Akahige / Rødskæg
Fra : Konrad

Dato : 02-03-08 00:15

Så den et par gange på DR i 80'erne, en gang på TV2 i vistnok 1993 og igen
da Huset havde Kurosawa-festival i vistnok 1999. Der var fulde huse. Jeg gav
dengang et par kammerater en fantastisk oplevelse.

Og så fik jeg lejlighed til at se den igen, her til aften, på DVD, med
danske undertekster.

Er det ikke bare den mest komplicerede, nuancerede, grotesk godt spillet,
bedst koreagraferede film af alle tider? Kort sagt - den bedste film, nogen
sinde skabt? Den overgår selv Borte Med Blæsten.

Altså, hvor skal man starte? Flashbacket inden i flashbacket, i den
første1/3 af filmen? Eller henimod slutningen, hvor pigen råber ned i
brønden for at få drengen til at overleve? Eller den eneste actionscene,
hvor "Idiig" brækker lemmerne på 8 alfonser, og så siger "Vold er grusomt"?

Det mest utrolige er, at jeg huskede scenerne med kimonoer til tørre på
tørresnore som i farver. Og filmen er altså sort/hvid. Hvis en film kan lade
dig huske den, i et helt andet og "bedre" "format" end den er skabt i, så må
det i sandhed være en film udover det sædvanlige.

Verdens bedste film, intet mindre!!

Og så slutter filmen, og jeg tjekker lige kanalerne. Mystic River, og Romeo
+ Julie. De er ikke blot grå og kedelige, pludseligt totalt intetsigende ift
Akahige, nej, det slår mig pludselig, at Romeo og Julie blev nomineret til
Oscar, og at Mystic River vandt Oscar. Ufatteligt. To så dårlige film, i
relief ift Akahige.

Næh. Se Akahige, og sæt den på repeat

Fra : Hagar

Dato : 02-03-08 02:09

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Oscar, og at Mystic River vandt Oscar. Ufatteligt. To så dårlige film, i

Det er nu godt vi har frit valg når det gælder meninger, for jeg mener at
den bedste film jeg nogen sinde har set, er og bliver papillon med Dustin
Hoffman og Steve Mcqueen http://www.imdb.com/title/tt0070511/

Hagar

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-03-08 10:06

Konrad wrote:

> Verdens bedste film, intet mindre!!

Du giver mig ligefrem lyst til at gå ind og finde den frem i reolen. Men jeg
tvivler nu på, at den overgår De Syv Samurajer.

Per V
--
Nyt palindrom: "Allah lavede Valhalla"

Fra : Konrad

Dato : 06-03-08 22:08

Per Vadmand wrote:

> Du giver mig ligefrem lyst til at gå ind og finde den frem i reolen.
> Men jeg tvivler nu på, at den overgår De Syv Samurajer.

De syv samurauier er en dårlig kopifilm. Så hellere Heaven and Hell.

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-03-08 22:56

Konrad wrote:

> De syv samurauier er en dårlig kopifilm. Så hellere Heaven and Hell.

Undskyld, hvad er de syv samuraier en kopi af?

Per v

--
Nyt palindrom: "Allah lavede Valhalla"

Fra : Konrad

Dato : 07-03-08 05:21

Per Vadmand wrote:

> Undskyld, hvad er de syv samuraier en kopi af?

The Magnificent Seven??

De 7 samuraier *er* en "dårlig"** film. Den er måske i en populær optik et
"mesterværk", men det er Armageddon jo også, i nogle menneskers øjne [og
faktsk har de i sidstnævnte tilfælde ret]

Kurosawa havde det jo med at kopiere film, og plots, Shakespeare og
amerikanske western-film - men hans allerbedste film, Rødskæg, Himmel og
Helvede, var jo ikke kopier, og kan dårligt kopieres i sig selv.

** "Dårlig" i den forstand, at det er en god film, trods alt, men ikke noget
man søger tilbage til.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-03-08 06:59

Konrad skrev:

> The Magnificent Seven??

Den udgave af The Magnificent Seven, jeg har set, er fra 1960.
De syv Samuraier er fra 1954.

--
Herluf

»deportér Akkari og alle andre illoyale imamer«
Mette Vuns

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-03-08 09:54

Konrad wrote:

> The Magnificent Seven??

Det er faktisk lige omvendt. Hvilket et opslag på Imdb kunne have fortalt
dig. De syv samurajer er fra 1954 og Magnificent seven fra 60.

> De 7 samuraier *er* en "dårlig"** film. Den er måske i en populær
> optik et "mesterværk", men det er Armageddon jo også, i nogle
> menneskers øjne [og faktsk har de i sidstnævnte tilfælde ret]

Nej, til begge punkter.

> Kurosawa havde det jo med at kopiere film, og plots, Shakespeare og
> amerikanske western-film - men hans allerbedste film, Rødskæg, Himmel
> og Helvede, var jo ikke kopier, og kan dårligt kopieres i sig selv.

Himmel og Helvede er en filmatisering af en af Ed McBains Station
87-romaner.

Hvad med at tjekke dine fakta, før du skriver?

Per V
--
Nyt palindrom: "Allah lavede Valhalla"

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-03-08 10:51

Konrad skrev:

> [Akahige]
> Verdens bedste film, intet mindre!!

Jeg har lige set mine lister igennem. Så den i Atlantic Bio
1975-09-29. Hos mig er den blandt de 6 bedste film jeg
har set - heriblandt også Kurosawas "De syv samuraier".

P.s.
Jeg har endnu til gode at se Kurosawas "Ikuru - at leve".
Den er med i Bjørn Rasmussens bog "Verdens [150] bedste
film".

--
Herluf :·)

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-03-08 15:10

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> Jeg har endnu til gode at se Kurosawas "Ikuru - at leve".
> Den er med i Bjørn Rasmussens bog "Verdens [150] bedste

Det er vist den med den gamle mand, der sidder i børnegyngen i haven og
reflekterer over sin snarlige død - spillet af ham, der spiller lederen af
de syv samurajer - den har jeg desværre ikke, men husker den som en yderst
hjertegribende film.

Per V

--
Nyt palindrom: "Allah lavede Valhalla"

Fra : Konrad

Dato : 06-03-08 22:11

Per Vadmand wrote:

> [...]
> og reflekterer over sin snarlige død - spillet af ham, der spiller
> lederen af de syv samurajer - den har jeg desværre ikke, men husker

nice try

Hviis ikke du vil, hvorfor så svare?

Fra : Konrad

Dato : 07-03-08 05:31

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg har lige set mine lister igennem. Så den i Atlantic Bio
> 1975-09-29. Hos mig er den blandt de 6 bedste film jeg
> har set - heriblandt også Kurosawas "De syv samuraier".

Utroligt du holder styr på det, på den måde. Du er heldig du har levet i en
tid hvor disse film kom frem, og var nye og friske.

Min top 5 hedder noget i retning af

1. Borte med blæsten (ja, den KAN ikke slåes af pinden)
2. Rødskæg
3. Himmel og Helvede
4. Contact (primært pga det stilrene grafiske snit, f.eks en stjernehimmel,
aldrig siden overgået)
5. Guldfeber (Charlie Chaplin)