Backup af data
Fra : Dude

Dato : 24-03-08 18:34

Hej alle!

Jeg kan se at det har været oppe at vende før, - men jeg er ikke sikker
på at jeg helt ved hvad jeg skal alligevel, så nu poster jeg lige mit
spørgsmål alligevel:

Hvilket program (optimalt set Freeware) er bedst til at lave backup af
alle mine filer på min bærbare, - til en ekstern harddisk?

Jeg har brugt Silverkeeper - men har problemer med filer som forsvinder.
Så jeg stoler ikke rigtig på Silverkeeper længere...

Konceptet i Silverkeeper var ellers rigtig fint.

Mvh
John

Fra : Michael Knudsen

Dato : 24-03-08 12:16

On Mar 24, 6:33 pm, Dude <mailxxxikkedette...@johnkjoller.dk> wrote:

> Hvilket program (optimalt set Freeware) er bedst til at lave backup af
> alle mine filer på min bærbare, - til en ekstern harddisk?

Jeg har i et stykke tid brugt Time Machine, og jeg er særdeles godt
tilfreds. Det er en integreret del af Leopard, så du skal ikke til at
bøvle med opsætningen.

--
Michael Knudsen

Fra : Dude

Dato : 24-03-08 20:03

Michael Knudsen skrev:
> Jeg har i et stykke tid brugt Time Machine, og jeg er særdeles godt
> tilfreds. Det er en integreret del af Leopard, så du skal ikke til at
> bøvle med opsætningen.

John:
Og når man ikke er Leopard-bruger, - er Time Machine så ikke det rigtige
valg?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-08 21:05

Dude wrote:

> John:
> Og når man ikke er Leopard-bruger, - er Time Machine så ikke det rigtige
> valg?

TimeMachine er en del af Leopard og kan ikke køre på ældre systemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-08 21:03

Dude wrote:
> [...]
>
> Jeg har brugt Silverkeeper - men har problemer med filer som forsvinder.
> Så jeg stoler ikke rigtig på Silverkeeper længere...

Jeg har tidl. brugt silverkeeper på OS X 10.3.x, men ikke på 10.4.x og
10.5.x, da den trods lovede features ikke er stabil nok til at lave en
bootable backup. - og på Os 9.x er den da helt elendig.

> Konceptet i Silverkeeper var ellers rigtig fint.

Hvis jeg ikke skal lave bootable backups, bruger jeg nu LaCie OneClick
sammen med en ekstern Firewire disk. Det virker ret fornuftig og stabil.
Det tager ca. 40min. at lave en backup af en datamængde på ca. 100gb, så
det er også rimelig hurtigt. Oneclick er gratis og kan hentes her.
Ulempen ved den er, at dets muligheder for scheduled backup er meget
begrænset. Std. står den til kun at lave backup af brugermappen, men
flere kan dog tilføjes. Og så erstatter den ikke tidligere backups, men
laver en ny for hver gang, - så selv en 500gb disk kan hurtig blive
fyldt op... http://www.lacie.com/us/products/product.htm?pid=10312

Ellers bruger jeg Synchronize! Pro X. Den er full schedable helt ned til
enkeltfiler, og efter første backup er det kun ændrede og evt. nye
filer, der så laves backup af eller synches. Demo med begrænsede
features kan hentes på www.qdea.com. Synchronize Pro X kan også lave
full bootable backups, men man skal lige 'læse godt på lektiene' inden
man gør det, da den vil slette originalen, hvis den ikke sættes korrekt
op. Pro X versionen er fuldt prof. men også ret dyrt i anskaffelse.

Qdea laver også et par mindre udgaver og væsentlig billigere, men så får
man heller ikke mulighed for bootable backups. - Det ser ud til, der er
downloadproblemer hos Qdea lige nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-03-08 08:16

Dude <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> wrote:

> Hvilket program (optimalt set Freeware) er bedst til at lave backup af
> alle mine filer på min bærbare, - til en ekstern harddisk?

Superduper (200 kr.) eller hvis du kører Leopard TimeMachine.

--
Franz : http://www.berliner.dk