Komfur - 220 eller 360V
Fra : Marianne

Dato : 19-03-08 21:48

Hej

Jeg skal skifte et gammelt komfur ud, og vil gerne have et keramisk, der kan
fældes ned i bordpladen.

Men jeg har kun 220V. Duer det eller hvordan? Hvad med ovn? På 'punkt1's
hjemmeside står der intet om hvilken el, der kræves.

mvh
marianne

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-03-08 22:00

Hej!

Marianne wrote:

> Jeg skal skifte et gammelt komfur ud, og vil gerne have et keramisk, der kan
> fældes ned i bordpladen.

Overvej et induktionskomfur istedet. Det er bare _så_ meget hurtigere - jeg
skifter ihvertfald aldrig tilbage igen.

> Men jeg har kun 220V. Duer det eller hvordan? Hvad med ovn? På 'punkt1's
> hjemmeside står der intet om hvilken el, der kræves.

Du skal have 380V til en ny kogeplade i langt de fleste tilfælde (hvis ikke dem
alle). Men mon ikke der er mere end een fase i forvejen. Har du haft nogen til
at kigge i tilslutningen af det gamle komfur?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Marianne

Dato : 19-03-08 22:11

> Overvej et induktionskomfur istedet. Det er bare _så_ meget hurtigere -
> jeg skifter ihvertfald aldrig tilbage igen.

Nej, men det er også dyrere - og da det er til mit sommerhus, synes jeg
induktion vil være 'overkill'.

> Du skal have 380V til en ny kogeplade i langt de fleste tilfælde (hvis
> ikke dem alle). Men mon ikke der er mere end een fase i forvejen. Har du
> haft nogen til at kigge i tilslutningen af det gamle komfur?

Hmmm - efter eltavlen at dømme er der nu ikke 360V. Komfuret har sin egen
afbryder af den gamle bakelit-type med 3 * 10A I mellemtiden har jeg kigget
hos Ikea, og der er alle elementerne til 220V.

Håbede blot, at jeg kunne finde noget brugt.

mvh
marianne

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-03-08 22:44

Hej!

Marianne wrote:
> Nej, men det er også dyrere - og da det er til mit sommerhus, synes jeg
> induktion vil være 'overkill'.

Enig. Vidste ikke det var til sommerhuset.

> Hmmm - efter eltavlen at dømme er der nu ikke 360V. Komfuret har sin egen

Det er nu faktisk 400V idag, ikke 380V og slet ikke 360V :)

> afbryder af den gamle bakelit-type med 3 * 10A I mellemtiden har jeg kigget
> hos Ikea, og der er alle elementerne til 220V.

Hvis du har en gruppe med 3 x 10A sikringer til komfuret så er der sikkert
minimum 2 faser, måske tre (der behøver ikke være tilsluttet ledninger til alle
tre sikringer). Og så har du de 400V der skal bruges.

Måles der mellem en fase og nul måler du 240V.
Måles der mellem en fase og en fase måler du 400V.

> Håbede blot, at jeg kunne finde noget brugt.

Sådan som jeg ser det burde du kunne bruge en hvilken som helst kogeplade fra
DBA e.lign.

Men husk at du skal have en elektriker til at montere den.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Marianne

Dato : 19-03-08 22:48

> Enig. Vidste ikke det var til sommerhuset.

Næh .. det skrev jeg heller ikke

> [...]
>
> Måles der mellem en fase og nul måler du 240V.
> Måles der mellem en fase og en fase måler du 400V.

OK. En elektriker behøvs, kan jeg se.

> Sådan som jeg ser det burde du kunne bruge en hvilken som helst kogeplade
> fra DBA e.lign.

Ja - og der er mange!

> Men husk at du skal have en elektriker til at montere den.

Ja! Det kan du være forvisset om, at jeg nok skal huske!

Tak for din hjælp.

mvh
Marianne

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-03-08 23:42

Hej!

Marianne wrote:
> OK. En elektriker behøvs, kan jeg se.

Jep. Eller i det mindste en som ved 100% hvad han laver. Der er ikke mange "ben"
i at montere en kogeplade korrekt hvis den eksisterende installation er iorden,
men det skal laves forsvarligt og fagligt korrekt for at undgå potentielle farer.

Det er dog ulovligt ikke at bruge elektrikeren, så det tager jeg skarpt afstand
fra :)

> Tak for din hjælp.

