Wind chill factor - hvordan er det nu lige~
Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 09:48

Efter at have kørt hjem om natte til det mørke jyllande, i forbindelse med
en noget kold bakke åbning, kom jeg til at tænke på wind chill factoren, og
hvoran er det nu lig det er ??

Hvis f.eks temperaturen er 2 grader, og vinden plæser med f.eks 12 m/s, så
vil temperatur måske føles 10 graders frost.
Men hvad nu hvis det blæser i "med vind", kommer temperaturen så til at
føles som 14 graders varme ?

/Peter V

Fra : Leif

Dato : 24-03-08 09:56

"Peter Vistesen" <peter snabela vistesen punktum dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vil temperatur måske føles 10 graders frost.
> Men hvad nu hvis det blæser i "med vind", kommer temperaturen så til at

Du finder det tekniske her:

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoergsmaal_og_svar/faq_temperatur.htm#hvad_er_wind_chill

og tabellen her:

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/kuldeindeks_og_hedeindeks/kuldeindeks.htm

Mvh, Leif

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 24-03-08 20:10

> "Peter Vistesen" <peter snabela vistesen punktum dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg har selv studset lidt over hvordan den beregnes...
Sad i flyveren og så at vi fløj med 902 km/t ... og udenfor var der -81
grader... Hvor koldt er det så hvis man beregner med chill factor?

Mvh
Allan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-03-08 22:52

> Jeg har selv studset lidt over hvordan den beregnes...
> Sad i flyveren og så at vi fløj med 902 km/t ... og udenfor var der
> -81 grader... Hvor koldt er det så hvis man beregner med chill factor?

Wind chill er slet ikke defineret ved den hastighed og den temperatur. I så
fald så ville det ikke undre mig hvis det lå under det absolutte nulpunkt,
hvilket betyder at et stykke bar hud slet ikke kan opnå samme afkøling selv
ved det absolutte nulpunkt (hvor det til gengæld er vindstille).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : .J.S...

Dato : 25-03-08 19:28

"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har selv studset lidt over hvordan den beregnes...
> Sad i flyveren og så at vi fløj med 902 km/t ... og udenfor var der -81
> grader... Hvor koldt er det så hvis man beregner med chill factor?

Ved de hastigheder bliver flyet opvarmet af gnidningmodstand med luften.

Nu flyver den her nok lidt hurtigere
http://en.wikipedia.org/wiki/SR-71_Blackbird
cockpittet var 300 grader varmt når den landede efter en mission !

mvh/JS

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-03-08 19:59

..J.S... wrote:

> Ved de hastigheder bliver flyet opvarmet af gnidningmodstand med luften.

Så er der et supplement til min MC-kørelærers metode til at holde varmen
en kold nat - bare kør hurtigere

Hans metode var : sluk lyset, så kommer du hurtigt til at svede.

--
vh
Torben

Fra : Niels Pein

Dato : 24-03-08 12:38

"Peter Vistesen" skrev ...

> [...]
> vil temperatur måske føles 10 graders frost.
> Men hvad nu hvis det blæser i "med vind", kommer temperaturen så til at

Jep, og hvis du kører ud i stærk storm, ca. 30 m/s, og du kører i medvind
med ca. 110 km/t, så der er nogenlunde stille omkring dig, så brænder du op.

--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 16:20

Det minder mig om dengang Paris - Dakar blev kørt på cykel.
En af rytterne havde også hørt, at jo hurtigere du kører, jo mere bliver du
kølet ned.
Så han lagde ud i et forrygende tempo, og efter nogle timer var han langt
foran
Han blev dog senere indhentet, da han lå død i ørkenen.
Obduktionen viste, at han var frosset ihjel.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-03-08 15:09

> Jep, og hvis du kører ud i stærk storm, ca. 30 m/s, og du kører i medvind
> med ca. 110 km/t, så der er nogenlunde stille omkring dig, så brænder du
> op.

Nu vi taler (skriver) om afkøling så er det min oplevelse at wind chill er
"ligemeget" når man ellers er klædt vindtæt på... Med de hastigheder vi
bevæger os rundt med skulle det jo svare til enorm afkøling. i.e 0 graders
og 100km/t => koldere end -19grader
Men jeg kører jo helst heller ikke med blottet hud.

Derimod er det min erfaringen at afkølingen stiger ganske mærkbart med
luftfugtigheden - En frostklar morgen med 5-10 graders frost og lav
luftfugtighed er slet ikke så kold som 5-10grader og 100% luftfugtighed.