/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Fotograf, fotografering, fotografi
Fra : Søren Friberg


Dato : 23-03-08 22:02

En gang i en eller anden klub fik jeg ovenstående titel af John Hedgecoe
(oversat af Mogens von Haven). Man var vist professor i fotografi i
England. Jeg synes det var og er en genial bog for den lidt mere
avancerede begynder. Hvad kommer i dag tættest på dansk - evt engelsk
synes I?


--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

 
 
Søren Friberg (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 24-03-08 09:51

Søren Friberg skrev:
> En gang i en eller anden klub fik jeg ovenstående titel af John Hedgecoe
> (oversat af Mogens von Haven). Man var vist professor i fotografi i
> England. Jeg synes det var og er en genial bog for den lidt mere
> avancerede begynder. Hvad kommer i dag tættest på dansk - evt engelsk
> synes I?
>
>
Nu ved jeg godt at 30 år gammel viden jo er uddød - i særdeleshed i en
digital verden. I min verden - der omhandler mennesker - er det i hvert
fald nødvendigt at forny sig hele tiden.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Søren Friberg (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 24-03-08 10:17

Søren Friberg skrev:
> En gang i en eller anden klub fik jeg ovenstående titel af John Hedgecoe
> (oversat af Mogens von Haven). Man var vist professor i fotografi i
> England. Jeg synes det var og er en genial bog for den lidt mere
> avancerede begynder. Hvad kommer i dag tættest på dansk - evt engelsk
> synes I?
>
>
Den kan købes antikvarisk og det tror jeg faktisk, jeg vil anbefale. Der
er meget grundlæggende teknik - og indlysende nok - intet digitalt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Bo Bjerre (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 24-03-08 11:21

Søren Friberg wrote:

> Den kan købes antikvarisk og det tror jeg faktisk, jeg vil anbefale. Der
> er meget grundlæggende teknik - og indlysende nok - intet digitalt.

Fotonerne er ligeglade med om de bliver opfanget og gemt i en film med
sølv-kemi, eller de omsættes til løsrevne elektroner, der tælles i et
stykke silicium.

Og der findes rigtigt mange klassiske fotobøger, som man kan lære meget
at...

Bo //

Søren Friberg (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 24-03-08 11:47

Bo Bjerre skrev:
> Fotonerne er ligeglade med om de bliver opfanget og gemt i en film med
> sølv-kemi, eller de omsættes til løsrevne elektroner, der tælles i et
> stykke silicium.
>
Jo, jo men de klassiske portrætter af bedsteforældre der hænger
repræsenterer jo en anden stil. Billeder i dag må nu en gang være
anderledes end før. Alt anden kunst ændrer sig jo også gennem tid.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Erik Olsen DK (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 24-03-08 12:14

Søren Friberg wrote:

> Jo, jo men de klassiske portrætter af bedsteforældre der hænger
> repræsenterer jo en anden stil. Billeder i dag må nu en gang være
> anderledes end før.

Hvorfor? Det klassiske portræt er da stadig gangbart, men naturligvis
ikke den eneste mulighed.

> Alt anden kunst ændrer sig jo også gennem tid.

Det er den dårligste begrundelse af alle.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK
http://www.modelbaneteknik.dk/



Søren Friberg (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 24-03-08 12:17

Erik Olsen DK skrev:

>
> Det er den dårligste begrundelse af alle.
>
Hvorfor synes du det?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Erik Olsen DK (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 24-03-08 12:25

Søren Friberg wrote:
> Erik Olsen DK skrev:
>
>> Det er den dårligste begrundelse af alle.
>>
> Hvorfor synes du det?

At man må ændre sig fordi alt andet ændrer sig? Det er da idiotisk.

Ændringer kommer fordi de er praktiske, hensigtsmæssige, nødvendige
eller fordi man får lyst.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK
http://www.modelbaneteknik.dk/



Bo Bjerre (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 24-03-08 12:29

Erik Olsen DK wrote:
> Søren Friberg wrote:
>> Erik Olsen DK skrev:
>>
>>> Det er den dårligste begrundelse af alle.
>>>
>> Hvorfor synes du det?
>
> At man må ændre sig fordi alt andet ændrer sig? Det er da idiotisk.
>
> Ændringer kommer fordi de er praktiske, hensigtsmæssige, nødvendige
> eller fordi man får lyst.

Jeg kan godt følge dig Erik. Nu har vi i mange år haft tyngdeloven og
den virker. På samme måde er der fotografiske virkemidler, der virker,
og har gjort det mange årtier. Forskellen er at tyngdeloven kan man ikke
eksperimentere med (uden at måtte tage straffen ved overtrædelse),m
hvorimod fotografiske virkemidler kan ændres

Bo //

Erik Olsen DK (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 24-03-08 12:38

Bo Bjerre wrote:

> Forskellen er at tyngdeloven kan man
> ikke eksperimentere med (uden at måtte tage straffen ved
> overtrædelse),m hvorimod fotografiske virkemidler kan ændres

Ja, og så ændrer man dem fordi man får lyst, ikke fordi man skal.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK
http://www.modelbaneteknik.dk/



;o\)-max- (24-03-2008)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 24-03-08 12:42


"Bo Bjerre"
> Erik Olsen DK wrote:
>> Søren Friberg wrote:
>>> Erik Olsen DK skrev:
>>>
>>>> Det er den dårligste begrundelse af alle.
>>>>
>>> Hvorfor synes du det?
>>
>> At man må ændre sig fordi alt andet ændrer sig? Det er da idiotisk.
>>
>> Ændringer kommer fordi de er praktiske, hensigtsmæssige, nødvendige eller fordi man får
>> lyst.
>
> Jeg kan godt følge dig Erik. Nu har vi i mange år haft tyngdeloven og den virker. På
> samme måde er der fotografiske virkemidler, der virker, og har gjort det mange årtier.
> Forskellen er at tyngdeloven kan man ikke eksperimentere med (uden at måtte tage
> straffen ved overtrædelse),m hvorimod fotografiske virkemidler kan ændres
>
> Bo //

Den var sjov..

Hvis nu vi skifter ordet "ændre" ud med "udvikler sig" så er der
pludselig meget mere for-nuft i snakken der skal ikke stå
guldalder i nakken. Mennesker er lege dyr, nogle kan nok
huske de malebøger vi havde som små, på een side med
farve på en anden kun omridset, måske een gang prøvede
vi at lave det så det lignede, resten af bogen er fuld af grree
hvush splat og kris krams. Vi gider bare ikke lave det samme
igen og igen og igen. Det er sjovere at finde på noget nyt.
Idiotisk eller ej Erik, sådan er vi sku skruet sammen.. -max-



Erik Olsen DK (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 24-03-08 12:54

-max- wrote:

> Det er sjovere at finde på noget nyt.
> Idiotisk eller ej Erik, sådan er vi sku skruet sammen.

Som jeg skrev, så gør man det fordi man får lyst, ikke fordi man skal.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK
http://www.modelbaneteknik.dk/



Søren Friberg (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 24-03-08 12:35

Erik Olsen DK skrev:

> Ændringer kommer fordi de er praktiske, hensigtsmæssige, nødvendige
> eller fordi man får lyst.
>
Ja og nej. Da jeg ikke er helt sikker på at jeg tro på reinkarnation
lever jeg altså nu og vælger ikke en glasklokke, hvor alle ydre
påvirkninger udelukkes (det forhindre mit erhverv mig iøvrigt også). Og
derfor også ja. Det synes jeg da er vældig praktisk og fornuftigt. Det
er ikke så let at adskille lysten fra det praktiske.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Jan Boegh (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 24-03-08 12:36


"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
news:47e78dbd$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Erik Olsen DK skrev:

>> Det er den dårligste begrundelse af alle.
>>
> Hvorfor synes du det?

Hvis jeg må give mit bud:
Hvis man 'lærer' at udtrykke sig i pagt med den til enhver tid gældende
opfattelse kan man være en OK håndværker. Men hvis dit udsagn om at "Alt
anden kunst ændrer sig jo også gennem tid" gælder (og det gør det) er det
dog forbandet kun at kunne beherske det, som er dagens udtryk og ikke kunne
komme videre. Der er en grund til at kunstuddannelser næsten altid tager
udgangspunkt i den tidligere kunst og derigennem giver de studerende
baggrund for at udtrykke sig selvstændigt. Læreprocessen kommer nemlig
dermed til at handle om /forandringen/ fra det klassiske frem til det
nutidige og ikke så meget om at producere en øjeblikkelig opfattelse af gode
værker. Og her i postmodernismens tidsalder er der jo ikke rigtigt noget der
gælder - alt er legalt og alt kan forandres. Og så er det surt kun at kunne
efterligne nuets kunst.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html


Jan Boegh (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 24-03-08 12:27

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
news:47e786b4$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> Jo, jo men de klassiske portrætter af bedsteforældre der hænger
> repræsenterer jo en anden stil. Billeder i dag må nu en gang være
> anderledes end før. Alt anden kunst ændrer sig jo også gennem tid.

Kunst kan ikke læres!
Håndværk og teknik kan - og det er en glimrende og tit nødvendig
forudsætning for et godt kunstnerisk udtryk.
Men alt, hvad der handler om lyssætning, komposition er evigtgyldigt; teknik
/kan/ være lidt mere flygtigt, men det vil altid være en fordel at kunne den
klassiske - især hvis man så kan frisætte sig fra den og få sit eget udtryk.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html


Søren Friberg (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 24-03-08 12:37

Jan Boegh skrev:
>
> Kunst kan ikke læres!
> Håndværk og teknik kan - og det er en glimrende og tit nødvendig
> forudsætning for et godt kunstnerisk udtryk.
> Men alt, hvad der handler om lyssætning, komposition er evigtgyldigt;
> teknik /kan/ være lidt mere flygtigt, men det vil altid være en fordel
> at kunne den klassiske - især hvis man så kan frisætte sig fra den og få
> sit eget udtryk.
>
Jo, men for en fritidsfotograf kan det selvfølgelig være ligegyldigt men
en prof. lever formodentlig af sit arbejde (deraf betegnelse) og må jo
tilpasse sig det der kan tjenes. Tilværelsen ulidelige nødvendighed



--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Jan Boegh (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 24-03-08 12:50

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
news:47e7927b$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Jo, men for en fritidsfotograf kan det selvfølgelig være ligegyldigt men
> en prof. lever formodentlig af sit arbejde (deraf betegnelse) og må jo
> tilpasse sig det der kan tjenes. Tilværelsen ulidelige nødvendighed

Enig - bortset fra den detalje, at en professionel fotograf i almindelighed
ikke laver kunst, men udfører et håndværk. Selvfølgeligt er der
undtagelser - der er også kunstmalere, der er uddannet som bygningsmalere og
autolakerere.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html


Leif Langgaard (24-03-2008)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 24-03-08 12:56

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
news:47e786b4$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...


> Jo, jo men de klassiske portrætter af bedsteforældre der hænger
> repræsenterer jo en anden stil. Billeder i dag må nu en gang være
> anderledes end før. Alt anden kunst ændrer sig jo også gennem tid.

Ikke nødvendigvis, at der ikke laves "klassiske" portrætter nu om dage, tror
jeg også skyldes manglende evner til det.

I klubben (Aalborg fotoklub) skulle vi engang prøve at lave et
"Borgmesterportræt", det var svært, meget svært!

--
Langgaard
www.megapixels.dk





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste