"The Mist" - En film I kan glæde jer til
Fra : Mads

Dato : 12-03-08 01:00

Sjældet har en instruktør formået at fange historien og stemningen i
en Stephen King historie som i "The Mist". Den sidder simpelthen lige
i øjet. Jo, der er de sædvanlige skræk elementer som man forventer
af den genre, men for en gangs skyld glider de billige tricks helt i
baggrunden, for det er personerne det handler om.

Den filmperle må i ikke snyde jer selv for. Se den.

Fra : Zeki

Dato : 12-03-08 04:39

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> baggrunden, for det er personerne det handler om.

> Den filmperle må i ikke snyde jer selv for. Se den.

Enig! Den er meget mere end bare en "gyser." Personligt kunne jeg godt lide
de sociale og politiske aspekter.

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-03-08 11:28

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message
> [...]
> baggrunden, for det er personerne det handler om.
>
> Den filmperle må i ikke snyde jer selv for. Se den.

Ja, det er en ganske fin film.... Jeg blev dog gevaldigt skuffet over
"monsternes" designs, der desværre var alt for tegneserie agtige.

Også slutningen, øv bøv.

Fra : Per

Dato : 12-03-08 13:05

Jeg syntes den var OK. Den var lidt b-agtig i starten, men blev bedre og
bedre.

kommentarer til slutnigen *SPOILER*

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
**
*
*
*
Jeg havde lidt svært ved at sluge at de alle uden videre var enige om
selvmord. Det virkede ikke helt troværdigt efter min mening. Der var trods
alt ikke gået mere end 1-2 dage og hvorfor ikke vente og se hvad der skete.

Den perfekte slutning havde været hvis til slut zoomede ud og så at tågen
med tiden omslugte hele jorden. Det havde været fedt.

Fra : Sune

Dato : 12-03-08 14:22

On Wed, 12 Mar 2008 13:05:28 +0100, "Per" <ihate@spam.com> wrote:

>Jeg syntes den var OK. Den var lidt b-agtig i starten, men blev bedre og
>bedre.

Enig!
Det er en B-film.

Fatter ikke at nogen kan rose den film.

>kommentarer til slutnigen *SPOILER*

Ja den var ok

Mvh
Sune

Fra : Zeki

Dato : 12-03-08 18:35

"Sune" <april2007@tdcadslw.dk> skrev i en meddelelse

> Enig!
> Det er en B-film.

Det er ikke en B-film i traditionel forstand. Det er Dimension Studios der
står bag, og der er flere (aner)kendte skuespillere med i den. Instruktøren
Frank Darabont (som i øvrigt er involveret i Indiana Jones IV) valgte
bevidst at filme den som en genre B-film, især i starten (dog ikke så
dramatisk som Tarantino med 'Grindhouse'). Dette er en styrke og ikke en
svaghed, synes jeg.

Fra : Mads

Dato : 12-03-08 20:06

On Wed, 12 Mar 2008 18:35:22 +0100, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
>bevidst at filme den som en genre B-film, især i starten (dog ikke så
>dramatisk som Tarantino med 'Grindhouse'). Dette er en styrke og ikke en

Det var jo også Frank Darabont som var instruktør på King filmene
Shawshank Redemption og Green Mile. De to bedste King filmatiseringer
nogensinde, efter min mening.

mvh Mads

Fra : Per

Dato : 13-03-08 10:09

> [...]
> Instruktøren Frank Darabont (som i øvrigt er involveret i Indiana Jones
> IV) valgte bevidst at filme den som en genre B-film, især i starten

LoL, ja sådan kan man jo også forsøge at "spinne" den. :P

Fra : Mads

Dato : 13-03-08 18:43

On Thu, 13 Mar 2008 10:08:34 +0100, "Per" <ihate@spam.com> wrote:

>LoL, ja sådan kan man jo også forsøge at "spinne" den. :P

Hvad mener du ?

