Hvad bruges dette apparat til?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-03-08 11:02

Jeg har fået en hadegave: Kenwood Miltipro Compact
(http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B000M5D5JQ/ref=dp_image_text_0/203-2875793-3478331?ie=UTF8&n=11052681&s=kitchen).
Det er vel det man kalder en food processor?

Hvad i alverden skal jeg bruge den til? Finde alle dele frem, samle
maskinen, presse en citron, gøre maskinen ren og sætte den tilbage i
skabet?

Nogen her der bruger den jævnligt i det daglige, til hvad og hvordan?
Opskrifter?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 19-03-08 11:06

Hej Kurt

> Hvad i alverden skal jeg bruge den til? Finde alle dele frem, samle
> maskinen, presse en citron, gøre maskinen ren og sætte den tilbage i
> skabet?

Så vidt jeg kan se er det også en lille foodprocessor, og såden en
kan bruges til at hakke nødder og mandler i. Hakke urter og den slags
til pesto. Og en masse af den slags småopgaver i køkkenet. Men den
skal have sin faste plads på køkkenbordet, har man ikke plads til
det, ja så smid den ud.

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-03-08 11:16

Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Hvad i alverden skal jeg bruge den til? Finde alle dele frem, samle
> maskinen, presse en citron, gøre maskinen ren og sætte den tilbage i

Hvis du ikke kan finde brug for den, er der sikkert flere på gruppen,
der gerne vil overtage den

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Ralph

Dato : 19-03-08 16:43

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen her der bruger den jævnligt i det daglige, til hvad og hvordan?

Både og, jeg har ikke lige den model, men en mindre og en større, den lille
bruges til

frikadeller, alt andet end kødet i hakkeren, det tar fem sek.
hakkede nødder
pesto
hakket grønt (persille, purløg, dild)
Remoulade (alt andet end mayonnaisen)
Chillipasta (røde chillier, løg, hvidløg, olie, salt, eddike) og så ketchup
til smagen passer

den store til:

tærter, først bunden (mel, salt, smør, æg)
og så behøver man ikke gøre den ren før man laver ægge/oste/fløde fyldet

Før jeg fik stavblender brugte jeg også den store til pizzasovs.

Blenderen bruges kun af ungerne til
smothie, is, frosne bær, mælk
milkshake, vanillieis, mælk smag

også bruger jeg selvfølgelig den store "rigtige" køkkenmaskine til at hakke
kød, den daglige portion bolledej, pandekagedej, fromage, kager, koldskål

Håber jeg snart får tid til at lave pølser (jeg har en ide om at medister er
det letteste til at starte med, men jeg har da også lyst til at ryge nogle i
weberen)

Og så har jeg et elektrisk rivejern som bruges til råkostsalat, revne
gulerødder, rødkål, og hvis der skal rives agurk i større mængder

Men indrømmet mine to saftpressere bruger jeg aldrig, ej heller min
kaffebønnemølle, og min elektriske peberkværn samler også støv ligesom
pastamaskinen, men det skyldes nok mere at jeg ikke kan lide hende jeg fik
den af nå, nu er det også snart 6 år siden hun skred fra sin mand(ikke
mig), så mon ikke jeg snart skulle igang igen.

Til gengæld har jeg ingen kaffemaskine da stempelkaffe nu engang smager
bedre.
--
Ralph

Fra : Max

Dato : 19-03-08 18:06

Hej Ralph

> hakke kød, den daglige portion bolledej, pandekagedej, fromage,

Til pandekagedej vil jeg gerne anbefale stavblenderen, den gør noget
ved dejen der giver ekstra tynde og fine pandekager.

> Håber jeg snart får tid til at lave pølser (jeg har en ide om at
> medister er det letteste til at starte med, men jeg har da også lyst
> til at ryge nogle i weberen)

Også min plan til sommer, kunne være et lækkert suplement
til grilmaden.

--
Mvh Max

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 21-03-08 02:03

On 19 Mar., 11:02, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:

> Nogen her der bruger den jævnligt i det daglige, til hvad og hvordan?
> Opskrifter?

Når jeg laver kødsovs, producerer jeg altid en enorm portion, så vi
har mad til 3-4 dage. Selleri, gulerødder, løg og hvidløg ryger en tur
i "fætteren" i 2-5 sekunder. Så har jeg lige sparet i hvert fald 20
minutter med finthakning og løggråd. Alene den funktion er for mig
rigeligt til, at maskinen er uundværlig hos os. Jeg bruger den dog
også til mange af de ting, der er beskrevet af andre her i tråden, og
sikkert også til lidt mere. Vores har også råkost-indsats, og den
bliver brugt hver gang, vi skal have råkost.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang