Kosher kontra halal?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-03-08 08:19

Er en kosher-diæt meget sværere at overholde end en halal-diæt? ...Eller
er de sådan cirka lige svære, plus/minus en lille smule?

I første omgang forsøger jeg at nøjes med at spørger herinde, men hvis
jeg ikke får gode, kvalificerede svar, så forbeholder jeg mig retten til
at spørge i andre grupper.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ole Christiansen

Dato : 19-03-08 08:28

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke får gode, kvalificerede svar, så forbeholder jeg mig retten til at

Er det et kvalificeret søprgsmål.? Skal du på diæt.?

Mvh Ole

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-03-08 10:49

Ole Christiansen wrote:

> Er det et kvalificeret søprgsmål.? Skal du på diæt.?

Nej, det er til et rollespilsprojekt jeg arbejder på.

Jeg arbejdede med en del af det engang sidste år, hvor jeg kom for skade
at skrive at det at skulle overholde en kosher-diæt var markant mere
besværligt end at overholde en halal-diæt[1], og så tænkte jeg ikke mere
over det, men her i går tog jeg fat på det pågældende dokument igen, og
kiggede dele af det igennem, og så kom jeg til at undre mig *meget* over
hvorfor jeg havde skrevet sådan, for umiddelbart ville jeg da antage at
kosher og halal er sådan cirka lige besværligt, eller i hvert fald
indenfor en 20-35% af hinanden i bøvle-grad.

[1] Det er noget overnaturligt noget, med magiske genstande som man kun
kan få gavn af hvis man overholder en eller anden restriktion, f.eks.
m.h.t. kostvaner (faste som kristne skal, eller kun spiser halal eller
kosher), eller at man drikker helligt mjød og ofrer dyr (eller trælle!)
til ase-/vaneguderne, eller smører sig ind i blå bodypaint og går nøgen.

Men selv om det kun er til et fantasy-rollespil, så vil jeg nu alligevel
efterstræbe at tingene ikke er 180 grader ved siden af i forhold til det
historiske, traditionelle og/eller teologiske. Eller for den sags skyld
det ernæringsmæssige eller kulinariske.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-08 09:18

Peter Knutsen skrev:

> Er en kosher-diæt meget sværere at overholde end en halal-diæt?

Kosher og halal har nogenlunde samme restriktioner for hvad man må
spise. Derudover adskiller kosher sig ved at mælk og kød ikke må
tilberedes sammen (»Du må ikke koge et kid i dets mors mælk« [¹]),
hvilket gør at praktiserende jøder har to sæt tallerkener, knive,
gafler, skeer, gryder m.m., så mælk og kød ikke blandes bare den
mindste smule (jeg ville næppe kunne tilberede et kosher måltid i
mit køkken, mens det nok kun ville være de mest nærtagende muslimer
der ville insistere på at jeg købte nyt køkkengrej (hvilket jeg dog
har oplevet)). Endelig er der vel en 10-20 gange flere muslimer
end jøder herhjemme, således at det kan være sværere at få fat på
kosher-fødevarer (afhængigt af hvor man bor, naturligvis). Alt i
alt vurderer jeg at det må være mere besværligt at overholde en
kosher- end en halal-diæt.

Mvh
Klaus

[¹] 2 Mos 23:19, 2 Mos 34:26, 5 Mos 14:21
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-08 09:41

Jeg skrev:

> [¹] 2 Mos 23:19, 2 Mos 34:26, 5 Mos 14:21

Måske vil det være på sin plads med links til hhv. kosher og halal
på wikipedia:

· http://en.wikipedia.org/wiki/Kashrut
· http://en.wikipedia.org/wiki/Halal

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-03-08 10:50

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Kosher og halal har nogenlunde samme restriktioner for hvad man må

Tak for et godt svar.

> [...]
> kosher-fødevarer (afhængigt af hvor man bor, naturligvis). Alt i
> alt vurderer jeg at det må være mere besværligt at overholde en

Jeg synes jeg kan huske, at jeg engang for længe siden hørte at muslimer
godt må spise kød fra dyr som er blevet slagtet efter jødisk tradition,
mens det omvendte ikke er tilfældet. Ved du eller andre om det er korrekt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-08 12:30

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> muslimer godt må spise kød fra dyr som er blevet slagtet efter
> jødisk tradition, mens det omvendte ikke er tilfældet. Ved du

I betragtning af at hovedparten af muslimer hader jøder værre end
pesten, er spørgsmålet nok snarere om muslimer *vil* spise schæchtet
kød, end om de må.

Wikipedia antyder at ikke alle muslimer er enige:

· http://en.wikipedia.org/wiki/Halal#Kosher_and_Halal

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-03-08 15:37

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> I betragtning af at hovedparten af muslimer hader jøder værre end
> pesten, er spørgsmålet nok snarere om muslimer *vil* spise schæchtet

Det havde jeg egentlig ikke regnet med var tilfældet, men når det kommer
fra dig, så vælger jeg at tage det for gode varer.

