Apeks XTX50 vs. XTX100
Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 15:15

Jeg står for at skulle købe nyt regulator sæt og har valgt at det skal være
Apeks. Så er spørgsmålet, hvad får jeg for de 700-800 kr. ekstra jeg betaler
for en XTX100 i forhold til en XTX50.

Er den pengene værd ?

Nogen der har prøvet begge ?

mvh
Peter

--

"Always treat your kite like you treat your woman.
Get inside her five times a day and take her to Heaven and back"

Fra : JL

Dato : 23-03-08 08:43

On 23 Mar., 15:14, "Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> wrote:
> Er den pengene værd ?
> Nogen der har prøvet begge ?

Mit bud er at du ikke kan mærke forskel, men jeg har ikke prøvet.

mvh
Jonas

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 23-03-08 19:54

hej,

"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> være Apeks. Så er spørgsmålet, hvad får jeg for de 700-800 kr. ekstra jeg
> betaler for en XTX100 i forhold til en XTX50.

om det er pengene vær, tja det er jo altid et spørgsmål for nogle er et
bedstemdt desigen mange penge vær eller er bedstemdt mærke, så ,,,,,,,,

MEN ellers Nej så er det ikke pengene vær, selve kernen/hjærtet i en Apeks
regulator, er det samme om du vælger en 40, 50, 100 eller 200 og om det er
en AT serie, ATX eller XTX, det er det samme, samme gode kvalitet.
det eneste de har ændret på de sidste MANGE år er lidt desigen pjat, og
mindre ligegyldige detalje. og det er faktisk ret fedt.

det vil sige at du kan få en rigtig god kvalitets regulator, til en ret
billig pris, og da både service manualt og service kit er det samme til alle
serie og modeller fra 40 til 200, ja så er service kit billige og lette at
skaffe og service manualer er tilgængelig på nettet, og det er ret let at
servicere dem selv.

så midt råd, giv den gas, og køb 50, og hold dig ikke tilbage med at købe en
brugt ældre model af Apeks, hvis du lige ser et godt tilbud (der er feks
nogle billige i den blå avis, for tiden)
en gammel TX50, som du lige ofre 300,- på i form af service kit, og giver
dem en tur, så er de så gode som en ny XTX50.

håber du kan bruge rådet.

mvh Morten

Fra : cposts@gmail.com

Dato : 23-03-08 13:02

> [...]
>
> "Always treat your kite like you treat your woman.
> Get inside her five times a day and take her to Heaven and back"

Hej Peter

Jeg har prøvet begge, jeg kan ikke mærke forskel.
Jeg mener at 2. trinene er identiske, forskellen ligger i 1. trinet.
Det 1. trin der følger med til til xtx50 er med "Swivel turret body",
dvs at toppen af trinet hvor at lavtryksportene sidder kan rotere.
Dette kan være en fordel hvis at du anvender regulatoren til en
stageflaske hvor at man ønsker at kunne tilpasse positionen af
slangen. Ulempen er at man har en ekstra o-ring der kan svigte (har
aldrig hørt at det er sket). Dvs at hvis du skal bruge regulatoren til
din bag gas er denne funktion unødvendig.
Førstetrinet der sidder på xtx 100 er mere simpelt i opbygningen, her
er ikke "Swivel turret body", så der er ingen o-ring der kan svigte,
og så får du også en lækker "satin finish" ;)

Håber det hjælper dig på vej...

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 21:03

Tak for hjælpen, der er nu bestilt XTX50 med XTX40 som oct. Fandt det til
4.071 kr. inkl. Uwatec konsol med digital bottomtimer hos www.deepblue.com

Pundet er lidt nede i øjeblikket, så det er vist en ok handel.

Peter

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 23-03-08 21:17

> Tak for hjælpen, der er nu bestilt XTX50 med XTX40 som oct. Fandt det til
> 4.071 kr. inkl. Uwatec konsol med digital bottomtimer hos www.deepblue.com
> Pundet er lidt nede i øjeblikket, så det er vist en ok handel.

tja det er ikke forde du har givet for mange penge for dem, 4k for en super
regulator og en B-timer, er jo en helt okay pris.

men jeg vil bare gøre opmærksom på at, du nok godt kunne få det til stort
samme pris her hjemme.
det bliver i hvert tilfælde ikke meget dyre, og så har du dansk garanti og
stødtet de danske forhandler.