Fra : Per

Dato : 14-03-08 14:47

> Hvad mener du ?

At det nu pludselig er en "styrke" af en film er B-agtig.

Fra : Zeki

Dato : 14-03-08 21:10

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse

> "Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> At det nu pludselig er en "styrke" af en film er B-agtig.

Korrekt. På samme måde havde jeg det med Tarantinos 'Grindhouse', som jo
ville også være decideret plat hvis han havde valgt en traditionel form.

Fra : Per

Dato : 15-03-08 23:54

> Korrekt. På samme måde havde jeg det med Tarantinos 'Grindhouse', som jo
> ville også være decideret plat hvis han havde valgt en traditionel form.

Selv B-stemningen reddede ikke den film.

Fra : Zeki

Dato : 16-03-08 13:26

> Selv B-stemningen reddede ikke den film.

'Grindhouse' ligger ellers på Top 250 over bedste film nogensinde på IMDB,
så det der med at "redde" må du vist lige gøre et bedre forsøg på at
"spinne" dig ud af.

Fra : Martin T.

Dato : 16-03-08 20:18

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

> [...]
>
> 'Grindhouse' ligger ellers på Top 250 over bedste film nogensinde på IMDB,
> så det der med at "redde" må du vist lige gøre et bedre forsøg på at

Ja, så må den jo være god Personligt ver jeg ikke specielt begejstret
for den eller dem..

Fra : Per

Dato : 16-03-08 22:16

> 'Grindhouse' ligger ellers på Top 250 over bedste film nogensinde på IMDB,
> så det der med at "redde" må du vist lige gøre et bedre forsøg på at
> "spinne" dig ud af.

Jeg har erfaret for længe siden, at IMDB absolut ikke nogen pålidelig kilde
til at bedømme om en film er god. Derfor danner jeg hellere min egen mening.

Fra : Zeki

Dato : 16-03-08 22:30

> Jeg har erfaret for længe siden, at IMDB absolut ikke nogen pålidelig
> kilde til at bedømme om en film er god. Derfor danner jeg hellere min egen
> mening.

Som er at alle film du ikke bryder dig om er "B-film"?

Hvis jeg skulle bruge den måde at bedømme film på, så ville Ringenes Herre
trilogien, også være B-film.

Fra : Max

Dato : 16-03-08 22:36

Hej Zeki

> Hvis jeg skulle bruge den måde at bedømme film på, så ville Ringenes
> Herre trilogien, også være B-film.

Kan man ikke lave gode B-film ?

--
Mvh Max

Fra : Zeki

Dato : 17-03-08 03:41

> Hej Zeki

> Kan man ikke lave gode B-film ?

Jo da. Både Van Damme og Steven Seagal har da været med i enkelte ganske
underholdende B-film.

Fra : Per

Dato : 18-03-08 21:14

> Kan man ikke lave gode B-film ?
>
> --
> Mvh Max

Jo da. Jeg har ikke sagt at B-film er dårlige. Jeg syntes bare ikke at det
er et direkte plus for en film at den er B-agtig.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-03-08 21:32

"Sune" <april2007@tdcadslw.dk> skrev i en meddelelse

> Enig!
> Det er en B-film.

jamen det skal man ikke altid kimse af nogen gange er det bare fedt og læne
sig tilbage og blive underholdt

Fra : Mr D

Dato : 12-03-08 15:46

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Den filmperle må i ikke snyde jer selv for. Se den.

Er det en alternativ indspilning til Tågen?

simon

Fra : Mads

Dato : 12-03-08 16:07

On Wed, 12 Mar 2008 15:46:24 +0100, "Mr D" <sigri@fjerndetteemail.dk>
wrote:

>Er det en alternativ indspilning til Tågen?

Nej, "The Mist" har intet med "Tågen" at gøre.

