10000 BC
Fra : Konrad

Dato : 06-03-08 22:12

Jeg forveter meget af den ffillm

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 22:39

Konrad wrote:

> Jeg forveter meget af den ffillm

Så må vi jo håbe, du får dine forventninger indfriet.

Fra : Konrad

Dato : 07-03-08 05:36

Holst wrote:

> Så må vi jo håbe, du får dine forventninger indfriet.

Det kunne jo være at nogle havde set den?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-03-08 08:46

"Konrad" skrev:

> Det kunne jo være at nogle havde set den?

Hvilken ffillm taler du om?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Holst

Dato : 07-03-08 08:51

Jørgen Grandt wrote:

> Hvilken ffillm taler du om?

Det står i emnefeltet.

På engelsk hedder den "10,000 B.C."

http://www.imdb.com/title/tt0443649/

Fra : Holst

Dato : 07-03-08 08:57

Konrad wrote:

> Det kunne jo være at nogle havde set den?

Nu har den jo ikke haft premiere endnu.

Men jeg så da en trailer for et par måneder siden, og det så da flot ud.
Men det værste er jo, at folk for 12000 år siden talte amerikansk-engelsk.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-03-08 15:57

Holst wrote:
Konrad wrote:

> Nu har den jo ikke haft premiere endnu.
>
> Men jeg så da en trailer for et par måneder siden, og det så da flot ud.

Jeg havde i 2004 lejlighed til at se "Terkel i knibe", længe før den
udkom på DVD, og muligvis også før den kom i biffen. Det var noget
forevisning af en bootleg-VHS et eller andet.

Desuden kender jeg en, der jævnligt downloader film fra et eller andet
sted på Internettet, og jeg tror også han engang imellem har film
*meget* tidligt, i forhold til biografpræmieren. (Han køber dog også
adskillige film på DVD om måneden.)

> Men det værste er jo, at folk for 12000 år siden talte amerikansk-engelsk.

Hvis USAnerne laver en film, så taler figurerne selvfølgelig USAnsk
engelsk. Sådan er det. Rigtigt engelsk lyder bedre, men det skal man
aldrig forvente fra den kant.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-03-08 20:24

Peter Knutsen skrev bl.a.:

> Hvis USAnerne laver en film, så taler figurerne selvfølgelig USAnsk
> engelsk. Sådan er det. Rigtigt engelsk lyder bedre, men det skal man
> aldrig forvente fra den kant.

Hverken nu eller i år 10.000 f.Kr.?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Silver

Dato : 08-03-08 18:57

> Hverken nu eller i år 10.000 f.Kr.?

Eller for den sags skyld i år 10.000 e.Kr....

Fra : Jesper

Dato : 07-03-08 18:08

Holst <newsfeb08@shelter.dk> wrote:

> Nu har den jo ikke haft premiere endnu.
>
> Men jeg så da en trailer for et par måneder siden, og det så da flot ud.
> Men det værste er jo, at folk for 12000 år siden talte amerikansk-engelsk.

Ja bevares, de kunne også have været så elskværdige at tale rätoromansk!
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-03-08 20:36

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Men det værste er jo, at folk for 12000 år siden talte amerikansk-engelsk.

Nu har Enterprise rejst lidt rundt i tiden, så måske var de "lige" forbi en
universal translator..

Mvh
Benjamin

Fra : Max

Dato : 07-03-08 20:48

Hej Holst

> ud. Men det værste er jo, at folk for 12000 år siden talte
> amerikansk-engelsk.

Det er da godt, så kan vi da forstå hvad de siger. Hvis de talte
originalsproget, ja så var der jo ingen til at lave underteksterne.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 23:10

> Men jeg så da en trailer for et par måneder siden, og det så da flot ud.
> Men det værste er jo, at folk for 12000 år siden talte amerikansk-engelsk.

De har nok lært at tale siden denne film.

http://www.imdb.com/title/tt0060782/

kimila

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 08-03-08 06:47

Holst <newsfeb08@shelter.dk> declared in:
47d0f568$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :

> Nu har den jo ikke haft premiere endnu.
>
> Men jeg så da en trailer for et par måneder siden, og det så da flot
> ud. Men det værste er jo, at folk for 12000 år siden talte
> amerikansk-engelsk.

