imdb for Dummies
Fra : Kim Schroeder

Dato : 17-01-08 03:09

Jeg beundres til stadighed, når der her i gruppen lynhurtigt henvises
til et link fra imdb.

Efter selv at have brugt en del tid på siten - blot for at finde ud af
dens opbygning og virkemåde - må jeg med stigende irritation
konstatere, at det overgår min forstand (eller tålmodighed) at
gennemskue søgemetoderne.

Til eksempel - som også brugt på siten - Mel Gibson:
Jeg vil gerne se en liste over de film, som han har været med i og
søger derfor på Mel Gibson, hvorefter der dukker alt muligt
perifert op (Melisa Gibson, Pamela Gibson etc) og kun et par
film med den rigtige Mel Gibson.
Har prøvet flere andre muligheder udfra Index of Searches, som
nævnt i tips-sektionen og får stadigvæk en masse nonsens retur.

Hvordan søger man på noget så basalt som en oversigt over,
hvilke film en benævnt person har medvirket i ?
Det må da kunne lade sig gøre..

En kort forklaring frem for et link vil blive meget værdsat.

Kim

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 17-01-08 04:51

On Thu, 17 Jan 2008 03:09:01 +0100, "Kim Schroeder" <prip@iname.com>
wrote:

> [...]
>hvilke film en benævnt person har medvirket i ?
>Det må da kunne lade sig gøre..
>
>En kort forklaring frem for et link vil blive meget værdsat.

Det øverste punkt på den liste du får når du skriver Mel Gibson i
søge-feltet er et link til den rigtige Mel Gibson.

Klik på det link, så får du en side med de film han har været med i.

Imdb har tilfældigvis tre andre personer med det navn, og det kunne jo
være en af dem man søgte efter.

Hvid du skriver "mel gibson imdb" på Google (uden anførselstegn) og
klikker på knappen med ordene "Jeg prøver lykken", så kommer du til
det rigtige sted på imdb.

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Jubii

Dato : 17-01-08 08:33

"Kim Schroeder" <prip@iname.com> skrev i en meddelelse
> Jeg beundres til stadighed, når der her i gruppen lynhurtigt henvises
> til et link fra imdb.

Det er fra eksperterne i dens søgefunktion. Eller nogen der blot efterligner
dem.

> [...]
> dens opbygning og virkemåde - må jeg med stigende irritation
> konstatere, at det overgår min forstand (eller tålmodighed) at

Jeg har opgivet den site.

> En kort forklaring frem for et link vil blive meget værdsat.

Rigtigt, og en brugsforvirring til søgemaskinen.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 17-01-08 09:45

Jubii <gruntsaver@jubii.dk> declared in:
478f0493$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :
> "Kim Schroeder" <prip@iname.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er fra eksperterne i dens søgefunktion. Eller nogen der blot
> efterligner dem.

Jeg er ikke ekspert.
Jeg har bare brugt imdb siden dengang en søgning på Mel Gibson
KUN gav DEN Mel Gibson, så at sige.

Sidenhen er databasen vokset en del, så nu giver en søgning den
omtalte "Vi fandt flere mulige resultater... Hvilket af dem er
det du ledte efter?" - Hvor man så altså skal vælge mellem disse
mulige resultater. - Nøjagtigt ligesom på google.

Jeg synes ikke det er så svært at deducere, at man skal klikke på
linket:

1. Mel Gibson (I) (Actor, Braveheart (1995))

Der jo fortæller, at man her vil kunne læse om dén Mel Gibson, som
var en skuespiller i filmen Braveheart fra 1995.

Ja, gu skal man da kigge sig lidt for når man har foretaget en
søgning... Velkommen til World Wide Web!
Mere manual mener jeg faktisk ikke man behøver:
"Tænd hjernen og kig dig godt for".

Okay, godt ord igen:
Du skal da bare spørge her i gruppen, hvis der er det mindste
du er i tvivl om. Der er mange, der vil hjælpe dig med at finde
det du søger. Det er det vi er her for. Spørg løs.
Og jeg kan da godt se at det kan virke forvirrende. Det er jo
også på engelsk.

Men altså, en vigtig pointe: Første side efter en søgning på
en skuespiller eller film er ikke nødvendigvis dennes side.
Men en side med links til mulige resultater for det søgte.

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Sabina H.