"The Mist" er en novelle af Stephen King, fra hans
novellesamling "Skeleton Crew".
Forøvrigt en rigtig god og spændende novelle.

mvh Mads

Fra : Brian K

Dato : 20-03-08 07:45

> [...]
> baggrunden, for det er personerne det handler om.
>
> Den filmperle må i ikke snyde jer selv for. Se den.

Bare synd at slutningen TOTALT ødelægger filmen!

2 timer spildt ! (pga slutningen) som bare er SÅ lam at the mist i min bog
topper til 1ste pladsen over den dårligste film jeg nogensinde har set (som
nr 2 kommer "snakes on a plane" som ellers har ligget klart nr 1 i snart 2
år (som dårligste film).

Min anbefaling er derfor at man undgår at spilde 2 timer af sit liv på at se
The mist !

mvh
brian

Fra : Mads

Dato : 20-03-08 11:04

On Thu, 20 Mar 2008 07:44:32 +0100, "Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

>Bare synd at slutningen TOTALT ødelægger filmen!

Fordi det ikke er en typisk amerikansk film med en lallende lykkelig
slutning ? Fordi hovedpersonen ikke er en Bruce Willis der redder
famile og venner fra tusinder af monstre med kun 4 patroner og et
"Yippiekaiee motherfucker" ?

Så vil jeg da lige bemærke at i den virkelige verden er det altså ikke
hver gang ting ender godt. Somme tider må man bare konstaterer at
"Life's a bitch and then you die" ( or not )

Og selvom filmen følger King's bog meget tæt og kun mindre ting er
ændret, så har bogen faktisk en næsten endnu mere trist slutning,
måske ikke for hovedpersonen, men så i det mindste for resten
af menneskeheden.

mvh Mads

Fra : Smurf

Dato : 20-03-08 22:15

> [...]
>år (som dårligste film).
>
>Min anbefaling er derfor at man undgår at spilde 2 timer af sit liv på at se

Det er da synd du ikke fatter en bønne. Denne slutning er da langt mere
interessant end at monstrene overtog hele kloden - eller af han fandt
vaccinen mod uhyrerne. Plottet er jo ligegyldigt for filmen og hvis
slutningen havde været anderledes havde den blot været endnu en skrækfilm
(næsten).

Fra : Brian K

Dato : 21-03-08 07:44

"Smurf" <no@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> vaccinen mod uhyrerne. Plottet er jo ligegyldigt for filmen og hvis
> slutningen havde været anderledes havde den blot været endnu en skrækfilm

Spolier..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Ikke fatter en bønne ?

Så du mener at filmen får mere indhold fordi at hoved personen skal skyde
sin søn og samtidig 3 andre personer, og 30 sekunder senere kommer militæret
og "så er det hele bare spildt".

1. Jeg tvivler på at nogen ville nakke sit barn på så tidligt et tidspunkt

2. At 3 andre voksne skulle være enig i at "ok - så skyder vi alle sammen os
selv! - ingen grund til at gå lidt til fods (kunne jo være vi fandt en anden
bil - eller benzin)

Jeg fastholder at det ødelægger filmen - mest af alt fordi det er HELT
usandsynligt at de 2 ovenstående ting skulle ske.

Det virker mere som om at man har ønsket at filmen skulle have en slutning
som "ingen" forudså - eller at man ønskede at filmen skulle have en slutning
hvor seeren tænkte "LATTERLIGT!!!"

Slutningen kunne ligeså godt have været at "3 mus kom gående med hver sin
gatling gun og nakkede hele bundtet - eller at anders and kom løbende med en
dynamitstang i munden og sprang dem alle sammen i luften - det havde sgu
været lige så sansynligt som den slutning de har proppet på den film !

mvh
brian

Fra : Zeki

Dato : 21-03-08 09:10

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> "Smurf" <no@mail.invalid> skrev i en meddelelse .
>.
> Jeg fastholder at det ødelægger filmen - mest af alt fordi det er HELT
> usandsynligt at de 2 ovenstående ting skulle ske.

