Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
God bog om digital fotografering
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 25-03-08 17:06

Hej,

Jeg vil gerne lære lidt mere om fotografering (digital kamera) og søger
derfor en bog der hjælper mig godt på vej.

Jeg ønsker at lære de forskellige begreber at kende, hvordan man tager
billeder optimalt i forskellige miljøer (mørke, lys, modlys etc. etc.)
og så ellers blot gode tips til at udnytte mit kameras mange muligheder.

Jeg har et Nikon D-80 med et 'kit linse', 55-135mm og så har jeg købt et
Nikon SB-600 FLASH til den, som jeg dog ikke har fået leget med endnu.

Bogen må gerne være på dansk og jeg har bla. kigget på
http://www.saxo.com/dk/item/thomas-nykrog-politikens-bog-om-digital-fotografering.aspx
(dog kun på nettet).
Er den værd at købe, skal jeg købe en anden bog eller?

Tak for hjælpen,

Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-03-08 17:18

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Er den værd at købe, skal jeg købe en anden bog eller?

Gå på biblioteket og start så med at låne alle de bøger der er om
digital fotografering, så kan du skimme dem igennem, og lave en
prioteret liste over hvilke bøger du vil starte med at læse.

Og hvis de kan læse dig igennem 2-3 bøger på en måned, så vil du om år
ha' læst alt det nyeste om emnet, og så kan du gå vidre til ældre bøger,
for der er masser af ting, der er fælles for analog og digital
fotografering.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-03-08 05:56

Niels Riis Ebbesen skrev:
> Gå på biblioteket og start så med at låne alle de bøger der er om
> digital fotografering, så kan du skimme dem igennem, og lave en
> prioteret liste over hvilke bøger du vil starte med at læse.

Faktisk en rimelig god ide. Tak for forslaget.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jesper Brock

Dato : 25-03-08 20:39

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:
> [...]
> (dog kun på nettet).
> Er den værd at købe, skal jeg købe en anden bog eller?

Om den er værd at købe, afhænger jo af om du kan bruge det, der står i
den til noget fornuftigt

Det er lidt svært at svare entydigt ja eller nej, når man ikke ved
præcist hvilket niveau, du ligger på. Jeg købte den selv (faktisk på
anbefaling her fra gruppen) for et par år siden, og har haft stor
fornøjelse af afsnittene om efterbehandling af billeder.

Som du beskriver dit niveau i dit indledende spørgsmål tror jeg, du kan
få stor glæde af den - og prisen er jo til at overkomme

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-03-08 22:57

>Jeg ønsker at lære de forskellige begreber at kende, hvordan man tager
>billeder optimalt i forskellige miljøer (mørke, lys, modlys etc. etc.)
>og så ellers blot gode tips til at udnytte mit kameras mange muligheder.

Fornuftigt.

> [...]
>(dog kun på nettet).
>Er den værd at købe, skal jeg købe en anden bog eller?

Jeg har to af Politikens bøger... har mest lyst til at skille dem ad
og bruge dem til lokumspapir. Mere værdi finder jeg ikke i dem groft
sagt.

Understanding Exposure af Bryan Petersen (revised edition) er en jeg
absolut helhjertet kan anbefale.. den er hamrede god. Men på engelsk.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-03-08 08:35

> Jeg har to af Politikens bøger... har mest lyst til at skille dem ad
> og bruge dem til lokumspapir. Mere værdi finder jeg ikke i dem groft
> sagt.

Hej

Det er ikke fair at du ikke skriver hvilke to bøger af Politiken du ikke
mener er gode, Politiken har udgivet rigtig mange gode fotobøger, men der
skal søges en del år tilbage. I disse bøger bankes du igennem den
grundlæggende teori i tør tekst.
Bøger der virker, men de kræver jo også noget af læseren!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-08 11:41

>Det er ikke fair at du ikke skriver hvilke to bøger af Politiken du ikke
>mener er gode,

Politikens Bog om Digital Fotografering
Politikens Store Bog om Digital Foto.

Begge fra 2004 eller deromkring.

Fra : KimT

Dato : 26-03-08 17:16

> Understanding Exposure af Bryan Petersen (revised edition) er en jeg
> absolut helhjertet kan anbefale.. den er hamrede god. Men på engelsk.

Jeg har samme mening om den nævnte bog. Den er så go' at jeg har bestilt to
af hans andre bøger.
Dog skal man efter sigende gå uden om den han har skrevet om "digital
fotografering", da den er fuld af fejl.

Mvh Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-08 22:42

>Dog skal man efter sigende gå uden om den han har skrevet om "digital
>fotografering", da den er fuld af fejl.

