Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
bedste indstillinger....
Fra : sbjensen

Dato : 27-03-08 14:35

Hej

Jeg har et Canon 350D med 17-55mm f/2.8 IS USM samt filter
(cirk.polar.filter 77 mm)

Hvis jeg skal tage billeder af biler - i sollys - hvordan skal de
optimale indstillinger så være ?
Vi taler ikke om kreativiteten i billederne - kun instillingerne.

Jeg ser frem til jeres svar.

Svend

Fra : /Peter

Dato : 27-03-08 21:40

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i en meddelelse
[...]

:
RAW
Av: 5.6
Hvis det er hvide biler : + 1/3 -1 EV
Hvis det er sorte biler: - 1/3 - 1 EV

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 27-03-08 21:43

On Thu, 27 Mar 2008 13:34:30 -0700 (PDT), sbjensen wrote:

> [...]
> optimale indstillinger så være ?
> Vi taler ikke om kreativiteten i billederne - kun instillingerne.

Du bliver nødt til at komme med noget mere? Ingen kan svare ud fra det du
er kommet med. Hvad vil du vise med billedet? Den kreativitet her
betydning for indstillingerne.

Efter det du er kommet vil jeg gætte på et sted mellem blænde f2.8 og f11.
Iso og Lukketid alt efter behov og lysmåling.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : ab©

Dato : 28-03-08 03:00

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg skal tage billeder af biler - i sollys - hvordan
> skal de optimale indstillinger så være ?

Sollys er efter min mening slet ikke optimalt til fotografering af biler (og
meget andet)

ab©

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-08 10:47

ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:

> Sollys er efter min mening slet ikke optimalt til fotografering af biler (og
> meget andet)

Hmm... og jeg mener, at solys er exstrem god belysning, hvis fotografen
er dygtig nok til at udnytte alle de mulighedder det giver...

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : ab©

Dato : 28-03-08 14:48

> Hmm... og jeg mener, at solys er exstrem god belysning, hvis fotografen
> er dygtig nok til at udnytte alle de mulighedder det giver...

OK - sorte slagskygger og mega-kontraster kan da selvfølgelig være med til
at understrege både det ene og det andet (og kan også få personer til skære
grimasser og bidrage med meget underholdende ansigtsudtryk), men at det
ligefrem skulle være en fordel i forbindelse med fotografering af en bil -
ja, det kan du nok alene mene for ikke at give nogen ret

ab©

(Findes der ikke "stave-kun-trold" til en MAC ?

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-03-08 15:09

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> [...]
> det ligefrem skulle være en fordel i forbindelse med fotografering af en
> bil - ja, det kan du nok alene mene for ikke at give nogen ret

Jeg har set mange billeder, hvor solens lys, kontraster, skygger etc. har
været udnyttet særdeles effektfuldt. Folk ahr det med at binde sig op på
nogle almene regler, som kan være rigtige nok i en del tilfælde, men som
ikke er almengyldige.
Mvh,
Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-08 00:24

Hans Kruse skrev den 28-03-2008 15:08:
> [...]
> været udnyttet særdeles effektfuldt. Folk ahr det med at binde sig op på
> nogle almene regler, som kan være rigtige nok i en del tilfælde, men som

Hvorfor hedder de så /almene regler/?

mvh

Carsten

Fra : Brian Lund

Dato : 29-03-08 15:13

> Hvorfor hedder de så /almene regler/?

Fordi man almindeligvis følger dem... Men nogle vil hellere tage
ualmindelige billeder end billeder der bare er almindelige..!

Brian

Fra : Ole Christiansen

Dato : 28-03-08 08:43

[...]

Skynd dig at sælge det og køb et P&S kamera.

Fra : jespero

Dato : 28-03-08 09:37

sbjensen <sbj@events.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg har et Canon 350D med 17-55mm f/2.8 IS USM samt filter
> (cirk.polar.filter 77 mm)
>
> Hvis jeg skal tage billeder af biler - i sollys - hvordan skal de

Du stiller på M og en tid som passer til farten f.eks 1/500 derefter
spotmåler du på noget der er ca. 17% gråt. Grus græs eller lign stiller
blænden så det passer med tiden og vupti du har en indstilling du kan
bruge.
jespero

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-03-08 18:37

jespero skrev:

> spotmåler du på noget der er ca. 17% gråt.

Hvorfor ikke ca 18% gråt. Det er da bedst

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-03-08 21:16

Søren Friberg wrote:

> Hvorfor ikke ca 18% gråt. Det er da bedst

OK, jeg har nydt lidt rødvin...
En afrunding fra ca 17% til ca 18% er ren underholdning, netop en fredag
aften

Men ud over det: et rimelig udgangspunkt.

Tilføj, at når man fotograferer digitalt koster det ikke ret meget
ekstra at lave en eksponering over og under.

