|
| Lys og gule veste Fra : Niels Rasmussen |
Dato : 20-03-08 16:41 |
|
Der var engang vi bilister og motorcyklister kunne køre i dagslys uden
lys. For at forbedre sikkerheden, blev det så indført at vi skulle køre
med lys.
Nu diskuterer vi motorcyklister, om sikkerheden ikke kan øges ved at
køre med gule veste.
Hvad bliver det næste? gule hjelme? lyserøde motorcykler?
- jeg oplever der sker en "optrapning" af visuelle effekter, for at vi
ikke skal overses i trafikken. Hvornår hører dette op? Handler det i
virkeligheden ikke om, at nogle bilister altid vil overse os! og også
vil gøre det i fremtiden, uanset om vi kører på en lyserød motorcykel
med gul vest og hjelm?!?
Niels
| |
Ole (20-03-2008)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 20-03-08 18:36 |
|
Niels Rasmussen wrote:
> Der var engang vi bilister og motorcyklister kunne køre i dagslys uden
> lys. For at forbedre sikkerheden, blev det så indført at vi skulle køre
> med lys.
>
> Nu diskuterer vi motorcyklister, om sikkerheden ikke kan øges ved at
> køre med gule veste.
>
> Hvad bliver det næste? gule hjelme? lyserøde motorcykler?
>
> - jeg oplever der sker en "optrapning" af visuelle effekter, for at vi
> ikke skal overses i trafikken. Hvornår hører dette op? Handler det i
> virkeligheden ikke om, at nogle bilister altid vil overse os! og også
> vil gøre det i fremtiden, uanset om vi kører på en lyserød motorcykel
> med gul vest og hjelm?!?
>
> Niels
Jep, lad os forbyde MCer, vi ved jo alle at det /altid/
den psykopatiske fartdjævel der sidder på de to hjul
der har skylden, os i biler kan ikke gøre for at nogle
af os, ved et uheld overser farttumberne når de kommer
fræsende med 200 på en stillevej, det gør de jo allesammen.
..
..
..
Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
| |
Ole Baun (20-03-2008)
| Kommentar Fra : Ole Baun |
Dato : 20-03-08 18:55 |
|
"Ole" skrev i en meddelelse
news:47e2a09f$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jep, lad os forbyde MCer, vi ved jo alle at det /altid/
> den psykopatiske fartdjævel der sidder på de to hjul
> der har skylden, os i biler kan ikke gøre for at nogle
> af os, ved et uheld overser farttumberne når de kommer
> fræsende med 200 på en stillevej, det gør de jo allesammen.
Ifølge wikipedia er det ikke alle alle motorcyklisterne der er skyld i
problemerne
http://da.wikipedia.org/wiki/Motorcykel
I afsnittet "Friheden og risikoelementet" står der bl.a.:
"Motorcykler kommer lettere og hurtigere frem i trafikken end den
gennemsnitlige bil og opfattes derfor som et friere og sjovere
transportmiddel. Det tiltrækker yngre - især men ikke udelukkende - mænd med
en tendens til at tage chancer med risiko for medtrafikanterne. Disse
bidrager væsentligt til den større risiko ved motorcykelkørsel."
Jeg gætter på at teksten ikke er forfattet af en motorcyklist.
Ole Baun
| |
Arne Lorenzen (20-03-2008)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 20-03-08 20:30 |
|
Ole Baun skrev den 20 mar 2008 i
news:47e2a4e4$0$89171$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
klip
> Ifølge wikipedia er det ikke alle alle motorcyklisterne der er
> skyld i problemerne
> http://da.wikipedia.org/wiki/Motorcykel
> I afsnittet "Friheden og risikoelementet" står der bl.a.:
> "Motorcykler kommer lettere og hurtigere frem i trafikken end den
> gennemsnitlige bil og opfattes derfor som et friere og sjovere
> transportmiddel. Det tiltrækker yngre - især men ikke udelukkende
> - mænd med en tendens til at tage chancer med risiko for
> medtrafikanterne. Disse bidrager væsentligt til den større risiko
> ved motorcykelkørsel."
Citatet "Disse altså de yngre - især men ikke udelukkende - mænd
med...." implicerer at det er MCister der er skyld i problemerne (?)
eller hvorledes udleder du af dette en mere "rimelig" fordeling af
ansvaret for ulykkerne?
Jeg ser i disse dage, hvor der kommer flere motorcykler på vejene
igen (iført jeans og hyttesko) at den *skal* trykkes af inden for
bygrænsen. Håber at eventuel reaktionær lovgivning vil nøjes med at
sætte aldersgrænsen for kørekort til MC op til 30 år.