Dato : 17-01-08 10:50

"Kim Schroeder" <prip@iname.com> wrote in message

> Hvordan søger man på noget så basalt som en oversigt over,
> hvilke film en benævnt person har medvirket i ?
> Det må da kunne lade sig gøre..
>
> En kort forklaring frem for et link vil blive meget værdsat.

ofte er det mere simpelt end man umiddelbart tror....

søger du en bestemt person, så søger du generelt på personens navn... i
søgeresultat kommer der så forskellige muligheder, her finder du så den
rette person....

går du ind på personen kan du så finde alle relevante data om netop den
person....
feks inden under mel gibson kan du vælge mellem diverse bio og trivia, men
også gå direkte ti filmography.... nederst kan du så se en liste over alle
film og tv optrædender han har været med i, og hvilken funktion han har haft
i de forskellige ting....
herfra er der så link til de enkelte ting....

sådan kort fortalt, til venstre i feltet kan du i sort se hvilken funktion
han har haft i de pågældende ting (feks Actor, writer, self osv)
neden under kan du lave en mindre søgning på årti.... men de fleste af
listerne er opstillet i kronologisk orden fra de nyeste overst og ned.....

men kort opsummeret.... søg på personen, og gå ind og kig... så finder du
ofte de oplysninger du søger.....
--
Knus,
Sabina

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 17-01-08 20:33

> [...]
> dens opbygning og virkemåde - må jeg med stigende irritation
> konstatere, at det overgår min forstand (eller tålmodighed) at

Du gør det for indviklet.

Søg på mel gibson

Resultatet viser en del forslag og i ni ud af ti tilfælde er første
mulighed, der er den rigtige. Når klikker på personer, får du de film, de
har været med i.

På samme måde hvis du søger på titler fx King Kong.

De tre øverste og mest populære forslag er de tre King Kong film, der er
lavet. Peter Jacksons udgave, som er den nyeste, ligger ikke overraskende
øverst. Den er i hvert fald populær lige i disse år. Til gengæld ligger den
oprindelige King Kong som nummer to og ikke den næstnyeste. Hvilket er et
meget godt billede at, at den oprindelige stadig er meget populær, i forhold
til udgaven fra 1976.

Jeg har svært ved at se, hvordan det kan gøres mere brugervenligt.

Mark

Websted:
http://mark.gazel.dk/

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-01-08 21:57

Kim Schroeder skrev den 17-01-2008 03:09:
> [...]
> hvilke film en benævnt person har medvirket i ?
> Det må da kunne lade sig gøre..
>
> En kort forklaring frem for et link vil blive meget værdsat.

På google kan du forfine din søgning:

fx mel gibson site:imdb.com

så søger Google kun på sitet imdb.com efter ordene Mel Gibson.

Du kan erstatte Mel Gibson med alt mulig andet som du måtte lede
efter på imdb.com

I hele taget er site:kommandoen genial, når sitet's egen søgefunktion
er - lad mig udtrykke det på jævnt fransk - noget hø!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 17-01-08 23:15

> [...]
>

> I hele taget er site:kommandoen genial, når sitet's egen søgefunktion
> er - lad mig udtrykke det på jævnt fransk - noget hø!

Det er rigtigt, men du mener vel ikke, at imdb's søgefunktion er noget hø.

Det vil jeg i hvert fald, jvf. mit indlæg, være meget uenig i.

Mark

Websted:
http://mark.gazel.dk/

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-01-08 00:18

Mark Thomas Gazel skrev den 17-01-2008 23:14:

> Det er rigtigt, men du mener vel ikke, at imdb's søgefunktion er noget hø.
>
> Det vil jeg i hvert fald, jvf. mit indlæg, være meget uenig i.

Nej, og hvad er det for en underlig tankegang, at bare fordi man
fremhæver en søgefunktion på en generel søgeside.....at man så i samme
ombæring skulle mene at sitets indbyggede søgefunktion er dårlig.

Indrømmet: der findes organisationer og firmaer, hvor deres indbyggede
søgefunktion er knap god....hvor man med google's site:-funktion
kommer væsentlig hurtigere frem til det ønskede resultat.
Da jeg ikke omtaler disse organisationer og firmaer, så har jeg svært
ved at se, hvordan det kan lægges over til IMDB.

Derudover er det langt fra alle som kender siteøgefunktionen på google.
så det var også lidt generel information om hvordan man kan brue google
endnu bedre.

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-08 02:47

Carsten Riis wrote:

> Nej, og hvad er det for en underlig tankegang,

Tråden handler om hvordan man søger på imdb. Det er svært at læse dit
indlæg som andet end en anbefaling om at gøre det via google.

