Myrer
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-08 21:23

Så er vi invaderet af myrer. Første hold fik gær/sukker/Borsyre og forsvandt
på et døgn, men det næste hold er mere standhaftige. Hverken med eller uden
borsyre hjælper det fjerneste, selv om det jo kan være svært at sige om vi
ville have haft tusindvis i stedet for hundredvis, hvis vi ikke "vandede".

Nogen idéer? Kan man købe myrelokkedåser nu?

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 28-03-08 22:07

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> ville have haft tusindvis i stedet for hundredvis, hvis vi ikke "vandede".
>
> Nogen idéer? Kan man købe myrelokkedåser nu?

Ja, de sælges vist hele året.

Men jeg kan heller ikke rigtig slippe af med mine myrer i år.
Myrelokkedåserne er ligesom ikke nok.

Hvordan bruger du dit gær/sukker/borrsyre?

Fra : Armand

Dato : 28-03-08 23:17

Maria Frederiksen skrev:
> [...]
> ville have haft tusindvis i stedet for hundredvis, hvis vi ikke "vandede".
>
> Nogen idéer? Kan man købe myrelokkedåser nu?

"Vander"? á indendøre eller udendørs?
Eftersom du erklærer at i er invaderet må det vel være indendørs :-/
En bekendt erklærede et år krig mod sine tidlige "køkkenmyrer" og gav
hele soklen udenfor en tur - Med det resultat at myrerne blev forhindret
i at bryde ud i naturen og følgelig først rigtigt invaderede køkkenet

De lugter godt de små kræ: Et forår havde de fundet helt ind i vores
bogskab en meters penge indenfor terrassedøren - Fordi vi havde en
"bismarck" sukkerstang fra julepynten liggende på en hylde i hovedhøjde
Sukkerstangen, der alligevel havde mistet sin appetitlighed p.g.a.
myrerne, røg ud under terrassen og væk var dét myreproblem
Sidenhen har netop bismarcks-bolcher været mit bedste tip til et
myre-lokkemiddel!

Problemet lige nu er vel at det er for koldt udenfor hvorfor kræene
søger indad istedet, og at der tillige er noget der dufter godt/af mad!
Sukker-fælder vil i det perspektiv kun lokke endnu flere til

En krigslist kunne være at lave en lille mistbænk op ad soklen udenfor
hvor problemet er, og således skabe en kunstig lun biosfære som myrerne
så kan lokkes ud i (v.h.a. bismarck-bolscher?) istedet. Om man vil fodre
dem som husdyr, eller forgifte dem i samme forbindelse er op til en
selv, men er de først ude af huset bemærker man dem ikke længere og kan
som sådan glemme bekrigelsen :-/

Selvom jeg har masser af myrer en halv meters penge fra min terrassedør
(dem jeg ser - Jeg har løftet træ-terrasse hvorunder de jo kan lykkes at
leve uset!) er det kun dét ene år med sukkerstangen at jeg har haft dem
indendøre endsige været plaget under udnyttelse af terrassen - Lige
bortset fra de dage hvor "teenagerne" flytter hjemmefra v.h.a. deres nye
vinger - Dé dage har jeg til gengæld gjort til årets tilbagelænede
"Battle of Britain" -dag, hvor jeg benovet betragter både mursejleres,
svalers og sågar gråspurvenes ekvillibristiske flyvefærdigheder i jagten
på en mundfuld flyvemyrer: Som enhver anden luftkrig kommer angrebene
oftest i bølger:
- Mursejlerne kommer hastigt i lange bløde kurver ned i 5-6 meters højde!
- Når de er ved at løbe træt i jagten hhv. mætte, tager svalerne over
med dybe indflyvninger i ned til hovedhøjde kombineret med bratte
standsninger midt i luften og krappe tallerkenvendinger.
- Mod slutningen af begivenheden komme spurveforældrene til i jagt på
mad til ungerne der pipper i krattet: De hopper rundt på terrassen og
nipper løs af de kravlende myrer og sætter endog af for at nappe nogle
på muren endsige indhente nogle af dem der letter om ørerne på dem

Det giver dejlig ro i sindet at leve med kræene fremfor at leve i en
evig og nærmest u-vindelig krig :-|

--
Armand.