--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
| |
Ole Baun (20-03-2008)
| Kommentar Fra : Ole Baun |
Dato : 20-03-08 21:45 |
|
"Arne Lorenzen" skrev i en meddelelse
news:Xns9A67D079EAA45alonospamdkfritidmot@62.243.74.163...
> Citatet "Disse altså de yngre - især men ikke udelukkende - mænd
> med...." implicerer at det er MCister der er skyld i problemerne (?)
> eller hvorledes udleder du af dette en mere "rimelig" fordeling af
> ansvaret for ulykkerne?
Hvis mit indlæg giver det indtryk at jeg er enig med wikipedia i deres
udlægning af hvad motorcyklisterne er for nogen så var det ikke tilsigtet.
"Det tiltrækker yngre - især men ikke udelukkende - mænd med en tendens til
at tage chancer med risiko for medtrafikanterne".
Jeg syntes tværtimod at formuleringen er temmelig sort / hvid eller
generaliserende.
> Jeg ser i disse dage, hvor der kommer flere motorcykler på vejene
> igen (iført jeans og hyttesko) at den *skal* trykkes af inden for
> bygrænsen.
Dem synes jeg nu også jeg ser, og hører, på 4 hjul. Måske er det de samme.
> Håber at eventuel reaktionær lovgivning vil nøjes med at
> sætte aldersgrænsen for kørekort til MC op til 30 år.
Ole Baun, 42 år
DL650, snart 1 år og lige kommet ud af vinterhiet
| |
Nielsen (21-03-2008)
| Kommentar Fra : Nielsen |
Dato : 21-03-08 01:17 |
|
> Ifølge wikipedia er det ikke alle alle motorcyklisterne der er skyld i
> problemerne
> http://da.wikipedia.org/wiki/Motorcykel
> I afsnittet "Friheden og risikoelementet" står der bl.a.:
> "Motorcykler kommer lettere og hurtigere frem i trafikken end den
> gennemsnitlige bil og opfattes derfor som et friere og sjovere
> transportmiddel. Det tiltrækker yngre - især men ikke udelukkende - mænd
> med en tendens til at tage chancer med risiko for medtrafikanterne. Disse
> bidrager væsentligt til den større risiko ved motorcykelkørsel."
>
> Jeg gætter på at teksten ikke er forfattet af en motorcyklist.
Hmm. Det står der ikke længere - teksten er rettet!
/Ths.
| |
Per K. Nielsen (21-03-2008)
| Kommentar Fra : Per K. Nielsen |
Dato : 21-03-08 12:31 |
|
On Fri, 21 Mar 2008 01:16:44 +0100, "Nielsen" <invalid@duer.ik> wrote:
>> Jeg gætter på at teksten ikke er forfattet af en motorcyklist.
>
>Hmm. Det står der ikke længere - teksten er rettet!
Ja, det har du jo gjort i nat
| |
Nielsen (21-03-2008)
| Kommentar Fra : Nielsen |
Dato : 21-03-08 21:04 |
|
> Ja, det har du jo gjort i nat
Ku´ ikk´ dy´ mig!
/Ths.
| |
"J.C.Kløve" (22-03-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 22-03-08 09:50 |
|
Nielsen skrev:
>> Ja, det har du jo gjort i nat
>
> Ku´ ikk´ dy´ mig!
>
> /Ths.
.... Det smitter så er sikkerhedsafsnittet også mindre MC fjendsk.
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Armand (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-08 13:15 |
|
J.C.Kløve skrev:
> Nielsen skrev:
>>> Ja, det har du jo gjort i nat
>>
>> Ku´ ikk´ dy´ mig!
>>
>> /Ths.
> ... Det smitter så er sikkerhedsafsnittet også mindre MC fjendsk.