Intet problem. God påske.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 21:21

Marianne skrev:

> Hmmm - efter eltavlen at dømme er der nu ikke 360V. Komfuret har sin egen
> afbryder af den gamle bakelit-type med 3 * 10A I mellemtiden har jeg kigget
> hos Ikea, og der er alle elementerne til 220V.

Pladerne i et komfur er ikke 360Volt: Når der er tre plader på et komfur
skyldes det at det er praktisk at anvende de 3 X 230Volt der kan pilles
ud af en 360Volts lednings tre faser og jord og således have fuld
sikringskapacitet til alle plader

Dine sikringers 10A svarer til et forbrug på 2300Watt!
Hvor store er de kogeplader du kigger på? Hvis de gennemsnitligt er på
mere end 800Watt er der ikke strøm til tre plader

I mine øjne lyder det som at tiden og forbruget er stukket af fra den
oprindelige installation.
Det skulle nok være muligt at få yderligere en 360Volts gruppe á 3X10A;
det koster selvfølgelig sit, men er måske værd at overveje :-/
Husets værdi burde ligefrem stige p.g.a. den elektriske forbedring!?

--
Armand.

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-03-08 09:00

> [...]
> sikringskapacitet til alle plader
>
> Dine sikringers 10A svarer til et forbrug på 2300Watt!

Men husk nu på at der er tre af dem, så hvis de alle sammen er forbundet
skulle det give 3x10Ax230V=6900W.

> Hvor store er de kogeplader du kigger på? Hvis de gennemsnitligt er på
> mere end 800Watt er der ikke strøm til tre plader

Har ikke lige helt styr på om man kan slippe afsted med at belaste to
sikringer og på den måde hæve forbruget, men hvis hver af de tre plader
kører på egen fase må de kunne levere 2300W hver. Også samtidigt.

> I mine øjne lyder det som at tiden og forbruget er stukket af fra den
> oprindelige installation.
> Det skulle nok være muligt at få yderligere en 360Volts gruppe á 3X10A;

Hvis det endelig skulle blive et problem kunne man nøjes med at undersøge om
kablerne kan klare at man sætter en større sikring foran. Mine
køkkeninstallationer er forsynet med 3x16A, jeg tror ikke du kan få ret
meget privat grej der kan trække mere end det.

Keller

Fra : Carsten

Dato : 26-03-08 09:11

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køkkeninstallationer er forsynet med 3x16A, jeg tror ikke du kan få ret
> meget privat grej der kan trække mere end det.

Hvis man vælger på den måde at opgradere sikringerne så skal man så også
lige sikre (!) sig, at ledningsnettet mellem det forbrugende element og
sikringen er lavet det mulige ekstra "træk". Hvis der f.eks. kun er 1,5
kvadrat ledninger så er 16A faktisk i overkanten. Resultatet kan i så fald
blive at ledningsnettet smelter før sikringen gør det.

Carsten

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-03-08 09:26

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in message

> [...]
> kvadrat ledninger så er 16A faktisk i overkanten. Resultatet kan i så fald
> blive at ledningsnettet smelter før sikringen gør det.

Enig, dette er bestemt ikke noget man bare lige skifter rundt. Jeg har en
helt ny installation hvor der sidder automatsikringer, dem skal der jo en
elektriker til at pille i. Jeg havde ikke lige tænkt over at mit indlæg
kunne læses som en opfordring til at klemme en større sikring eller et bøjet
søm ind hvor den gamle sikring sad.

Når det nu er 3x10 den er monteret med nu er det jo sandsynligvis kun 1,5
kvadrat og så er maks vist 13A, hvis vel at mærke ledningerne er i orden.
Men alt dette er noget fro en fagmand.

Keller

Fra : Armand

Dato : 26-03-08 20:41

Carsten Keller skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Men husk nu på at der er tre af dem, så hvis de alle sammen er forbundet
> skulle det give 3x10Ax230V=6900W.

Jeg ved snart ikke hvorledes Mariannes beskrivelse af sikringsgruppen
skal læses: Oprindeligt forstod jeg det som 3 stk 230V sikrings-
grupper/kredsløb á 10A; men ved genlæsning nu kan jeg godt læse det som
at komfuret har sin egen 3X10A -gruppe :-/
Er det sidstnævnte tilfældet så ér der 360V til komfuret (men måske blot
ikke udnyttet hidtil) og så er der frit valg af koge-ø!

> Har ikke lige helt styr på om man kan slippe afsted med at belaste to
> sikringer og på den måde hæve forbruget, men hvis hver af de tre plader
> kører på egen fase må de kunne levere 2300W hver. Også samtidigt.

Jup!
Og det er dét der er fidusen ved 360V!

