Frikadeller med persille - frys og genopva~
Fra : Pia Petersen

Dato : 19-03-08 16:30

Hejsa

Ja - jeg skal til påskefrokost fredag, og har lovet at tage frikadeller med.
Laver både almindelige og græske, og laver dem i dag. Men nu kommer jeg i
tvivl -- de græske frikadeller har persille i .. kan jeg med god
samvittighed fryse dem ned i dag, og medbringe dem til frokost fredag, hvor
de skal opvarmes igen ?? Eller risikerer jeg at udsætte selskabet for en
masse grumme ting ??

På forhånd tak for jeres svar !

Mvh Pia

Fra : Max

Dato : 19-03-08 16:39

Hej Pia

> i .. kan jeg med god samvittighed fryse dem ned i dag, og medbringe
> dem til frokost fredag, hvor de skal opvarmes igen ?? Eller risikerer

Hvorfor i alverden vil du fryse dem ?

--
Mvh Max

Fra : Pia Petersen

Dato : 19-03-08 16:45

> Hvorfor i alverden vil du fryse dem ?
>
> Mvh Max

Fordi de først skal bruges fredag, og jeg tænkte hakket kød og holdbarhed --
men under alle omstændigheder skal de jo varmes op igen fredag - frost eller
ej .. og det er vel der, problemet ligger ... eller hvad ?

Mvh Pia

Fra : Hauge

Dato : 19-03-08 17:17

Hej
Pia Petersen wrote:
> Fordi de først skal bruges fredag, og jeg tænkte hakket kød og
> holdbarhed --

Hakket kød eller ej, er det færdigstegt/kogt, så er der jo ingen forskel på
holdbarheden. Og den er forøvrigt op til en uge i et ordenligt koldt
(4grader) køleskab.

> men under alle omstændigheder skal de jo varmes op igen
> fredag - frost eller ej .. og det er vel der, problemet ligger ...
> eller hvad ?

Hvilket problem? De skal bare varmes forsigtigt, så de ikke bliver stegt
endnu engang, så bliver de bare tørre.
Men det er spild at fryse dem ned, for at tø dem op igen om et par dage.

Mvh Hauge

Fra : Pia Petersen

Dato : 19-03-08 17:47

> [...]
> endnu engang, så bliver de bare tørre.
> Men det er spild at fryse dem ned, for at tø dem op igen om et par dage.

Hm -- okay -- men hele mit problem er jo (hvis jeg ikke fik gjort det
tydeligt nok) at jeg altid har lært at retter med persille ikke må
genopvarmes !?!?!

Mvh Pia

Fra : ShutEye

Dato : 19-03-08 17:49

> Hm -- okay -- men hele mit problem er jo (hvis jeg ikke fik gjort det
> tydeligt nok) at jeg altid har lært at retter med persille ikke må
> genopvarmes !?!?!

Det er svjv kun hvis persillen ikke er blevet kogt/stegt med i retten.
Så der skulle ikke være nogen problemer for dig.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-03-08 18:19

"Pia Petersen" <lihme**FJERN**@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hm -- okay -- men hele mit problem er jo (hvis jeg ikke fik gjort det
> tydeligt nok) at jeg altid har lært at retter med persille ikke må

Utroligt med den myte om persille når man tænker på hvilke lortevarer folk
ellers æder uden at bekymre sig det mindste Bare i da kunne lære at
tænke lidt og ikke kun tro på alt det sludder i læser.

Sur gammel mand der aldrig har været syg af mad.

Fra : Hauge

Dato : 19-03-08 18:26

Hej
Steen Jakobsen wrote:
> Sur gammel mand der aldrig har været syg af mad.

Sur? Hmm.. Du skriver vel bare sandheden..

Mvh Hauge, der heller aldrig har været syg *af* mad, men *med*..

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-03-08 17:13

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Sur gammel mand der aldrig har været syg af mad.
^^^
Selvkonserverende - derfor!

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-03-08 19:22

"Pia Petersen" <lihme**FJERN**@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hm -- okay -- men hele mit problem er jo (hvis jeg ikke fik gjort det
> tydeligt nok) at jeg altid har lært at retter med persille ikke må
> genopvarmes !?!?!

Det har du nok lært samme sted hvor du lærte, at færdigstegte frikadeller
skal nedfryses, selvom de skal bruges allerede to dage senere.

