"Shared" i "Finder" hvem er det? Hvorfor? ~
Fra : Palle Jensen

Dato : 21-03-08 21:13

OK, lidt mystisk subject, men jeg fatter det ikke?

Jeg har en iMac. Airport er slået fra. Jeg har en trådløs router, men
Mac'en er wired. Bruger kun den trådløse del til en Plasystation i
stuen. Routeren er begrænset til at kun at servicere Mac'en og
PS3'eren, så der skulle ikke være noget at komme efter hos den.

Alligevel har jeg her til aften noteret at der har være 2 items inde i
min "Finder" under "Shared". Jeg fangede den ene lige før:

http://usenet.ducktrucks.dk/shared.jpg

Ja jeg kan jo se med navns nævnelse og det hele.....

Airport - som sagt slået fra - http://usenet.ducktrucks.dk/airport.jpg

Jeg troede at når jeg havde disablet Airport, så var den trådløse del
af iMac'en lukket og slukket? Er det ikke tilfældet? Det er første gang
jeg har set noget inde under "Shared". Jeg kan f.eks. heller ikke se
hvilke andre trådløse netværk der er tilgængelige når airport er slået
fra.

Nogen der kan forklare?

PS: Jeg kan ikke connecte til det sharede drev eller maskine

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-03-08 21:16

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> [...]
> fra.
>
> Nogen der kan forklare?
>
> PS: Jeg kan ikke connecte til det sharede drev eller maskine

Du har en "gæst" på dit trådløse netværk ...

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 21-03-08 21:17

On 2008-03-21 21:15:32 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Du har en "gæst" på dit trådløse netværk ...

Jeg har se på DHCP client tabellen at der kun er min Mac.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-03-08 21:23

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Jeg har se på DHCP client tabellen at der kun er min Mac.

prøv at genstarte din maskine ... måske der er noget chache der hænger
ved ?

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 21-03-08 21:42

On 2008-03-21 21:22:37 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> prøv at genstarte din maskine ... måske der er noget chache der hænger
> ved ?

Har jeg prøvet. Den er der hver gang ved genstart.

Her kan du se at han er der, og at jeg har den ene IP der er uddelt:
192.168.1.100

http://usenet.ducktrucks.dk/dhcptabel.jpg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-03-08 21:47

> [...]

> Har jeg prøvet. Den er der hver gang ved genstart.
>
> Her kan du se at han er der, og at jeg har den ene IP der er uddelt:

prøv at køre denne i en terminal:

arp -a

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 21-03-08 21:58

On 2008-03-21 21:47:24 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> prøv at køre denne i en terminal:
>
> arp -a

OK. Ikke så meget interessant. Den forsvandt fra Shared nu. Både før og
efter restart. Han kan jo have slukket.

Ellers:

Før restart: http://usenet.ducktrucks.dk/arp1.jpg

Efter restart: http://usenet.ducktrucks.dk/arp2.jpg

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-03-08 21:13

On 2008-03-21 21:47:24 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> prøv at køre denne i en terminal:
>
> arp -a

Nu prøvede jeg imens jeg kunne se den maskine i "shared".

Forstår ikke en døjt af hvad f.eks. 192.168.1.3 skulle være?

192.168.1.1 er min routere og IP adresser bliver delt ud fra routeren,
og kun til 2 adresser, nemlig:

192.168.1.100 og 192.168.1.101

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-08 21:18

> [...]

> Forstår ikke en døjt af hvad f.eks. 192.168.1.3 skulle være?
>
> 192.168.1.1 er min routere og IP adresser bliver delt ud fra routeren,

hvilke ip adresser får du ud af arp ?

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-03-08 21:30

On 2008-03-23 21:18:01 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvilke ip adresser får du ud af arp ?

Sorry.. (Har været til påskefrokost

http://usenet.ducktrucks.dk/ip.jpg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-08 21:28

Palle Jensen skrev:

> [...]
>
> Forstår ikke en døjt af hvad f.eks. 192.168.1.3 skulle være?
>
> 192.168.1.1 er min routere og IP adresser bliver delt ud fra routeren,

Hvis den fremmede maskine er sat op med statisk IP, behøver den ikke
bede om en. Jeg ville starte med at skifte din nøgle på den trådløse.

Det KAN også være at den fremmede maskine råwer via Bonjour og at det
overlever ind i dit net.

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-03-08 21:46

On 2008-03-23 21:27:45 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> said:

> [...]
> bede om en. Jeg ville starte med at skifte din nøgle på den trådløse.
>
> Det KAN også være at den fremmede maskine råwer via Bonjour og at det

Så tror jeg mere på det sidste.

Jeg kan se på DHCP klient tabellen at den kun har givet IP til mine
egne to maskiner. *.100 og *.101

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-08 22:29

Palle Jensen skrev:

> Så tror jeg mere på det sidste.

Jeg har siden set din arpjpeg. Når der er et IP-nummer uden tilhørende
MAC-adresse, skyldes det at man har forsøgt at tilgå det pågældende
IP-nummer på det lokale subnet, men at der (endnu) ikke har været nogen
netkort der har vedgået sig IP-nummeret endnu.

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-03-08 23:12

On 2008-03-23 22:28:56 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> said:

> [...]
> IP-nummer på det lokale subnet, men at der (endnu) ikke har været nogen
> netkort der har vedgået sig IP-nummeret endnu.

Så hans maskine har "spurgt" min router efter en IP adresse, men ikke fået det?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-08 23:24

Palle Jensen skrev:

> Så hans maskine har "spurgt" min router efter en IP adresse, men ikke
> fået det?

Nej, et eller andet på din maskine har spurgt efter 192.168.1.3 (var det
vist) men der er ikke kommet svar tilbage.