(bare for lige at sige at det er ikke altid billiger at købe i udlandet)

mvh Morten Dall Darmer
www.DiveData.dk
>>> Diving . Software development . Courses . Dive Gear <<<

Fra : kenneth andersen

Dato : 24-03-08 18:07

Hejsa...

Jeg gav kun 3700 for min xtx200, du kan altså finde den billigere i DK..!

Prøv de forsk. forhandlere, og især på den østlige del af sjælland. Du er
nød til at ringe rundt, ikke maile og du kan få rigtig gode priser.!
Det sæt du har bestilt(eller overvejer) kan fås for omkring 3000-3200 kr.
herhjemme, med dansk garanti..!

http://www.scubagear.dk/?lang=shopda
Start evt. her, og ring så til 2 mere på østkysten, og du har med gartanti
sparet penge, med DK-garanti..!

kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 20:37

> [...]
>
> http://www.scubagear.dk/?lang=shopda
> Start evt. her, og ring så til 2 mere på østkysten, og du har med gartanti

Hej Kenneth

Den billigste konsol med Uwatec B-timer koster 1.500 - 1.600 kr. hvis jeg
køber den i udlandet:
http://www.scubastore.com/product.asp?pais=Denmark&idioma=eng&id_familia=7&id_subfamilia=25&id_modelo=4419&id=25&marca=UWATEC&desde=0

Den er så dyre hvis jeg skal købe den i DK (ca. 2.000)
http://www.scubagear.dk/?id=1116e9da-719e-43e5-871a-bc3ee46beae7&prodid=GA200M
+
http://www.edyk.dk/shop/loese-instrumenter-111c1.html

så er der 1.400-1.600 kr. tilbage til et førstetrin, andet trin og en
octopus. Det tror jeg altså ikke jeg kan få en forhandler til at gå ned i
pris til, så dygtig en forhandler er jeg ikke, desværre.

Jeg tror jeg fastholder min bestilling i UK.

mvh
Peter

Fra : kenneth andersen

Dato : 25-03-08 14:14

UPS.... havde vist ikke lige fanget den med konsol..!!!

SORRY..! Min fejl.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 25-03-08 20:08

hej

"kenneth andersen" <postmaster@sejlerdiscount.dk> skrev i meddelelsen
> Hejsa...
>
> Jeg gav kun 3700 for min xtx200, du kan altså finde den billigere i DK..!

ja for sættet rent, men der skal jo lige et manometer og en B-timer med i
sættet

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 23-03-08 21:51

hej Christian,

<cposts@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> er ikke "Swivel turret body", så der er ingen o-ring der kan svigte,
> og så får du også en lækker "satin finish" ;)

ikke for at være efter dig, tag det ikke personlig, det er bare for at ryde
misforståelser af vejen.

der er 2 forkerte ting i det du skriver. (så jeg tillader mig at rette)

1. en XTX50 betyder ikke nøvendigvis Swivel, en 50'er kan fåes både med et
DS4 første trin som ikke har Swivel og med DST første trin som er med
Swivel.

2. den extra O-ring er en svaghed ?
det vil jeg heller ikke sådanne uden vider give dig ret i, jeg er selv
uddannet i en organisation hvor det i de kredse har været MEGET diskuteret
om det skal være med eller uden Swivel.
inden for vores uddannelse system, lære man at lave en "start op procedure"
kalet en S-dril, det svare lidt til en standardiseret måde at lave et makker
tjek på. så det laves altså i grove træk før hvert dyk. øvelsen slutter af
med at man viser at man kan give sin primær regulator, til sin makker, det
gør både at det kommer til at ligge som en muskel refleks og at man får
tjekket at slangen ikke hænger under andre slanger eller ledninger så den
ikke kan doneres.
når man har doneret den, rykker man lige en gang i slangen for at sikre at
slangen er helt fri.
og her er det så swivlen kommer ind, uden swivel belastes slangen mere under
denne øvelse, ved at lave et skærpt knæk, end den gør med swivel, det er
måske ikke det store problem, for man hiver jo ikke hårdt, MEN det sker før
hvert dyk, og den dag du så endelig har brug for at gøre det i et rigtig nød
tilfælde, så hiver du måsk hårdt, og efter alle disse små hiv, hver gang gå
er det måske lige det der får slangen til at knække, og det vil jo ikke være
så godt
den anden version er som du siger en ekstra O-ring er en ekstra svæghed, så
teoretisk er en DST svæger end et DS4, men et første trin består af en del
O-ringe, så den teoretiske mer svaghed er ikke så mange %, da det jo kun er
en mere i DST end DS4.
så altså er det som jeg ser det.
Vil du helst have en lille højre teoretisk mulighed for at springe en O-ring
end en slange så vælge en DST.
Vil du helst have en lille højre teoretisk mulighed for at springe en slange
end en O-ring så vælge en DS4
personlig vil jeg jo heller springe en O-ring, i en swiven, på en lavtryks
side, for den sidder i en beskyttet rille, og selve swivlen og og huset
slutter rimelig tæt sammen, så selv om du prøver at skære et stykke, af
denne swivel O-ring ud og sammel trinnet og ser hvad der sker, så vil du se
at der kommer gas ud JA MEN, det er ret begranset, og vil ikke være et
alvorligt problem, på et dyk der vil være masser af tid til at lukke ned
afbryde dyk osv osv ingen problem.
Men hvis derimod din makker er tom for luft og du giver ham regulatoren og
trakker for at sikre at han har hele slangen og du springer slangen, så har
begge dykker et alvorlig problem )

så altså mener jeg ikke der er nogle endelig løsning på det, det er op til
hvad man helst vil have.

(til sidst efter en LAAAAANG udredning vil jeg så sige, at det lyder jo ikke
just som om at Peter, dykker på et sådanne nevau at det er inrerasant som
der er en lille ekstra teoretisk mulighed for at springe en O-ring

Fra : JL

Dato : 24-03-08 04:33

On 23 Mar., 21:51, "Morten Dall Darmer" <mor...@divedata.dk> wrote:
> 1. en XTX50 betyder ikke nøvendigvis Swivel, en 50'er kan fåes både med et
> DS4 første trin som ikke har Swivel og med DST første trin som er med
> Swivel.

Det er ikke hans skyld, der er flere af forhandlerne der er forvirrede
fordi Apeks har lanceret en XTX serie af 1. trin.. så den han taler om
hedder XTX DST men der er flere forhandlere der har den opført som en
XTX 50 1. trin.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-03-08 20:23

> [...]

>fordi Apeks har lanceret en XTX serie af 1. trin.. så den han taler om
>hedder XTX DST men der er flere forhandlere der har den opført som en

Apeks bruger lidt andre betegnelser for deres 1. trin

Det er fra bunden
US1 Unsealed 1 lavtryksudtag
US4 Unsealed 4 lavtryksudtag
UST Unsealed 4 lavtryksudtag med swivel (Turret)

Herefter kommer dem der normalt kaldes 50'er 1 trin
DS1 Dry sealed 1 lavtryksudtag
DS4 Dry sealed 4 lavtryksudtag , fås også i en speciel nitroxudgave
DST Dry sealed 4 lavtryksudtag med swivel (Turret)

100'er 1.trin hedder FST
200'er 1.trin hedder FSR,
fås også i et par blærerøvsmodeller kaldet Tungsten og Black Pearl

De gamle DST, FST og FSR har 3 stk 3/4" og 1 stk 1/2" lavtryksudtag
mens de nye modeller har 4 stk 3/4".

Nogle modeller fås i ny XTX udgave f.eks. XTX FSR eller XTX DST

Derudover fås flere modeller med suffix STATUS, som indeholder
et lille display der angiveligt skulle fortlle om 1.trinnet har det godt.

Som rosinen i pølseenden fås TEK3, som vel nærmest er en DS3
med nyt udseende. Her sidder alle porte på samme side og fås i
både en venstre vendt og højre vendt udgave til brug med dobbeltsæt.

Kilde: http://www.apeks.co.uk/

Søren Arnvig

Fra : JL

Dato : 24-03-08 14:14

On 24 Mar., 20:22, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.dk> wrote:
> Herefter kommer dem der normalt kaldes 50'er 1 trin

Dem jeg har set angivet som værende 50 1. har været xtx modeller.

ellers er resten af hvad du skriver korrekt.