Lige så usandsynligt som at en tåge skulle indeholde gigantiske edderkopper?

Ingen kan med sikkerhed sige hvad de vil gøre i den situation du omtaler.
Når omstændighederne er far out, kan handlinger ligeledes være det.

Jeg synes slutningen var genial.

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-03-08 19:43

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> "Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lige så usandsynligt som at en tåge skulle indeholde gigantiske
> edderkopper?

Den sammenligning kan du ikke bruge til noget.

> Ingen kan med sikkerhed sige hvad de vil gøre i den situation du omtaler.
> Når omstændighederne er far out, kan handlinger ligeledes være det.

Nej, ingen ved hvad man vil gøre med sikkerhed, men jeg er overbevist om at
vi som mennesker har så stærkt et overlevelsesinstinkt at vi skal skubbes en
del længere ud end filmen viser før man begår (selv)mord.

> Jeg synes slutningen var genial.

Jeg synes den er ødelæggende.

Fra : Mr D

Dato : 23-03-08 19:55

"Peter Larsen" <spak@spak.dk.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> del længere ud end filmen viser før man begår (selv)mord.

... men der skulle vel ikke mere end 5 minutter til for at gøre
selvmordsscenen plausibel. En stiltiende aftale om kollektivt selvmord, når
der ikke længere var nogen anden udvej. Dernæst små klip, der viser, at
tiden går - flere døgn i bilen - tørst og sult, der begynder at melde sig -
besøg af diverse forskellige væsener, der bliver mere og mere påtrængende.
Et opgør med én, der ødelægger vinduer og andre former for beskyttelse.
Måske endnu en, som kommer - I hvert fald noget, der tydeligt viser, at her
er vejs ende, og livet er ikke en valgmulighed, eneste valgmulighed er,
hvordan man vil dø. 5 minutter, og den ville have været hjemme.

simon

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-03-08 20:41

"Mr D" <sigri@fjerndetteemail.dk> wrote in message

> [...]
> viser, at her er vejs ende, og livet er ikke en valgmulighed, eneste
> valgmulighed er, hvordan man vil dø. 5 minutter, og den ville have været

Bestemt, det ville have gjort den meget mere troværdig. Jeg ville nu stadig
fortrække novellens slutning.

Fra : Smurf

Dato : 24-03-08 17:34

> [...]
>dynamitstang i munden og sprang dem alle sammen i luften - det havde sgu
>været lige så sansynligt som den slutning de har proppet på den film !

Jeg er uenig. som Zeki skriver så ved man ikke hvad man vil gøre. Og det de
ihvertfald ikk vil er at blive slagtet af disse uhyrer. Og hvis man er der
hvor man ikke tror der er flere muligheder så hvorfor ikke? det vil netop
være enormt amerikansk at prøve endnu en løsning og endu....
Jeg synes Daraborn får formidlet deres tanker og føleleser og derfor køber
jeg fuldt ud at de gør det forbi. Det er måske derfor den halter for dig? Du
kan ikke sætte dig i deres sted?

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-03-08 19:49

"Smurf" <no@mail.invalid> wrote in message

> [...]
> jeg fuldt ud at de gør det forbi. Det er måske derfor den halter for dig?

Hvordan kan du sætte dig i deres sted når du selv nævner du ikke ved hvad du
ville gøre?

Når film hiver også ud på overdrevet så bliver det nødt til at ske i skridt,
ikke spring
og det er her jeg synes slutningen halter. Jeg får ikke oplevelsen af at
personerne
bliver tilstrækkeligt desperate til at begå kollektivt selvmord. Også er det
kun ydeligere
salt i såret at forlægget har en, efter min mening, overlegen slutning.

Fra : Zeki

Dato : 24-03-08 20:21

> [...]
>
> "Smurf" <no@mail.invalid> wrote in message

> Hvordan kan du sætte dig i deres sted når du selv nævner du ikke ved hvad

Men det ved du tilsyneladende, når du kan skrive at man "skal skubbes en del
længere ud end filmen viser før man begår (selv)mord."?