Det var dog en tåbelig måde at anskue tingene på.

Taler de så også amerikansk-engelsk og engelsk i Star Wars?
Nej, de taler jo Basic.

Det kræver da ikke den helt store fantasi at forestille sig
at de taler et andet sprog, og at det du hører dem tale, ikke
er sådan som det sprog lyder, men en oversættelse af det så
du kan forstå dem!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-03-08 23:28

Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> [...]
> at de taler et andet sprog, og at det du hører dem tale, ikke
> er sådan som det sprog lyder, men en oversættelse af det så

Det er helt rigtigt. Sådan er det også i mange romaner, f.eks. LOTR. Det
står lysende klart for den kompetente læser at det sprog figurerne
taler, skriver, og tænker på, ikke er dansk (eller engelsk), men at den
venlige forfatter har oversat det hele[1] til glæde for læseren.

[1] De fleste forfattere nøjes så med at oversætte omtrent 99,9% af
ordene, hvilket jeg synes er sjusket. Man skal selvfølgelig gøre det
gennemført, og oversætte 100,0%.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 12-03-08 10:34

Thomas Hejl Pilgaard wrote:

> Det var dog en tåbelig måde at anskue tingene på.

Hvorfor? Sproget er jo stadig en anakronisme, fuldstændig ligesom hvis
de kørte rundt i en Opel Zafira i stedet for en hestevogn.

Mel Gibson har vist, at Hollywood også kan lave film, som ikke foregår
på amerikansk. Det skal der sikkert mod til, men alligevel.

I dag oplever man heldigvis, at russere, tyskere og lignende i
amerikanske film taler henholdsvis russisk og tysk, men tidligere var
det jo en absurd ting, at de alle talte amerikansk - med en eller eller
mindre påtaget accent.

> [...]
> at de taler et andet sprog, og at det du hører dem tale, ikke
> er sådan som det sprog lyder, men en oversættelse af det så

Nej, det kræver ikke den store fantasi. Filmen er sikkert alligevel så
faktuel forkert, at den blot er underholdning.

Fra : PerX ...

Dato : 27-03-08 02:20

In article <47d7a366$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, newsfeb08
@shelter.dk says...
> Nej, det kræver ikke den store fantasi. Filmen er sikkert alligevel så
> faktuel forkert, at den blot er underholdning.

Så vidt jeg har forstået så har Roland Emmerich sagt de ikke lave noget
specielt research men bare fandt på ting de syntes var seje :)

Fra : Holst

Dato : 27-03-08 07:42

PerX ... wrote:

> Så vidt jeg har forstået så har Roland Emmerich sagt de ikke lave noget
> specielt research men bare fandt på ting de syntes var seje :)

Og den er da sikkert også god underholdning. Det var Independence Day jo
også.

Fra : PerX ...

Dato : 27-03-08 02:19

In article <022836de$0$16238$c3e8da3@news.astraweb.com>,
pilgaard@tele2adsl.dk.dk says...
> Holst <newsfeb08@shelter.dk> declared in:
> 47d0f568$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :

> Det var dog en tåbelig måde at anskue tingene på.
>
> Taler de så også amerikansk-engelsk og engelsk i Star Wars?

Ja.

> [...]
> at de taler et andet sprog, og at det du hører dem tale, ikke
> er sådan som det sprog lyder, men en oversættelse af det så

Det lyder lidt som Michael Bay fanklubbens slogan "Det kræver ikke den
store fantasi at forestille sig det er en god film" ;)

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-03-08 03:25

On 8 Mar., 06:47, "Thomas Hejl Pilgaard" <pilga...@tele2adsl.dk.dk>
wrote:
> [...]
> at de taler et andet sprog, og at det du hører dem tale, ikke
> er sådan som det sprog lyder, men en oversættelse af det så

Det kunne stadig være et fedt eksperiment hvis de havde indspillet
skidtet på f.eks. rekonstrueret indo-europæisk (og evt. noget
tilsvarende semtitisk ursprog til den pyramide-civilisation der
tilsyneladende er med i historien). Der har Mel Gibson fat i noget af
det rigtige. Man går alligevel i mørket for at se billeder først og
historie bagefter med sådan nogen film.
Rætoromansk? Det er sgu for nyt! Det er der jo stadig folk der taler.

