Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Firefox 3 beta 4 kan bringes til colormana~
Fra : Michaelbs

Dato : 22-03-08 22:08

Til de, der sidder ved wide gamut monitorer og lider ved IE7's manglende
farvestyring, så faldt jeg over lidt info, som var nydt for mig.
Jeg har lige testet og det virker!
Firefox 3 beta 4 er farvestyrer ikke pr default, men kan bringes til det
sådan her:

TO ENABLE COLORMANAGEMENT in FF Beta: type about:config into the address
bar. To turn it on, change the value of gfx.color_management.enabled to true
and restart the browser.

Og som sagt: Det virker!
Der er håb forude.

mvh Michaelbs

Fra : Søren Friberg

Dato : 23-03-08 22:20

Michaelbs skrev:

> Og som sagt: Det virker!

Men det gør Opanda Exif vel ikke? I hvert fald ikke hos mig. Den er
inkompatibel står der.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 22:59

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen

> Men det gør Opanda Exif vel ikke? I hvert fald ikke hos mig. Den er
> inkompatibel står der.

Opanda Exif ! - hvad har det lige med firefox at gøre?

--
mvh kajo

Fra : Søren Friberg

Dato : 23-03-08 23:47

kajo skrev:

> Opanda Exif ! - hvad har det lige med firefox at gøre?

Det kan du så lige læse lidt om her: !!!

http://www.opanda.com/en/iexif/

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 00:37

> Det kan du så lige læse lidt om her: !!!
>
> http://www.opanda.com/en/iexif/

men det har stadig ikke noget med farvestyring at gøre, hviket var min
pointe.

--
mvh kajo

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-03-08 00:49

kajo skrev:

> "Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen

> men det har stadig ikke noget med farvestyring at gøre, hviket var min
> pointe.

Det er svært at vide når du skriver:
Opanda Exif ! - hvad har det lige med firefox at gøre?

Men i øvrigt har jeg ikke påstået at det var din pointe, men det var min
og jeg troede faktisk at alle der brugte Firefox også brugte Opanda
Exif, da det efter min opfattelse er den stærkeste motivation til at
bruge programmet. Og jeg undrer mig over at installationen fejler, når
der utrykkeligt står at den kører til v3.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-03-08 10:24

On Mon, 24 Mar 2008 00:48:56 +0100, Søren Friberg wrote:

> [...]
> bruge programmet. Og jeg undrer mig over at installationen fejler, når
> der utrykkeligt står at den kører til v3.

Opanda Iexif er en selvstændig extension til Firefox. Mozilla har ikke
noget med den extension at gøre. Så de kan ikke gøre for at udvikleren af
extensionen ikke har gjort deres arbejde godt nok. Hvis Iexif er vigtig
for dig i firefox 3 så ret henvendelse til udvikleren af den.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 15:17

> [...]
> da det efter min opfattelse er den stærkeste motivation til at bruge
> programmet. Og jeg undrer mig over at installationen fejler, når der

Opanda virker også fint med IE, desværre ikke med Safari.

--
mvh kajo

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-03-08 15:20

kajo skrev:
> Opanda virker også fint med IE, desværre ikke med Safari.

Ja, det vidste jeg så ikke, men det opstod som en bivirkning, da jeg
skulle prøve det andet; men tak!

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-03-08 10:11

kajo skrev:

Undskyld tonen, jeg tror ikke helt du har ment det, som du skrev. Det er
min arbejdsskade, at jeg i 75% af tilfældene bruger det sprog, jeg
bliver mødt med - resten opnår jeg mest ved at vælge totalt modsat.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 12-04-08 08:24

On Sun, 23 Mar 2008 22:19:46 +0100, Søren Friberg wrote:

> Men det gør Opanda Exif vel ikke? I hvert fald ikke hos mig. Den er
> [...]

Jeg har nu leget lidt med opanda iexif extensionen til firefox og har fået
den til at køre unden windows XP og firefox 3 beta 5.

