Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Crop factor kontra hvad man ser i søgeren
Fra : lauridsen@gmail.com

Dato : 26-03-08 06:30

Jeg er ny ud i digital SLR, så bær over med mig . Da jeg for snart
mange år siden stiftede bekendskab med analoge SLR, lærte jeg at det
jeg så i søgeren var præcist hvad der kom på billedet. Hvordan hænger
det sammen med at billedchippen i mit Canon EOS400D er mindre end 24 *
36 ? Kompenserer søgeren for dette (evt ved at vise lidt mindre end
objektivet "ser" ) eller hvordan fungerer det ?

Henrik

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-03-08 13:46

<lauridsen@gmail.com> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Kompenserer søgeren for dette (evt ved at vise lidt mindre end
> objektivet "ser" ) eller hvordan fungerer det ?

Der fungerer fuldstændigt som på analog SLR, hvilket vil sige at du
(praktisk taget - kun få modeller viser 100%. Præcis som i "gamle dage") ser
det i søgeren, som kommer på billedet.
Crop faktor gør at søgerbilledet er mindre end på et analog SLR og
full-frame DSLR.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per

Dato : 26-03-08 19:14

> Crop faktor gør at søgerbilledet er mindre end på et analog SLR og
> full-frame DSLR.

Det er derfor søgeren på en 400D syntes meget lille og mørk i forhold til
5D/1D serien.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-03-08 19:31

"Per" <ihate@spam.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er derfor søgeren på en 400D syntes meget lille og mørk i forhold til
> 5D/1D serien.

Jeps, men husk at 1D serien (crop faktor 1.3) søgeren er mindre end 1Ds
serien og 5D (crop faktor 1.0)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per

Dato : 29-03-08 09:08

> Jeps, men husk at 1D serien (crop faktor 1.3) søgeren er mindre end 1Ds
> serien og 5D (crop faktor 1.0)
>
> --

Ja, men søgeren i 1D mkIII virker meget lig den i 5D umidelbart.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-03-08 13:22

"Per" <ihate@spam.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja, men søgeren i 1D mkIII virker meget lig den i 5D umidelbart.

Ok - jeg har ikke nogen mk III, og det er ikke en ting jeg har lagt mærke
til når jeg har prøvet den.
Forstørrelsen fra mkII til mkIII er øget fra 0.7 til 0.76.
Men det er stadig mindre end min over 20 år gamle Olympus OM3 med 0.84x. Det
er en kedelig oplevelse hver gang man sammenligner den lille, gamle, fine
OM3 med noget af det bedste moderne som findes. Søgeneren er væsentligt
større, selvom kameraet og prismen er væsentlig mindre.

Jeg sidder med 1D mkII, 1Ds mkII og 5D.
Forskellen på søgeren i 1D mkII og 1Ds mkII er præcis som man måtte forvente
ud fra forskellen på grund af sensor-størrelse.
Det er svært at se forskel på størrelsen af søgerbilledet på 5D og 1Ds mkII,
hvilket stemmer med specifikationerne:
1Ds mkII: 100%*0,7 = 70 og 5D:96%*0,71 = 68
På 1D mkIII er regnestykket 100%*0,76/1.3= 58

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen