iWeb og textkodering
Fra : Sebastian

Dato : 26-03-08 21:18

Vi driver en lille forening som skal have en hjemmeside. Den har jeg
lavet i iWeb. Den kan hvad den skal så længe den ligger lokalt eller hos
worldonline.dk servere. Men den skal hostes hos DanskBredband. Efter
deres udsagn bruger de UTF-8 som tekstkodering.
Men i de testede browsers standartvisning ser det grimt ud. Først når
man aktiv vælger tekstkodering til unicode UTF-8 ser det rigtigt ud.

www.dalgashave.dk/T1/index.html

Hvordan siger jeg til iWeb at den skal genere noget kode, som ser
rigtigt ud i de fleste browsers standartindstilling?

på forhånd tak

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-08 01:23

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan siger jeg til iWeb at den skal genere noget kode, som ser
> rigtigt ud i de fleste browsers standartindstilling?

For mig at se kan man ikke indstille det. Omvendt, så synes jeg, iWeb
bruger UTF-8. I kildekoden til min hjemmeside står der:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Det er vel ikke FTP-programmet, der ødelægger noget? Nogle af dem kan
godt ændre kodningen af dokumentet, man sender.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-03-08 10:04

Sebastian wrote:
> [...]
> worldonline.dk servere. Men den skal hostes hos DanskBredband. Efter
> deres udsagn bruger de UTF-8 som tekstkodering.

Det tror jeg altså ikke er korrekt. I Firefox ser det ud til, at
serveren sender iso-8859-1. Prøv at lave en .htaccess fil i roden på
webserveren, hvori du skriver: AddDefaultCharset utf-8

Læs mere her:
http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/core.html#adddefaultcharset

> Hvordan siger jeg til iWeb at den skal genere noget kode, som ser
> rigtigt ud i de fleste browsers standartindstilling?

iWeb gør formentlig ikke noget forkert.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Sebastian

Dato : 30-03-08 14:36

> Det tror jeg altså ikke er korrekt.
Det tror jeg heller ikke.

> [...]
> serveren sender iso-8859-1. Prøv at lave en .htaccess fil i roden på
> webserveren, hvori du skriver: AddDefaultCharset utf-8

1000 tak, det virkede.

hilsen

--
Sebastian Loeck