Rejse og arbejde som Divemaster
Fra : Freelance

Dato : 25-03-08 08:35

Hej

Jeg skal, fra april 09 og et år frem, rejse jorden rundt. I den
forbindelse er det min tanke at jeg vil prøve at have nogle stops hvor
jeg kan arbejde som divemaster.

1: Er det muligt at arbejde som DM i kortere perioder 1-4 uger?
2: Hvor er det bedst / nemmest at få arbejde
3: Hvad kan man forvente at tjene på det

Andre gode ideer oplevelser, must see / don't do 's osv. må i også
meget gerne komme med.
Tak
Rasmus

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-03-08 16:01

"Freelance" <rasmus@johannesen.net> skrev i en meddelelse
> [...]

>3: Hvad kan man forvente at tjene på det

>Andre gode ideer oplevelser, must see / don't do 's osv. må i også

Hej Rasmus

1: Man skal aldrig sige aldrig, men et dykkercenter vil kun have begrænset
anvendelse ud af en divemaster som er på gennemrejse. Lokalkendskabet er
absolut minimum og den lokale forretningsgang bliver svær for dem at lære
dig i på en meget afgrænset tidsperiode. Det bliver flaskefyldnings og
udstyrsslæbnings tjansen som er det oplagte at sætte dig til.

2: Hvis man er villig til at arbejde som "hired hand" så kan det ofte lade
sig gøre i selv ultrastrikse områder. Husk på at der kan være noget med
arbejdstilladelser og de lokale arbejdere som man snupper jobbet fra. Så du
kan godt vænne dig til tanken om at lege kispus med politiet og
immigrationsmyndighederne.

3: Ehmmnn... ingenting. Sandsynligvis får du lidt gratis dykning ud af den
deal, men det er typisk betaling for gennemrejsende DM's
Rejsende divemasters kan man fodre hajer med, det påvirker "lønnen" Men man
skal bestemt ikke undervurdere oplevelsernes værdi, det kan være stort. Og
en rigtig god indgangsvinkel til at møde en masse spændende mennesker.

mvh
Johnny
(eks-DM, eks-instruktør, eks-immigrations-lovbryder og eks-enheltmasseandet)

Fra : KiM

Dato : 25-03-08 22:03

On 25 Mar., 22:35, Freelance <ras...@johannesen.net> wrote:
> [...]
> 3: Hvad kan man forvente at tjene på det
>
> Andre gode ideer oplevelser, must see / don't do 's osv. må i også

Tjoo. Jeg har kun erfaring fra asien hvor jeg bor pt. Men herude er
dit eneste asset som en divemaster sproget dansk. Og det er ikke
rigtigt noget et divecenter kan bruge til deres dykning. Divemasters
og Instruktører gror på træerne herude. HAr du 1000+ dyk, eller har du
publiceret billeder i asia divers er det noget lidt andet. Men der er
rigtigt mange der kan det hele.
I sidste ende er dit job at være guide under vandet. Discover local
diving. Men det er lidt svært at finde de der frogfish, pygmy
seahorses, hajen i hulen osv. når man aldrig har været der før. Så på
1-4 uger bliver det svært at få andet en en gang gratis dykning ud af
det. Og selv det bliver måske svært.

MEN

Jeg har set flere divemasters herude på Philippinerne der med succes
har brugt en anden indgangsvinkel til free diving + logi. Det kan være
oversættelse af websites, tryksager, madlavning og meget andet der
slet ikke er relateret til dykning, men til dit erhverv i Danmark. Jeg
kender en gut der er skolelærer (under uddannelse). Han kommer til
asien 2 måneder her i skoleferien og laver tutoring for skandinavisk/
filipinske børn. Hvis farmand så ejer et dykkercenter er det jo
let.. !
Jeg har fået 50 dyk på apo island for at lave deres (gamle) website.
Det var klart det hele værd.. Så hvis du tænker utraditionelt kan du i
asien snilt komme ud og dykke for free...

Andre steder er det sikkert anderledes. omkring middelhavet, caribien,
usa og australien burde der være en chance for at få job til en løn.
Men der er myndighederne måske lidt mere et issue.!

Et år.. ! Wow. God tur. Hvis du rammer asien så skal du til
indonesien. Det er simpelt hent den bedste dykning du kan få for en
billig sjat penge. Øst borneo, center og nord sulawesi, nord sumatra
(pulau weh), bali, flores, alor, east timor er bare nogen af de steder
jeg kan anbefale. Filipinerne er jo heller ikke så skidt endda
forresten.

Skal du have info om dykning herude så smid mig bare en mail.

God tur.!