Fra : Zeki

Dato : 07-03-08 22:10

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg forveter meget af den ffillm

Lover ikke godt:
http://www.rottentomatoes.com/m/10000_bc/

Fra : Steen

Dato : 08-03-08 10:14

On 2008-03-07 22:09:38 +0100, "Zeki" <Zeki@nope.dk> said:

> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Lover ikke godt:
> http://www.rottentomatoes.com/m/10000_bc/

Nu har den så haft premiere - nogen der har set den?

Fra : Robert Eriksen

Dato : 12-03-08 10:12

Konrad wrote:
> Jeg forveter meget af den ffillm

Må jeg spørge hvorfor?

Jeg har kun set den trailer der kører i fjernsynet ind i mellem, og har
godt nok svært ved at se noget tiltalende ved den.

Fra : Holst

Dato : 14-03-08 14:28

Konrad wrote:

> Jeg forveter meget af den ffillm

Når man læser anmeldelsen i dagens udgave af Berlingske Tidende, kan man
godt undre sig over, hvorledes det er lykkedes den at opnå hele to stjerner.

Fra : Mr D

Dato : 14-03-08 15:08

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Når man læser anmeldelsen i dagens udgave af Berlingske Tidende, kan man
> godt undre sig over, hvorledes det er lykkedes den at opnå hele to
> stjerner.

Dårlige anmeldelser (eller anmeldere?) Den har ihvertfald været populær hos
publikum i USA og slået rekorder

simon

Fra : Holst

Dato : 14-03-08 15:28

Mr D wrote:

> Dårlige anmeldelser (eller anmeldere?) Den har ihvertfald været populær hos
> publikum i USA og slået rekorder

Publikum har jo heller aldrig ligefrem altid valgt filmen efter om de er
gode eller ej.

10,000 B.C. er sikkert ganske fortrinlig underholdning i små to timer og
næppe mere. Og selv Berlingskes anmelder siger da at mammutterne og
lignende er flot lavet.

Fra : Mr D

Dato : 18-03-08 20:18

> Mr D wrote:
>
> Publikum har jo heller aldrig ligefrem altid valgt filmen efter om de er
> gode eller ej.

.... "heller aldrig ligefrem altid" ? - sjov vending, er det ikke?

Mener du at "publikum" ikke altid har samme smag som dig, eller hvad sigter
du til? Har du et Go'-films-målebånd?

simon

Fra : Holst

Dato : 18-03-08 20:38

Mr D wrote:

> ... "heller aldrig ligefrem altid" ? - sjov vending, er det ikke?

Ja. Jeg tror aldrig, jeg har brugt den vending før

> Mener du at "publikum" ikke altid har samme smag som dig, eller hvad sigter
> du til? Har du et Go'-films-målebånd?

Det har intet at gøre med min smag.

Men du og jeg kan jo nok blive enige om, at nogle film får en masse
ekstra publikum, som filmen reelt ikke kan bære, fordi filmen måske har
nogle kendte skuespilleren, haft noget god PR eller på anden måde er
blevet hypet.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-03-08 23:13

"Holst" skrev bl.a.:

> Ja. Jeg tror aldrig, jeg har brugt den vending før

Maybe we can use it in another afsnit?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Zeki

Dato : 20-03-08 15:46

> [...]
> publikum, som filmen reelt ikke kan bære, fordi filmen måske har nogle
> kendte skuespilleren, haft noget god PR eller på anden måde er blevet

Jeg husker hvordan stinkeren "Pearl Harbor" blev hypet og markedsført inden
premieren.