Bo //

Fra : jespero

Dato : 30-03-08 15:40

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Hvorfor ikke ca 18% gråt. Det er da bedst

Hovsa det var vist en slåfejl
jespero

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-03-08 23:19

"jespero" <jesper@spamhulfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spotmåler du på noget der er ca. 17% gråt. Grus græs eller lign stiller
> blænden så det passer med tiden og vupti du har en indstilling du kan

Hej

I gamle dage var et gråkort et gråt stykke karton som reflekterede 18% af
det indfaldende lys.
Hvilken farve det har er bedøvende ligemeget i forbindelse med lysmåling.
At det var/er gråt gør at man kan bruge det til reference i forbindelse med
print og tryk, i forhold til hvidbalance og farvestik.
Når man lavede en fotoopgave, en opstilling, placerede man gråkortet
centralt i motivet og tog et billede, så fjernede man kortet og gjorde
opgaven færdig uden at stille på kameraet eller lyset, det var så let, eller
nærmere svært at lave kopier uden farvestik i kortet, men når den var der,
kunne resten af billederne laves med samme filtrering (hvidbalance).

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : sbjensen

Dato : 28-03-08 02:40

> Skynd dig at sælge det og køb et P&S kamera.

P&S ???

Fra : Kim

Dato : 28-03-08 11:08

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i meddelelsen

>P&S ???
Point and Shoot..... Tror det skal opfattes som en
morsomhed.... Ikke specielt oplysende ihvertfald.

Mvh, Kim

Fra : Ole Christiansen

Dato : 28-03-08 12:03

Fra : sbjensen

Dato : 28-03-08 02:43

> Du bliver nødt til at komme med noget mere? Ingen kan svare ud fra det du
> er kommet med. Hvad vil du vise med billedet? Den kreativitet her
> betydning for indstillingerne.

Bilen tages skråt 45 grader forfra i ca en meters højde - og hele
bilens front og den ene side er på billedet.
Fotoet skal bruges til en forstørrelse ca 70*100 cm.
Bilen er grå og bagrunden er en blanding af vissent græs og blå
himmel.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-03-08 10:34

sbjensen wrote:

> [...]
> Fotoet skal bruges til en forstørrelse ca 70*100 cm.
> Bilen er grå og bagrunden er en blanding af vissent græs og blå

En grå bil burde blive nogenlunde normalt eksponeret ved EV-0

Sæt du kameraet på Av for blændeprioriteret automatik.
Vælg en brændvidde på din zoom, der udtrykker det du vil med billedet.
Kort brændvidde gir en massiv kølerfront og meget lille bil bagved, Tele
komprimerer bilen lidt i længden.
Så hvis det er normale proportioner, du søger, så vælg omkring de 40 mm i
brændvidde,

Jeg går også ud fra, at du gerne vil have hele bilen skarp fra for til
agter.
Så skal du nok vælge blændeværdi f:/8,0, for ved 4 meters afstand vil DOF -
dybdeskarpheden være 351 cm på brændvidden 40 mm
Brug lavest mulig ISOværdi. Sørg for at lukkertiden kommer over 1/70 sekund,
så er du rimeligt sikker på ikke at ryste billledet.

Start med Ev-værdi = 0 og tjek dit histogram. Sæt lysmålingen til Matrix.
Ret Evkorrktionen efter histogrammet. I solskin er det ikke sikkert, at du
kan undgå brændte højlys på en reflekterende ting som en bil, men helllere
svedne højlys i begrænset omfang end et alt for mørkt billede.
Det blir et kompromis, så tjek histogram og gerne også advarslen for brændte
højlys.
Kan du finde ud af at konvertere billederne fra RAW, så brug det filformat.
Hvis ikke, så brug Jpeg.
RAW gir lidt mere spillerum.
For at undgå de største problemer, så placér bilen, så de værste højlys
undgåes. - Hint oveskyet himmel er noget af det værste. En jævn mørk
baggrund, som en skov f.eks er bedre, for den lkan du lade blive mørk uden
at det generer billedet, mens bilen kan eksponeres korrekt. Har du mulighed
for det, så sørg for stor afstand til baggrund, for at sløre den. Det gir et
roligere billede.
Længere kan jeg vist ikke hjælpe dig uden at tage billedet selv

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-03-08 15:35

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Det gir et roligere billede.
> Længere kan jeg vist ikke hjælpe dig uden at tage billedet selv

I tillæg til Jespers udmærkede svar vil jeg anbefale, at du bruger stativ og
sætte kameraet på manuel fokus og manuel indstilling af lysmåler. Bruger mlu
og timer, så du undgår rystelser af nogen art. Det er måske udnødvendigt,
men det skader ikke at tage forholdsreglerne.

