Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad mangler der i Adobe Elements ?
Fra : jakob

Dato : 27-03-08 19:15

Jeg skyder i RAW og har tidligere brugt rawshooter og nu en del
lightroom. Det mangler dog noget i sharpen funktioner og elementær
billedbehandling så photoshop kommer i brug engang imellem.

Nu har jeg brug for noget elemtær billedbehandlig i firma sammenhæng og
hvis elements kan klare det er det jo et bedre valg rent økonomisk.

Derfor vil jeg egentlig gerne have et bud på hvad elements IKKE kan, som
kan være relevant for billedbehandling. Hvad med dogdge og burn ? Levels
? Blur ? Lag og så videre.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-08 00:42

>Derfor vil jeg egentlig gerne have et bud på hvad elements IKKE kan, som
>kan være relevant for billedbehandling. Hvad med dogdge og burn ? Levels
>? Blur ? Lag og så videre.

Alt det kan den.

Men den mangler Layer Masks. Dog kan det tilføjes via et fiks, men det
virker ikke helt som i den store.

Derudover mangler ACR en del features i PSE i forhold til PS.

Fra : jakob

Dato : 28-03-08 10:34

> Men den mangler Layer Masks. Dog kan det tilføjes via et fiks, men det
> virker ikke helt som i den store.
>
> Derudover mangler ACR en del features i PSE i forhold til PS.

Ok, jeg kan nok godt undvære avanceret masking tror jeg. At ACR er
crippled betyder intet for mig. Jeg har aldrig brudt mig om PS raw
converter.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-08 13:58

>Ok, jeg kan nok godt undvære avanceret masking tror jeg.

Jeg har haft brug for det, men har brugt omtalte fiks/plugin. Kan bare
ikke huske hvor jeg fandt det og har formatteret siden.

>At ACR er
>crippled betyder intet for mig. Jeg har aldrig brudt mig om PS raw
>converter.

Det er den eneste jeg kender til. Men bruger den kun til, at rette
hvidbalance og eksponering - resten klarer jeg i selve PSE.

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-03-08 10:38

"jakob" <none@none.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Derfor vil jeg egentlig gerne have et bud på hvad elements IKKE kan, som
> kan være relevant for billedbehandling. Hvad med dogdge og burn ? Levels

Ikke alt hvad du er ude efter står nævnt her
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html,
men måske er det alligevel værd at læse det for dig. Hvis du altså ikke har
set den allerede.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : jakob

Dato : 08-04-08 22:43

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> room.html, men måske er det alligevel værd at læse det for dig. Hvis du

Det kigger jeg lige på hans, tak for det. Men jeg kan jo se at den nye
lightroom dækker dodge og burn så den er lige blevet ret meget mere
interesant.

Men så igen. Det er jo et dårligt tidspunkt at købe den gamle på men der
er jo alligevel et hul til august hvor den skulle komme. Hvordan plejer
deres upgrade politik at være har du en ide om det ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-08 23:54

> Det kigger jeg lige på hans, tak for det. Men jeg kan jo se at den nye
> lightroom dækker dodge og burn så den er lige blevet ret meget mere
> interesant.

Ja, det er rigtigt og selvom det ikke er helt så fleksibelt, som man kunne
ønske sig (ihvertfald nu), så er det en velkommen tilføjelse.

> Men så igen. Det er jo et dårligt tidspunkt at købe den gamle på men der
> er jo alligevel et hul til august hvor den skulle komme. Hvordan plejer
> deres upgrade politik at være har du en ide om det ?

Det plejer jo at koste at hoppe mellem større opgraderinger, altså fra 1.x
til 2.x, så hvis du køber nu, så koster det en opgradering, vil jeg tro.
Mvh,
Hans