Det jeg har gjort krænker nok ophavsretten til extensionen, men har ingen
anelse om det. Jeg har været inde og rette lidt i installationsfilen, så
det bliver godkendt som en lovlig extension i firefox. Så jeg ved ikke
rigtig om jeg skal offentliggøre min version.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 12-04-08 11:20

On Sat, 12 Apr 2008 09:23:37 +0200, Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> rigtig om jeg skal offentliggøre min version.
>

> --
> Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk

Den modificerede plugin kan downloades på
http://www.stadsgaard.com/IExif_2.3_Firefox.xpi Jeg vier ikke nogen
garanti for at den virker udover at den virker hos mig.

Fra : Robert Piil

Dato : 12-04-08 21:11

Jens Stadsgaard <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in
> Den modificerede plugin kan downloades på
> http://www.stadsgaard.com/IExif_2.3_Firefox.xpi Jeg vier ikke nogen
> garanti for at den virker udover at den virker hos mig.

Tak, det virker fint her.

Robert Piil

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 13-04-08 07:27

On 12 Apr 2008 20:10:54 GMT, Robert Piil wrote:

> Jens Stadsgaard <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in
>
> Tak, det virker fint her.
>
> Med venlig hilsen
> --
> Robert Piil

Det var så lidt. Jeg skulle jo selv bruge den. Det var faktisk den ene af
2 plugins jeg savnede lidt og derfor har tøvet lidt med at bruge FF3. Den
er Mouse Gesture - som jeg også har modifiret til det brug. Så nu er det
FF3 for fremtiden

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-03-08 12:19

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> [...]
>
> TO ENABLE COLORMANAGEMENT in FF Beta: type about:config into the address
> bar. To turn it on, change the value of gfx.color_management.enabled to

Tak for det. Ja det virker. Den nye version 3.1 af Safari fungerer også
ganske godt, ihvertfald har den vist alle de websites jeg har brugt i de
senere dage helt korrekt. Jeg har nu sat den som min default browser. Jeg
savner dog lidt en plugin som IExif. Måske er Firefox min kommende default
browser. Selv på min bærbare kan jeg tydeligt se forskel på den farvestyrede
og den ikke farvestyrede gengivelse. Ja, mon ikke de vågner op ovre i
højborgen Redmond lidt uden for Seattle.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-03-08 16:49

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Ja, mon ikke de vågner op ovre i
> højborgen Redmond lidt uden for Seattle.

Det skal du nok ikke forvente, farvestyring er total overfødigt på
maskiner der bruges til spil og administrative opgaver.

Det var iøvrigt ColorSync og en eminent farvestyring, der gjorde, at
Apple tilbage i slutningen af 80'erne satte sig tungt på grafiske
branche, og selv om "BetteBlød" har kopieret mange af Apple's mest
inovative ideer, så har de mig bekendt aldrig gjort forsøg på at lave
noget, der matcher Apple,s farvestyring.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-03-08 18:01

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Det skal du nok ikke forvente, farvestyring er total overfødigt på
> maskiner der bruges til spil og administrative opgaver.

Enig, vi får se, hvornår det kommer.

> [...]
> inovative ideer, så har de mig bekendt aldrig gjort forsøg på at lave
> noget, der matcher Apple,s farvestyring.

Windows har i dag et farvestyringssystem tilsvarende Colorsynch. Om det har
alle features some Colorsynch har skal jeg ikke udtale mig om. Det der
mangler i IE browseren er det, som nu er implementeret i Firefox 3 beta4 og
i Safari 3.x til Windows.
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-03-08 19:57

> [...]

> mangler i IE browseren er det, som nu er implementeret i Firefox 3 beta4 og

Den farvestyring der er lavet til windåserne når ikke ColorSync til
sokkeholderne, det handler simpelthen om, at ColorSync er en så gammel
og indarbejdet standard, at den understøttes af stort set alle
programmer og det meste hardware til Mac'er.

Det er jo heller ikke uden grund, at der er rigtig mange
pressefotografer der vælger en MacBook, deres skærme har en utrolig flot
og 100% troværdig farvegengivelse, som man kan stole på.

Og jeg kan kun sige, at jeg aldrig har oplevet, at et eneste af de mange
tusinder farvebilleder jeg gennem årene har billedbehandlet, ikke har
stået i trykningen, som jeg så det på skærmen.

Kort sagt - ColorSync giver ægte WYSIWYG...

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-03-08 21:28

> [...]
> og indarbejdet standard, at den understøttes af stort set alle
> programmer og det meste hardware til Mac'er.

Jeg ved det er en gammel standard på Mac, det fandtes for mange år siden,
også dengang jeg brugte Mac fra 1990-97. Jeg vil ikke starte med at forsvare
Windows implementationen af farvestyring, men spurgte dig sådan set kun om
du vidste hvori Colorsync eventuelt var Windows farvestyring overlegen. På
Mac er der faktisk kun Safari, der er farvestyret browser, men Firefox 3
beta 4 er vel nu også farvestyret på Mac. Så situationen er dermed lige på
begge platform for browsere.

> Det er jo heller ikke uden grund, at der er rigtig mange
> pressefotografer der vælger en MacBook, deres skærme har en utrolig flot
> og 100% troværdig farvegengivelse, som man kan stole på.

Det er vel ligeså meget en tradition på nuværende tidspunkt. Jeg ved da fra
min datter, som bruger en Macbook at man ikke rigtigt kan møde op med en
Windows laptop indenfor visse kredse (design i hendes tilfælde)

> Og jeg kan kun sige, at jeg aldrig har oplevet, at et eneste af de mange
> tusinder farvebilleder jeg gennem årene har billedbehandlet, ikke har
> stået i trykningen, som jeg så det på skærmen.

Det samme gælder på Windows platformen med farvestyring fra editering til
print. Men som sagt jeg har ikke nogen aktier hængende på Bill Gates ...
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-03-08 22:28

> [...]

> du vidste hvori Colorsync eventuelt var Windows farvestyring overlegen.

Vi har ganske vist et par windåser, men jeg bruger dem kun når jeg skal
teste websites, og når man er vant til at bruge Mac, så tænker man slet
ikke over det med farvestyring, det er der jo bare, og derfor vil jeg
ikke vove mig ud i en sammenligning...

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-08 21:05

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke over det med farvestyring, det er der jo bare,

> og derfor vil jeg ikke vove mig ud i en sammenligning...

Betyder det, at du du ikke ved hvad du snakker om, når du skriver:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-03-08 21:58

"kajo" <- - -> wrote:

> Betyder det, at du du ikke ved hvad du snakker om, når du skriver:
> "Den farvestyring der er lavet til windåserne når ikke ColorSync til
> sokkeholderne"

Man behøver jo ikke at ha' et deltaljeret kendskab til farvestyringen i
windows, for at kunne konstatere, at den ikke er udbredt til alle
programmer og alt hardware.

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-03-08 22:02

> Man behøver jo ikke at ha' et deltaljeret kendskab til farvestyringen i
> windows, for at kunne konstatere, at den ikke er udbredt til alle
> programmer og alt hardware.

Det er heller ikke alle programmer på Mac der er farvestyrede. Hvad mener du
med at hardware ikke er farvestyret under Windows? Hvad er det der ikke er
farvestyret?
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-03-08 23:16

> [...]

> med at hardware ikke er farvestyret under Windows? Hvad er det der ikke er

Der er godt nok meget langt mellem Mac-programmer, der ikke har
implenteret ColorSync, og de få programmer der ikke har ColorSync, er
ikke programmer hvor man arbejder med grafik og billeder.

Mange af de scannere og printere der udbydes til windows platformen, har
ikke en farvestyring af workflowet.

Dermed ikke sagt, at de laver disiderede dårlige resultater, isoleret
set, så kan resultaterne faktisk være ganske flotte, man kan bare ikke
være sikker på, at man vil få et identisk resultat, hvis filerne
overføres til en anden outputenhed.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-03-08 12:52

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Der er godt nok meget langt mellem Mac-programmer, der ikke har
> implenteret ColorSync, og de få programmer der ikke har ColorSync, er
> ikke programmer hvor man arbejder med grafik og billeder.

Jeg tror gerne at applikationsområdet, hvor farvestyring er implementeret i
programmerne er bedre dækket på Mac siden alene pga. den lange tradition.
Men dit udsagn var at Windows farvestyring ikke når colorsync til
sokkerholderne og det er jo en anden diskussion end hvilke applikationer,
der anvender farvestyring, som jo er en OS funktion. Så vidt jeg kan se, så
har Windows alle de væsentlige funktioner for farvestyring og Adobe suiten
af programmer understøtter det samt en række raw konverteringsprogrammer.
Scannere og kameraer skal jo blot have en icc profil, som vedhæftes, så
billedbehandlingsprogrammet kan oversætte inputfilen korrekt til det
workspace der arbejdes i. Printere eller ihvertflad alle fotoprintere jeg
har set har icc profiler for det papir, som fabrikanten leverer og dermed
farvestyret via enten printerdriver eller applikationen.

> Mange af de scannere og printere der udbydes til windows platformen,
> har ikke en farvestyring af workflowet.

Det kan da være der er programmer, som styrer workflowet, som ikke har
farvestyring, men det kan ikke være specielt seriøst, hvis det er tilfældet.
I så tilfælde ville man jo benytte farvestyrede programmer, som f.eks.
Adobes programmer.

> [...]
> set, så kan resultaterne faktisk være ganske flotte, man kan bare ikke
> være sikker på, at man vil få et identisk resultat, hvis filerne

Jeg er ikke uenig i dit argument om at Mac platformen formentlig er bedre
dækket med farvestyring generelt uden at jeg dog kender detaljerne, men
sådan er det jo typisk når en leverandør har været dominerende indenfor et
givet felt i årevis. Der er typisk mange detaljer, som man ikke umiddelbart
er opmærksom og mange indarbejdede procedurer indenfor en industri, som en
konkurrent kun meget langsomt kan få tag på. Men totalt at diskreditere
Windows i dette område, det er der ikke basis for efter min mening.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 25-03-08 00:45

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> farvestyrede og den ikke farvestyrede gengivelse. Ja, mon ikke de vågner
> op ovre i højborgen Redmond lidt uden for Seattle.

Jeg fik et link til download af en billedfil + profil, som er ganske
interessant at teste sit system på.
http://www.alfredky.com/...
....Profile_Utilization_Test_Image_and_Profile.zip

Hvis linket ikke virker, kan jeg selv lægge filerne op til download.

Der er et billede af en rød motorcykel. Den skifter farve alt efter browser
og program til blå og grøn.

Det jeg er nysgerrig efter at vide, er, om dette billede, hvis du ikke gør
andet end at højreklikke billedfilen og klikker "åbn med" henholdsvis ACDSee
pro, IE7, Firefox + safari og så der hvor jeg er mest nysgerrig: Photoshop.

Venligst prøv dette og skriv hvilken farve motorcyklen har i de forskellige
applikationer.

Jeg kan sige at hos mig er den:
ACDSee Pro: Rød (ganske som motorcyklen er i virkeligheden)
IE7: Blå
safari + firefox: grøn
CS3: grøn

Det sidste overraskede mig.

prøv selv.

mvh Michaelbs

Fra : Michaelbs

Dato : 25-03-08 00:48

Linket virker åbenbart ikke, så jeg prøver lige igen og håber det er bedre:

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:47e83d1a$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Michaelbs

Dato : 25-03-08 00:53

Virkede så heller ikke.
Så tag det fra dette link:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1006&message=27296309

Linket er 6.-7. linie nede i teksten.

meddelelsen news:47e83dd4$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-03-08 01:23

> [...]
> forskellige applikationer.
>
> Jeg kan sige at hos mig er den:
> ACDSee Pro: Rød (ganske som motorcyklen er i virkeligheden)

Den er grøn i ACDSee Pro, CS3, Safari, Firefox 3 beta 4.
Blå i IE.

Jeg kører Windows XP Pro.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 25-03-08 09:52

> Den er grøn i ACDSee Pro, CS3, Safari, Firefox 3 beta 4.
> Blå i IE.
>
> Jeg kører Windows XP Pro.
> Mvh,
> Hans

Ok, tak.
Det er så det samme, bortset fra at den er rød hos mig i ACDSee pro.

Jeg glemte i øvrigt Windows Pictureviewer. Der er den også rød hos mig.

Begge ting tilskriver jeg forskellem mellem xp pro og vista, som har
udviklet sig på farvestyringsområdet.

Men burde CS3 ikke vise den rød, som den skal være? Jeg synes slet ikke jeg
kan få den til det uanset hvad jeg stiller den til?

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-03-08 10:41

> [...]
>
> Jeg glemte i øvrigt Windows Pictureviewer. Der er den også rød hos mig.
>
> Begge ting tilskriver jeg forskellem mellem xp pro og vista, som har

Det står slet ikke klart for mig, hvori mere specifikt denne forskel er
mellem XP og Vista.

> Men burde CS3 ikke vise den rød, som den skal være? Jeg synes slet ikke
> jeg kan få den til det uanset hvad jeg stiller den til?

Jeg kan ikke gennemskue denne test. Altså om det er en spidsfindighed, hvad
jeg tror det er siden Adobes produkter ikke viser det samme som Vista
picture viewer. Det vigtigste må jo være om du ser rigtige billeder vist
fuldstændig ens i de farvestyrede programmer. Hos mig vises billeder ens i
de rigtigt farvestyrede programmer. En fjollet ting er at ACDSee Pro skal
have at vide, hvilken skærmprofil jeg kører med og vælger man ikke den samme
som den aktive, ja vises det anderledes. Der skal man huske hver gang, der
kalibreres. Jeg går ud fra at du er opmærksom på dette.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-03-08 12:23

> Det står slet ikke klart for mig, hvori mere specifikt denne forskel er
> mellem XP og Vista.

Det handler om at der testes for flere ting. Hvis motorcyklen er grøn, er
icc-håndteringen korrekt.
Men testbilledet har i icc-profilen yderligere indbygget en tag, der tester
for Windows nye farvestyring WCS, der tilbyder yderligere fordele ifht. til
ICC (man undgår klipning af Gamut ved konvertering f.eks. se:
http://www.colorwiki.com/wiki/Vista's_New_Color_Management_System_-_WCS)
Så når den forvoksede knallert bliver rød i Imagewieveren under Vista
fortæller den blot at systemet også kan håndtere WCS. Så alt er som det skal
være.
Når Michael ikke kan få den rød med CS3 er det fordi Adobe benytter ICC og
ikke WCS.
Man skal altså huske at det er et billede til test, hvor man har swappet
nogle farvekanaler - ikke et billede, der skal se 'korrekt' ud.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-03-08 12:35

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> Man skal altså huske at det er et billede til test, hvor man har swappet
> nogle farvekanaler - ikke et billede, der skal se 'korrekt' ud.

Tak for linket, nu forstår jeg, hvori det specielle ved den test er mht.
Vista. Det bekræfter så min fornemmelse af, at Microsoft prioriterer
farvestyring højt og at vi formentlig vil se in IE, der er farvestyret inden
så længe. Altsammen godt nyt.
Mvh,
Hans

Fra : Martin Vollert

Dato : 26-03-08 22:06

Michaelbs havde fået den ide at fortælle:

> Jeg kan sige at hos mig er den:
> ACDSee Pro: Rød (ganske som motorcyklen er i virkeligheden)
> IE7: Blå
> safari + firefox: grøn
> CS3: grøn
>
> Det sidste overraskede mig.
>
> prøv selv.
>
> mvh Michaelbs

Jeg prøvede også lige.
Windows billede og fax fremviser, microsoft office picture manger og PS CS3
giver grøn
IE7, windows paint og Paint shop pro 9,01 giver blå.

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 26-03-08 23:12

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://vollert.dk
> Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will

Så må du have xp og ikke Vista. Det går trods alt fremad for Microsoft.
(windows billede fremviser) I denne sammenhæng er grøn bedre end blå, da blå
indikerer at embedded ICC profile ignoreres totalt.
Det må give anledning til bekymring at Paint shop pro giver blå. Den burde
vel give grøn, som indikerer at embedded ICC profile håndteres korrekt. Det
må være et indstillingsspørgsmål i Paint shop pro.

mvh Michaelbs

Fra : Søren Friberg

Dato : 11-04-08 16:00

On Sat, 22 Mar 2008 22:07:45 +0100, "Michaelbs"

Og nu har vi beta 5 klar:

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all-beta.html
--
Venlig hilsen