Langfredag
Fra : Lyrik

Dato : 21-03-08 01:26

Det er fuldbragt. Og intet kan tilføjes til denne stordåd. Han er død for
os. For at vi kan vinde livet. Han har båret vores dødsstraf og ladet sig
dræbe for at hvert menneske kan gå fri. Han har fuldtolerance-ikke
0-tolerance.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 04:38

"Lyrik" skrev i en meddelelse:

> [...]
> os. For at vi kan vinde livet. Han har båret vores dødsstraf og ladet sig
> dræbe for at hvert menneske kan gå fri. Han har fuldtolerance-ikke

Kan du forklare mig, hvad årsagssammenhængen efter
din mening er mellem Jesus' henrettelse og vores vinden
livet? Og hvad det så er, vi kan gå fri fra?
(Det var et seriøst spørgsmål, ikke drilleri).

V.h. -- Ib

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-03-08 13:46

Ib Baagøe wrote:

> [...]
> livet? Og hvad det så er, vi kan gå fri fra?
> (Det var et seriøst spørgsmål, ikke drilleri).

Og hvad skal jeg gøre for at en anden bliver uden skyld?

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-08 22:17

Den 21.03.2008 kl. 04:37 skrev Ib Baagøe <ib-baagoeSNABELprivat.dk>:

> [...]
> livet? Og hvad det så er, vi kan gå fri fra?
> (Det var et seriøst spørgsmål, ikke drilleri).

At være uden Gud i verden, sådan var alle ikkejøders lod ifølge Moselov.
Gud var KUN jøders Gud. Han havde skriftlig overenskomst med dem. Ikke med
andre. Jerusalem var hans kone og han var hendes ægtemand. De havde
ægteskabelig pagt.
Lukket og slukket for en dansker.

Overholdt man ikke denne pagt, ved utroskab(afgudsdyrkelse, overtrædelse
af Moselov) for eksempel så blev man forbandet. Jøderne var bundet til en
jalous ægtemand. Ved overtrædelser blev hele jødefolket forbandet. De
andre folk var uden Gud og uden håb.

SÃ¥ kom Gud ind i verden ved Jesus Krist. Han indstiftede en ny
retfærdighed. En trosretfærdighed. "Ikke det du kan præstere, når du
anstrenger dig, men den tillid du har til at jeg er den jeg udgiver mig
for, erklærer dig retfærdig. Jeg er Guds Søn, din frelser."

"Da jeg(Den Treenige Gud) er gift med Israel, så må jeg dø fra det
ægteskab hvis love binder mig til dem. Ægteskabet ophører jo ved
døden!-Som sagt så døde han. I døden nagledes overtrædelsernes skyldbrev
til korset så at sige. De var ikke gift med ham længere. Ægtemanden var
død! Han havde ikke flere krav på jøderne!"

Derpå opstod han i ny åndelig legemliggørelse, et ukorrupt
opstandelseslegeme. Her bød han til ægteskab.

Med den forskel at enhver som troede kunne blive Kristi Brud og derved
indgå i et pagtsforhold. Ingen forskel på "jøde og græker". Da man bliver
ét i ægteskab, vil man få del i samme legeme som Jesu Kristi
opstandelseslegeme. Som man før blev ét kød, bliver man nu én ånd.
Et nyt menneske. Med en uforgængelig natur. Ved opstandelsen fra de døde.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 03:34

"Lyrik" skrev i en meddelelse:

> [...]
> Gud var KUN jøders Gud. Han havde skriftlig overenskomst med dem. Ikke med
> andre. Jerusalem var hans kone og han var hendes ægtemand. De havde

Skal jeg forstå din forklaring sådan, at Jesus var forpligtet
som jøde indtil sin kropslige død - ikke til sin åndelige død?
Og at han derfor var nødt til at dø kropsligt for at få lov
til efter døden at udbrede sin alternative religion som et
åndeligt væsen?