Den har jeg også - faktisk lige blevet færdig med, at læse den.

Jeg er ikke så stiv i det, men jeg stoppede op og tænkte "hva faen"
ved mig selv et par gange. Måske det er nogle af de fejl jeg er faldet
over.

Kan du berette om hvad konkret det skulle være? Så vil jeg lige tjekke
i min bog hvad det er så jeg ikke sluger det råt

Fra : KimT

Dato : 26-03-08 22:55

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
>
> Kan du berette om hvad konkret det skulle være? Så vil jeg lige tjekke
> i min bog hvad det er så jeg ikke sluger det råt

Dette kritiske review holdt mig fra at købe bogen:
http://www.amazon.com/Understanding-Digital-Photography-Techniques-Pictures/dp/0817437967
Jeg ser dog frem til at modtage hans nye bog: "Understanding Shutter Speed:
Creative Action and Low-Light Photography Beyond 1/125 Second".
Håber den er lige så god som "Understanding Exposure".

Citat fra reviewet:
"The most serious problem with this book is the large number of technical
errors concerning digital photography. Here are some of the more serious
examples:

- "... the more pixels the merrier" (pg 16). Only true up to a point.

- "Every time you open and close a JPEG file on your computer, the file
degrades due to data being lost..." (pg 18). Not true, and Bryan Peterson's
warnings against using JPEGs are mostly incorrect.

- White balance should always be set to "Cloudy+3" (pg 26). Poor advice,
especially when photographing people because of the need to get skin colors
correct.

- Landscapes should be shot at f/22 (pg 34) and macros at f/32 (pg 118).
This doesn't take the light diffraction problem into account.

- Depth of field properties of a lens are independent of sensor size (pg 39
and 119). Not true.

- Noise reduction should be done last in post processing (pg 57). No, it
should be done first.

- Clean the sensor with compressed air (pg 127). No, this can damage the
camera.

- Take pictures under-exposed by 3 stops in order to stack 8 of them in
Photoshop (pg 148). Crazy advice, you should change the opacity of the
layers instead.

- "The output size of that file ... will be around 2048 x 3000 ppi (pixels
per inch) ..." (pg 156). Meaningless statement.

Bryan Peterson tells us that he shot film for many years and only recently
switched to digital. This book was obviously written before he had learned
enough about digital photography to explain it properly."

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-03-08 00:38

>- "... the more pixels the merrier" (pg 16). Only true up to a point.

Jae joe.. det er jo ikke helt forkert omend det ikke skal være det der
afgør valget med mindre man virkelig har brug for, at forstørre op.

Jeg har ihvertfald mere sjov med de 10mp jeg tager nu end med de gamle
5mp. Da jeg kan "fiske" ting ud af billedet og bruge dem alene uden at
det bliver pixeleret.

>- "Every time you open and close a JPEG file on your computer, the file
>degrades due to data being lost..." (pg 18). Not true, and Bryan Peterson's
>warnings against using JPEGs are mostly incorrect.

Den faldt jeg over.. en ret så kritisk fejl vil jeg sige.

>- White balance should always be set to "Cloudy+3" (pg 26). Poor advice,
>especially when photographing people because of the need to get skin colors
>correct.

Jeg har prøvet det.. og det giver mig faktisk lidt flere gode
resultater end hvis jeg bruger Auto. Jeg har så ikke prøvet med
mennesker endnu..

Jeg læser dog hans generelle råd herom som et personligt valg. At han
godt kan lide den varme det giver billedet.

>- Landscapes should be shot at f/22 (pg 34) and macros at f/32 (pg 118).
>This doesn't take the light diffraction problem into account.

Problemet er hvis man skal køre f/8 fx. pga. diffraktion så får du
ikke den store dybdeskarphed.. så diffraktionen er vel det man må
"betale"?

>- Depth of field properties of a lens are independent of sensor size (pg 39
>and 119). Not true.

Hmm det har han ellers beskrevet anderledes i en anden bog.. så ja
fejl.

>- Noise reduction should be done last in post processing (pg 57). No, it
>should be done first.

Jeg har ikke den store erfaring der, men andre steder har jeg set
(ikke i hans bøger) at sharpening skal være det sidste. Mon det er det
han har tænkt på?

>- Clean the sensor with compressed air (pg 127). No, this can damage the
>camera.

Det står der altså også i min manual jeg kan gøre. Compressed air er
jo ikke fra en kompressor, men fra en dåse med kompresset tør luft.

>Bryan Peterson tells us that he shot film for many years and only recently
>switched to digital. This book was obviously written before he had learned
>enough about digital photography to explain it properly."