Det virker som om producenter i disse tilfælde tænker "vi har brugt en masse
penge på at lave en lortefilm, så vi hyper og markedsfører den helt vildt
inden premieren, med TV-spots, trailere, plakater alle vegne,
stjerneinterviews osv osv, for at give publikum en illusion om at der er
noget stort i vente."

Og ja, ganske vist. Filmen sælger billetter - masser af billetter - lige i
starten, de første 1-2 uger, og bliver derefter så hurtigt pillet af, da
folk jo kommer hjem efter at have set den og IKKE anbefaler den videre til
andre, samtidig med at de dårlige anmeldelser vælter ind.

Samme ting ser ud til at ske med 10.000 BC

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-08 17:17

Hm, med måde da - ifølge IMDb'en: http://www.imdb.com/title/tt0443649/

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Zeki

Dato : 17-03-08 11:20

"Mr D" <sigri@fjerndetteemail.dk> skrev i en meddelelse

> "Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dårlige anmeldelser (eller anmeldere?) Den har ihvertfald været populær
> hos publikum i USA og slået rekorder

Hvilke "rekorder" er det?

Fra : Mr D

Dato : 17-03-08 18:12

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> "Mr D" <sigri@fjerndetteemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke "rekorder" er det?

Største boxoffice og nr. 1 i 19 ud af de 20 lande, den er repræsenteret i
indtjening den første weekend. Publikum går altså ind og ser den trods
dårlige anmeldelser

simon

http://www.usatoday.com/life/movies/news/2008-03-09-box-office-analysis_N.htm
http://www.cnn.com/2008/SHOWBIZ/Movies/03/09/bc.boxoffice.ap/index.html
http://www.rottentomatoes.com/m/10000_bc/news/1714513/
http://news.yahoo.com/s/ap/20080310/ap_en_bu/box_office

Fra : PerX ...

Dato : 27-03-08 02:33

In article <fre0rm$2bnr$1@newsbin.cybercity.dk>,
sigri@fjerndetteemail.dk says...

> "Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dårlige anmeldelser (eller anmeldere?) Den har ihvertfald været populær hos
> publikum i USA og slået rekorder

Næppe recorder, den tjente $35 mil i åbnings weekended, hvor "The day
after tomorrow" tjente $68 mil. Efter en uge røg den til anden pladsen,
efter 2 er den på 5. pladsen, 3 uge er på fredag :)

Fra : Mr D

Dato : 27-03-08 21:20

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> after tomorrow" tjente $68 mil. Efter en uge røg den til anden pladsen,
> efter 2 er den på 5. pladsen, 3 uge er på fredag :)

Men det vel stadig den bedst-på-første-uge-indtjende-film-i-år er det ikke?

simon

Fra : Mr D

Dato : 27-03-08 21:27

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Men det vel stadig den bedst-på-første-uge-indtjende-film-i-år er det
> ikke?

.... indtjenende

simon

Fra : Jesper

Dato : 25-03-08 00:58

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg forveter meget af den ffillm

Det gør jeg ikke

Fra : PerX ...

Dato : 27-03-08 02:12

In article <47d05e20$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>,
davidkonradFJERN@gmail.com says...
> Jeg forveter meget af den ffillm

Tåbeligt anakronistisk miskmask er de anmeldelser jeg har hørt *g*

("Lad os stikke af fra denne kæmpe struds some jagter os og spørger de
heste ridende, stål brugende, pyramide byggende, egyptere der ovre om vi
må låne deres skibe"

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-03-08 10:00

"PerX ..." skrev bl.a.:

> ("Lad os stikke af fra denne kæmpe struds some jagter os og spørger de
> heste ridende, stål brugende, pyramide byggende, egyptere der ovre om
> vi må låne deres skibe"

Hvor har du denne hjerte gribende vel skabte og ene stående op remsende
citat sæt ning fra?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Holst

Dato : 27-03-08 10:31

Jørgen Grandt wrote:

> Hvor har du denne hjerte gribende vel skabte og ene stående op remsende
> citat sæt ning fra?

Hehe ...

Jeg tror dog blot, at det er hans egen ironiske sammenfatning af nogle
egentlige anmeldelser.