Valg af tagbelægning til værksted (hvilken~
Fra : Jan

Dato : 23-03-08 16:40

Vi skal ha' bygget en kombineret garage/værksted på ialt 42 m2 (17m2
værksted og 25 m2 garage). Bygningen, som opføres i mursten, bliver en model
"skotøjsæske", på 10 gange 4,25 m2, med et næsten fladt tag, som dog skal
hælde lidt, så regnvandet kan løbe af, i tagrende. Nå, men nu til sagen.
Hvilken tagbelægning bør jeg vælge? Klassikeren er vel gammeldaws tagpap,
men der findes jo også forskellige slags "metal-bølge-tage", til under 100
kroner pr. kvadratmeter.

Jeg er ude efter en god og solid løsning, som kan holde i mange år.

Anbefalinger udbedes

mvh Jan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-03-08 16:55

Jan wrote:
> Bygningen, som opføres i mursten, bliver
> en model "skotøjsæske", på 10 gange 4,25 m2,

> Jeg er ude efter en god og solid løsning, som kan holde i mange år.

Et tag i ståltrapezplader skulle kunne fås, så de lægges på i ubrudte
længder, der kan nå tværs over.

Det er modsat paptag vedligeholdelsesfrit og uden overlapninger på tværs af
pladerne kan du nøjes med et fald på 3% - det skulle være nok til at vandet
kan løbe af. Men det er ikke nok til at eventuelt snefald kan rutche af, så
den underliggende tagkonstruktion skal kunne bære et godt snelag.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jan

Dato : 23-03-08 17:37

"Erik Ginnerskov" skrev:
> Et tag i ståltrapezplader skulle kunne fås, så de lægges på i ubrudte
> længder, der kan nå tværs over.

Hej Erik - tak for respons! mvh Jan

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 24-03-08 14:16

> [...]
>
> Det er modsat paptag vedligeholdelsesfrit og uden overlapninger på
> tværs af pladerne kan du nøjes med et fald på 3% - det skulle være

Og der kommer en del kondens under et ståltag så husk et evt undertag eller
et ståltag med kondenssugende belægning ala Lindabs.

http://www.lindab.dk/templates_nyheder/master_news_list_read.asp?NewsID=53&ArticleID=479&LangRef=1&Area=1&topID=3&comfile=&TopMenuID=

/tue

Fra : Jan

Dato : 24-03-08 14:33

"Nygaard (4330)":
> Og der kommer en del kondens under et ståltag så husk et evt undertag
> eller et ståltag med kondenssugende belægning ala Lindabs.

I selve værkstedet skal der isoleres, også oppe under taget. Hvad vil du
anbefale af undertag - og "lag" - under ståltaget (hvis nu jeg ikke vælger
et, givetvis dyrere, ståltag med kondenssugende belægning ala Lindabs)? Der
skal vel være en dampspærre af en art?

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 24-03-08 15:12

> [...]
> ikke vælger et, givetvis dyrere, ståltag med kondenssugende belægning
> ala Lindabs)? Der skal vel være en dampspærre af en art?

Tjaa, diffusionsåbne undertage har nogle problemer med flade tage. Duponts
Tyvek er vist mere kapabel end Icopals Monarperm. Men overlapningerne skal
vist limes ved lave hældninger (<18 grader) og jeg ville konsultere en
fagmand i byggemarkedet lige netop på det område. Jeg ville vælge en
dampbremse istedet for en spærre, men igen spørg i byggemarkedet.

Og kondensen kommer alligevel selvom du sætter en spærre/bremse op ganske
enkelt pga varmeforskellen på over/underside af taget. Ståltage har en evne
til meget hurtigt at have en stor forskel på temperaturen pga tykkelsen
eller mangel på samme, derfor kondenserer der meget vand på undersiden.

/tue

Fra : Carsten

Dato : 23-03-08 19:29

"Jan" <jan@inval.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal hælde lidt, så regnvandet kan løbe af, i tagrende. Nå, men nu til
> sagen. Hvilken tagbelægning bør jeg vælge?

Hvis taget på din garage kan ses når man kommer hen mod dit hus så skulle du
måske overveje en tagbelægning som ligner dit hus'

Carsten

Fra : Max

Dato : 23-03-08 19:31

Hej Jan

> Anbefalinger udbedes

Den skal vel laves som dit hus, ikke ?

--
Mvh Max

Fra : Jan

Dato : 24-03-08 14:24

"Max" skrev:
> Den skal vel laves som dit hus, ikke ?

Nej, mit hus har beton-tagsten - og det vil jeg ikke lægge på min garage,
som skal være en "skotøjsæske-model", med _næsten_ fladt tag.