Var din intention noget andet kunne du lige så godt have pointeret at
det er en fordel at sætte citations tegn om navnet:
"mel gibson"
og måske forklaret alt mulig andet om google (fx de øvrige operatorer,
især "-" som jeg har stor glæde af).

Men nu handler det jo ikke om google ...

David

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-08 11:37

> Nej, og hvad er det for en underlig tankegang, at bare fordi man
> fremhæver en søgefunktion på en generel søgeside.....at man så i samme
> ombæring skulle mene at sitets indbyggede søgefunktion er dårlig.

Tankegangen er ikke underlig. Du bruger imdb som eksempel og tråden handler
om søgning på imdb. Og så skriver du:

"I hele taget er site:kommandoen genial, når sitet's egen søgefunktion
er - lad mig udtrykke det på jævnt fransk - noget hø!"

"Sitet's egen søgefunktion" i ovenstående kan læses som imdb's søgefunktion.
Det er ikke særligt tydeligt, at det *ikke* er imdb, du taler om.

Det var bare det, jeg ville have afklaret.

Mark

Websted:
http://mark.gazel.dk/

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-01-08 23:54

Mark Thomas Gazel skrev den 24-01-2008 11:36:
> [...]
>
> "Sitet's egen søgefunktion" i ovenstående kan læses som imdb's
> søgefunktion. Det er ikke særligt tydeligt, at det *ikke* er imdb, du

hvis man vil misforstå.....jamen, så har du da sikkert ret.

Jeg anede ikke, at gruppen her var søster-gruppe til dk.kultur.sprog på
andet end navnet, men det er så taget til efterretning.

> Det var bare det, jeg ville have afklaret.

ok, nu når du vil ordkløve, så kig også lige på ordet "når".
erstat det med såfremt eller hvis
eller hvilket som helst andet blødere ord.

Eller også bare lad være med at læse indlæg som var det en
ph.d-afhandling i anvendelsen af det danske sprog i et skriftligt medium.

Mon ikke også, at jeg kan finde et par insekt-erotiske
fortolkningsmuligheder i det du går og skriver?
Ligså for David T. Metz?

Fra : David T. Metz

Dato : 29-01-08 09:27

Carsten Riis wrote:
> Mon ikke også, at jeg kan finde et par insekt-erotiske
> fortolkningsmuligheder i det du går og skriver?
> Ligså for David T. Metz?

Uha, en mimose. Det plejer du da ikke at være.

Sagen er enkel: Der er ingen insekterotik eller dybere fortolkning: dit
indlæg fremstod som om budskabet var at det var godt at bruge google
ifm. imdb.

Mark undrede sig med rette. Du gensvarer ham med "hvad er det for en
underlig tankegang". Jeg og Mark forsøger at forklare dig "problemet"
med dit indlæg.

Længere er den ikke, bortset fra din "underlige tankegang".

David

Fra : J. Eriksen

Dato : 18-01-08 08:08

> I hele taget er site:kommandoen genial, når sitet's egen søgefunktion
> er - lad mig udtrykke det på jævnt fransk - noget hø!

Hvis du har brug for en avanceret søgefunktion på IMDb, er den på
www.imdb.com/list. Den har jeg ofte rigtig stor glæde af, men den er helt
unødvendig hvis man blot søger efter en skuespiller eller en filmtitel.

Fra : David T. Metz

Dato : 18-01-08 11:22

Carsten Riis wrote:

> I hele taget er site:kommandoen genial, når sitet's egen søgefunktion
> er - lad mig udtrykke det på jævnt fransk - noget hø!

Enig, men imdb's søgefunktion er langt bedre end google her. Fx kan man
jo søge på "plot keywords", hvilket er genialt til at besvare de der
"hvad hed filmen"-spørgsmål, der ofte er i gruppen.

David

Fra : Kim Schroeder

Dato : 20-01-08 23:23

Tak for alle de oplysende og gode svar.

Kim

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-01-08 23:45

Carsten Riis skrev:

> fx mel gibson site:imdb.com
>
> så søger Google kun på sitet imdb.com efter ordene Mel Gibson.

"Site:" er ofte overflødig. Søger man på "mel gibson imdb", får man samme
resultat. Ja, man kan i dette tilfælde sågar nøjes med "mel imdb".

--
Mvh. Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-01-08 23:33

Peter Bjerre Rosa skrev den 27-01-2008 23:44:

> "Site:" er ofte overflødig. Søger man på "mel gibson imdb", får man
> samme resultat. Ja, man kan i dette tilfælde sågar nøjes med "mel imdb".

ok