Så du har en forventning om at de ville agere som du selv ville gøre. Er man
automatisk forkert på den hvis man ikke gør?

Fra : Smurf

Dato : 24-03-08 22:57

On Mon, 24 Mar 2008 19:48:49 +0100, "Peter Larsen" <spak@spak.dk.com> wrote:

> [...]
>kun ydeligere
>salt i såret at forlægget har en, efter min mening, overlegen slutning.

Jeg synes bogen har en tynd vattet slutning.

Fra : Brian K

Dato : 26-03-08 13:08

> [...]
> jeg fuldt ud at de gør det forbi. Det er måske derfor den halter for dig?

Det er lige netop det jeg kan....Meneskets overlevelses instinkt er ret
stærkt - INGEN ville give så hurtigt op - der er masser af muligheder:

1. vente
2. lede efter benzin
3. lede efter en bil med benzin
4. finde et sted at genne sig (hus, grotte, kælder, lastbil, osv)
5. lede efter et "safespot" (hvor der sikkert er flere af jordens 6
billioner mennesker der har gemt sig)

og jeg kunne blive ved!

mvh
brian

Fra : Smurf

Dato : 26-03-08 18:41

> [...]
>4. finde et sted at genne sig (hus, grotte, kælder, lastbil, osv)
>5. lede efter et "safespot" (hvor der sikkert er flere af jordens 6

Både og. Denne gruppe mennesker har netop udmærket sig ved at tænke klart,
bevare overblikket og træffe rationelle beslutninger - også selvom de er
under pres. Og jo de findes skam. Derfor køber jeg den. Andre mennersker vil
givet reagerer som du beskriver, og nogle af dem fandtes i forretningen.

Fra : Mr D

Dato : 26-03-08 19:30

> Både og. Denne gruppe mennesker har netop udmærket sig ved at tænke klart,
> bevare overblikket og træffe rationelle beslutninger - også selvom de er
> under pres.

Hmmm, den sorte nabo (husker ikke hvad han hedder) tænkte rationelt og
bevarede overblikket, og han og hans kammerater døde. Selvom man tænker
rationelt, har man ikke altid oplysninger nok til at overleve. Man kan tænke
rationelt og tage det forkerte valg alligevel.

Hovedpersonen og hans venner tænkte rationelt. Halvdelen døde på
parkeringspladsen, den anden halvdel i den benzintomme bil.

Dem, der blev tilbage, var ikke kun ledet af fanatisme og overtro. Der var
også helt sikkert mennesker - måske dem alle - som ved den bedste
overvejelse, de kunne gøre, fandt det sikrest at blive og vente, og hvem
ved, måske overlevede de.

Det er jo en ting instruktøren sagtens kunne have gjort, men undlod; nemlig
at lade den første åbne lastbil i slutningen være fyldt med menneskene fra
varehuset. I så fald havde alt ikke været meningsløst, men man kunne vælge
mellem om de havde været ulydige mod Guds sendebud, eller tog det dårligste
af to rationelle valg

simon

Fra : Smurf

Dato : 27-03-08 22:25

> [...]
>rationelt, har man ikke altid oplysninger nok til at overleve. Man kan tænke
>rationelt og tage det forkerte valg alligevel.

Jeg men han var samtidig forblændet af had (ellers det formodede had fra de
andre) hvilket gjorde han traf et andet valg.

>Hovedpersonen og hans venner tænkte rationelt. Halvdelen døde på
>parkeringspladsen, den anden halvdel i den benzintomme bil.

Kalkuleret risiko.

