gips på ytong
Fra : SB

Dato : 20-03-08 21:05

Hvordan bære man sig egentlig ad med at sætte en gipsplade op på en
ytongvæg? (gasbeton hedder det vist også)

Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-03-08 22:07

> Hvordan bære man sig egentlig ad med at sætte en gipsplade op på en
> ytongvæg? (gasbeton hedder det vist også)

Lim. Du kan også bruge skruer, men det er bøvlet. En tredje mulighed er at
lave et skelet af stålreglar og så efterisolere og sætte gibs på reglarne.

Mvh Maria

Fra : SB

Dato : 20-03-08 23:38

> Lim. Du kan også bruge skruer, men det er bøvlet. En tredje mulighed er at
> lave et skelet af stålreglar og så efterisolere og sætte gibs på reglarne.
>
> Mvh Maria

Vil vist se dum ud med et skelet oven på, så kommer de til at sidde noget
længere inde end dem ved siden af
ser om byggemarkedet har en lim der dur til det.

Søren

Fra : SB

Dato : 20-03-08 23:40

> Lim. Du kan også bruge skruer, men det er bøvlet. En tredje mulighed er at
> lave et skelet af stålreglar og så efterisolere og sætte gibs på reglarne.
>
> Mvh Maria

ps
Var bare ikke sikker på at lim kunne holde, kunne jo være det bare trak
pladen løs fra papiret af så den faldt ned

/S

Fra : Henning

Dato : 21-03-08 00:27

>Var bare ikke sikker på at lim kunne holde, kunne jo være det bare trak
>pladen løs fra papiret af så den faldt ned

Det er ikke en almindelig limstift vi taler om, men en speciel
"fugelim" til gipsplader. Jeg har sat adskillige gipsplader op med
denne lim uden problemer

Fra : Ivar

Dato : 21-03-08 11:17

Henning skrev:

> Det er ikke en almindelig limstift vi taler om, men en speciel
> "fugelim" til gipsplader. Jeg har sat adskillige gipsplader op med
> denne lim uden problemer

Er det "lovligt" med lim?
(Man må selvfølgelig gøre som man vil, men man kan blive anklaget
for byggesjusk, hvis man ikke overholder producentens forskrifter)

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Nielsen

Dato : 21-03-08 12:02

> Er det "lovligt" med lim?
> (Man må selvfølgelig gøre som man vil, men man kan blive anklaget
> for byggesjusk, hvis man ikke overholder producentens forskrifter)

Det er fuldt lovligt. Du skal have fat i en bestemt lim, der minder lidt om
tyndmørtel. Smøres på vægen og så kan gipspladen limes på vægen.

/Ths.

Fra : Ivar

Dato : 21-03-08 12:24

Nielsen skrev:

> Du skal have fat i en bestemt lim,

Jeg skal ikke have sat gipsplader op. Jeg spørger blot om det er
lovligt med lim. For cirka 15 år siden fortalte jeg en dansk
tømrer, at det var almindeligt at lime gipsplader op i USA,
hvortil han sagde, at det ikke var lovligt i Danmark.

Ved dette produkt:
http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/montage_kontaklim/gipspladeklaeber_297/
står der mellem linjerne, at der også skal bruges skruer.
Det vil fx ikke være "lovligt" kun at bruge denne lim.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : S. Poulsen

Dato : 21-03-08 15:55

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Er det "lovligt" med lim?
> (Man må selvfølgelig gøre som man vil, men man kan blive anklaget
> for byggesjusk, hvis man ikke overholder producentens forskrifter)

Det er i hvert fald noget "klamp" efter min mening - som sagt holder
pladen "kun" i pappen der sidder på gipspladen.

Fra : Benny Andersen

Dato : 21-03-08 16:27

On Fri, 21 Mar 2008 15:55:07 +0100, S. Poulsen wrote:

> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det er i hvert fald noget "klamp" efter min mening - som sagt holder
> pladen "kun" i pappen der sidder på gipspladen.

En sammenligning må gå på aftræksstyrken/areal*befæstestet areal kontra
gennemtrækstyke/skue*antal skuer.

... kunne let påpege et andet problem -- det ef f.. ikke til at flå af igen!

--
Benny Andersen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 23:00

S. Poulsen skrev:

> Det er i hvert fald noget "klamp" efter min mening - som sagt holder
> pladen "kun" i pappen der sidder på gipspladen.

Det gør skruen også.

Fra : Benny Andersen

Dato : 21-03-08 13:49

On Thu, 20 Mar 2008 23:39:41 +0100, SB wrote:

> [...]
> Var bare ikke sikker på at lim kunne holde, kunne jo være det bare trak
> pladen løs fra papiret af så den faldt ned

Du kan se på danogips hjemmeside at det er en almindelig praksis. I øvrigt
er almindeligt lip multiklæber (fliseklæber) anvendeligt til formålet.
--
Benny Andersen

Fra : SB

Dato : 21-03-08 18:02

> Du kan se på danogips hjemmeside at det er en almindelig praksis. I øvrigt
> er almindeligt lip multiklæber (fliseklæber) anvendeligt til formålet.
> --
> Benny Andersen

Nå ja, nu drejer det sig kun om en del af en væg, på 1,5 x 2 m
og i midten kommer der til at hænge en brændeovn
og pladen kan skrues fast i toppen, så mon ikke skidtet bliver hængede med
lim

Søren