Endnu en tråd om Lost Highway
Fra : Peter T.

Dato : 18-02-08 12:04

Jeg har tjekket nettet for mulige forklaringer på Lost Highway, som jeg og
kæresten så i aftes. Jeg er også til film, med kryptiske handlinger. Men
denne er da en omgang forvirrende nonsens uden hoved eller hale i noget som
helst.

Så vores fælles konklusion er blot: Godt gået hr. Lynch. det er lykkedes
for dig, at lave en forvirrende film, hvor man bagefter kan gætte sig til
det reelle handlingsforløb og dermed få styr på alle ender (hvilket er
umuligt), hvilket tydeligt vist ikke eksisterer.

Stjerner (5 er bedst):

4 stjerner for universet
1 stjerne for handling

Sikken en omgang pladder. Det virker som om, at Lynch lige ville presse
Twin Peaks-appelsinen lidt mere ved at lave en 100% kryptisk film i et
dårligt forsøg på "jeg skal vise jer hvor snørklede mine film KAN være!".
Og her kan jeg sgu ikke lade være med, at drage en parallel til Beatles' "I
Am the Walrus". Et stykke tid efter sangens udgivelse sagde Lennon, at
sangteksten var en omgang vrøvl og at det var med overlæg. Baggrunden var
en students fanpost til bandet, hvor han sagde, at deres lærer havde
fortolkning af beatles' tekster på skemaet. Så nu ville Lennon & co lave
en sang med superkryptiske tekster uden nogen dybere mening. På trods af
Lennons krystalklare udmelding om intentionen med sangen, så fortolkes den
den dag i dag. :)

--
Peter T.

Fra : Anglachel

Dato : 18-02-08 15:58

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lennons krystalklare udmelding om intentionen med sangen, så fortolkes den

Jeg er enig i, at filmen kan virke svært gennemskuelig. For mig at se,
skifter Lynch virkelighedsopfattelse i løbet af filmen, således at
hovedpersonens indre sjælelige liv bliver "vredet" ud, så den fremstår som
den filmiske ydre virkelighed. Det er godt nok længe siden, jeg har set den,
og den står ikke specielt klart for mig, men tag det som en omgang cirkulær
drømmetydning, hvor filmens personer fremstår som en række arketyper for en
række uudtalte længsler, behov, fortrængte traumer, eller hvad man nu ellers
kan forestille sig.

Med hensyn til din anekdote med Beatles skulle du næstenprøve at læse
Beardsleys "The intentional fallacy"
http://en.wikipedia.org/wiki/Intentional_fallacy