V.h. -- Ib

Fra : Lyrik

Dato : 24-03-08 13:58

Den 24.03.2008 kl. 03:34 skrev Ib Baagøe <ib-baagoeSNABELprivat.dk>:

> [...]
> Og at han derfor var nødt til at dø kropsligt for at få lov
> til efter døden at udbrede sin alternative religion som et

Jeg kan misforstå dit udsagn, så derfor vil jeg prøve at udbygge
argumentet.

Jesus var som menneske født jøde og derfor en del af Guds udvalgte folk.
Hele sit liv tilhørte han jødedommen. Han havde taleret i Synagogen. Han
var velkommen i Templet hvor den eneste tilbedelse foregik. Hedninge havde
ikke adgang til templet. Det var en helligdom i jødedommen. Jøderne og Gud
havde en pagt. Ingen andre folk havde en pagt. De var hedninge.

Jesus var under Moseloven. Han anerkendte dette og ville ikke anbefale at
man under Moseloven brød et eneste bud.(De kristne pådrager sig fejlagtigt
nogen gange samme forpligtelse og leger at de ikke må overtræde Moseloven,
hvilken de aldrig har været, eller kunne komme ind under.)

Jesus var nødt til som forpligtet at overholde Moseloven. Derfor hans
megen tale om at ikke en tøddel af loven skal forgå-men alt opfyldes til
punkt og prikke.

Men alle love har en forældelssfrist. Moseloven sprængtes ved Jesu død, og
blev til avner for vinden. Der var en indbygget selvmordsbombe i den. "Min
retfærdige skal leve af tro!"
Loven sagde at "Min retfærdige skal leve ved overholdelse af budene!"
Disse to ting splitter loven ad. Endvidere gælder en ægteskabelig pagt kun
til manden eller konen dør. Konen er løst fra pagten hvis manden dør.

Det kender vi fra vores egne ægteskaber. Ved mandens død er konen juridisk
fri til at gifte sig igen. Det handler om jura og ikke om hvor meget død
man er når man er død. Om man er en død sild med en levende sildeånd eller
en død sild med en død sildeånd. Det er bare spidsfindigheder.

Definitionen på at være død er rigor mortis og ligpletter. Dette opfyldte
Jesus og ergo var han juridisk død. De andre spekulationer lader vi
herlighedsteologerne skændes om.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Patruljen

Dato : 25-03-08 20:02

On 24 Mar., 13:57, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Definitionen på at være død er rigor mortis og ligpletter. Dette opfyldte
> Jesus og ergo var han juridisk død. De andre spekulationer lader vi

Fredagen før påske, langfredag, går flaget på halv landet over. Dette
er naturligvis for at markere Jesus korsfæstelse - men rent faktisk
står det intet i Bibelen, om hvilken ugedag korsfæstelsen skete. Vi
kender hverken ugedag, dato eller årstal.

Bibelen siger ikke andet end, at graven var tom søndag morgen. Det er
jo derfor, 1. Påskedag falder en søndag. Men så kan korsfæstelsen ikke
have været sket en fredag, eftersom Jesus kom med denne profeti:

Jonas på vej ned i hvalfiskens bug
Matthæus 12,39 Men han svarede dem: »En ond og utro slægt kræver tegn,
men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn.
Matthæus 12,40 For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre
nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og
tre nætter.

Det kan undre én, at den alvidende Jesus åbenbart tager den gamle
skrøne om Jonas og hvalfisken alvorligt. Men lad det nu ligge.

Jesus siger, at han kun vil give ét tegn - og dette tegn, må åbenbart
være meget vigtigt, siden det at helbrede de blinde, genopvække de
døde og gå på vandet ikke engang tæller som tegn i sammenligning. Og
dette super-vigtige tegn er, at Jesus skal ligge tre nætter i graven.
Han siger ikke "på tredjedagen", men tre dage og tre (3) nætter.

Problemet er, at hvis Jesus var blevet korsfæstet en fredag, giver det
kun to nætter - fredag nat og lørdag nat. Ergo kan Jesus ikke være
blevet korsfæstet en fredag.

Konklusion: Jesus kan ifølge hans eget udsagn ikke være blevet
korsfæstet på en fredag.
http://home9.inet.tele.dk/mha/Langfredag.htm