Ikke mere "gråd og tænders gnisken"
Fra : Jesper

Dato : 22-03-08 06:06

Biskop Lindhardt fra Roskilde stift har en lidt særegen fortolkning af
Biblen. Han mener at "billedet af Helvede som et varmt sted, hvor vi
straffes med evig pine, er ubrugeligt".

Jeg mener Lindhardt har brug for at sætte sig ned med sit Ny Testamente
og læse om Helvede. Her tales om et sted med gråd og tænders gnisken,
brændende svovl hvor mennesker pines dag og nat i al evighed.

Ligesom kirken nu også tillader at præster velsigner sodomitters
"ægteskab".

Man kan spørge sig selv hvad der bliver tilbage af troen, hvis det blot
er et tag-selv-bord, hvor man botanisere de ting man kan lide og lader
resten liggende.

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2008/03/22/023356.htm
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-03-08 06:58

Jesper skrev i 1ie6wd6.1m8zr4g17u61k4N%spambuster@users.toughguy.net:

> Biskop Lindhardt fra Roskilde stift har en lidt særegen fortolkning af
> Biblen. Han mener at "billedet af Helvede som et varmt sted, hvor vi
> straffes med evig pine, er ubrugeligt".

Her er et af de få punkter hvor Lindhardt faktisk har fuldstændig ret.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Lars Andersen

Dato : 22-03-08 11:28

> [...]
>
> Man kan spørge sig selv hvad der bliver tilbage af troen, hvis det blot
> er et tag-selv-bord, hvor man botanisere de ting man kan lide og lader

Ja, man kommer til at tænke på Johannes' åbenbaring Kap. 22 v18-19
Mvh. Lars

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-03-08 13:19

Jesper wrote:
> [...]
>
> Man kan spørge sig selv hvad der bliver tilbage af troen, hvis det blot
> er et tag-selv-bord, hvor man botanisere de ting man kan lide og lader

Ham Lindhardt lyder som en makker der ikke lader biblens ord stå i vejen
for hans moralske overbevisning. Thumbs up her fra.

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-03-08 13:47

Martin Andersen skrev i 47e4f8ac$0$90270$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Ham Lindhardt lyder som en makker der ikke lader biblens ord stå i
> vejen for hans moralske overbevisning. Thumbs up her fra.

Ham Lindhardt lyder som en makker, der endelig har fundet ét punkt hvor han
netop tager Bibelens ord for hvad de siger, og ikke lader sig lede på
vildspor af al den græske hedenskab der ellers har fundet vej ind i manges
opfattelse.

Fra : Jesper

Dato : 22-03-08 14:20

Andreas Falck <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> [...]
> netop tager Bibelens ord for hvad de siger, og ikke lader sig lede på
> vildspor af al den græske hedenskab der ellers har fundet vej ind i manges

Er den "græske hedenskab" du taler om NT ?

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-03-08 14:26

Jesper skrev i 1ie7js9.yhepejdp0n1iN%spambuster@users.toughguy.net:

[ ... ]
> Er den "græske hedenskab" du taler om NT ?

Hvordan kan du dog få den tanke?

Fra : Jesper

Dato : 22-03-08 14:38

Andreas Falck <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> Jesper skrev i 1ie7js9.yhepejdp0n1iN%spambuster@users.toughguy.net:
>
> [ ... ]
>
> Hvordan kan du dog få den tanke?

Det er den eneste del af Biblen der er på græsk. GT er
hebraisk/aramæisk.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-03-08 13:06

Jesper skrev i 1ie7km7.1d0f89y14hvb48N%spambuster@users.toughguy.net:

> Det er den eneste del af Biblen der er på græsk. GT er
> hebraisk/aramæisk.

Hvad har det med mit spørgsmål at gøre?

Der er faktisk endog rigtig meget der tyder på at væsentlige dele af NT
oprindeligt var skrevet på hebraisk/aranæisk.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 01:13

"Martin Andersen" skrev i en meddelelse:

> Ham Lindhardt lyder som en makker der ikke lader biblens ord stå i vejen
> for hans moralske overbevisning. Thumbs up her fra.

Tro det eller ej: Lindhardt repræsenterer den helt normale,
gængse, dagligdags opfattelse af kristendommen her øst
for Storebælt.

"Helvede" blev ligesom De ti Bud afskaffet i folkekirken
for cirka halvtreds år siden. I interviewet på TV2 tilføjede
Lindhardt, at helvede findes her på jorden - hvilket jeg
er helt enig i. Det vil være ren ansvarsflugt for menneskene
at projicere helvede ned i en vulkan, eller hvor man ellers
forestiller sig, det skulle være.

Lindhardt mente også, at forestillingen om et Helvede var
barnlig. Det er jeg så ikke enig i. På det tidspunkt, hvor
f.eks. voldsporno-billederne på loftet i Højby kirke blev
malet, fandtes der hverken TV eller Ekstrablad, så det
var et formål i sig selv at underholde de dengang tvangs-
indlagte kirkegængere med saftige skildringer af andres
ulykke - for at holde dem vågne under gudstjenesten.
Og da man jo ikke måtte kritisere magthaverne, blev de
liderlige pinsler henlagt til fantasiriget Helvede.

Hej -- Ib

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-03-08 09:59

> [...]
> og læse om Helvede. Her tales om et sted med gråd og tænders gnisken,
> brændende svovl hvor mennesker pines dag og nat i al evighed.

Tilsyneladende har biskop Lindhardt ignoreret dele af Biblen,
selv Det nye Testamente, f.eks. står der i 1. Peter 3:17-18, at
Kristus i dødsriget besøgte nogle af de ulydige osv.
For mig at se må de have opholdt sig i dødsrigets hedere afdeling,
nemlig helvede.
Jeg undrer mig over, hvordan biskop Lindhardt vil forklare den rolle,
som Jesus Kristus skal udfylde som Frelser og Forsoner, hvis der
ikke er begreber som synd, forsoning, omvendelse, tilgivelse, himmel og
helvede?
For mig er begreberne centrale i min forståelse af Kristus og
kristendom i det hele taget.
Jeg er bange for, at manden ikke har forstået, hvad kristendom går
ud på i det hele taget.

Mvh.Bodil.