70mm Film i Imperial Bio, 25-29. April 200~
Fra : mr_in70mm@hotmail.co~

Dato : 27-03-08 02:19

Hele programmet på biografmuseet.dk: http://biografmuseet.dk/imperial_bio/festival/index.htm

Og på in70mm.com: http://www.in70mm.com/news/2008/imperial_70mm/index.htm

Foredrag lørdag morgen - gratis adgang - om de "Fantastiske Film
Formater": http://biografmuseet.dk/imperial_bio/festival/foredrag.htm

Thomas
www.in70mm.com
www.biografmuseet.dk

Fra : Morten Steen

Dato : 27-03-08 09:33

>Hele programmet på biografmuseet.dk:

Ja, det er helt fantastisk! Jeg har brugt over 1.000 kr. på billetter.

Skal se : "2001", fredag aften 22.20.
"Hamlet", lørdag 11.30.
"The Sound Of Music", lørdag 16.20.
"Lawrence Of Arabia", lørdag 20.00.
"Cleopatra", søndag 20.20.

Jeg kommer til at bo i Imperial den weekend! (Tænker stadig om jeg
overhovedet når at få noget at spise om lørdagen!)

Men STORT bliver det, og jeg kan kun bifalde Imperials initiativ.

Morten

Fra : Kim Jensen

Dato : 29-03-08 01:14

Morten Steen wrote:
> Ja, det er helt fantastisk! Jeg har brugt over 1.000 kr. på billetter.
> [...]

Argh! Hvordan kan du på nogen som helst måde vælge IKKE at se Baraka.
Øvs at man bor i Århus når sådan noget guf bliver vist.

> Men STORT bliver det, og jeg kan kun bifalde Imperials initiativ.

Godt jeg slet ikke er misundelig. :-/

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Holst

Dato : 29-03-08 08:19

Kim Jensen wrote:

> Argh! Hvordan kan du på nogen som helst måde vælge IKKE at se Baraka.

Måske fordi man aldrig har hørt om den. Alle de andre film kender jeg,
men denne er af navn totalt ukendt for.

Det er selvfølgelig desto større grund til at gå ind og se den.

Fra : Kim Jensen

Dato : 29-03-08 13:56

Holst wrote:
> Måske fordi man aldrig har hørt om den. Alle de andre film kender jeg,
> men denne er af navn totalt ukendt for.

Hvis du har muligheden, så snyd ikke dig selv. Det er en mesterligt smuk
(art-)film hvor Ron Frickes billedside og Michael Stearns musik går op i
en sjælden højere enhed.

> Det er selvfølgelig desto større grund til at gå ind og se den.

I samme "genre" kan samtidig varmt anbefales Koyaanisqatsi
(http://www.imdb.com/title/tt0085809) der om muligt er endnu flottere
end Baraka, og med sit fantastiske soundtrack af Philip Glass går lige i
hjertet.

Fra : Holst

Dato : 29-03-08 14:09

Kim Jensen wrote:

> Hvis du har muligheden, så snyd ikke dig selv. Det er en mesterligt smuk
> (art-)film hvor Ron Frickes billedside og Michael Stearns musik går op i
> en sjælden højere enhed.

Ja, det bliver desværre ikke denne gang, jeg får mulighed.

Den og Powaqqatsi kender jeg derimod.

Fra : Anders

Dato : 01-04-08 19:59

> Skal se : "2001", fredag aften 22.20.
> "Hamlet", lørdag 11.30.
> "The Sound Of Music", lørdag 16.20.
> "Lawrence Of Arabia", lørdag 20.00.
> "Cleopatra", søndag 20.20.

Hold da kæft en masse gammelt lort
(med undtagelse af 2001)

Jeg skulle HAVE over 1000,- for at gennemleve den slags...

Fra : Morten Steen

Dato : 03-04-08 08:29

> Hold da kæft en masse gammelt lort
> (med undtagelse af 2001)
>
> Jeg skulle HAVE over 1000,- for at gennemleve den slags...

Ignorant! :P

Morten

Fra : mr_in70mm@hotmail.co~

Dato : 27-03-08 11:28

Det er jo rart at høre at I sætter pris på arbejdet.

I kan altid holde jer orienteret om 70mm visninger her:

http://www.in70mm.com/now_showing/index.htm

Hilsen Thomas
www.in70mm.com

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-03-08 19:19

<mr_in70mm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Må jeg hurtigt indskyde et spørgsmål?
Hvornår stammer 70mm film fra? Og hvad er det gode ved det? Jeg kan
forestille mig, at der er dobbelt så meget information i filmen, som en
almindelig 36mm film.. men hmm? 36mm film har jo været til i lææænge, og de
fleste biografer kører vel i 36mm film i dag?

Mvh Anders

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-03-08 22:04

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote in message

> [...]
> almindelig 36mm film.. men hmm? 36mm film har jo været til i lææænge, og
> de fleste biografer kører vel i 36mm film i dag?

Nu startede eksperten jo selv tråden, så han kommer måske og modsiger,
men jeg mener at kunne svare på dit spørgsmål.