> Hvis det endelig skulle blive et problem kunne man nøjes med at
> undersøge om kablerne kan klare at man sætter en større sikring foran.

Det koster kassen at øge mængden af Ampere i huset

> Mine køkkeninstallationer er forsynet med 3x16A, jeg tror ikke du kan
> få ret meget privat grej der kan trække mere end det.

16A er ellers ved at være umoderne, det er generelt 10A der installeres
i nybyg i dag.
Og som jeg kan se er 360V også ved at blive yt: Min seneste vaskemaskine
er 220V i modsætning til den forhenværende og alle andre jeg har haft
i hænderne. Argumentet er sikkert driftsøkonomi; men vandet koster vel
det samme at varme op hvadenten man gør det med ét eller to varmelegemer :-/
Den nye tager i modsætning til den gamle, en hulens masse tid om en vask
og der må da dels være et tilsvarende større varmetab genem den længere
tid, ligesom tromlens motor også skal holdes igang så meget længere :-/
Men der er sikkert nogle der er klogere end mig derom - Akkurat som
omkring lavenergi alu-vinduer

--
Armand.

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-03-08 08:41

> Det koster kassen at øge mængden af Ampere i huset

> 16A er ellers ved at være umoderne, det er generelt 10A der installeres i
> nybyg i dag.

Er det ikke 13A? Min 1,5 kvadrat installation er med 13A sikringer, der er
så trukket 3x16A i 2,5 kvadrat til køkken, vaskerum og garage.

> Og som jeg kan se er 360V også ved at blive yt: Min seneste vaskemaskine
> er 220V i modsætning til den forhenværende og alle andre jeg har haft i
> hænderne. Argumentet er sikkert driftsøkonomi; men vandet koster vel

Men er det ikke med 16A sikring? Så er der jo lidt mere at gøre med.

Keller

Fra : Carsten

Dato : 27-03-08 08:58

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>
> Men er det ikke med 16A sikring? Så er der jo lidt mere at gøre med.

Nej, for så er vi tilbage til min tidligere posting. Ledningen på nyere HHV
maskiner er kun 1,5 kvadrat, så den vil i givet fald smelte/brænde førend
sikringen går i givet fald at der opstår en fejl i HHV maskinen.
Da jeg fik sat ny vaskemask op af en elektriker skiftede han netop
sikringerne fra 16A til 13A (og satte en prop i sikringshuset)

Carsten

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-03-08 10:41

> [...]
> Da jeg fik sat ny vaskemask op af en elektriker skiftede han netop
> sikringerne fra 16A til 13A (og satte en prop i sikringshuset)

Ahh, så det var det du mente. Jeg tænkte udelukkende på den faste
installation, men det går selvfølgelig heller ikke at ledningen på apparatet
er for tynd.

Keller

Fra : Armand

Dato : 28-03-08 13:52

Carsten Keller skrev:
> "Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in message

> Ahh, så det var det du mente. Jeg tænkte udelukkende på den faste
> installation, men det går selvfølgelig heller ikke at ledningen på
> apparatet er for tynd.

Jeg mindes ikke at der har været nogen bemærkning om
max-sikringsstørrelse på min nuværende 230V vaskemaskine.
Den bruges indtil videre i det 230V-udtag der er på 360V-stikket
(forresten: jeg er brændt fast i emnelinien, for normen hedder da 230V
hhv 400V idag, i modsætning til tidligere 220/380, ikke?) og som hidtil
har været tumblerens domæne!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 28-03-08 14:15

> Jeg mindes ikke at der har været nogen bemærkning om max-sikringsstørrelse
> på min nuværende 230V vaskemaskine.

Nej, for en vaskemaskine kan ikke bruge mere end det den er "lavet til".
Derfor er problemstillingen ikke helt så stor som hvis man bare (hovedløst)
sætter en stikdåse ("forlængerledning") på et 16A udtag. Her kan du så
nemlig sætte ting på som kan trække mere end ledningen er beregnet til.
Resultatet bliver så (som jeg skrev) at ledningen smelter før end sikringen
gør det.

> Den bruges indtil videre i det 230V-udtag der er på 360V-stikket
> (forresten: jeg er brændt fast i emnelinien, for normen hedder da 230V hhv
> 400V idag, i modsætning til tidligere 220/380, ikke?)

Jo, korrekt, men det tager tid at lære en gl. hund nye tricks. Derfor bruger
den alm. dansker stadig termerne 220 og 360 og ikke de korrekte 230 og 400.

> og som hidtil har været tumblerens domæne!