> kød, end om de må.
>
> Wikipedia antyder at ikke alle muslimer er enige:
>
> · http://en.wikipedia.org/wiki/Halal#Kosher_and_Halal

Tak for link.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-08 17:52

Peter Knutsen skrev:

> Det havde jeg egentlig ikke regnet med var tilfældet, men når
> det kommer fra dig, så vælger jeg at tage det for gode varer.

Tak for tilliden, men måske skulle du prøve at spørge nogle muslimer
i stedet. En mulighed er

· http://islam.dk/content.asp?art_id=248

men ellers prøv den lokale grønthandler. :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-03-08 10:37

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in news:47e0be81$0$15900
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Er en kosher-diæt meget sværere at overholde end en halal-diæt?

Du stiller et meget simplificeret spørgsmål.

Det meget simplificerede svar er ja, kosher er mere besværligt.

Nogle af de ubekendte faktorer er graden af religiøsitet og det fysiske
sted diæten skal overholdes. Min erfaring er at danske jøder gennemsnitligt
er mere religiøse end danske muslimer.

Jeg har tit tilberedt mad til troende muslimer, og her har det indtil
videre været nok at undgå rovdyrkød, blod og kød der ikke er velsignet
inden slagtningen.

Enkelte gange har jeg tilberedt mad for jøder, og det har været mere
besværligt. De spiser ikke fisk uden skæl (f.eks. ål), man må ikke blande
mælke- og kødprodukter (det udelukker de fleste oste der kan købes i DK),
ingen rovdyr (hverken dyr, fisk eller fugle), og bare for at gøre det hele
mere besværligt... så er der fødevarer jøder bare ikke spiser traditionelt.
Intet egentligt forbud, de spiser det bare ikke.

Endelig er der tidsrestriktioner for hvor tæt på hinanden man må spise
mælke- og kødprodukter.

Skal der udddybes mere, vil jeg henvise til religions gruppen.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-03-08 10:58

Kent Oldhøj wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in news:47e0be81$0$15900
>
> Du stiller et meget simplificeret spørgsmål.
>
> Det meget simplificerede svar er ja, kosher er mere besværligt.

Meget mere besværligt? Eller kun en 20-35%?

> Nogle af de ubekendte faktorer er graden af religiøsitet og det fysiske
> sted diæten skal overholdes. Min erfaring er at danske jøder gennemsnitligt
> er mere religiøse end danske muslimer.

Udganspunktet må være en maksimal grad af religiøsitet.

I forhold til mit projekt, så kan et eksempel være Longinus' Spyd, altså
den lanse som en romersk soldat stak i Jesus under kortfæstelsen. Dette
spyd giver nogle magiske fordele til ham der bærer det, men kun hvis han
er en kristen der er i "super good standing" med Gud. Ikke noget med at
gå rundt med synder som ikke har været bekendt og som der er gjort bod for.

Det samme kan gælde med et jødisk relikvie, f.eks. Pagtens Ark.
Kriteriet, for at kunne få glæde af det, må være en stringent
overholdelse af alle jødiske regler, herunder kosher-reglerne, gennem en
længere periode.

> Jeg har tit tilberedt mad til troende muslimer, og her har det indtil
> videre været nok at undgå rovdyrkød, blod og kød der ikke er velsignet
> inden slagtningen.

Et tillægsspørgsmål: Må en lægmuslim godt selv velsigne kødet, f.eks.
hvis han er jæger og har nedlagt en hjort eller lignende? Eller skal
velsignelsen foretages af en iman? Jeg har andetsteds fået oplyst at
almindelige muslimer godt må, men hvis du har kendskab og indsigt, så
ville det være rart at få det bekræftet.

> [...]
> mere besværligt... så er der fødevarer jøder bare ikke spiser traditionelt.
> Intet egentligt forbud, de spiser det bare ikke.

Jeg har det selv sådan med en del fødevarer at jeg ikke rigtig synes de
virker mad-agtige. F.eks. skaldyr. Måske er jeg lidt påvirket af de
samme impulser, der i sin tid influerede jødedommens kostregler?

Eller er vi ovre i noget ligesom trichinerne, der jo er den mest
sandsynlige forklaring på forbudet mod svinekød?

> Endelig er der tidsrestriktioner for hvor tæt på hinanden man må spise
> mælke- og kødprodukter.
>
> Skal der udddybes mere, vil jeg henvise til religions gruppen.

Det er vist udmærket med denne grad af uddybning, mit projekts natur
taget i betragtning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-08 12:23

Peter Knutsen skrev:

> [...], men kun hvis han er en kristen der er i "super good standing"
> med Gud. Ikke noget med at gå rundt med synder som ikke har været
> bekendt og som der er gjort bod for.

[Der er sat x-fut til dk.livssyn.kristendom (som jeg i parentes
bemærket ikke abonnerer på), da emnet er off-topic i madgruppen.]