I 50erne begyndte TV at mase sig ind på biografernes marked og derfor blev
der taget
en hel del tiltag for at gøre biograf oplevelsen til noget du absolut ikke
ville kunne
opleve hjemme foran TVet. Forskellige lyd og billed formater blev udviklet
og
markedsført, nogle mere succesfuldt end andre. Blandt andet blev 2.35:1 som
vi stadig kender udbredt på dette tidspunkt og farve filmen blev mere og
mere udbredt.
Jeg vil skyde på tilfældet var det samme med 70mm film.

Og ja, kvaliteten af 70mm, især dem som også er filmet i 70mm, skulle være
helt
fantastisk. Jeg har dog aldrig selv haft fornøjelsen, desværre.

Alle biografer der stadig kører med film bruger 35mm. Faktisk tror jeg at
Imperial er en af de eneste biografer i Danmark der stadig kan vise 70mm.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-03-08 10:21

Peter Larsen skrev:

> Og ja, kvaliteten af 70mm, især dem som også er filmet
> i 70mm, skulle være helt fantastisk. Jeg har dog aldrig
> selv haft fornøjelsen, desværre.

Jeg havde fornøjelsen at se Kubricks "Rumrejsen år 2001"
i Bio Lyngby 1973-07-31-19:30. Den er optaget i 70 mm,
og blev vist i 70 mm i den biograf. Det var vist første gang
jeg så en film i det format.

I øvrigt var det det hedengangne "Kinopalæet" på Gl. Kongevej,
der i sin tid kunne vise disse storformatfilm helt perfekt på
det store, let buede lærred. Det var dengang landets største
biograflærred.

--
Herluf :·)

Fra : Per

Dato : 29-03-08 09:07

> [...]
> almindelig 36mm film.. men hmm? 36mm film har jo været til i lææænge, og
> de fleste biografer kører vel i 36mm film i dag?

Jeg har heller ikke haft fornøjelsen af at se en 70mm film, men jeg har set
forskellen mellem alm. 35mm lysbilleder og så mellemformat lysbilleder og
her er forskellen enorm, selv på et lille lærrede. Klarheden er fantastisk.

Fra : mr_in70mm@hotmail.co~

Dato : 28-03-08 01:49

70mm film har været standard FØR 35mm film kom frem.

Se: http://www.in70mm.com/news/2003/de_rochemont/index.htm

Iøvrigt er det en tilsnigelse at sige, at det kun var TV, der
igangsatte bredere lærreder og brede film.

Efter WW2 flyttede folk fra byerne og ud i omegnen. De fik mere tid,
flere penge og flere biler. Hvilket betød, at de ikke gik i biografen
så meget mere. Folk tog på weekend ture og nød de store nationalparker
i USA, og sad selvfølgelig også derhjemme og på det nye TV. De fik
mere fritid, og skulle passe græsplænerne.

Alt ialt, var der mange gode grunde til at lokke folk i biografen.

Det er også værd at bemærke, at både Cinerama og Todd-AO, der kom frem
i 1952 hhv. 1955, IKKE var udviklet af Hollywood, men af folk på
østkysten i USA.

Det er en lang og spændende historie, som jeg har prøvet at formidle
www.in70mm.com

Jeg holder foredrag om filmformaterne i Imperial Bio den 26. april kl
10:30 - det er gratis, og alle er meget velkommende.

Hilsen Thomas
www.in70mm.com

Fra : mr_in70mm@hotmail.co~

Dato : 04-04-08 14:02

Husk at "2001" skal ses fra 1. række, da det er en "first person
experience" i CINERAMA.

Det var iøvrigt de unge mennesker, der reddede filmen i sin tid. Den
etablerede filmbranche fattede ikke hvad der foregik og forstod ikke
filmen. Imidlertid tog de unge mennesker filmen til sig og gjorde
filmen til den klassiker den er idag - 40 år senere.

Filmen havde dansk premiere i Rialto biografen i 1969. En udemærket
biograf, men ganske uegnet til Cinerama.

Hvis nogen af jer derude gerne vil se det rigtige CINERAMA, kan jeg
anbefale, at tage til Bradford i marts 2009 - der viser vi CINERAMA
med 4 maskiner - 3 til lærredet og en til lyden.

I kan se alle oplysninger på www.in70mm.com

Hilsen Thomas
biografmuseet.dk

Fra : olko@tv2.dk

Dato : 21-04-08 10:57

Hej Morten.
Du lyder som en superfan af 70 mm film. Jeg skal til TV2 Nyhederne
tirsdag lave et indslag om den kommende festival i Imperial.
Og det kunne da være interessant at have dig med.
Har du lyst, så ring 40309971 eller mail olko@tv2.dk, så fanger jeg
dig.
Hilsen
Ole Kolster

Fra : mr_in70mm@hotmail.co~

Dato : 25-04-08 22:36

Hey guys,

here are some pictures from the past week:
http://www.in70mm.com/news/2008/imperial_70mm/gallery.htm

probably the largest 70mm logo EVER on that big 24 sheet on the corner
of the building

The marketing machine at Nordisk Film is working very well, thanks to
Teis and Per (posters and advertising) and Lars (organizing and press
liason), and myself talking about 70mm history on radio, TV and in the
papers.

Has been a team effort

Cheers Thomas
www.in70mm.com