Hehe.. ja.. bogen var dog så billig at jeg ikke fortryder. Der står
meget godt i den og de gode billeder kan nydes ihvertfald :)

Tak for "fejlfindingen" :)

Fra : Skovsgaard

Dato : 28-03-08 14:19

On 27 Mar., 00:38, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Den faldt jeg over.. en ret så kritisk fejl vil jeg sige.

Hvis han skriver at det er hver gang du åbner og lukker en fil, ja så
er jeg enig i at det ikke giver mening, men omvendt har jeg flere
steder læst og forstået at en JPEG fil bliver dårligere i kvaliteten
hvergang den bliv gemt, hvilket ud fra betragtningen om at JPEG er et
komprimeret filformat.

Om alle omstændigheder har jeg også netop bestilt begge bøger på
amazon.co.uk til ca 40 GBP, og hvis der er et par småfejl så er det jo
godt at man er klar over at sandheden oftes ved at få den fra flere
kilder, så hvis der er en masse anden lærdom i den så overlever jeg
nok ovenstående.

Mvh

Søren

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-03-08 11:56

>Hvis han skriver at det er hver gang du åbner og lukker en fil, ja så
>er jeg enig i at det ikke giver mening,

Det er det han (desværre) skriver.

> men omvendt har jeg flere
>steder læst og forstået at en JPEG fil bliver dårligere i kvaliteten
>hvergang den bliv gemt, hvilket ud fra betragtningen om at JPEG er et
>komprimeret filformat.

Det er tilgengæld korrekt. Det skriver han så også, men den grumme
fejl er, at han fortæller at bare man åbner og lukker filen så bliver
den dårligere for hver gang.

Jeg kan ikke andet end tro det er en tankebøf fra hans side.. ellers
håber jeg han er blevet klogere siden

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 25-03-08 23:48

Tak til jer der allerede har svaret.

Mit niveau som i referer til, er absolut begynder/idiot :)

Jeg har blot købt et D80 i håb om at resten gav sig selv, men det gjorde
det ikke.
Tager nogle gode billeder syntes jeg, men vil gerne vide noget mere om
alle de forskellige udtryk så jeg - når jeg ikke bruger Auto programmet
- faktisk har en ide om hvad og ikke mindst hvorfor, jeg skal stille på
de forskellige settings.

Samtidig ønsker jeg lære lidt om hvordan man tager gode billeder, altså
tips med at når man tager billeder af personer er det dumt at fylde 50%
af billedet med himmel og så samtidig cutte folks fødder af etc. etc.

Jeg ønsker også som jeg skrev, at lære hvordan man tager billeder i
forskellige situartioner (racer løb, aften/nat, fyrværkeri, stærk lys
etc. etc). Jeg ønsker ikke at blive ekspert, men blot få en ide om
hvordan jeg laver gode billeder når jeg til sommer skal ned at se Le
Mans, eller når jeg er ude og kigge på forskellige ting.

De billeder jeg skal tage, er for at forevige ferie/oplevelser på
billeder. Jeg skal ikke bruge dem til noget proff, blot have billeder af
ferien, renovering af den den gamle Jaguar E-type eller hvad det nu
måtte være :)

Håber på at ovenstående hjælper lidt.

/Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-08 00:53

>Mit niveau som i referer til, er absolut begynder/idiot :)

Ligesom mig så :)

>Jeg har blot købt et D80 i håb om at resten gav sig selv, men det gjorde
>det ikke.

Den "fejl" gjorde jeg også med mit D40X.

> [...]
>alle de forskellige udtryk så jeg - når jeg ikke bruger Auto programmet
>- faktisk har en ide om hvad og ikke mindst hvorfor, jeg skal stille på

Til det "skal" du bruge Understanding Exposure.

>Samtidig ønsker jeg lære lidt om hvordan man tager gode billeder, altså
>tips med at når man tager billeder af personer er det dumt at fylde 50%
>af billedet med himmel og så samtidig cutte folks fødder af etc. etc.

Til det "skal" du bruge "Learning to See Creatively".

> [...]
>hvordan jeg laver gode billeder når jeg til sommer skal ned at se Le
>Mans, eller når jeg er ude og kigge på forskellige ting.

Jeg har købt samtlige af Bryans bøger, herunder de to nævnte foroven.
De har hjulpet mig mere end de snart 100-vis af hjemmeside jeg har
besøgt omkring emnet.

Manden er god til at forklare og så er han hamrende dygtig. Sproget er
engelsk og herunder også fagudtryk, men om du skal lære de danske
fagudtryk eller de engelske kommer vel ud på det samme

Jeg har læst de to bøger jeg har fra Politikens forlag gud ved hvor
mange gange.. men det var først da jeg læste Understanding Exposure at
brikkerne faldt på plads

Nu skal det hele ikke lyde som en stor reklamesøjle, men jeg er bare
så vild med de bøger.. hehe.

Jeg har desværre ingen erfaring med danske bøger ud over Politikens.

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-08 19:20

Hej Martin,

Jeg har kigget på hans bøger i dag og tror jeg køber de 2 du nævner, til
en start i al fald.
Incl. porto cirka 40 USD på Amazon (nye), det er jo ikke så slemt.

Har ikke tjekket hvad de koster i DK og hvor man kan købe dem, det gør
jeg lige inden jeg bestiller :)

Tak for feedback, det ser lovende ud :)

/Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-03-08 19:30

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:
> Hej Martin,
>
> Jeg har kigget på hans bøger i dag og tror jeg køber de 2 du nævner, til
> en start i al fald.
> Incl. porto cirka 40 USD på Amazon (nye), det er jo ikke så slemt.

Prøv om Du kan finde dem i EU. Ellers kommer der moms og ca 200 kr til
post danmark for at de skal ordne import papirerne. Der er mig bekendt
ikke told på bøger.

Bo //

Fra : KimT

Dato : 26-03-08 22:24

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> wrote in message
> Hej Martin,
>
> Jeg har kigget på hans bøger i dag og tror jeg køber de 2 du nævner, til
> en start i al fald.
> Incl. porto cirka 40 USD på Amazon (nye), det er jo ikke så slemt.

Hvis du gerne vil gøre det besværligt for dig selv køber du i US.
Hvorfor ikke købe i DK, det er tilmed billigere (efter told+porto+gebyr).

Tjek: http://www.bogpriser.dk/q-Understanding-Exposure/book-9780817463007/

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 22:21

Bo og Kim, det er amazon.co.uk - der har jeg købt en stribe bøger før,
uden de problemer i nævner. Jeg mener ikke der er problemer når det er i EU.

Men tak for jeres warning.

/Thomas

Fra : KimT

Dato : 27-03-08 22:41

> Bo og Kim, det er amazon.co.uk - der har jeg købt en stribe bøger før,
> uden de problemer i nævner. Jeg mener ikke der er problemer når det er i
> [...]

Ok, jeg troede det var USA fordi du skrev "40 USD".

Mvh Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-03-08 23:21

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:
> Bo og Kim, det er amazon.co.uk - der har jeg købt en stribe bøger før,
> uden de problemer i nævner. Jeg mener ikke der er problemer når det er i
> EU.

Nej, indenfor EU er der ikke problemer. Jeg har engang bestilt brugte
bøger på ...uk, og de blev leveret fra USA, så det snød mig, at de
brugte bøger blev belagt med moms og postDK gebyr. Det blev en del
dyrere end jeg kunne have købt dem nye i UK

Bo //

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-08 22:40

>Hej Martin,

Hej :)

>Jeg har kigget på hans bøger i dag og tror jeg køber de 2 du nævner, til
>en start i al fald.

Det vil du ikke fortryde.

>Incl. porto cirka 40 USD på Amazon (nye), det er jo ikke så slemt.

Jeg købte dem også på Amazon - dog røg anden sending i PostDK's klør
hvilket jeg af andre årsager aldrig har tilgivet dem for, men det er
en anden historie :)

>Har ikke tjekket hvad de koster i DK og hvor man kan købe dem, det gør
>jeg lige inden jeg bestiller :)

Ved at den lokale boghandler tager svinsk meget for dem så jeg
bestilte dem online uden at tjekke hvor jeg ellers kunne få dem i DK.

>Tak for feedback, det ser lovende ud :)

Velbekomme

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-03-08 09:22

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Jeg har blot købt et D80 i håb om at resten gav sig selv, men det gjorde
> det ikke.

Ville du også købe en guitar, og forvente, at den kan spille helt af sig
selv...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-03-08 10:31

"Thomas Løjmann Jørgensen"

> [...]
> skal ned at se Le Mans, eller når jeg er ude og kigge på forskellige ting.

På trods af jeg har fotograferet længe, så er det som med
sport, man skal holde formen ved lige. Det er udemærket
med bøger, og dem du har fået anbefalet er gietvis glimrende.
Men du kommer ikke uden om, som i en hvilken som helst
sprtsgren, at skulle træne. Jeg træner konstant - eks. kan jeg
tage hundredvis af knallerter og biler der kører forbi, apropos
din Le Mans tur. Jeg har experimenteret med længere og kortere
lukkertider, med at dreje kroppen mens jeg panorerer, holde
kameraet i strakte arme etc etc skal motivet komme imod mig,
når det er ud for mig osv osv, igen og igen og igen. Derefter
går der timer med at analysere billederne, hvorfor kikser det ene
og hvorfor funker et andet. En lysere baggrund eller en mørkere,
skal jeg gi en ekstra blænde. Det er muligt du kan læse om en del
af de elementer der indgår i at lave panorerings billeder, men det
er nok ikke sagen at afprøve teorierne når du står til Le Mans,
uhmm selv om der sikkert er masser af tid til det, du skal jo helst
ku snuppe den ene situation der aldrig kommer igen. Så på med
vanten og ud i sneen.

Jeg ved godt det kan lyde træls at skulle lave lektier, men det
er nu sådan en gang det skal gøres og idag med digital kameraer,
slår det ikke bunden ud af pengetanken at knipse nogle tusinde
trænings billeder. Billeder der ikke skal bruges til andet end at
få teknikken ind på rygsøjlen og skærpe synet for hvad der
fungerer og reflekserne for at ramme et interessant øjeblik.
Skyd billederne analyser dem og smid dem ud - lad for guds
skyld være med at gemme alle dine trænings billeder, det er
en total downer at kigge igennem tusindvis af mislykkede
knips, gør dig klart de er tænkt som træning, lær af dem
og kom videre. Hvis du er en mere pertentlig type, kan du
gemme enkelte billeder sammen med noter og kommentaer.
Jeg kan huske for mange år siden der var nogle bøger hvor
mester fotografer delte deres tanker og teknik på et enkelt
billede eller to, det er altid interessant at få et kig ind i processen
bag fotografier der er gået hen og blevet ikoner, men det mest
læreriger er at se hvor meget arbejde og hvor mange overvejelser,
der er indgået i et billede de fleste nok ikke bruger mere end
få sekunder på at se. Når man ved hvordan gode billeder laves,
kan man ricikere at have lidt eller ingen tålmodighed med det
der kærligt kaldes "knips" her i grupperne.

Det svarer til at tage til Le Mans på en almindelig hverdag
og juble hver gang en Passat eller Fiat Punto kører forbi,
jaa det er biler, og de kommer pænt rundt om hjørnet, men
det er ikke rigtigt det samme, og hvis Phillippe står ud af Mazdaen
og kommer hen og spørger dig, hva syns du, magnifique eh? Blir
du nok lidt træt i rynkerne og siger NO! Phillippe er en stolt ung
mand, og forlanger et svar, et kursus, en konstruktiv afhandling,
så måske siger du meld dig ind i en racer skole, studer de gode
kørere. Phillippe gir dig fingeren og hopper ind i Mazdaen, sikke
en tåbe, og du kan se fingeren ude af vinduet mens han droner
afted og forsvinder i solnedgangens sidste stråler, du fanger lige
din egen reflex i et butiks vindue, din røde Ferrari dragt med
Raikkonen og en langbenet brunette - ting tar tid, det finner
han nok ud af en dag.. -max-

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-08 08:32

-max- skrev den 26-03-2008 10:31:
> .... Det er udemærket
> med bøger, og dem du har fået anbefalet er gietvis glimrende.
> Men du kommer ikke uden om, som i en hvilken som helst
> sprtsgren, at skulle træne. ....

Utrolig godt indlæg, som respekterer både teori og praksis.

Man kan jo i sine analyser bruge bøgerne til at finde den viden der skal
til, at man næste gang på "træningsrunde" laver bedre billeder.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-03-08 08:50

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (dog kun på nettet).
> Er den værd at købe, skal jeg købe en anden bog eller?

Jeg vil anbefale Politikens "Jeg fotograferer I og II" eller i en nyere
udgave "Foto I" (Optagelsesteknik) og "Foto II" (Det færdige billede). I
disse bøger er beskrevet alt hvad du har brug for, det vil sige at du får
den grundlæggende fototeori på plads, denne teori er nødvendig for at kunne
lave gode billeder "på stribe" og ikke bare være heldig en gang i mellem.

Digitale udtryk kan du nok finde noget om i nye "popsmarte" fotobøger, men
en af de bedste fotobøger har du allerede, du fik den med kameraet, læs den,
det hele og gerne flere gange!

Efterfølgende er der nok fotolitteratur, her er fra bare et antikvariat:

http://www.antikvar.dk/janhansen/fot.html

--
Langgaard
www.megapixels.dk