Planteformering: ikke øltræ men troldehas
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 15:24

I nogle somre har jeg forsøgt at stiklingeformere troldehassel, dog uden
held. Nu prøver jeg en slags nedkrogning. Toppen af en tom øldåse skæres
væk, der laves hul i bunden og en pæn kvist fra en troldehassel føres
gennem hullet og op i øldåsen, der herefter fyldes med jord.
Forhåbentlig dannes der rodnet i løbet af sommeren, så der til næste år
er dannet en lille troldehassel.

Jeg har taget et par billeder af min troldehassel med øldåser, som
desværre ikke er et øltræ se dette link:
http://www.aigis.dk/webdocsite/haven2007.html

mvh.
Klaus Ankerstjerne

--
Advarsel - spejlslibning kan være stærkt vanedannende!
http://www.aigis.dk/webdocastro/telescope_2007.html

Fra : Max

Dato : 21-03-08 16:53

Hej Klaus

> med jord. Forhåbentlig dannes der rodnet i løbet af sommeren, så der
> til næste år er dannet en lille troldehassel.

Hvorfor ikke pode den som man ellers gør ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 18:27

Max skrev:
> Hej Klaus

> Hvorfor ikke pode den som man ellers gør ?

Er du sikker på at troldehassel bliver podet? Jeg har været ude at kigge
efter podestedet både på den gamle troldehassel (12 år gammel) og en
yngre troldehassel ( 4 år gammel), jeg kan ikke se noget podested. Og
hvilken grundstamme bliver der brugt, hvis den er podet?

mvh.
Klaus

Fra : F.hansen

Dato : 21-03-08 18:38

"Klaus Eriksen" <" <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> troldehassel ( 4 år gammel), jeg kan ikke se noget podested. Og hvilken
> grundstamme bliver der brugt, hvis den er podet?

De bliver podet på en grundstamme af alm. hassel.

Podning er den almindeligste måde at formere troldhassel på, men førhen
formerede man dem ofte ved nedkrogning.
Man bøjer en gren fra troldhasselbusken ned, så den havde jordkontakt.
Derefter kan man lægge en sten på grenen, så den kan holdes på plads. Med
tiden vil der danne sig rod der, hvor der er jordkontakt.
Man skraber evt. lidt i barken på den side af grenen som har jordkontakt.

Mvh Finn

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-03-08 18:41

Klaus Eriksen" < wrote:

> [...]
> og en yngre troldehassel ( 4 år gammel), jeg kan ikke se noget
> podested. Og hvilken grundstamme bliver der brugt, hvis den er podet?

Der hvor vi boede før, plantede vi en gren af en troldhassel et år til
påske. Den groede op og blev stor og flot.

Efter ti år flyttede vi, og vores troldhassel var blevet for stor til at
flytte, så vi skar den ned og plantede nogle af grenene i haven her. De
er efter 7½ år vokset op til et flot gruppe.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-03-08 18:44

Erik Olsen DK wrote:

> [...]
> at flytte, så vi skar den ned og plantede nogle af grenene i haven
> her. De er efter 7½ år vokset op til et flot gruppe.

Beklager, tanketorsk, det er en troldepil jeg tænkte på.

Vi har også en troldhassel, men den er vist købt i en planteskole og
plantet her.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-08 20:58

On Fri, 21 Mar 2008 18:26:33 +0100, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:

> [...]
>yngre troldehassel ( 4 år gammel), jeg kan ikke se noget podested. Og
>hvilken grundstamme bliver der brugt, hvis den er podet?

Troldhassel er normalt podet. Grundstammen er almindelig hassel.
Det ses tydeligt når der kommer vildskud - og det gør der ofte

De er ikke så nemme at pode, det lykkes bedst hvis de har noget
varme/undervarme i tiden efter podningen er udført. Nok også derfor at
troldhassel ikke er helt billig, selv om den produceres i store mængder.
Jeg så i år, for første gang i mine efterhånden mange år i branchen,
nogle som havde rodægte troldhassel til salg. Jeg har selv døjet en del
med vildskud på hassel, så det er lidt spændende om det bliver mere
almindeligt med de rodægte - jeg glæder mig i hvert fald til at læse om
dine erfaringer.

I øvrigt - hvorfor lige øldåser? De metoder jeg har set til den slags
(det kaldes vist kinesisk aflægning) har brugt et par elastikker og en
plastpose. Posen trækkes omkring grenen, fyldes med fugtig jord og en
elastik sættes om både top og bund - for at forhindre udtørring af
jorden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-03-08 22:27

De rodægte skulle egentlig koste mere, al den stund at man bliver fri for
den årlige (irriterende) fjernelse af vildskud.

Havde en 'oplevelse' under beskæring. Klippede over og rykkede. Nå, det var
som.... som den havde filtret sig ind. Yderligere to grader af misfarvning
af ansigtet hjalp ikke. Efterfølgende detektivarbejde afslørede, at grenen
var vokset helt sammen med en anden ovre på den anden side.....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-08 06:23

On Fri, 21 Mar 2008 22:26:30 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>De rodægte skulle egentlig koste mere, al den stund at man bliver fri for
>den årlige (irriterende) fjernelse af vildskud.

Enig. Men jeg har desværre på fornemmelsen at enten trives en rodægte
hassel ikke så godt (vokser svagere) eller også er de alt for besværlige
at få til at slå rod til at det nogensinde bliver et alternativ.

> [...]
>af ansigtet hjalp ikke. Efterfølgende detektivarbejde afslørede, at grenen
>var vokset helt sammen med en anden ovre på den anden side.....

Man plejer også gerne at få mindst eet dask over snuden af en svirpende
hasselgren, når man er ved at fjerne vildskud.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 22-03-08 00:59

Hej Mads

> [...]
> døjet en del med vildskud på hassel, så det er lidt spændende om det
> bliver mere almindeligt med de rodægte - jeg glæder mig i hvert fald

Jeg mener at have hørt at troldhaslen vokser som den gør fordi den
har en virus eller svamp der sætter sig i ledene, dette skulle også
gøre at den skulle have svært med at lave sit rodnet ordentlig, kender
du noget til om det passer ?

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-03-08 04:24

> [...]
> har en virus eller svamp der sætter sig i ledene, dette skulle også
> gøre at den skulle have svært med at lave sit rodnet ordentlig, kender

Jeg tror udelukkende at man poder fordi det hurtigts giver et stort antal
planter.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-08 06:25

On Sat, 22 Mar 2008 04:23:58 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg tror udelukkende at man poder fordi det hurtigts giver et stort antal
>planter.

I forhold til aflægning har du i hvert fald ret. Det er et stort arbejde
at pode, så hvis den f.eks kunne stiklingeformeres med held, så var de
blevet gjort for mange år siden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-08 06:27

On Sat, 22 Mar 2008 00:59:26 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>har en virus eller svamp der sætter sig i ledene, dette skulle også
>gøre at den skulle have svært med at lave sit rodnet ordentlig, kender

Grunden til den krogede vækst tør jeg ikke udtale mig om - jeg har
aldrig hørt det om svampen, men det er i hvert fald en mulighed.
Men jeg er ret sikker på den sætter for dårlig rod - eller er alt for
besværlig at få rod på - til at nogen vil bruge den metode.
Hvis man skal tjene penge på at lave dem, så dur det ikke hvis kun en ud
af 20 slår an.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 22-03-08 08:46

Hej Mads

> Men jeg er ret sikker på den sætter for dårlig rod - eller er alt for
> besværlig at få rod på - til at nogen vil bruge den metode.

Man burde jo også kunne så dem med nødderne, men jeg
har bare på fornemmelsen at det kommer der almindelig
hassel ud af.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-08 12:15

On Sat, 22 Mar 2008 08:45:46 +0100, "Max"

>Man burde jo også kunne så dem med nødderne, men jeg
>har bare på fornemmelsen at det kommer der almindelig
>hassel ud af.

Det gør der formentlig. Troldhassel sætter vist ikke så mange nødder at
det gør noget, og den bestøves også meget nemt af almindelig hasse, så
det vil sjældent være troldhassel der kommer ud af frøene.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 22-03-08 17:44

Hej Mads

> Det gør der formentlig. Troldhassel sætter vist ikke så mange nødder
> at det gør noget, og den bestøves også meget nemt af almindelig
> hasse, så det vil sjældent være troldhassel der kommer ud af frøene.

Jeg har en stående, den nærmer sig de 30 år og har ikke fået lov
til at blive stor, den er vel 1,7 meter høj. Den giver en flot håndfuld
nøder hvert år, så nødder giver de da :)

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-08 19:47

On Sat, 22 Mar 2008 17:44:12 +0100, "Max"

>Jeg har en stående, den nærmer sig de 30 år og har ikke fået lov
>til at blive stor, den er vel 1,7 meter høj. Den giver en flot håndfuld
>nøder hvert år, så nødder giver de da :)

Jojo, men en god håndfuld for en næsten mandshøj busk som tilmed er 30
år gammel - det er jo ikke ret meget. Havde den været en stikkelsbær var
den blevet gravet op for længe siden
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-03-08 20:31

On Sat, 22 Mar 2008 17:44:12 +0100, Max wrote:

> Hej Mads

> Jeg har en stående, den nærmer sig de 30 år og har ikke fået lov
> til at blive stor, den er vel 1,7 meter høj. Den giver en flot håndfuld
> nøder hvert år, så nødder giver de da :)

Det er på nødderne man skal kende sine veninder, ved du
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 03:45

Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
> plastpose. Posen trækkes omkring grenen, fyldes med fugtig jord og en
> elastik sættes om både top og bund - for at forhindre udtørring af

Den metode kendte jeg ikke, men det gør jeg nu og så skal den
selvfølgelig også prøves.

mvh. Klaus

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 21:36

Klaus Eriksen <nospam> skrev:

> [...]
> yngre troldehassel ( 4 år gammel), jeg kan ikke se noget podested. Og
> hvilken grundstamme bliver der brugt, hvis den er podet?

Har du da overhovedet ingen vildskud (á skud fra grundplanten)?

--
Armand.