Nu ved jeg ikke om du har taget de betingelser fra selve rollespillet,
eller om det blot var noget du hurtigt hev ud af ærmet til lejligheden,
men jeg vil vove at påstå at bod er en [formentlig hovedsaglig katolsk]
overbygning, der ikke er belæg for i biblen (i modsætning til bekend-
else af synder (fx Jak 5:16)).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-03-08 15:37

> [...]
>
> Nu ved jeg ikke om du har taget de betingelser fra selve rollespillet,
> eller om det blot var noget du hurtigt hev ud af ærmet til lejligheden,

Det var bare noget jeg skrev hurtigt, men passer det ikke rimeligt godt
på middelalderlig kristendom?

> men jeg vil vove at påstå at bod er en [formentlig hovedsaglig katolsk]
> overbygning, der ikke er belæg for i biblen (i modsætning til bekend-
> else af synder (fx Jak 5:16)).

Udgangspunktet er den europæiske middelalder, og dermed katolicisme,
eller eventuelt ortodoks kristendom.

Men eller skal jeg da indrømme at jeg ikke har specielt godt styr på
fænomenet bod. Jo, generelt så er princippet vel at man skal markere at
man er rigtig, rigtig ked af at man har gjort (eller tænkt) noget som
man ikke må. Altså straffe sig selv, på en måde som er passende, men som
vel ikke må være ekstrem?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-08 03:14

> Meget mere besværligt? Eller kun en 20-35%?
> Udganspunktet må være en maksimal grad af religiøsitet.

Så er kosher MEGET besværligt.

Meget ligger i tilberedningen. Der skal 3 separate sæt køkkengrej til at
lave "rigtig" koshermad. Et sæt til mad med kød, et sæt til mad med mælk,
og et sæt til resten. Det samme gælder for service og bestik.

Et svedigt slag på taskerne, så er kosher 107,41% mere besværligt end
halal.

> [...]
> almindelige muslimer godt må, men hvis du har kendskab og indsigt, så
> ville det være rart at få det bekræftet.

Uha nej, så langt rækker mit kendskab slet ikke.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-03-08 15:40

Kent Oldhøj wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> Så er kosher MEGET besværligt.

Okay.

> Meget ligger i tilberedningen. Der skal 3 separate sæt køkkengrej til at
> lave "rigtig" koshermad. Et sæt til mad med kød, et sæt til mad med mælk,
> og et sæt til resten. Det samme gælder for service og bestik.

Så havde jeg altså oprindeligt ret, sidste år, selv om jeg slet ikke kan
mindes at have bedrevet nogen research, men bare rystet påstanden ud af
ærmet, baseret på et forholdsvis løst kendskab til sagerne.

> Et svedigt slag på taskerne, så er kosher 107,41% mere besværligt end
> halal.

Ja, jeg ved godt det er ret fesent at sidde og slynge om sig med
procentsatser, men sagen er den at jeg har fem besværligheds-kategorier
at gøre godt med, hvoraf den sidste er total afholdenhed fra
kalorieholdige fødevarer.

Dermed der er reelt kun 4 kategorier, der kan efterleves i mere end en
uges tid, uden alvorlige helbredsmæssige konsekvenser. Her har jeg så
sat halal i den letteste kategori, og kosher et "trin" sværere, i
kategori to. En kategori fire er vand & brød, morgen, middag og aften.

Tak for god hjælp til alle!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-08 17:37

Peter Knutsen skrev:

> jeg har fem besværligheds-kategorier at gøre godt med, hvoraf
> den sidste er total afholdenhed fra kalorieholdige fødevarer.

Hm, hvad kan man så spise? Vand, salt og kostfibre? Velbekomme!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : ASKF

Dato : 04-04-08 03:56

Peter Knutsen ytrede sig i
<47e0be81$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>

>I første omgang forsøger jeg at nøjes med at spørger herinde, men hvis
>jeg ikke får gode, kvalificerede svar, så forbeholder jeg mig retten til

Noget der ikke har været nævnt her er at muslimer kan holde en
halal-diæt, hvis de blot velsigner måltidet, når de er i et ikke
islamisk land. Hvis jeg husker ret er der også en renselsesprocedure
samt bønner som kan sikre at en muslim stadig er "ren" efter at have
håndteret og/eller spist mad som ellers er forbudt i den rene halaldiæt.

De skal dog blot ikke spise svinekød, eller blodprodukter (kan ikke
huske om renselsesproceduren inkluderer dette - måske folk ved det i
news:dk.videnskab.religion )

Islam er på det område langt mere medgørligt end jødedommen; både
koranen og hadidderne indeholder en masse forskrifter for kost og
opførsel, når en "rettroende" befinder sig i et ikke islamisk område,
mens jøder ikke har nogle alternativer i de hellige tekster.

Da det er i forbindelse med RP, kan du måske blive inspireret af
renselsforskrifterne, så jeg vil anbefale dig at spørge i
religionsgruppen om dette.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus