleret dal i Himalaya findes en kristen befolkning,
der hårdnakket hævder via deres både mundtlige og
skriftlige overlevering, at Jesus tilbragte resten af sit liv
hos dem og døde som en gammel mand.

God opstandelse -- Ib

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-03-08 02:27

Ib Baagøe wrote:

> Jeg hælder selv mest til denne hypotese, der er fremsat af
> en gruppe retsmedicinere med forstand på korsfæstelse:
> - at Jesus slet ikke var død, blot svært skadet.

"...Korsfæstet, DØD og begravet,
nedfaret til DØDSRIGET
På tredjedagen GENOPSTANDEN FRA DE DØDE..."

Sådan lyder vægtige afsnit af den apostoliske kristne trosbekendelse, så
vidt jeg ellers husker:

Du kan helt sikkert have din frie, sekulærdemokratiske ret til at være
principielt uenig, men jeg bliver altså alligevel nødt til at adspørge dig,
om du vitterligt mener at Kristi konkrete, /kødelige/ død og genopstandelse
skulle være løgn?

Deraf følger det logiske konsekvensspørgsmål, om hvordan du i bekræftende
fald overhovedet mener at kunne kalde dig "kristen"?

Kristus ER pr. (teo)logisk definiton mirakuløs, i og med Han jo netop er den
til Jødefolket lovede Messias, altså "den DIREKTE af Gud salvede
Ypperstepræst og Konge"!

Hvorfor så dog dette nærmet direkte vantro behov for at reducere Ham til en
halvdårligt hustlende "illusionkunstner" eller direkte bluffmager?

Præmisserne for en sådan "tro" (eller måske rettere: Åbenlys mangel på
samme?) GIVES altså bare ikke i nogen af de skriftlige kilder (kanoniserede
SÅVEL SOM "ikke-kanoniske" apokryfer), vi ellers har at definere
Kristendommen efter...

Lad os i dagens anledning tage det apokryfe "Petersevangelie" og dets
Genopstandelsesberetning:

(Jeg kunne desværre kun lige finde en engelsk udgave, men Bibelselskabet
herhjemme HAR skam udgivet det i flere oversættelsesudgaver!)

http://www.earlychristianwritings.com/text/gospelpeter-brown.html

[35] But in the night in which the Lord's day dawned, when the soldiers were
safeguarding it two by two in every watch, there was a loud voice in heaven;
[36] and they saw that the heavens were opened and that two males who had
much radiance had come down from there and come near the sepulcher. [37] But
that stone which had been thrust against the door, having rolled by itself,
went a distance off the side; and the sepulcher opened, and both the young
men entered. [38] And so those soldiers, having seen, awakened the centurion
and the elders (for they too were present, safeguarding). [39] And while
they were relating what they had seen, again they see three males who have
come out from they sepulcher, with the two supporting the other one, and a
cross following them, [40] and the head of the two reaching unto heaven, but
that of the one being led out by a hand by them going beyond the heavens.
[41] And they were hearing a voice from the heavens saying, 'Have you made
proclamation to the fallen-asleep?' [42] And an obeisance was heard from the
cross, 'Yes.' [43]

Anders Peter Johnsen

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-03-08 12:15

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> om du vitterligt mener at Kristi konkrete, /kødelige/ død og genopstandelse

Man fristes til, og forfalder til synden, at indskyde et 'Ja! Er det
ikke oplagt?'

> [...]
>
> Hvorfor så dog dette nærmet direkte vantro behov for at reducere Ham til en
> halvdårligt hustlende "illusionkunstner" eller direkte bluffmager?

Ja, vi har sgu ikke været heldige med den løsrevne realitetsliderlighed.

> [...]
> samme?) GIVES altså bare ikke i nogen af de skriftlige kilder (kanoniserede
> SÅVEL SOM "ikke-kanoniske" apokryfer), vi ellers har at definere

Krøllen med at han skulle have opholdt sig i Himalaya til sine dødelige
dages ende finder jeg også grotesk usandsynligt. Ditto den anden
historie, bragt tidligere, om at han skulle have gjort det i Japan.

> [...]
> proclamation to the fallen-asleep?' [42] And an obeisance was heard from the

God said, I believe it, that settles it.

> --
> Mvh
> Anders Peter Johnsen

God frugtbarhedshøjtid

PS: Kalder Ib sig for kristen?

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 01:02

"Martin Andersen" skrev i en meddelelse:

> PS: Kalder Ib sig for kristen?

Ja, overfor folk, jeg møder i bussen, og som jeg ikke lige
har lyst til at starte en teologisk debat med.
Men vi to har jo før debatteret, og da du påstår, at du er
ateist, bliver jeg naturligvis på stedet helvedes kristen...
I forhold til bibelfundamentalisterne her i gruppen er jeg
helt klart ateist!

Men over for seriøst interesserede mennesker markedsfører
jeg mig som Jesus-tilhænger. Hvilket vil sige, at jeg anser
manden for den vigtigste forudsætning for demokrati og
velfærdssamfund samt ikke mindst den person, der har
opfundet metoden til at nedlægge konfikter og forebygge
vold og selvdestruktion.

Men derfor behøver han jo hverken at kunne gå på vandet,
være undfanget uden medvirken af en tissemand eller have
været død og så alligevel ikke rigtig død. Altsammen helt
overflødig ammestuesnak, der kun tjener til at undergrave
Jesus' troværdighed som den enestående kulturperson, han
har været.

Op med Jesus! -- Ib

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-03-08 01:24

Ib Baagøe wrote:

> [...]
> ateist, bliver jeg naturligvis på stedet helvedes kristen...
> I forhold til bibelfundamentalisterne her i gruppen er jeg

Ja du må undskylde jeg ikke lige kan huske den samtale, men der er sgu
så mange navne på usenet at de fleste jeg har skrevet med ligesom glider
sammen i en stor pærevælling :)

Jeg forstår ikke den defensive attitude, bare fordi jeg indrømmer jeg er
ateist. Det følger af min fraværende tro på guder.

> [...]
> velfærdssamfund samt ikke mindst den person, der har
> opfundet metoden til at nedlægge konfikter og forebygge

Det er fint med mig at du synes Jesus var en super moralist. Men som en
sidebemærkning/et spørgsmål: Hvad bragte Jesus til bordet vedrørende
fundamentet for demokrati som ikke allerede var blevet sagt langt bedre,
og formuleret i sekulære termer af Perikles og udfordret af Sokrates?

> [...]
> overflødig ammestuesnak, der kun tjener til at undergrave
> Jesus' troværdighed som den enestående kulturperson, han

Så med mindre du gemmer en anden gud i ærmet, vil jeg alligevel betragte
dig som en ateist :)

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 02:50

"Martin Andersen" skrev i en meddelelse:

> Ja du må undskylde jeg ikke lige kan huske den samtale

Jeg har nok mindre roterende i hovedet end du. Men jeg
var meget glad for debatten med dig, der gav mig anledning
til at formulere en trosbekendelse, som selv du gik med på.

> Så med mindre du gemmer en anden gud i ærmet, vil jeg alligevel betragte
> dig som en ateist :)

Helt ok. Fra en anden debat (vist nok med Vidal) citerer
jeg mig selv for følgende: At jeg skelner mellem at være
'kristen', forstået som en livsholdning, og at være 'troende',
forstået som betingelsesløst at antage visse ubeviselige
aksiomer. NG hedder livssyn.kristendom; derfor anser jeg
mig for berettiget til i dette forum at kalde mig kristen, i og
med at jeg bekender mig til et kristent livssyn.

V.h. -- Ib

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 01:17

"Anders Peter Johnsen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> principielt uenig, men jeg bliver altså alligevel nødt til at adspørge
> dig, om du vitterligt mener at Kristi konkrete, /kødelige/ død og

Ikke løgn, for det ord indebærer en ond eller selvisk hensigt.
Men ønsketænkning hos naive mennesker, der som vi alle
har svært ved at affinde sig med, at "livet er som en barne-
skjorte, kort og beskidt".

> Deraf følger det logiske konsekvensspørgsmål, om hvordan du i bekræftende
> fald overhovedet mener at kunne kalde dig "kristen"?

Se mit svar til Martin nedenfor.

> Hvorfor så dog dette nærmet direkte vantro behov for at reducere Ham til
> en halvdårligt hustlende "illusionkunstner" eller direkte bluffmager?

Det er din vurdering, ikke min. Jesus' fortjenester ligger i, hvad
han fik sagt i levende live.

Som DU definerer din kristendom efter.

God opstandelse -- Ib