Fra : Freelance

Dato : 26-03-08 03:05

Hej
Tak for svarene.

Som turen ser ud lige pt, så starter vi i New York og kører til L.A,
flyver til Mexico City og rejser til San Jose (Costa Rica) og flyver
til Quito (Ecuador) og rejser i sydamerika og ender i Santiago de
Chile hvor vi flyver til Australien. Her vil vi gerne køre fra Perth
til Darwin. Derfra flyver vi til Asien hvor vi gerne vil bruge et par
måneder. Lige nu er Laos og Cambodia sikre, men overvejer bl.a.
Indonesien og Fillipinerne... Se evt. mere på www.world-traveller.dk
hvor vores tur løbende bliver opdateret.

Jeg håbede lidt på at man som DM kunne få betalt kost og logi i de
perioder man er der, men det tyder på at blive svært. Det skal
selvfølgelig være i de forskellige steders højsæson, så der er brug
for så mange hænder som muligt

Umiddelbart er jeg økonom, så hvem ved om det kan bruges rundt
omkring Ellers har jeg arbejdet lidt med hjemmesider,
fotografering, kan selvfølgelig slæbe og lave mad Taler udover
dansk, engelsk, tysk og spansk samt kan gøre mig forståenlig på
skandinavisk. Jeg tror jeg vil lave en kompetenceprofil / cv som
ligger på nettet så kan jeg henvise dertil.

Tanken er at vi under vejs skal holde nogle længere pauser for lige at
få en hverdag og fordøje alle indtrykkene og det er så der jeg gerne
ville arbejde som DM. Specielt i mellemamerika og sydamerika samt
asien, så vi undgår problemer med immigrationsmyndigheder i USA og AU
(tror de andre steder er lidt lettere at have med at gøre.

Alle ideer, steder der skal opleves evt. gode erfaringer med
dykkercentre (evt. mulige arbejdsgivere i hele verden søges stadig
Hvordan vil i gribe det an indtil man skal afsted? Skal jeg kontakte
dykkercentre der hvor jeg gerne vil arbejde inden vi rejser, eller
skal jeg møde op in person når vi kommer dertil? Er der hjemmesider
med internationale dykkerjobs?

Tak
Rasmus

Fra : Steffen Munch

Dato : 26-03-08 10:14

Hej du kan evt. kikke på dette link med ledige jobs.
http://dive-ssi.com/myjobs

Steffen

--
Best regards / Venlig hilsen
Steffen Munch

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-03-08 13:28

> [...]
>dykkercentre der hvor jeg gerne vil arbejde inden vi rejser, eller
>skal jeg møde op in person når vi kommer dertil? Er der hjemmesider

Hej Rasmus

Det lyder som en _rigtig_ fed tur I skal ud på.

Mht at søge arbejdet på forhånd, så giver det nok ikke den store respons.
Dykkercentre modtager masser af ansøgninger og CV, specielt pr mail. Det
betyder at man typisk sletter alt der ikke er long term og så bruger krudtet
på at finde de mest lovende der i blandt.
Det du skal gøre, er at møde op personligt og bede om at snakke med
operations manageren. Forklare at du er gennemrejsene og give ham et
relevant CV i hånden. Vær lidt frisk og forklar at du har ikke noget imod at
arbejde hårdt med det lidt mere manuelle arbejde, hvis det er det som han
har brug for.

Hjemmeside evner og foto kan vise sig at være et rigtig godt aktiv for dig,
specielt hvis du kan henvise til noget flot du har lavet online.

Der er meget forskel på om hvor formelt det hele er, men hav for en
sikkerheds skyld printet et profecionelt CV ud som du kan give ham. Da jeg
arbejdede i Caribien ville vi slet ikke overveje kandidater som havde glemt
den detalje.

Typisk har dykkercentre ikke logi til rådighed for deres ansatte, det er op
til dem selv at finde det. Men de kan stadig være en god indgangsvinkel for
at høre om der er nogle som mangler en roommate for en kortere periode.
Det er typisk at man giver et par øl efter fyraften og spiser en burger
sammen med de nye roommates, så er man lidt nemmere accepteret.

Ellers er det bare at lure lidt hvordan de andre tackler det dernede - go
with the flow and have a good time.

Lad dig ikke slå ud af skrankepaver, husk på at de er verdens vigtigste
personer når de sidder i tolden og immigrationskontoret. Under ingen
omstændigheder skal du betale "depositum" på noget af dit dykkerudstyr eller
evt kamera i de lidt mere snuskede lande. Vær venlig og smilene, men
vedholdene på din ret.

mvh
Johnny