Det er lidt frækt at bruge ordet tumber om elektrikere

Carsten

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-03-08 14:40

Carsten wrote:

> Jo, korrekt, men det tager tid at lære en gl. hund nye tricks. Derfor
> bruger den alm. dansker stadig termerne 220 og 360 og ikke de
> korrekte 230 og 400.

Nogle kan så hverken lære nye eller gamle tricks. 360 V har aldrig været
korrekt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Carsten

Dato : 28-03-08 18:47

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Nogle kan så hverken lære nye eller gamle tricks. 360 V har aldrig været
> korrekt.

Næ, det er jo 380

Sjovt nok så kiggede jeg lige på min elradiator ude på det lille
badeværelse. Den er kun en 300w radiator, men alligevel er den 380v. Det kan
ikke tage mange picosekunder at få den op i omdrejninger med 2 faser.

Carsten

Fra : Armand

Dato : 28-03-08 13:47

Carsten Keller skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Men er det ikke med 16A sikring? Så er der jo lidt mere at gøre med.

Der ér 3x16 til vaskerummet, men om den nye behøver det ved jeg
egentligt ikke :-/

--
Armand.

Fra : Carsten Keller

Dato : 31-03-08 08:19

> Der ér 3x16 til vaskerummet, men om den nye behøver det ved jeg egentligt
> ikke :-/

Det gør den sikkert ikke...

Keller

Fra : Armand

Dato : 31-03-08 21:55

Carsten Keller skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Det gør den sikkert ikke...

Næh, og tænker man indenom, hvem skulle de så sælge til som kunne
antages at have 230V16A til det originale stik :-/

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 20-03-08 10:46

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal skifte et gammelt komfur ud, og vil gerne have et keramisk, der
> kan fældes ned i bordpladen.

...Altså kogepladerne antager jeg (det bliver svært at få et helt
komfur som kan fæles ned i bordpladen)

> Men jeg har kun 220V. Duer det eller hvordan? Hvad med ovn? På 'punkt1's
> hjemmeside står der intet om hvilken el, der kræves.

Det er korrekt (som du skriver senere) at de fleste kogesektioner i dag
*kan* køre 220v men resultatet bliver også derefter - as in: du kan kun
tænde en eller to af pladerne samtidig uden at springe sikringen. Muligvis
det er ok i et sommerhus ?!

Dit gamle komfur (rigtigt komfur antager jeg, med kogeplader og ovn i een
enhed) har næsten 100% sikkert kørt på mere end een fase - nok endda tre, så
du har sikkert samme tre faser til rådighed for din nye opstilling. Jeg vil
anbefale en elektriker til at få monteret kogesektion (og du skal vel også
have en ovn der også).

Jeg ved ikke hvad muligheder du har for at finde noget brugt - uden at det
også er noget "skidt". I givet fald skal du være heldig at finde et fejlkøb.

Carsten

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-03-08 11:51

Hej!

Carsten wrote:
> Dit gamle komfur (rigtigt komfur antager jeg, med kogeplader og ovn i een
> enhed) har næsten 100% sikkert kørt på mere end een fase - nok endda tre, så
> du har sikkert samme tre faser til rådighed for din nye opstilling.

Hvis du læser i tråden vil du også erfare, at der sandsynligvis er min. 2 faser
til komfuret. Sådan forstår jeg det ihvertfald, uden dog at have set det.

> Jeg ved ikke hvad muligheder du har for at finde noget brugt - uden at det
> også er noget "skidt". I givet fald skal du være heldig at finde et fejlkøb.

Der burde være gode muligheder. Mange skifter jo til nyere ting i disse tider,
og de gamle ting skal bare væk...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Carsten

Dato : 21-03-08 16:03

> Der burde være gode muligheder. Mange skifter jo til nyere ting i disse
> tider, og de gamle ting skal bare væk...

Ja, men lige præcis med elektronik så skal man være "varsom". Jeg ville ikke
købe en kogesektion som havde været brugt i 3-5 år i forvejen (med mindre
prisen var "næsten ingenting").

Carsten

Fra : Carsten

Dato : 21-03-08 16:07

> Hvis du læser i tråden vil du også erfare, at der sandsynligvis er min. 2
> faser
> til komfuret. Sådan forstår jeg det ihvertfald, uden dog at have set det.

Ja, det er vist kun dig og mig som har konkluderet noget omkring 400v
Marianne (trådens "ejer") har aldrig bekræftet - omend hendes "der er 3 x
10A" jo godt kunne tyde på det.

Carsten