Og så må du lige forklare, hvad "!?!?!" betyder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 19-03-08 18:02

Hej Pia

> [...]
> holdbarhed -- men under alle omstændigheder skal de jo varmes op igen
> fredag - frost eller ej .. og det er vel der, problemet ligger ...

Når de er stegt kan de sagtens holde sig til på fredag i køleskabet. Der
findes kun meget få ting der vinder ved at blive frosset og tøet op igen,
så det gør man kun når man ikke kan undgå det. Og hvis det er persillen
du tænker på, så er den intet problem.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-03-08 19:20

> [...]
> holdbarhed -- men under alle omstændigheder skal de jo varmes op igen
> fredag - frost eller ej .. og det er vel der, problemet ligger ...

Styr dig. De kan holde sig mindst to uger i køleskab. Ingen grund -
overhovedet - til at ødelægge dem med nedfrysning.

Hvad sker der med os hér i landet? Nu er man gudhjælpemig bange for at stege
frikadeller og efterfølgende spise dem TO dage efter. Noget er gået HELT
galt et eller andet sted.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-03-08 19:31

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad sker der med os hér i landet? Nu er man gudhjælpemig bange for at
> stege frikadeller og efterfølgende spise dem TO dage efter. Noget er gået

Nok noget med fjersyn.

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 19-03-08 19:49

Steen Jakobsen wrote:
> Nok noget med fjersyn.

En af de lette typer?

Mvh Hauge

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-03-08 19:10

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse

> Hvad sker der med os hér i landet? Nu er man gudhjælpemig >bange for at
> stege frikadeller og efterfølgende spise dem TO dage efter. Noget >er gået
> HELT galt et eller andet sted.

LOL , Personligt ville jeg nok have henkogt dem

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 19-03-08 10:54

On Mar 19, 4:46 pm, "Pia Petersen" <lihme**FJER...@tdcadsl.dk> wrote:

> Hm -- okay -- men hele mit problem er jo (hvis jeg ikke fik gjort det
> tydeligt nok) at jeg altid har lært at retter med persille ikke må
> genopvarmes !?!?!
>
> Mvh Pia

Jeg har altid forstaaet det saadan, at retter, hvor persillen er
"kogt" med (i dette tilfaelde stegt med) er det ok at gemme og
genopvarme, men ikke dem, hvor persillen er raa (f.eks. persilledrys).

http://da.wikipedia.org/wiki/Persille

Hanne

Fra : Pia Petersen

Dato : 19-03-08 19:51

Hej

Tak for jeres svar !

Mvh Pia

Fra : hvlukas@gmail.com

Dato : 23-04-08 09:11

Hm, well.

Der er intet problem i at genopvarme frikadeller med persille,
umiddelbart. Jeg tror bare at de gamle råd om brugen af persille har
forvirret dig. Men .. der ingen egenskaber ved persille som plante i
sig selv, der gør at det ikke kan genopvarmes (bortset fra en lidt
fesen smag). Myten, hvis vi skal kalde det dét, kommer af at der er et
væld af jordbakterier i persille -også selvom du vasker det- og i
f.eks. persillesovs, hvor persillen ikke skal op og koge sammen med
resten, slår man intet ihjel, men skaber blot grobund for bakterierne
at trives (både varme og næring) og som altså dagen efter KAN blive
til en dødlig portion infektion.

Altså: hvis ting med persille har været oppe at ringe ved de 70 -100
grader (stegning, kogning, it's all the same), så er der intet problem
overhovedet ved at gemme tingene. Kun i persillesovs kan der være et
problem .. men selv da, vil jeg mene at vi dagen-der-på-smagen ved
sovsen alene bør skræmme de fleste fra at spise det.

Tja, sent svar, men jeg håber nogen vil kunne bruge lidt facts.

Fra : fix

Dato : 27-04-08 17:11

hvlukas@gmail.com wrote:
> [...]
> sovsen alene bør skræmme de fleste fra at spise det.
>
> Tja, sent svar, men jeg håber nogen vil kunne bruge lidt facts.

og husk: det samme gælder ikke for retter med eks. spinat og grønkål, som
indeholder nitrat, som ved opvarmning kan omdannes til nitrit!

finn