Sommerhusvinduer - sort kan nederst
Fra : Marianne

Dato : 20-03-08 09:55

Hej

I mange af mine (sommerhus)vinduer er der over vinteren kommet en sort kant
nederst på ruden/karmen - på indersiden. Kanten lader sig vaske af med lidt
knofedt.

Jeg antager, at det er en form for ufarlig svamp/skimmel, men væk skal den
nu. Hvad kan man rense med - er der andet end Ajax + håndkraft som mulighed?
Er der mulighed for at forebygge til næste år?

mvh
Marianne

Fra : Hauge

Dato : 20-03-08 09:58

Hejsa
Marianne wrote:
> Er der mulighed for at forebygge til næste år?

Bedre udluftning, da det er pga. fugt der kommer jordslåethed.
Evt. kan du hænge fugtsugende sække som kan købes ved HaraldNyborg eller
lign sted, op i rummene, de virker.

Mvh Hauge

Fra : Marianne

Dato : 20-03-08 11:40

> [...]
>
> Bedre udluftning, da det er pga. fugt der kommer jordslåethed.
> Evt. kan du hænge fugtsugende sække som kan købes ved HaraldNyborg eller

Ja, men jeg kan ikke rigtig lufte ud i et hus, jeg ikke befinder mig i.

De fugtsugende sække vil jeg overveje.

Tak for rådet.

mvh
Marianne

Fra : Lars

Dato : 20-03-08 12:27

Marianne skrev:

> Ja, men jeg kan ikke rigtig lufte ud i et hus, jeg ikke befinder mig i.

Har du brændeovn, kan du åbne lågen, og ellers har du måske en ventil i
bad eller køkken?

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 20-03-08 14:20

> nu. Hvad kan man rense med - er der andet end Ajax + håndkraft som
> mulighed?

Rodalon eller hvordan det nu staves :)

Fra : Gamle

Dato : 20-03-08 18:53

Marianne wrote:

> Jeg antager, at det er en form for ufarlig svamp/skimmel, men væk
> skal den nu. Hvad kan man rense med - er der andet end Ajax +
> håndkraft som mulighed? Er der mulighed for at forebygge til næste år?

Hej.

En SolarVent er løsningen.
Den fungerer ved solceller der driver en ventilator som skifter luften ud.
Har selv een og der lugter altid friskt i mit kolonihavehus.
Søg på google.

Mvh.
Torben

Fra : Rosendal

Dato : 20-03-08 19:21

> En SolarVent er løsningen.
> Den fungerer ved solceller der driver en ventilator som skifter luften ud.
> Har selv een og der lugter altid friskt i mit kolonihavehus.
> Søg på google.

Ja det er en glimrende løsning. Jeg så at der er annonce for den i Bauhaus
kataloget i denne uge.
Og her er et par links.

http://gartneri.dk/have-tilbehoer-160/diverse-117/juliana-drivhuse-82/juliana-tilbehoer-126/solarvent-ventilator-1083.html

http://www.solarventi.dk/?gclid=COmpxMemnJICFQ6KMAodnhht6g

http://www.solarventibutik.dk/

Fra : Marianne

Dato : 21-03-08 23:13

> [...]
> Den fungerer ved solceller der driver en ventilator som skifter luften ud.
> Har selv een og der lugter altid friskt i mit kolonihavehus.

Jeg HAR en Solarventi, og luften er blevet meget bedre efter den blev
installeret i september. Og ingen lugt.

Men kondensen på vinduerne tager den ikke.

mvh
marianne

Fra : Gamle

Dato : 21-03-08 23:21

Marianne wrote:
> Jeg HAR en Solarventi, og luften er blevet meget bedre efter den blev
> installeret i september. Og ingen lugt.
>
> Men kondensen på vinduerne tager den ikke.

Hvad har du da af tvungen udluftning. Ventiler m.m.?

Mvh
Torben

Fra : Marianne

Dato : 21-03-08 23:52

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har du da af tvungen udluftning. Ventiler m.m.?

Jeg har 'bare' en emhætte og en åben brændeovn. Det skulle da - så vidt jeg
har forstået - være tilstrækkeligt.

Sorte rande har jeg nu alle dage
haft - både i sommerhus, i helårshus, i diverse lejligheder, jeg har boet i
gennem tiden etc. Og jeg har altid været nogenlunde omhyggelig med
udluftning!

Kan næsten ikke tro, det bare er det?! Jo - i princippet - men en kold rude
med (relativt) stillestående luft på den ene side med blot lidt højere
temperatur, og en noget koldere yderside - det giver da altid kondens. Kan
ikke tro, jeg er den eneste, der har problemet.

mvh
Marianne

Fra : Hauge

Dato : 21-03-08 23:54

Marianne wrote:
> Sorte rande har jeg nu alle dage
> haft - både i sommerhus, i helårshus, i diverse lejligheder, jeg har
> boet i gennem tiden etc. Og jeg har altid været nogenlunde omhyggelig
> med udluftning!

Jeg har *aldrig* oplevet det, og jeg gør ikke noget specielt for at undgå
det. Så du må have det usædvanligt fugtigt...

Mvh Hauge

Fra : Gamle

Dato : 22-03-08 14:12

Marianne wrote:
> [...]
> lidt højere temperatur, og en noget koldere yderside - det giver da
> altid kondens. Kan ikke tro, jeg er den eneste, der har problemet.

Kender kun til problemet, hvis der fyres med gasovn.
Men eet eller andet gør du forkert, da du altid har haft problemet uanset
boligform.
Men en åben brændeovn er ikke sundt i et koldt hus. Skorstenen genererer
kulde som falder ned gennem skorstenen og ud i rummet. Opvarmning (behøver
kun lidt) af den kolde luft indendøre gør at luften vha. opvarmningen fylder
mere og presser fugt ind i revner og sprækker. Du kan nok afhjælpe problemet
noget med en termostat/fugtstyret ventilator.
Har din brændeovn konvektion så den kan få varmen ud i alle krogene, når du
bruger den? Hvis ikke (eller dårlig brændeovn) vil dine vinduer drive af
fugt, når du bruger den. Og dine kolde vægge vil heller ikke have det for
godt.
Der er masser af muligheder i dine fugtproblemer og kan kun afhjælpes ved at
være der fysisk og se, hvordan du "gebærder" dig.

Mvh.
Torben

Fra : Marianne

Dato : 23-03-08 01:21

> Men eet eller andet gør du forkert, da du altid har haft problemet uanset
> boligform.

Ja - det må jeg jo gøre.

> [...]
> fylder mere og presser fugt ind i revner og sprækker. Du kan nok afhjælpe
> problemet noget med en termostat/fugtstyret ventilator.

Hmmm ... ja måske.

> Har din brændeovn konvektion så den kan få varmen ud i alle krogene, når
> du bruger den? Hvis ikke (eller dårlig brændeovn) vil dine vinduer drive
> af fugt, når du bruger den.

Vinduerne driver bestemt ikke af fugt. Der er 'bare' sorte rande nederst på
ruderne ved træværket. Ca 3-4 mm ind åå træet-

Og dine kolde vægge vil heller ikke have det for
> godt.
> Der er masser af muligheder i dine fugtproblemer og kan kun afhjælpes ved
> at være der fysisk og se, hvordan du "gebærder" dig.

Ja, jeg ved, ventilation kan være noget kompliceret noget.

Tak for ideerne.

mvh
Marianne