Kraftig beskæring af naur-hæk, hvornår?
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 23-03-08 12:32

Vores naur-hæk er efter mange år med "studsninger" nu blevet både for høj og
for bred.
Vi vil derfor tage ca ½ meter af toppen, og klippe meget langt ind fra den
ene side i første omgang. Næste år skal den så have samme tur fra den anden
side.

Men hvornår på året er det bedst at give sådan en omgang?

/Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-08 15:58

On Sun, 23 Mar 2008 12:32:00 +0100, "Peter D. Jørgensen"
<pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:

> [...]
>side.
>
>Men hvornår på året er det bedst at give sådan en omgang?

Nu.
Det er nemmest at se hvor der skal skæres når der ikke er blade på.
De sidste år er det godt nok blevet mere udbredt at man bør klippe om
sommeren, fordi planterne heler deres sår bedre. Men den vil ikke skyde
det helt vilde hvis den klippes sidst på sommeren, og så skal i bare se
på en bred hæk det meste af en sommer ekstra, og en bar hæk en hel
vinter ekstra.

Klip nu, så vil de nye skud snart pible frem og give dig en ny tæt hæk.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-03-08 17:21

[KLIP]

> Nu.

Gælder det råd alle hæktyper?
Tænker på om nattefrosten kan ødelægge noget når der efterfølgende er så
mange åbne "sår".

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-08 19:00

On Sun, 23 Mar 2008 17:20:32 +0100, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

>Gælder det råd alle hæktyper?

Ja, stort set.
Umiddelbart kan jeg ikke komme på nogle som man _ikke_ kan give den
behandling nu.

>Tænker på om nattefrosten kan ødelægge noget når der efterfølgende er så
>mange åbne "sår".

Planterne er vandt til at stå ude i frostvejr - det skader mig bekendt
ikke at de har nye sår. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet det som et
problem.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 24-03-08 14:25

> [...]
>
> Planterne er vandt til at stå ude i frostvejr - det skader mig bekendt
> ikke at de har nye sår. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet det som et

Super. Tak for hjælpen!

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 24-03-08 17:58

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Super. Tak for hjælpen!

Ja, jeg vil også sige mange tak.

Jeg venter lige til sneen er væk, og jeg skal også lige have snakket med min
nabo først
Men det bliver sikkert næste weekend jeg tager den store saks frem....

/Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-08 18:44

On Mon, 24 Mar 2008 17:57:31 +0100, "Peter D. Jørgensen"

>Ja, jeg vil også sige mange tak.

Velbekom.

>Jeg venter lige til sneen er væk, og jeg skal også lige have snakket med min
>nabo først

Sjovt, jeg har ventet på sne og frost før jeg fik beskåret
Det var nogle poppeltræer i et læbælte som skulle opstammes en smule,
det er et stykke arbejde som nemt kan laves selv om der er sne. Mange af
mine andre gøremål kræver tøvejr og ingen sne, så derfor ....

>Men det bliver sikkert næste weekend jeg tager den store saks frem....

Det er også tidligt nok - god arbejdslyst.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Werner

Dato : 23-03-08 20:00

> Men hvornår på året er det bedst at give sådan en omgang?

Jeg klippede min 50 år gamle naurhæk kraftigt ind i forgårs. Jeg har altid
klippet kraftigt ind ca. hver 5/6 år på dette tidspunkt eller lidt før på
året. Altid uden problemer. Så ud med saks og motorsav.
vh
Werner