Big Bang afklapsnings-skak.;-)
Fra : Lyrik

Dato : 28-03-08 01:33

SÃ¥dan gik det i det seneste spil:
http://www.luen.dk/skakmedmac.mov

Jeg synes skakprogrammet er sjovt. Det medfølger køb af en Mac og giver
som regel god modstand. Dens åbningsvalg er dog ikke optimalt for
maskinen. Den åbning den her vælger ligger lige for min højre til kæben.
I modsætning til de fleste andre skakprogrammer så er det ikke i
eliteklasse. De programmer der er det, som Deep Blue for eksempel der
vandt over Kasparow, er ikke sjove at spille med. man bliver fejet ud af
banen. Det her kan jeg lide. Det er underholdende for de fleste og kan
spille i flere styrker.
Der er nogle bugs i det stadigvæk. Det kan for eksempel foreslå selv at
opgive i en situation der ikke matcher tilbudet. Det er rart at vinde over
programmet ind imellem.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 28-03-08 02:06

Lyrik wrote:

> [...]
> som regel god modstand. Dens åbningsvalg er dog ikke optimalt for
> maskinen. Den åbning den her vælger ligger lige for min højre til kæben.

Klassisk dronningegambit åbning med lang rokade, - men jeg fatter ikke,
at computeren vælger en spansk mod mod den åbning. Det er mod både sund
fornuft og 'spillets uskrevne love'..-)

Mellemspillet er noget rod fra både dig og computeren.... - men hvordan
kan det blive andet med den åbningskombination..-)

> [...]
> Der er nogle bugs i det stadigvæk. Det kan for eksempel foreslå selv at
> opgive i en situation der ikke matcher tilbudet. Det er rart at vinde

Du skulle prøve SigmaChess 6.1.5. Så får du et skakprogram, der er
seriøs både i opbygning og spillestil. - Men du vil nok også få nogle
læstelige tæsk - selv på begynderniveauerne. - Så lad for himlens
skyld være med at slå HIARC til, hvis du ikke vil have et nervøst
sammenbrud oveni, - SigmaChess er uhyggelig med HIARC delen aktiv. -
Vi snakker her rating på +2900 ELO....

Jeg sidder og er ved at gennemteste den nyeste version, hvor der nu er
indlagt 8 levels for begyndere. - Indtil nu er jeg kommet til level 7,
og selv her er den faktisk så kapabel, at man ikke bare kører på rutinen.

Den har nogle småfejl i bl.a. 3.-træks remis, så jeg tror, jeg lige skal
have fat i Ole Christensen for at få det rettet. - Ja, SigmaChess er
faktisk dansk....!
http://www.hiarcs.com/mac_chess_hiarcs.htm

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 29-03-08 15:44

Den 28.03.2008 kl. 02:05 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> [...]
>
> Den har nogle småfejl i bl.a. 3.-træks remis, så jeg tror, jeg lige skal
> have fat i Ole Christensen for at få det rettet. - Ja, SigmaChess er

Tusind tak for det program!
Jeg har spillet nogle partier med Hiarcs. Jeg var heldig i første parti at
få lagt et pres på den. Men den snoede sig selvfølgelig ud af det og
lavede en "desperadokombination" med kvalitetsoffer, hvorefter den satte
mig mat.

Når jeg er træt af at få bank, skal jeg finde ud af om den kan spille
dårligere på en god og solid måde.

Hilsen og tak.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 29-03-08 16:46

Lyrik wrote:

> [...]
> at få lagt et pres på den. Men den snoede sig selvfølgelig ud af det og
> lavede en "desperadokombination" med kvalitetsoffer, hvorefter den satte

Ah! glæder mig, - så er jeg ikke den eneste, der får klø..-) - Trods
det, jeg er gammel divisionsspiller. - Jeg spillede en del år i SK68 her
i Århus... - Sigmachess er uhyggelig stærk, men det bør den jo også være
med en officiel ELO rating på +2900...

> Når jeg er træt af at få bank, skal jeg finde ud af om den kan spille
> dårligere på en god og solid måde.

Prøv at gå til 'Level' -> 'Playing Mode & Level'. Sæt den til 'Novice'
og vælg til højre 'Better' (level 6), så får du kvalificeret modstand,
men den er til at slå. - Men den mindste fejl, man laver, så 'smækker
hammeren'.

Jeg er ved at have afsluttet testen af 'Level 6' nu og skal til næste
trin, så får vi se, om der er de samme fejl dér som i Level 1-5...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 30-03-08 14:01

Den 29.03.2008 kl. 16:45 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> Jeg er ved at have afsluttet testen af 'Level 6' nu og skal til næste
> trin, så får vi se, om der er de samme fejl dér som i Level 1-5...
>
> mvh. Erik Richard
Fin mode. Men den er ikke stærk nok til mig. Jeg har afsluttet level 8
og er gået over på "Normal". Her har jeg til gengæld inkasseret nogle
nederlag. Enten må jeg prøve a spille op til den eller jeg må finde en
måde at stække den lidt på.

Hilsen
Jens

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 30-03-08 13:51

Lyrik wrote:

> [...]
> 8 og er gået over på "Normal". Her har jeg til gengæld inkasseret nogle
> nederlag. Enten må jeg prøve a spille op til den eller jeg må finde

Ja 'Normal' delen er noget stærkere. Den har været der hele tiden, mens
begynderdelen kom ind med ver. 5.6 eller deromkring. - Og så er 'Normal'
delen også velgennemprøvet og stort set fejlfri. - Så det er
begynderdelen, jeg pt. koncentrerer mig om at teste igennem, inden jeg
kontakter Ole igen med resultaterne.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 30-03-08 22:31

Den 30.03.2008 kl. 14:50 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> [...]
> delen også velgennemprøvet og stort set fejlfri. - Så det er
> begynderdelen, jeg pt. koncentrerer mig om at teste igennem, inden jeg

Hils ham og sig tak for programmet.
Her er en lille Bigbang afklapser fra det seneste parti. 10 megabyte:
http://www.luen.dk/bigbank.mov

Hilsen
Jens

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 31-03-08 04:20

Lyrik skrev:

> Hils ham og sig tak for programmet.
> Her er en lille Bigbang afklapser fra det seneste parti. 10 megabyte:
> http://www.luen.dk/bigbank.mov

Du kan vist med sindsro give den lidt mere tænketid. h6 gjorde den KUN
fordi løberofferets konsekvenser lå udenfor dens horisont.

Men det ser da ud til at du har fået et stykke legetøj du kan bruge til
noget :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-03-08 07:16

Lyrik skrev:

> [...]
> Der er nogle bugs i det stadigvæk. Det kan for eksempel foreslå selv at
> opgive i en situation der ikke matcher tilbudet. Det er rart at vinde

Tror den ville vinde en del i spillestil ved at få noget mere tænketid -
den spiller ikke godt i det du viser.

Personligt gider jeg ikke spille mod computere - de er for
forudsigelige, men det er sjovt at spille mod mennesker. Tillad mig at
anbefale freechess.org.