Hvorfor det? Jo, når du har masser af tid og vil opnå det optimale tekniske
resultat, så sørg for at det bliver så skarpt som muligt (=stativ), også at
har fuld kontrol over hvor der er fokuseret (=manuel fokus) og du har fuld
kontrol over eksponeringen og emd histogramkontrol (=manuel eksponering). Du
kan så vælge forskellige positioner og for hver position vælge fokusering
omhyggeligt og prøve med forskellige blændeværdier. Det er ganske hurtigt at
gå igennem blæneskalaen og bagefter vælge, den der ser mest vellykket ud.
Det er svært at vurdere på stedet. Det er ikke sikkert at du vil foretrække
den med det hele indefor dof, måske er det fakstisk meget bedre at have den
allebagerste del af bilen en anelse udenfor dof eller lige netop indefor dof
og resten udenfor. Hermed ikke givet nogen præference, bare noget du kan
arbejde med. Prøv også at placere bilen i forhold til solen på forskellige
måder og som Jesper siger, vær omhyggelig med baggrunden. Desuden vær
omhyggelig med at undgå udbrændte højlys, heller juster lyset op ved
efterbehandling. Ved lav ISO er der ikke noget problem med støj og i ACR
eller Lightroom findes der gode værktøjer til at juster raw filer mht. lys.

Disse råd kan selvfølgelig være totalt overkill ift. det du vil lave, da du
bare siger du vil lave et billede af en bil og printe i 70x100cm. Måske er
det ovenikøbet en grim bil, så det hele kan være ligegyldigt Men spøg
til side, nu kan du jo prøve og så vise os resultatet bagefter, så kan du få
passende spanking bagefter, hvis du ikke har fulgt rådene
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 28-03-08 16:53

> [...]
> spøg til side, nu kan du jo prøve og så vise os resultatet bagefter, så
> kan du få passende spanking bagefter, hvis du ikke har fulgt rådene

Morer du dig

Hva' med solen i ryggen og fuld automatik!
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-03-08 19:12

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> Morer du dig
>
> Hva' med solen i ryggen og fuld automatik!

Morer du dig? Hvad med at give manden nogle råd isf. denne fjollede
kommentar.
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 28-03-08 21:03

> "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> Morer du dig? Hvad med at give manden nogle råd isf. denne fjollede
> kommentar.

Den er bestemt ikke fjollet, men jeg kunne ikke lade være med at give den en
drejning.

Nr. 1 er lyset - hvorfra og hvordan den falder.
Både din og Frodos tekniske beskrivelse er ligegyldig, hvis ikke lyset
ligger perfekt.

Blankpoleret bil i modlys? Det er jeg vist den eneste, der påpeger.

Er solen først bagved eller max 45 grader til siderne, klarer ethvert kamera
den situation i automatik.
Det er bare at se, hvad der er bedst.

Nr. 2 er komposition

Jeg aner ikke hvad det er for en bil, men generelt ned i øjenhøjde eller
lavere. Lavt!

Nr 3,4,5,6 er teknikaliteter. Men blænden på 8 og og stativ er den hjemme.

Det var såmænd det jeg ville sige.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-03-08 00:24

> [...]
> lavere. Lavt!
>
> Nr 3,4,5,6 er teknikaliteter. Men blænden på 8 og og stativ er den hjemme.

Ok, Gert, men min pointe var såmænd, hvis det gik tabt i alle ordene, at jeg
rådede spørgeren til at eksperimentere, da jeg fik det indtryk at kvaliteten
og billedet var vigtigt for ham. Jeg nævnte også at han skulle prøve med
forskellige vinkler og med lyset fra forskellige sider. Så det var da med
Som du ved betragter jeg lyset som altafgørende. Jeg lever dog ikke
altid op til det selv
Mvh,
Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-03-08 21:13

Gert Nielsen wrote:

> Morer du dig
>
> Hva' med solen i ryggen og fuld automatik!

-generer det dig, at nogen svarer meget fyldestgørende ?

Jeg synes at Jester og Hans har prøvet at virkelig hjælpe med at
beskrive hvad og hvorfor.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-03-08 21:17

Bo Bjerre wrote:

> Jeg synes at Jester og Hans har prøvet at virkelig hjælpe med at
> beskrive hvad og hvorfor.

Undskyldd Jesper, min ysdysyit havde forskubbet sig...

Bo //

Fra : Gert Nielsen

Dato : 28-03-08 21:24

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> -generer det dig, at nogen svarer meget fyldestgørende ?
>
> Jeg synes at Jester og Hans har prøvet at virkelig hjælpe med at beskrive
> hvad og hvorfor.

Nej, bestemt ikke. Begge er meget hjælpsomme, og jeg har selv fået hjælp.
Her blev den bare lidt - for meget
Men se mit svar til Hans.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-03-08 00:23

> Nej, bestemt ikke. Begge er meget hjælpsomme, og jeg har selv fået hjælp.
> Her blev den bare lidt - for meget

Ja, det er da muligt, og alle rådene kan jo have forvirret mere end de
hjalp.
Mvh,
Hans

Fra : sbjensen

Dato : 29-03-08 06:48

> [...]
> roligere billede.
> Længere kan jeg vist ikke hjælpe dig uden at tage billedet selv

Tak for et fyldstgørende og lærerigt svar - det er noget jeg tror jeg
kan bruge - jeg prøver....

Tak for hjælpen allesammen

Svend