>
Nu skal vi (i) passe på at det ikke pludselig virker akkurat så entydig
som i bebrejdede den tidligere tekst at være, blot med andet fortegn :-|
Jeg kender ikke det tidligere "sikkerhed"-afsnit, men "friheden og
risikoelementet" som ér et regulært islet omkring motorcyklisme bevæger
sig i nuværende form væk fra overskriften: Frihed og risikoelementet
kræver ingen bortforklaring blot en konstantering :-|
Den nuværende tekst hører snarere til omkring sikkerhed :-/
Det ér jo kun en kortfattet 'pædi forklaring der skal til på dén site :-|
--
Armand.
| |
"J.C.Kløve" (25-03-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 25-03-08 14:10 |
|
Armand skrev:
> J.C.Kløve skrev:
>> Nielsen skrev:
> Nu skal vi (i) passe på at det ikke pludselig virker akkurat så entydig
> som i bebrejdede den tidligere tekst at være, blot med andet fortegn :-|
> Jeg kender ikke det tidligere "sikkerhed"-afsnit, men "friheden og
> risikoelementet" som ér et regulært islet omkring motorcyklisme bevæger
> sig i nuværende form væk fra overskriften: Frihed og risikoelementet
> kræver ingen bortforklaring blot en konstantering :-|
> Den nuværende tekst hører snarere til omkring sikkerhed :-/
>
> Det ér jo kun en kortfattet 'pædi forklaring der skal til på dén site :-|
>
Nu er der jo rigtig mange forfattere til sådanne artikler, så det vil
finde en naturlig balance, men du har da ret i dine betragtninger, så
jeg har lige "flyttet" det afsnit om sikkerhed til sikkerhed
Så må vi se om jeg kan udtrykke friheden og risikomomentet på en
afbalanceret og nuanceret måde, eller der er en der komme mig i forkøbet.
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Armand (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-08 15:12 |
|
J.C.Kløve skrev:
>
> Så må vi se om jeg kan udtrykke friheden og risikomomentet på en
> afbalanceret og nuanceret måde, eller der er en der komme mig i forkøbet.
>
Hæ!
Ja, som det fremstår lige nu eksisterer risikomomentet kun som
overskrift
--
Armand.
| |
"J.C.Kløve" (25-03-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 25-03-08 19:38 |
|
Armand skrev:
> J.C.Kløve skrev:
>>
>> Så må vi se om jeg kan udtrykke friheden og risikomomentet på en
>> afbalanceret og nuanceret måde, eller der er en der komme mig i forkøbet.
>>
> Hæ!
> Ja, som det fremstår lige nu eksisterer risikomomentet kun som
> overskrift
>
så her jeg skrevet lidt, men det går trægt - så input - ideer, hele
afsnit m.v. er da velkomne så afsnittet kan blive godt.
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Armand (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-08 23:23 |
|
J.C.Kløve skrev:
> Armand skrev:
>> J.C.Kløve skrev:
>>>
>>> Så må vi se om jeg kan udtrykke friheden og risikomomentet på en
>>> afbalanceret og nuanceret måde, eller der er en der komme mig i
>>> forkøbet.
>>>
>> Ja, som det fremstår lige nu eksisterer risikomomentet kun som
>> overskrift
>>
> så her jeg skrevet lidt, men det går trægt - så input - ideer, hele
> afsnit m.v. er da velkomne så afsnittet kan blive godt.
>
Nogle vil nok kunne genkende mit forfatterskab som svært tilpasselig en
'pædis korte koncise form; men ikke desto mindre har jeg grublet og
tænkt, men kan ikke få skriblet risikovilligheden ind i teksten
Måske at den originale tekst i den sidste ende ér den bedst beskrivende :-/
Teksten er sikkert vel ment men IMO upræcis og mange steder direkte
forkert :-|
Det ér sq svært at skrive en artikel om så enkelt og alligevel så
komplekst emne !
--
Armand.
| |
Henrik Nielsen (20-03-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 20-03-08 20:25 |
|
"Der var engang vi bilister og motorcyklister kunne køre i dagslys uden
lys."
Der var også engang hvor det kun var MC'er der kørte med lys....
--
Mvh.
Henrik
Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.
| |
Brian (20-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 20-03-08 15:02 |
|
On 20 Mar., 21:44, "Ole Baun" <ole.b...@email.dk> wrote:
> "Arne Lorenzen" skrev i en meddelelsenews:Xns9A67D079EAA45alonospamdkfritidmot@62.243.74.163...
>
> > Citatet "Disse altså de yngre - især men ikke udelukkende - mænd
> > med...." implicerer at det er MCister der er skyld i problemerne (?)
> > eller hvorledes udleder du af dette en mere "rimelig" fordeling af
> > ansvaret for ulykkerne?
>
> Hvis mit indlæg giver det indtryk at jeg er enig med wikipedia i deres
> udlægning af hvad motorcyklisterne er for nogen så var det ikke tilsigtet.
> "Det tiltrækker yngre - især men ikke udelukkende - mænd med en tendens til
> at tage chancer med risiko for medtrafikanterne".
> Jeg syntes tværtimod at formuleringen er temmelig sort / hvid eller
> generaliserende.