> [...]
>også helt sikkert mennesker - måske dem alle - som ved den bedste
>overvejelse, de kunne gøre, fandt det sikrest at blive og vente, og hvem

Bestemt, Men de var primært ledet pga. det sindssyge kvindemenneske som
forførte dem og som brugte deres angst, og som nok også indså at hun havde
mulighed for magt - uanset prisen. jeg synes hun spillede godt om min
fornemmelse var at hun nogle gange gjorde det beregnende og ikke fordi hun
vireklig troede det var det rigtige.

Tja måske.

Fra : Mr D

Dato : 12-04-08 07:04

> Jeg men han var samtidig forblændet af had (ellers det formodede had fra
> de
> andre) hvilket gjorde han traf et andet valg.

Jeg ved ikke om man kan sige det. Filmen er lavet ud fra David Draytons
synsvinkel. Hvis den var lavet ud fra naboen Brent synsvinkel, ville den
handle om et storbymenneske, som flyttede på landet for at få fred og ro,
men som oplevede en indspist og fjendtlig landsbybefolkning, der ikke ville
lade ham være i fred, hvorfor han til sidst måtte sagsøge en af dem, for
deres mobbelignende chikane. Hans valg er ikke nødvendigvis baseret på had,
men på tidligere indsamlede erfaringer med disse mennesker. Han er ikke
blind, men mindst lige så rationel i sine analyser af situationen - efter
min mening

> Kalkuleret risiko.

Jep - og de døde

simon

Fra : Smurf

Dato : 20-03-08 22:17

Hold da helt k...! Denne film slog helt benene væk under mig. Den bedste
Stephen King-filmatisering i rigtig lang tid.
Filmen udforsker mennesket natur når al civilisation hører op. Arketyper om
man vil. Dette gør den på mesterlig vis. Monstrene er meget voldsomme og
folk dør meget blodigt. Men dette virkede for mig for at gøre det troværdigt
at menneskene ryger ud over kanten. Jeg finder også filmen meget troværdig -
desværre! Plottet og monstrene er kun til for at sætte det sociale
eksperiment op, og hvis man køber den præmis så får du en på opleveren! Se
den ikke alene!

Fra : Mr D

Dato : 22-03-08 10:53

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Den filmperle må i ikke snyde jer selv for. Se den.

Hold da helt ferie for en film - SPOOOKY!

Det er så sjældent at en King film bliver god, men den her synes jeg er helt
OK. Jeg er dog enig i det, der er skrevet her i tråden, at monsterdesignet
kunne have været bedre. Specielt irriterede det mig, at de alle sammen havde
mennesketænder - sådan så det ud i hvert fald. Cloverfield er en rigtig god
film, men havde det samme problem. Disse nye typer af film i genren
katastrofegysere har fundet en eminent fortælleform, men har ikke "monstret"
på plads

simon

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-03-08 04:06

> [...]
> typer af film i genren katastrofegysere har fundet en eminent
> fortælleform, men har ikke "monstret" på plads

Jeg er så helt pjattet med Clover. Anderledes og meget agressivt i sit
design. Og
så hjalp det jo at man så så lidt til det som man gjorde :)

Fra : Mr D

Dato : 24-03-08 18:47

> [...]
> design. Og
> så hjalp det jo at man så så lidt til det som man gjorde :)

Clover er også en rigtig nice film, bedre end Mist. Men mens den handler om
et monster, som dukker op fra hvor ved jeg, så er Mist jo nødt til at vise
lidt mere, fordi det her ikke er monstre, men et helt økosystem fra en anden
verden.

Og så er Mist pragmatisk, tilbageholdende i angst og afventende på en
løsning, mens Clover er action og fremaddrift - begge handlingsmønstre er
vel sandsynlige i ekstreme situationer, er de ikke?

Når nu Mist ikke handler om monstre, men om et økosystem, der ved en
menneskelig fejl truer vort system, så er det irriterende, at dyrene, der
kunne være frygtindgydende på mange måder, tegnes med monsteransigter, der
ikke har sine lige siden Mars Attack. Samme fejl som "I am legend", der
ellers også er en god film.

simon

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-03-08 19:46

> [...]
> ikke har sine lige siden Mars Attack. Samme fejl som "I am legend", der

Jeg er helt enig angående Mist designet. Jeg mente bare at Clover, som er
navnet
designerne gav monstret fra Cloverfield, er fantastisk designet. Og med
anderledes
designet mener jeg i forhold til monster-genren generelt, ikke kun The Mist.

Det eneste dyr hvor de rammer rigtigt i The Mist er den enorme elefant
lignende ting
til sidst i filmen og der mener jeg stadig at de har lavet den fejl at gøre
den for lille i
forhold til hvordan King beskriver den. (Jeg kan dog huske forkert)

Fra : Mr D

Dato : 12-04-08 07:07

> [...]
> anderledes
> designet mener jeg i forhold til monster-genren generelt, ikke kun The

Så lige Cloverfield igen. Jeg er nødt til at tage mine ord i mig igen.
Clover er et flot lavet monster.

simon

Fra : Heidi

Dato : 24-03-08 14:58

Er der nogen der kan fortælle hvordan slutningen i filmen adskiller sig
fra slutningen i bogen? Har ikke læst bogen, men set filmen

--
Heidi

Fra : Mads

Dato : 24-03-08 18:19

On Mon, 24 Mar 2008 14:58:07 +0100, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com>
wrote:

>Er der nogen der kan fortælle hvordan slutningen i filmen adskiller sig
>fra slutningen i bogen? Har ikke læst bogen, men set filmen

Novellen slutter med at hovedpersonen efterlader sin nedskrevne
beretning på skranken i en restaurant hvor de 5 tilbringer natten.
Han skriver at der er benzin til endnu 90 miles og at de håber at
nå i sikkerhed inden de løber tør.

Så der er altså heller ikke nogen speciel lykkelig slutning i den
originale novelle. Hovedpersonen nævner endda selv dette og
siger at her er der ikke nogen slutning med at det hele bare var
en drøm eller at hjemmeværnet dukker ud af tågen og redder
verden. Det er jo så den slutning som instruktøren lige giver et
ekstra ondskabsfuldt vrid.

mvh Mads

Fra : Heidi

Dato : 24-03-08 21:03

Mads wrote:

> [...]
> beretning på skranken i en restaurant hvor de 5 tilbringer natten.
> Han skriver at der er benzin til endnu 90 miles og at de håber at

Tak for det

> [...]
> en drøm eller at hjemmeværnet dukker ud af tågen og redder
> verden. Det er jo så den slutning som instruktøren lige giver et

Men i det mindste hører man så åbenbart ikke at han skyder de andre,
inkl. hans egen søn - så det efterlader i det mindste håb om at de
overlever!

--
Heidi

Fra : Smurf

Dato : 24-03-08 22:55

On Mon, 24 Mar 2008 21:02:55 +0100, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

>Tak for det

>Men i det mindste hører man så åbenbart ikke at han skyder de andre,
>inkl. hans egen søn - så det efterlader i det mindste håb om at de
>overlever!

Der kan jeg så bare bedre lide det kompromisløse i filmen. Bogen slutning
synes jeg er tynd

Fra : Peter G

Dato : 25-03-08 07:47

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> writes:

> Men i det mindste hører man så åbenbart ikke at han skyder de andre,
> inkl. hans egen søn - så det efterlader i det mindste håb om at de
> overlever!

SVJH gives der ikke mange chancer for det i bogen. Der antydes vist på
intet tidspunkt at hæren _kan_ redde dem. De kører derudaf fordi deres
eneste håb er at tågen slutter et sted. Jeg opfatter bogens slutning som
meget mere håbløs og hård end filmens.

--
Mvh./Regards, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : mm

Dato : 01-04-08 19:22

I får godt nok mere ud af det end mig.

Tynd, tynd kop te. Har slet ikke bogens intensitet.

IMHO
MJ