>
> > Jeg ser i disse dage, hvor der kommer flere motorcykler på vejene
> > igen (iført jeans og hyttesko) at den *skal* trykkes af inden for
> > bygrænsen.
>
> Dem synes jeg nu også jeg ser, og hører, på 4 hjul. Måske er det de samme.
>
> > Håber at eventuel reaktionær lovgivning vil nøjes med at
> > sætte aldersgrænsen for kørekort til MC op til 30 år.
>
> Ole Baun, 42 år
> DL650, snart 1 år og lige kommet ud af vinterhiet
ok det så nu mc det går ud over i morgen er det nok lastbiler igen men
vi skal vel alle værer her
| |
Steen Gruby (21-03-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 21-03-08 01:38 |
|
On Thu, 20 Mar 2008 16:41:20 +0100, Niels Rasmussen
<boellebo@stofanet.dk> wrote:
Hej Niels.
>
>Hvad bliver det næste? gule hjelme? lyserøde motorcykler?
>
Tjaeh, man kan kun gætte.
Da de første motoriserede køretøjer så dagens lys var det påbudt at
der skulle gå en person foran og vifte med et rødt flag.
Historien har det med at gentage sig
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
OZ3BTO (21-03-2008)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 21-03-08 05:30 |
|
"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:47e285a0$0$1986$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Der var engang vi bilister og motorcyklister kunne køre i dagslys uden
> lys. For at forbedre sikkerheden, blev det så indført at vi skulle køre
> med lys.
>
> Nu diskuterer vi motorcyklister, om sikkerheden ikke kan øges ved at
> køre med gule veste.
>
> Hvad bliver det næste? gule hjelme? lyserøde motorcykler?
>
> - jeg oplever der sker en "optrapning" af visuelle effekter, for at vi
> ikke skal overses i trafikken. Hvornår hører dette op? Handler det i
> virkeligheden ikke om, at nogle bilister altid vil overse os! og også
> vil gøre det i fremtiden, uanset om vi kører på en lyserød motorcykel
> med gul vest og hjelm?!?
>
> Niels
Ikke altid at vester osv virker..
Jeg blev for 5 år siden kørt ned af en billist der ikke overholdte hans
vigepligt og han udtalte til politi og i retten "Jamen jeg så ham ikke"..
kørte i en ambulance orange termokeddeldragt og han så mig somsagt ikke ..
ihvertfald ikke før jeg fløj hen over bilen
Er glad for den dag idag at det var på scooter med ~50kmt og ikke MC med
80-100kmt
Kostede iøvrigt 1mdr indlæggelse med bla et lår der var flået op ind til
benet.. Var sat sammen med ~60 hæfteklammer
Siden lærte jeg at køre som om at alle billister vil køre mig ned
Erik
| |
"J.C.Kløve" (21-03-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 21-03-08 09:27 |
|
OZ3BTO skrev:
> "Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:47e285a0$0$1986$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Ikke altid at vester osv virker..
>
> Jeg blev for 5 år siden...
> [zip]
>
> Siden lærte jeg at køre som om at alle billister vil køre mig ned
Hvilket de naturligvis ikke vil.
Jeg mener at tråden "opmærksomhedstest" postet for et par dage siden er
et rimeligt bud på hvorfor du blev overset.
Netop denne "feature" ved den menneskelige hjerne giver anleding til
problemer i trafikken. (Bevidstheden er i stand til at bearbejde
maksimalt ca. 40 bits i sekundet, men vore sanser er i stand til at
modtage mindst 10 millioner bits informationer i sekundet! der sker
altså en kolosal data sortering på det "ubevidste plan")
Derfor ville det være en kæmpe fordel hvis diverse organisationer MCTC -
Trafiksikkerhedsrådet - ministeriet osv. ville ofre penge på forårs
kampanger der viser
1) MC'erne er på vejene igen i stort omfang
2) Du opdager ikke, hvad du ikke ser efter
Kunne de få blot halvdelen af bilisterne til at øge opmærksomheden
omkring MC'er ville det kunne ses i statistikkerne IMO
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Steen Gruby (21-03-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 21-03-08 12:10 |
|
On Fri, 21 Mar 2008 09:27:10 +0100, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
Hej Kløve.
Du har fat i noget af det rigtige.
>
>Kunne de få blot halvdelen af bilisterne til at øge opmærksomheden
>omkring MC'er ville det kunne ses i statistikkerne IMO
En lovgivning fuld af forbud kan ikke opnå samme effekt som en
adfærdsændring.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
|
|